Vilken mobiltelefon bör jag skaffa?

Permalänk
Medlem

Vilken mobiltelefon bör jag skaffa?

Hej,

har nu haft min iPhone 4s i snart 3 år och jag börjar bli trött på iOS då det är extremt tråkigt. Finns inga appar som jag anser roliga längre. Det enda jag gör på mobilen är facebook, mail och lyssna på Podcasts. Att kunna lyssna på podcasts smidigt i min nya lur är något som är extremt viktigt för mig.

Har börjat titta runt och bestämt mig för att de som verkar passa mig bäst är:
Galaxy S5
LG G3
HTC M8
Xperia Z2
Är öppen för ALLA förslag.
Jag har väldigt stora händer, det är viktigt för mig att kunna spela spel. Jag hade en Android innan som inte var kompatibel med alla spel för någon anledning och jag vill verkligen inte ha en mobil som inte är kompatibel med diverse spel. Alla spel på marknaden vill jag skall vara kompatibla. Vill kunna spela spel som är mer advancerade och lite mer som spelen man spelar på datorn, en stor skärm och bra processor/grafikkort är alltså väldigt bra!

Det är även viktigt för mig att mobilen är framtidssäker, min nuvarande iPhone har fortfarande bra batteritid. Den laggar ingenting och har inga fel på sig. Det är väldigt viktigt för mig att mobilen jag köper även skall kunna klara att inte lagga och falla ihop fullständigt under de 2-3 åren jag har den. Vill då även att batteriet fortfarande är brukligt så att jag kan använda mobilen under dagen utan att behöva ladda innan kvällen. Jag vill helt enkelt att den skall åldras väldigt sakta.

Jag skall kunna ta riktigt bra kort med "primärkameran" och ganska bra bilder med ansiktskameran.

Jag gillar när en mobil känns "Premium" som min iPhone gjorde när jag först fick den, jag har inga problem med plast men mobilen skall utstråla "premiumkänsla". Lägger väldigt LITE vikt när det kommer till högtalare då jag kommer att ha hörlurar till musik.

Blir väldigt glad om delarna på mobilen är lätta att byta ut, om jag känner mig själv kommer skärmen att gå sönder om ett år.

Jag gillar när tillverkarna fortsätter att lansera uppdateringar som med iPhone efter 2-3 år och inte bara glömmer bort mobilen. Jag gillar även när menyerna är roliga och vackra. Inga tråkiga menyer som på iOS, gillade inte menyn för apparna på M8:an när jag kollade på den. Alldeles för blek.

Tack för att du tar dig tid att tänka vad som skulle vara den bästa mobilen för mig!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kört på Z2.
Sony gör alla rätt nu för tiden och har riktigt fet prestanda.
Min mor har Z1 och den är brutal vad gäller prestanda och kvalité överlag.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

G3 träffar rätt på flest punkter, den hade varit ett självklart val om det inte varit för premium känslan. Jag har inte kännt på den själv men kämfört med M8 borde den kännas billig. Om du inte har några problem med den efter att du kännt på den i en butik är det G3 som gäller.
Bäst specificationer av dem alla, expanderbar med nytt batteri och SD-kort, väldigt lätt att meka med och stor skärm med väldigt lite dö yta.
Eftersom att baksidan går att at bort borde det komma eftermarknads baksidor i mer premium material och utökade batteri är nog inte omöjligt heller.
Du med stora händer borde inte ha några problem med en tjockare mobil och att dubbla batteritiden är riktigt trevligt. Jag använder ett 7500mha batteri till min S4 och kan inte förstå hur folk klarar sig med 2500mha.

