SSD hur mycket free space ?`

Permalänk
Medlem

SSD hur mycket free space ?`

Hej har nyligen köpt ny dator och har för tillfället bara en 120gb disk. Vet att på HDD så ska man lämna lite plats annars segas hårdisken ner, är det samma på ssd ?

tänkte köpa en till ssd disk om ett par veckor men bör jag låte en 20-30gb vara ledigt ? eller kan man pressa SSD mer utan att den blir seg ?

Skrev detta i bråska, hoppas någon förstår mig

Permalänk
Medlem

Man bör väl ha minst dubbla RAM-minnet, så om du har 16GB RAM.. 32GB ledigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Man bör väl ha minst dubbla RAM-minnet, så om du har 16GB RAM.. 32GB ledigt.

Åh fan har ju faktiskt 16gb så kanske ska ta det lugnt tills jag skaffat en extra ssd då, ligger på 57gb free space i nuläget och hade tänkt installera WOW :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Man bör väl ha minst dubbla RAM-minnet, så om du har 16GB RAM.. 32GB ledigt.

Och varför skulle man ha det? Finner ingen logisk anledning till det, så finns det en får du gärna förklara.

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur många gb jag bör ha ledigt för windows updateringar, temporära filer osv ?

finns det någon procentuel guideline att följa ?

Permalänk
Medlem

Har inte SSD designerad space, som inte syns, för att man ska kunna fylla hela disken? I varje fall kör jag på 10% regeln.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Och varför skulle man ha det? Finner ingen logisk anledning till det, så finns det en får du gärna förklara.

För att Windows mår bättre så.. för swap filer, hibernation och temp filer för program du använder etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yanpan:

Åh fan har ju faktiskt 16gb så kanske ska ta det lugnt tills jag skaffat en extra ssd då, ligger på 57gb free space i nuläget och hade tänkt installera WOW :/

Du kan ju även Stänga av HIBERFIL.sys som ligger och tar upp plats på din C:
Använder du inte "Hybernate" så är denna helt onödig och tar bara upp plats, och den brukar ligga på runt samma storlek som ditt RAM.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Har inte SSD designerad space, som inte syns, för att man ska kunna fylla hela disken? I varje fall kör jag på 10% regeln.

Det förklarar varför ming 120gb ssd endast har 111gb tillgängligt. eller ?,

Reaverinc* stängde av Hibernate och fick en hel del extra plats tack!

men vad händer om jag nu försöker sätta datorn i viloläge ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yanpan:

Det förklarar varför ming 120gb ssd endast har 111gb tillgängligt. eller ?

Njae, det är mer hur du räknar vad som faktiskt är på disken.
Det för att få fram hur mycket plats du har så får du räkna : 120 GB/1.024^3 = 111.3 GB

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Man bör ha så mycket ledigt utrymme att man kan installera om windows brevid det gamla operativsystemet. Vilket motsvarar 8,7 GB för windows 7. Ytterligare lite svängrum och minimal swap är 16 GB vilket är 10% på en 160 GB disk. Därför bör man ha utrymme som motsvarar OS 2-3 ggr minimum.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Har inget med RAM-minnet att göra men runt 10% är en bra tumregel. Så på en 120GB-disk så får du ut 111GB och sen brukar jag för säkerhets skull lämna 10GB ledigt utöver det för att det ska finnas ordentligt med plats för garbage collection.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yanpan:

Det förklarar varför ming 120gb ssd endast har 111gb tillgängligt. eller ?,

Reaverinc* stängde av Hibernate och fick en hel del extra plats tack!

men vad händer om jag nu försöker sätta datorn i viloläge ?

Har du gjort rätt så skall du inte ha valet att sätta den i Hibernate läge längre i startmenyn.
Tänk på att det är skillnad på Hibernate och Viloläge...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

hmm skumt, stängde av hibernate i CMD med kommandot powercfg -h off

nu står det att endast strömspararläge finns att välja bland men viloläge är borta, dock hade ajg inte strömspararläge förut

men har fått ungeför 15gb av att göra detta

använder för övrigt win8.1

Permalänk
Medlem

Om jag förstår denna sida rätt så bör man ha mellan 10GB -16GB ledigt på en SSD för att behålla bra prestanda, läs under rubriken Over-provisoning http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guid...

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

För att Windows mår bättre så.. för swap filer, hibernation och temp filer för program du använder etc.

