100/100 från T3 men skickar bara i 3 Mbit/s

Permalänk
Medlem

100/100 från T3 men skickar bara i 3 Mbit/s

Tja!

Jag har och tjejen har skaffat 100/100 från T3 som går över Servanet (Vi bor i ett mitthem hus i Sundsvall)

Nu sitter vi med varsin dator bredvid varandra, och när vi gör bredbandskollen så ligger hon på sin dator runt 95/90 medans jag bara får ut 95/3... Jag gissar på att det har något med portarna att göra, jag provade stänga av Windows Brandväggen men det blev inge bättre utav de.

Jag är verkligen ute på djupt vatten när det kommer till min datakunskap inom detta så behöver lite hjälp av alla smarta människor här

Vi sitter båda med Windows 7 och vi har denna router http://www.mediamarkt.se/mcs/product/TP-LINK-TL-WDR3600,90952...

// Mattias

Permalänk

Hej

Nu har jag ingen aning om vad ni har för datorer, men har du provat att på den datorn som får långsam uppkoppling, att koppla den direkt med nätverkskabel mot tjänstefördelarens lan-portar (istället för att köra genom routern).

En tjänstefördelare är alltså den enheten som har inkommande signal, typ fiber eller vilken teknologi ni nu har.

Glöm förresten inte stänga av det trådlösa nätverkskortet om du kör med det i vanliga fall (exempelvis om datorn du använder är en laptop).

Hälsningar Aura
Nätverkstekniker

Permalänk
Avstängd

Jag har precis fått 100/100 mbit till min nya knappt inflyttade lght mätte först med min mobil .Fick väl typ 30/40 mbit.tog dit en laptop och mätte med nätverkskabel fick typ 96/90 mbit och 1 ms i svarstid.Snacka om nice från mitt nuvarande adsl.Så mät med nätverkskabel ifall du ej gjort det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

kolla så nätverks kabeln sitter i ordentligt till och börja med, om det ej funkar då prova en annan port i routern, om problem fortfarande uppstår prova med en ny nätkabel eller låna flickvännens.

iofs så om ni sitter bredvid varann ryck ur hennes kabel ur datorn och in i din dator som första test, då borde du få ut om felet är din dator eller nätkort först och främst.

Permalänk
Medlem

Jag har haft T3 från 2006. Har fått ca 96 både upp och ner under alla år jag har haft det och då har jag haft T3 i 2 olika kommuner

Permalänk
Medlem

Jag sitter med:

Intel Core i7 2600K
AS Rock P67 Extreme Gen3 moderkort
8 gig ram (2 x 4gig)
ASUS R9 270X

Jag provade nu att byta runt lite, och när jag kör kabeln direkt in i uttaget i väggen så får jag betydligt bättre resultat och hamnar på 95/90 ish.

Men så fort jag sätter in kabeln i routern igen (har provat alla 4) så droppar det ner till ca 90 / 3...

Eftersom tjejen ligger på 90/90 hela tiden med sin dator så känns det ju som att det måste vara något i min burk som inte vill funka med routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av taijas:

Bumpar denna... Still need help :/

Det finns ingen media prioritering eller liknande du har satt pa i routern?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Tycker nästan det luktar duplexfel i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Det finns ingen media prioritering eller liknande du har satt pa i routern?

Vet inte ens hur man gör något sånt.. Jag köpte routern för ca 2 veckor sedan och det ända jag har gjort är att starta upp den och fixa lösenord till trådlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Tycker nästan det luktar duplexfel i så fall

Något tips på hur man gör för att fixa det i så fall?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av taijas:

Vet inte ens hur man gör något sånt.. Jag köpte routern för ca 2 veckor sedan och det ända jag har gjort är att starta upp den och fixa lösenord till trådlösa.

Då är det ett bra tillfälle att läsa igenom manualen.

Skrivet av taijas:

Något tips på hur man gör för att fixa det i så fall?

Det är en inställning som brukar finnas om du klickar upp egenskaper på ditt nätverkskorts driver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.