UI, ikoner m.m är väldigt lätt att byta så dissa inte en mobil baserat på sådant.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Z2 skulle jag nog säga då du inte vill ha iOS igen. Ruskigt vass kamera i den också.
Hade absolut inte gått på Galaxy S5.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk

Z2 är den mest kompletta luren ute just nu, 3gb ram, 20mp kamera, vattentät, snygg, premium, dessutom har den bäst batteritid av alla smartphones, det kan inte bli bättre än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du ska absolut inte ha S5

Permalänk
Medlem

Vill du ha "premium"-känsla skulle jag absolut rekommendera HTC One m8. Enklast vore väl att gå till någon butik och känna på dem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Z2 är den mest kompletta luren ute just nu, 3gb ram, 20mp kamera, vattentät, snygg, premium, dessutom har den bäst batteritid av alla smartphones, det kan inte bli bättre än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer den att sakta sönderfalla och vara seg om ett år? För min kompis Xperia(annan modell) gjorde just detta.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

G3 träffar rätt på flest punkter, den hade varit ett självklart val om det inte varit för premium känslan. Jag har inte kännt på den själv men kämfört med M8 borde den kännas billig. Om du inte har några problem med den efter att du kännt på den i en butik är det G3 som gäller.
Bäst specificationer av dem alla, expanderbar med nytt batteri och SD-kort, väldigt lätt att meka med och stor skärm med väldigt lite dö yta.
Eftersom att baksidan går att at bort borde det komma eftermarknads baksidor i mer premium material och utökade batteri är nog inte omöjligt heller.
Du med stora händer borde inte ha några problem med en tjockare mobil och att dubbla batteritiden är riktigt trevligt. Jag använder ett 7500mha batteri till min S4 och kan inte förstå hur folk klarar sig med 2500mha.

UI, ikoner m.m är väldigt lätt att byta så dissa inte en mobil baserat på sådant.

Tror du att den kommer att sönderfalla eller vara densamma i typ 2 år? Vill verkligen inte att den skall förvandlas till ett energimonster med den där ultra-hd skärmen!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk

Jag gick ifrån Iphone 5 till Galaxy S5. Lyssna inte på vad folk säger om S5 på detta forum då det överdrivs något fruktansvärt.

Är skitnöjd och de appar som följer med som du inte vill ha är bara att avaktivera. Grym kamera och laddar den varannan natt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Står just nu mellan G3, Z2 och M8. Har kikat på reviews på alla och M8 verkar vara den mest rekommenderade. Men trots detta är den svagaste kandidaten enligt mig M8 då jag såg att kameran var medioker och det enda den har som en "edge" över de andra var premiumkänslan, men eftersom jag kommer att byta bakluckan på G3 om jag tar den så finns ingen edge över G3 på den fronten. Varför är M8 så himla rekommenderad trots att den inte är bäst på någon punkt jag kunde se? Den har ju dessutom en ful HTC linje på framsidan.

Vilken mobil av dessa tre flyter bäst i menyerna, gillade utseendet av menyerna bäst på G3 men på en review av M8 såg den ut att ha grymt flyt när man scrollar, samma sak med Z2. Hatade dock utseendet när man gick igenom apparna på M8.

Mellan dessa tre telefoner - vart ligger fokus på dem? Skulle bli jättetacksam om någon snabbt kunde förklara vart fokus låg på var och en av dem.
(jag hittar bara på lite i mitt exempel) T.ex G3 är bra om du vill kunna kolla på film eller spela spel, Z2 är bra om du vill kunna ta extremt bra kort, M8 är bra om du vill kunna ta selfies.

Lutar mycket åt G3 då den sades vara enkel att meka med vilket jag verkligen uppskattar! Varför kan Z2 och M8 vara ett bättre alternativ för mig?

Ledsen om jag är informationstörstig men jag som student måste kunna ha min mobil i minst 2 år innan jag byter.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jag gick ifrån Iphone 5 till Galaxy S5. Lyssna inte på vad folk säger om S5 på detta forum då det överdrivs något fruktansvärt.

Är skitnöjd och de appar som följer med som du inte vill ha är bara att avaktivera. Grym kamera och laddar den varannan natt.