Swap och hibernaton som du nämner är ju det som redan tar upp plats på disken. Har du inte slagit av det så är det sparat på disken redan och då behöver du inte reservera massa tomutrymme för det igen.
Och plats för övriga tempfiler står inte i relation till hur stort RAMminnet är.
Så den regeln om att ha dubbla mängden ledigt mot RAMminnet instämmer jag not inte heller i helt.
Däremot kan det vara bra att ha i åtanke när man ska köpa en ny disk och vill få en uppfattning om hur mycket hårddiskplats som kommer tas upp när winblows är installerat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yanpan:

hmm skumt, stängde av hibernate i CMD med kommandot powercfg -h off

nu står det att endast strömspararläge finns att välja bland men viloläge är borta, dock hade ajg inte strömspararläge förut

men har fått ungeför 15gb av att göra detta

använder för övrigt win8.1

Japp, det stämmer. Strömsparläge innebär att det är lite ström kvar som håller datorn igång, dock utan att använda någon kraft, dvs du rar lite ström alltid, Brukar ligga på ca 0,5-1,5% av normal förbrukning.
Viloläge(Hibernate) stänger av datorn helt, men innan den gör det så pumpar den över allt som ligger i RAM över på HIBERFIL.sys filen. Detta gör att du kan stänga av den helt.
Både Windows 7 och 8 använder sig utav Hiberfil.sys filen alltid även om du sätter den i strömsparläge, även om du inte använder den. och för att ta bort den så måste man som sagt avaktivera detta manuellt som du nu gjort. Så, använder du inte Hibernate så betyder det att du alltid skapar en helt onödigt fil som tar upp ditt ram minne på c: helt i onödan.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yanpan:

hmm skumt, stängde av hibernate i CMD med kommandot powercfg -h off

nu står det att endast strömspararläge finns att välja bland men viloläge är borta, dock hade ajg inte strömspararläge förut

men har fått ungeför 15gb av att göra detta

använder för övrigt win8.1

Blir lite rörigt med ord som betyder ungefär samma sak Hibernate är ju egentligen djupsömnen som vi kallar "gå i ide" så:

Hibernate = viloläge, minnet skrivs ner som en kopia på hårddisken.

Sleep = Strömsparläge, då lagras saker i arbetsminnet och bara vissa funktioner stängs av för att spara ström.

Jag försöker också hålla runt 10% ledigt på mina SSDs, för övrigt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Vet inte vem som skrev minst dubbla ram-minnet från första början.. men tycker det är en bra tumregel då man inte vill ha smockfull C:\. Vet man med sig att man kommer att ha mindre ledigt, så gå då hellre upp i storlek och välj en större OS-disk/SSD.

Permalänk
Rekordmedlem

Det reserverade utrymmet på en ssd är för att den ska kunna växla slitna celler mot hela för att den ska få den beräknade livslängden.
Det är dumt att helt fylla en ssd eftersom den då främst kommer att skriva långsammare, det är iofs lite bättre än en hdd som tappar på både läs och skriv.
Ssder kan bli segare om de är fulla och behöver skriva mycket eftersom de då inte hinner köra trim eller liknande innan utrymmet verkligen behövs och då måste de tömma minnesblocken samtidigt som de ska skriva, det är det man ser i testerna som "prestanda efter en period med hög last"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

Vet inte vem som skrev minst dubbla ram-minnet från första början.. men tycker det är en bra tumregel då man inte vill ha smockfull C:\. Vet man med sig att man kommer att ha mindre ledigt, så gå då hellre upp i storlek och välj en större OS-disk/SSD.

Njaa. Iden med att inte ha en full disk är bra, men att utgå från RAMminnet gillar jag inte så mycket. En dator med 4gb internminne och systemdisk på 500GB bör inte ha endast 8GB ledigt. Det är under 2% ledigt utrymme vilket låter väldans snävt. Och i mitt fall med 16GB RAM och en 120GB SSD blir det lite knasigt åt andra hållet.
Bättre tumregel då är en procentsats av diskens totala utrymme (tycker jag). Ser själv till att ha ca 15% ledigt utrymme på diskarna men 10% är väl vanligare kan jag tänka mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

10% är nog en bra regel. själv har jag kört min ssd med mindre än i gb ledigt och den klarade det bra (120gb plextor 3pro). märkte iallafall ingen skillnad men den fick nog arbeta hårt med GC på det lilla utrymmet.

ju mer ram ju mindre swap fil utrymme nyttjas. så att man ska ha viss mängd ledig beroende på ram är inget att gå efter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Vet inte vem som skrev minst dubbla ram-minnet från första början.. men tycker det är en bra tumregel då man inte vill ha smockfull C:\. Vet man med sig att man kommer att ha mindre ledigt, så gå då hellre upp i storlek och välj en större OS-disk/SSD.

