Permalänk
Medlem

ok att småjustera BCLK? 4670k

Hej

Får inte min 4670k stabil på 4.6 GHz (krävs över 1.385v, vilket blir för varmt)

x45 kräver bara 1.270v så det blir nästan för svalt för min smak.

Undrar om jag kan köra på x46 multiplier sedan sänka BCLK från 100.0> 99.6? Då får jag ut 4581 MHz och kan förmodligen få den stabil på <1.360v

Kan det sabba PCIE saker? USB? SSD?

Är det kanske bättre att höja till 101? Sedan köra x45 multiplier istället.

Har googlat som satan men hittar ingen bra info. Det enda jag hittar är att höja till runt 103-104 BCLK ska vara lugnt.

Har för mig att jag läst att PCIE skiten kan köras på BCLK 90 utan problem, var ett bra tag sedan jag läste det och hittar inte källan.

Vet om BCLK strap; min heter "BCLK ratio" ,,tror det är något annat än strap. Om jag sätter 1.25 på den, sedan x46 multiplier, hamnar jag på 4589 MHz,,,tar jag 1.67> 4592 MHz, 2.5> 4595 MHz. Är någon typ av finslipning. Använder jag detta beter sig min dator helskumt, startar om sig 2 gånger och ibland efter omstart ligger MHz på 4.6 GHz istället...hoppar typ ur och lyder inte BCLK ration jag satt.

Permalänk

Det ska inte vara några problem att köra BCLK i kanske upp till 105. Men du lär märka om burken blir konstig, exempelvis om du får black screen (gpu som inte klarar bclk höjning), segt ethernet (samma här), hårddiskar som blir sega. Men som sagt, det märker du.

Annars kan du prova strap på 1.25 till att börja med och justera BCLK därifrån. Jag har kunnat överklocka mina RAM minnen till 3000mhz från "stock" 2400 mhz genom att sätta strap på 1.25 eller 1.66. Men ska du ändra denna, så kom ihåg att ändra multi till typ runt 30 och ändra hastigheten på minnena innan du startar om.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Det ska inte vara några problem att köra BCLK i kanske upp till 105. Men du lär märka om burken blir konstig, exempelvis om du får black screen (gpu som inte klarar bclk höjning), segt ethernet (samma här), hårddiskar som blir sega. Men som sagt, det märker du.

Annars kan du prova strap på 1.25 till att börja med och justera BCLK därifrån. Jag har kunnat överklocka mina RAM minnen till 3000mhz från "stock" 2400 mhz genom att sätta strap på 1.25 eller 1.66. Men ska du ändra denna, så kom ihåg att ändra multi till typ runt 30 och ändra hastigheten på minnena innan du startar om.

Ok. Tror inte min BIOS har någon strap feature. Utan den heter BCLK Ratio. Som jag skrev i inlägget ovan; kan sätta den på 1.25, 1.67 och 2.5. Det enda som händer är att jag får pyttelite lägre frekvens. Sedan blir datorn helskum. Jag har mailat Asrock och frågat vad fan den är till för.

Så här ser min BIOS ut, kolla under BCLK/PCIE Frequency:
http://images.anandtech.com/doci/6989/ASRock%20Z87%20Ex6AC%20...

Det är inte risk att något går sönder om man kör lite högre BCLK? Utan det blir endast instabilitet? (Som med för hög multiplier och för låg volt till det)

Jag har inte märkt några problem med 99.6 BCLK ännu,

Ska prova att öka till 101 eller 102 och utvärdera (om det inte är farligt för SSD, PCIE eller USB saker)

Permalänk
Skrivet av Vixo90:

Ok. Tror inte min BIOS har någon strap feature. Utan den heter BCLK Ratio. Som jag skrev i inlägget ovan; kan sätta den på 1.25, 1.67 och 2.5. Det enda som händer är att jag får pyttelite lägre frekvens. Sedan blir datorn helskum. Jag har mailat Asrock och frågat vad fan den är till för.

Så här ser min BIOS ut, kolla under BCLK/PCIE Frequency:
http://images.anandtech.com/doci/6989/ASRock%20Z87%20Ex6AC%20...

Det är inte risk att något går sönder om man kör lite högre BCLK? Utan det blir endast instabilitet? (Som med för hög multiplier och för låg volt till det)

Jag har inte märkt några problem med 99.6 BCLK ännu,

Ska prova att öka till 101 eller 102 och utvärdera (om det inte är farligt för SSD, PCIE eller USB saker)

Ja, alltså det heter BCLK ratio, och är 1.25, 1.66 etc. Men kom då ihåg att din multi som du antagligen har nu, x46, kommer betyda att din prolle kommer gå i över 5ghz med en trap på 1.25. Så sänk multi till typ 25-26 och testa om prollen ens klarar en strap på 1.25. Sedan öka multi tills du får runt 4.6ghz igen genom att starta om och öka ett steg i taget.

