VLC appen till Windows 8.1 fungerar ej som den ska

Permalänk
Medlem

VLC appen till Windows 8.1 fungerar ej som den ska

Har stött på ett underligt problem som jag har ingen aning om hur jag ska lösa, har testat installera om appen men samma problem, kört lokala och nätverksfiler men utan bättre resultat.

När jag startar en lokal fil så ser det ut så här:

www.pnorberg.se/bla/vlc.jpg (funkar inte IMG taggarna längre?)

Kan inte spela upp några video filer alls, testat AVI, MKV och MP4.

Vanliga VLC spelar upp allt utan problem så vet som inte riktigt vart problemet sitter, finns ju inga inställningar och pilla i heller verkar det som?

Någon som stött på detta problem?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte var problemet ligger, men jag använder heller inte VLC som app. Kan du inte använda det vanliga istället? Eller du har en padda? Har du testat byta grafikdrivisar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vet inte var problemet ligger, men jag använder heller inte VLC som app. Kan du inte använda det vanliga istället? Eller du har en padda? Har du testat byta grafikdrivisar?

Tänkte köra den i min HTPC Nuc och endast köra Metro GUI. Kör vanliga VLC nu och låter den starta direkt i fullskärm.
Har inte testat byta drivrutiner, men känns underligt att det fungerar med vanliga VLC men inte appen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pnorberg:

Tänkte köra den i min HTPC Nuc och endast köra Metro GUI. Kör vanliga VLC nu och låter den starta direkt i fullskärm.
Har inte testat byta drivrutiner, men känns underligt att det fungerar med vanliga VLC men inte appen.

Dåligt skriven app antar jag?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Dåligt skriven app antar jag?

Troligen. Så roligt, Netflix appen fungerar inte på ena HTPCn, stannar alltid vid 21% och nu fungerar inte VLC appen på andra HTPCn...
Trodde verkligen Metro gränssnittet skulle ha en plats i HTPC världen men verkar inte riktigt fungerar för min del iaf.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det är en helt annan sak med Windowsprogram och program för Windows Runtime alltså store. Programmet i store kan inte göra samma sak, har inte hårdvaruacceleration, är en mycket tidig beta-version och är en krångligare miljö att portera till än att köra på t.ex. OS X eller GNU/Linux. Det har helt enkelt varit för krångligt för att få en fungerande version. Miljön stödjer inte ens C utan en hel del knep och extra kod. VLC-teamet använder t.o.m. MinGW för att bygga delar av Store-programmet. Det är inget som är redo att användas av allmänheten.

När det gäller HTPC har de fortfarande gamla Windows Media Center som tillägg till W8.X Pro. Windows Runtime och startskärmen är inte anpassad för att fungera i miljön när det gäller HTPC. Vill man verkligen spela upp media med ett WinRT-program så kanske Power Media Player fungerar bättre däremot. Netflix får verkligen ett stort lyft när man lämnar Silverlight däremot.