Dubbla RAM-minnet handlade om swapfilen från början och inget annat...och det var aktuellt när man hade >1GB RAM...

Permalänk
Medlem

Fick mycket problem med min dator som började stänga av program av sig själv (windows 8, 8gig ram), den brukade varna först om att minnet börjar ta slut och sen efter ett tag kan programmet crasha eller stängas av.. jag höjde min swapfil till 20gig (ungefär) och det problemet slutade uppstå.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Khaduran:

Fick mycket problem med min dator som började stänga av program av sig själv (windows 8, 8gig ram), den brukade varna först om att minnet börjar ta slut och sen efter ett tag kan programmet crasha eller stängas av.. jag höjde min swapfil till 20gig (ungefär) och det problemet slutade uppstå.

Vilket egentligen indikerar att du har för lite RAM för vad du arbetar med i datorn, inte att du behöver större swapfil. Swapfilen ska enbart användas när RAM inte räcker.

När jag upplevde de problemen första gången bytte jag från 2x4 till 2x8 GB, sedan till 4x8 GB, och jag har en swap på 1 GB (för att vissa program, speciellt Photoshop och Catia, inte gillar att jag inte har någon alls).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Iden med att inte ha en full disk är bra, men att utgå från RAMminnet gillar jag inte så mycket. En dator med 4gb internminne och systemdisk på 500GB bör inte ha endast 8GB ledigt. Det är under 2% ledigt utrymme vilket låter väldans snävt. Och i mitt fall med 16GB RAM och en 120GB SSD blir det lite knasigt åt andra hållet.
Bättre tumregel då är en procentsats av diskens totala utrymme (tycker jag). Ser själv till att ha ca 15% ledigt utrymme på diskarna men 10% är väl vanligare kan jag tänka mig.

Knasigt o knasigt njaee
Men 4GB är helt enkelt för lite idag.. någon som köper en ny dator bör ha 16GB.
120GB finns inte ens på kartan för min del.. 140GB använt på c:\ just nu på nästan nyinstallerad dator.. bara 1 spel installerat.
250GB ser jag som absolut minimum för OS disk.. men gillar inte att ha fullt på OS disken heller.

Permalänk
Inaktiv

Mycket skitsnack i tråden.
90% av alla som sysslar med datorer klarar sig på 2-4GB RAM (mindre än så ska man nog inte ha på moderna operativsystem).
Resterande ca 9% klarar sig på 8GB och max 1% kräver mer än 8GB.

Har man 140GB använt på en i stort sett nyinstallerad dator är det nåt som är fel.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Mycket skitsnack i tråden.
90% av alla som sysslar med datorer klarar sig på 2-4GB RAM (mindre än så ska man nog inte ha på moderna operativsystem).
Resterande ca 9% klarar sig på 8GB och max 1% kräver mer än 8GB.

Har man 140GB använt på en i stort sett nyinstallerad dator är det nåt som är fel.

Kan ju säga att en gammal dator som jag hade 2GB ram-minne på inte räckte särskilt långt. Men sen beror ju det på att jag körde rätt många krävande program samt en hel drös med internetflikar öppna. Men ibland måste jag ha det så för att underlätta för mig själv så jag slipper stänga ner starta upp samma flikar hela tiden men också för att komma ihåg.

Sen om man har internet, chattprogram, musikskaparprogram eller spel, musiklyssningsprogram, nedladdningsprogram, bildredigeringsprogram m.m. på samtidigt så tar det ganska mycket ram, också beroende på vad för program man använder såklart. Men i alla fall så räckte det inte alls åt mig. 4GB som jag har nu fungerar hyfsat men då har jag heller inte så mycket igång oftast. Skulle garanterat behöva mer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon42512:

Mycket skitsnack i tråden.
90% av alla som sysslar med datorer klarar sig på 2-4GB RAM (mindre än så ska man nog inte ha på moderna operativsystem).
Resterande ca 9% klarar sig på 8GB och max 1% kräver mer än 8GB.

Har man 140GB använt på en i stort sett nyinstallerad dator är det nåt som är fel.

Möjligt att nån speldator kan klara sig på så lite ram men bara webbläsarna tar över 4Gbyte för mig om jag inte ska behöva anstränga mig för att "köra ramsnålt" ....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Möjligt att nån speldator kan klara sig på så lite ram men bara webbläsarna tar över 4Gbyte för mig om jag inte ska behöva anstränga mig för att "köra ramsnålt" ....

Låter inte heller sunt.
Jag kan bara utgå från mig själv, och jag har aldrig haft webbläsare som dragit så mycket (har inte testat Firefox på åratal, så det är väl den som gör det säkert )
Dags att byta kanske?