Kör du upp till typ 105 bclk kommer inget gå sönder, men skulle du kräma på med 110 kanske så kan det nog slitas, om datorn ens startar. Fördelen med strap på 1.25 är att du kan sänka bclk från 125 som den blir med strap, till typ 120 eller lägre. Men tänk på att datorn blir ostabil eller inte ens startar om du sänker för mycket.

Att tänka på också är att sätter du strap på 1.25 så är egentligen bclk 100. Och som jag skrev innan, ska du klocka ramminnen så är det att föredra att sätta strap på 1.25 eller 1.66 för att nå hastigheter över 2400mhz. Eftersom du har en haswell så klarar den inte mycket mer än 1.65v, hade iofs inte oroat mig för kanske upp till 1.7v på ram. x79 har fördelen att ha en kraftigare minneskontroller som ska klara upp till 1.85 24/7 med bra kylning och då tillåta högre ramöverklockningar.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ja, alltså det heter BCLK ratio, och är 1.25, 1.66 etc. Men kom då ihåg att din multi som du antagligen har nu, x46, kommer betyda att din prolle kommer gå i över 5ghz med en trap på 1.25. Så sänk multi till typ 25-26 och testa om prollen ens klarar en strap på 1.25. Sedan öka multi tills du får runt 4.6ghz igen genom att starta om och öka ett steg i taget.

Kör du upp till typ 105 bclk kommer inget gå sönder, men skulle du kräma på med 110 kanske så kan det nog slitas, om datorn ens startar. Fördelen med strap på 1.25 är att du kan sänka bclk från 125 som den blir med strap, till typ 120 eller lägre. Men tänk på att datorn blir ostabil eller inte ens startar om du sänker för mycket.

Att tänka på också är att sätter du strap på 1.25 så är egentligen bclk 100. Och som jag skrev innan, ska du klocka ramminnen så är det att föredra att sätta strap på 1.25 eller 1.66 för att nå hastigheter över 2400mhz. Eftersom du har en haswell så klarar den inte mycket mer än 1.65v, hade iofs inte oroat mig för kanske upp till 1.7v på ram. x79 har fördelen att ha en kraftigare minneskontroller som ska klara upp till 1.85 24/7 med bra kylning och då tillåta högre ramöverklockningar.

Jag provade sätta BCLK/PCIE Frequency på 100.0, sedan BCLK Ratio på 1.25. Efter det bootar datorn om, men misslyckas och stängs av, sedan startar jag upp den normal och kollar CPU-Z, då är core clock hastigheten på 4589 MHz (x46 multiplier)

Drar jag på x30 multiplier får jag ut 2989 MHz.

Måste vara något knas, förmodligen klarar inte datorn av att höja strap (därför den bootar 2 gånger?)

Något är iaf skumt, har mailat Asrock se vad de säger.

Om BCLK på upp till 105 är relativt safe, varför använder inte mer folk det till att finslipa sina klocks? Som jag, alltså kan ha x45 på låg volt, men x46 kräver för jävla hög.

Har folk OCD och vill hamna på exakta siffror eller vad:;P

Permalänk

bäst är att ha bclk på 100 på 4670k.......

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

bäst är att ha bclk på 100 på 4670k.......

Pga över gör klocken ostabil? Eller vilken anledning. Hittar verkligen inte mycket info om BCLK...

Har iaf spelat en 8-10 timmar nu med först 99.6 BCLK och nu 101 och har inte märkt någon skillnad. Har volten på 1.330v vilket förmodligen är lite väl högt för ~4.550 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

bäst är att ha bclk på 100 på 4670k.......

Nyttig info tummen upp! *ironi*

TS du kan förmodligen köra 99.6BCLK utan att märka några problem.
Personligen hade jag valt 4.5ghz stabilt framför dom där fjuttiga 50-60mhzen extra som medför problem i ditt fall med vcore osv.
Det är siffror som du inte ens kommer ha någon direkt nytta av känns det som

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Ok har fått lite kött på benen nu, tackar alla.

En sista fråga såhär efteråt; vad är bäst, lägre (99.6) eller högre (101) BCLK? Med bäst menar jag stabilitet och hälsa på CPUn och allt annat det påverkar.

Har inte kört några benchmarks ännu så det kanske blir ännu mer ostabilt än med 100 BCLK. Vi får se.

Mina temperaturer upp till 1.350v är faktiskt inga problem och vill ha prestandan (ska game'a hela sommaren, orka irl)

Permalänk
Skrivet av Vixo90:

Ok har fått lite kött på benen nu, tackar alla.

En sista fråga såhär efteråt; vad är bäst, lägre (99.6) eller högre (101) BCLK? Med bäst menar jag stabilitet och hälsa på CPUn och allt annat det påverkar.

Har inte kört några benchmarks ännu så det kanske blir ännu mer ostabilt än med 100 BCLK. Vi får se.

Mina temperaturer upp till 1.350v är faktiskt inga problem och vill ha prestandan (ska game'a hela sommaren, orka irl)

Du kan köra bclk på 99 eller 101, kommer inte skada något. Prova dig fram med vad som blir bäst med din setup.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Du kan köra bclk på 99 eller 101, kommer inte skada något. Prova dig fram med vad som blir bäst med din setup.

Ok, bra.

Borde läsa på lite om BCLK så jag förstår hur det fungerar.

Finns det någon enkel förklaring, alltså hur det fungerar med alla delar den påverkas av...PCIE, SSD och USB blir inte sämre prestanda om jag sänker till 99 BCLK?

När jag körde på 99.6 inbillade jag mig att min musknapp slutade fungera när jag spelade BF4, kan ha vara någon bugg också,,,hade laddat om vapnet men den skjöt inte när jag tryckte!

Permalänk
Medlem

Fick svar av Asrock nu:

"If you want to change BCLK, we recommend to adjust BCLK directly,
system will auto adjust BCLK Ratio to suitable parameter to prevent some parameter combination let system cannot boot up normally.
(Ex: if you wan to adjust BCLK ratio to 1.25, please adjust BCLK to 125Mhz.)"

Umm...hjälpte inte mig något direkt.

EDIT: med BCLK freq på 102 började BF4 lagga så in i helvete. Eller inte lagga, gick ryckigt och inte rent alls även med hög fps. Umm.

Permalänk

Det är bättre att köra BCLK i 125mhz än T.ex 102 för det talet är delbart bättre. Jag körde min 3820 i 125mhz BCLK i mer än ett år stabilt. Ställde jag om multiplier och körde 107 BLCK för samma frekvens fick jag bsod direkt. Däremot vet jag inte om icke extreme edition CPUer som din hanterar BCLK ökning lika bra som SB-e och IB-e. Jag har sett folk som kört sina 3820 med 166-170 mhz BCLK hyfsat stabilt för benchmarks. Kruxet med just 3820 var ett den bara hade en halv upplåst multiplier därför var man tvungen att börja leka med BLCK för att nå 5GHz t.ex. Om du ska testa 125mhz BLCK ändra då också BLCK ratio till 1.25, på asus moderkorten ändras BLCK automatiskt till 125mhz om man sätter en ratio/strap på 1.25. Det är absolut inget farligt med att testa 125mhz BLCK och de som säger annat vet inte bättre. Du kommer inte ha sönder något!

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Det här med straps och 1.25, 125MHz stabilt etc är exklusivt för Socket 2011 och kan inte göras på plattformen som TS använder.

Att höja eller sänka med någon enstaka MHz borde däremot fungera finfint.

Edit: kan nog ha fel. En av nyheterna i S1150 om jag minns rätt var väl att alla bussar inte längre var lika hårt länkade vad gäller hastighet. (Om man ser till inläggen under så var det nog så )

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

^ Tänkte det också. Har aldrig sett någon med en 4670k som kör 125 på BLCK:S

Verkar inte som att öka BCLK fungerar iaf. På 102 bootar datorn 2 gånger och har sig, BF4 laggar sönder (hackar, fpsen är samma som innan)
På 101 slutar grafikkortsdrivers fungera,

Har inte märkt av något på 99.5 dock, vet inte om det är så bra att köra på lägre men jaja får testa vidare.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Njae, nu har ni nog missförstått clock strap tror jag.
Clock strap är en funktion som haswell "ärvt" från -e processorerna. Om du har strap/divider på 1.25 så kan du köra bclk på 125 och de andra komponenterna ligger ändå i 100 pga av strappen.

Se från techreport:
Haswell supports base clock control, but we're told by multiple folks in the motherboard industry that the range of useful frequencies is similar to Ivy Bridge: an additional 5-10% at best. That said, Haswell improves upon Ivy by adding a base clock strap inherited from Intel's ultra-high-end Sandy Bridge-E processor. This strap acts as a reduction gear for the DMI and PCI interfaces. It's capable of dividing the base frequency by 1.25, 1.66, or 2.5, allowing that clock to be raised to 125, 166, and 250MHz without messing with the chipset and peripheral links.

Well, that's the idea, anyway. Asus tells us it hasn't found a single Haswell CPU capable of running a 250MHz base clock. The majority of chips will do 166MHz, it says, and 125MHz should be a lock for all of them. You should see a similar +/- 5-10% adjustment range at each strap setting.

http://techreport.com/review/24889/haswell-overclocked-the-co...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vixo90:

Fick svar av Asrock nu:

"If you want to change BCLK, we recommend to adjust BCLK directly,
system will auto adjust BCLK Ratio to suitable parameter to prevent some parameter combination let system cannot boot up normally.
(Ex: if you wan to adjust BCLK ratio to 1.25, please adjust BCLK to 125Mhz.)"

Umm...hjälpte inte mig något direkt.

EDIT: med BCLK freq på 102 började BF4 lagga så in i helvete. Eller inte lagga, gick ryckigt och inte rent alls även med hög fps. Umm.

Det jag läser är att du inte bara kan sätta ration till 1.25 och boota om. Då kommer dina andra komponeneter att klockas i 80MHz, vilket moderkortet kommer att "fixa" genom auto adjust av ration, dvs tillbaka till 1. Det du behöver göra är att ändra både ration och clocken till 1.25 resp. 125MHz och sedan boota om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae, nu har ni nog missförstått clock strap tror jag.
Clock strap är en funktion som haswell "ärvt" från -e processorerna. Om du har strap/divider på 1.25 så kan du köra bclk på 125 och de andra komponenterna ligger ändå i 100 pga av strappen.

Se från techreport:
Haswell supports base clock control, but we're told by multiple folks in the motherboard industry that the range of useful frequencies is similar to Ivy Bridge: an additional 5-10% at best. That said, Haswell improves upon Ivy by adding a base clock strap inherited from Intel's ultra-high-end Sandy Bridge-E processor. This strap acts as a reduction gear for the DMI and PCI interfaces. It's capable of dividing the base frequency by 1.25, 1.66, or 2.5, allowing that clock to be raised to 125, 166, and 250MHz without messing with the chipset and peripheral links.

Well, that's the idea, anyway. Asus tells us it hasn't found a single Haswell CPU capable of running a 250MHz base clock. The majority of chips will do 166MHz, it says, and 125MHz should be a lock for all of them. You should see a similar +/- 5-10% adjustment range at each strap setting.

http://techreport.com/review/24889/haswell-overclocked-the-co...

Skrivet av giplet:

Det jag läser är att du inte bara kan sätta ration till 1.25 och boota om. Då kommer dina andra komponeneter att klockas i 80MHz, vilket moderkortet kommer att "fixa" genom auto adjust av ration, dvs tillbaka till 1. Det du behöver göra är att ändra både ration och clocken till 1.25 resp. 125MHz och sedan boota om.

TACK SOM FAN, DET FUNKAR NU!!!

Fan att ni inte skrev detta för 10 timmar sedan...hehe.

Satt BLCK/PCIE Frequency på 125.
Satt BCLK Ratio på 1.25......bootade om (utan problem denna gång, gick felfritt) och kom in i windows och hade 3748.3 MHz! (Satt core clock multiplier på x30 och cache på x28)

Detta gör att bara ram, cache/uncore och core clock påverkas?

Så det är inget som bråkar med min SSD, USB, DIM och PCIE?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Vixo90:

TACK SOM FAN, DET FUNKAR NU!!!

Fan att ni inte skrev detta för 10 timmar sedan...hehe.

Satt BLCK/PCIE Frequency på 125.
Satt BCLK Ratio på 1.25......bootade om (utan problem denna gång, gick felfritt) och kom in i windows och hade 3748.3 MHz! (Satt core clock multiplier på x30 och cache på x28)

Detta gör att bara ram, cache/uncore och core clock påverkas?

Så det är inget som bråkar med min SSD, USB, DIM och PCIE?

Yes, precis så är det. Synd att jag sitter i en annan tidzon så du fick tipset så sent.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Yes, precis så är det. Synd att jag sitter i en annan tidzon så du fick tipset så sent.

Haha.

Nu till det tråkiga:

Kan tyvärr inte hamna mellan 4.5 och 4.6 GHz. Även om jag kör på 1.67 eller 2.5 strap/BLCK ratio...

Kan hamna på 4625 MHz och 4509 MHz...fast med 4509 MHz (vilket borde passa bäst) blir min RAM nedklockat rejält, och ska jag höja hamnar jag på 1800+ vilket är för mycket. Får kanske sänka RAM och sedan klocka upp om jag ska köra på denna strap (för 4509 MHz) känns lite ovärt att börja pilla med. Får väl öka volten med 0.010 eller nåt enbart dock.

Har ju nu BLCK på 167 och BLCK Ratio (strap) på 1.67,,är detta lugnt? Får alltså ut 4509 MHz på core clock.

Mina PCI enheter och SDD körs som om jag hade haft BLCK på 100?

Har dock en känsla att detta med strap kommer göra min OC mer ostabil, så kommer nog inte vara värt det som sagt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

"Well, that's the idea, anyway. Asus tells us it hasn't found a single Haswell CPU capable of running a 250MHz base clock. The majority of chips will do 166MHz, it says, and 125MHz should be a lock for all of them. You should see a similar +/- 5-10% adjustment range at each strap setting."

Allt över 1.25 ska tydligen vara en gamble om det funkar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

"Well, that's the idea, anyway. Asus tells us it hasn't found a single Haswell CPU capable of running a 250MHz base clock. The majority of chips will do 166MHz, it says, and 125MHz should be a lock for all of them. You should see a similar +/- 5-10% adjustment range at each strap setting."

Allt över 1.25 ska tydligen vara en gamble om det funkar.

Vad menar de med fungera, att det går att boota, eller att det går att få en klock stabil? Vet förmodligen inte du men.;P

Jag har ändrat till 167 BLCK och 1.67 strap/ratio. Ger mig som sagt 4509 MHz på core och 4341 MHz på cache. (minns inte vilka multipliers jag satt)

Kör stresstest nu, använder samma volts som med x45/x43 core/cache,,, om det går att köra de nya värdena med samma volt eller bara en gnutta högre är det väl värt antar jag. Dock lär 9 MHz knappast ge något hehe.

Mina PCIE, SSD och annat skit som är kopplad till BLCK lär vara kvar som innan...tror knappast det hade fungerat att köra dem på 167 BLCK lol

Fan lite surt att jag inte kunde komma mellan 4.5 och 4.6...

Jaja, tackar alla för hjälpen!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Med det sagt. Om du kör strap på 1.67 och 167 mhz så körs alla dina andra enheter som om du hade hundra. Ja.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Klarade 8 timmars stresstest med 167 BLCK+Ratio, höjde volten med 1.270v>1.280v.

DOCK när jag startade om datorn hände inte ett piss...så fick reseta CMOS. Tror 1.67 strap bara krånglar för mig...skiter i det och kör på 100 (som vanligt) ...alltså 4.5 GHz. Inte värt strul för 9 MHz på core!

Permalänk

....kör själv med en 4670k, gjort länge.
(vattenkyld); @4.5ghz. 1.25Volt. 100mhz BCLK. Uncore: x36 (Gigabyte moderkort). Ram XMP.1.

varför 100mhz bclk funkar bättre är för:
¤ för det första höjer du även PCI-E frekvensen när du ökar bclk
¤ stabilitet.......att höja BCLK påverkar också hastigheten på alla anslutna komponenter. Jag provade faktiskt min på 43x102.33, som råkar arbeta med samma hastighet som 44x100. Observera dock att den pressar upp minneshastigheten.

i det stora hela får du en bättre överklockning via multipliern gentemot överklocka BCLK

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laptop guy:

....kör själv med en 4670k, gjort länge.
(vattenkyld); @4.5ghz. 1.25Volt. 100mhz BCLK. Uncore: x36 (Gigabyte moderkort). Ram XMP.1.

varför 100mhz bclk funkar bättre är för:
¤ för det första höjer du även PCI-E frekvensen när du ökar bclk
¤ stabilitet.......att höja BCLK påverkar också hastigheten på alla anslutna komponenter. Jag provade faktiskt min på 43x102.33, som råkar arbeta med samma hastighet som 44x100. Observera dock att den pressar upp minneshastigheten.

i det stora hela får du en bättre överklockning via multipliern gentemot överklocka BCLK

Helt riktigt,att överklocka sina minnen idag är ju samma sak,det ger mer problem än prestanda.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

typ det jag mena vid mitt förra inlägg. (trodde väl kanske folk visste det som klocka sina CPUs)

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S