Varför valde du den framför de andra? Vilken punkt stod ut för dig hos den?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av r-nano:

Z2 skulle jag nog säga då du inte vill ha iOS igen. Ruskigt vass kamera i den också.
Hade absolut inte gått på Galaxy S5.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är den att meka med?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Overall så är Z2an bäst skulle jag säga.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av klemze:

Varför valde du den framför de andra? Vilken punkt stod ut för dig hos den?

Är inte så mycket skillnader, jag ville inte ha HTC one m8 för kameran är useless (bra i mörker enbart). Experia Z2 kändes sjukt stor och låg inte skönt i handen. LG G3 fanns inte när jag köpte min så kan inte säga något om den.

Galaxy S5 är den första android lur jag behållt och inte bytt tillbaka till iphone med. Då har jag provat nästan alla märken förutom Oppo.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Jag skaffade android nu efter 2 år med windows phone, (not going back there lol) har nu en asus padfone som iofs ibte är riktigt lika snabb som tex M8 men surfplattan som kom mef var ett rikigt säljande argument för mig. Har aldrig varut glade, vetn om det är någ för dig men google asus new padfone a86 om du är intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Overall så är Z2an bäst skulle jag säga.

Hur är den att meka med då? Är skärmen lätt att byta?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Är inte så mycket skillnader, jag ville inte ha HTC one m8 för kameran är useless (bra i mörker enbart). Experia Z2 kändes sjukt stor och låg inte skönt i handen. LG G3 fanns inte när jag köpte min så kan inte säga något om den.

Galaxy S5 är den första android lur jag behållt och inte bytt tillbaka till iphone med. Då har jag provat nästan alla märken förutom Oppo.

Hmm intressant, om du hade större händer och Z2 hade passat bra - hade du valt den då?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Ur mjukvarusynpunkt vet jag tyvärr inte om det finns något lika framtidssäkert på androidsidan.
Apple stöder fortfarande iPhone 4, som är fyra år gammal, med sitt senaste OS. Jag har inte sett någon tillverkare supporta en Androidmobil i närheten av det tidsintervallet.
Självklart kan du kanske köra in någon cyanogen, förutsatt att det finns drivrutiner, men jag skulle inte kalla det någon garanti för framtidssäkerhet.
Om jag var du skulle jag titta på hur länge de olika tillverkarna valt att pumpa ut uppdateringar till sina tidigare premiumtelefoner för att få någon referens. Alternativt vilken äldre premiumtelefon som cyanogen fungerar bäst på i dagsläget.

Vad gäller reparation och utbytbarhet är det nog lite dubbelsidigt. Du kan gå till många ställen i en större stad och få en flera år gammal iphone-skärm eller batteri bytt medan du väntar. Det är långt från lika självklart att göra på en androidtelefon.
Vill du däremot skruva själv brukar det inte vara några konstigheter att hitta reservdelar på ebay och andra ställen. Ofta har du dessutom större chans att hitta originaldelar till en androidtelefon.
Jag kom över rubriker att just LG G3 skulle vara lättreparerad, men har inte undersökt det mer än så, du kanske kan hitta mer om du klickar dig vidare. http://9to5google.com/2014/05/30/lg-g3-teardown-reveals-that-...

Kompatibilitetsmässigt vet jag inte vad du råkat ut för, men android har en hel del olika hårdvara och det är här ur eventuell inkompatibilitet också uppstår. Gissningsvis klarar man sig bäst med någon av de stora mer kända telefonerna, eftersom det troligtvis är det utvecklare primärt kör efter. Det här är (som du vet) ett ickeproblem på iOS, just eftersom plattformen är så tråkig och det finns mindre att välja mellan.

Kameramässigt är det svårt att hitta en premiumtelefon med dålig kamera i min mening. Givetvis är vissa tillverkare bättre och sämre, men i slutänden kommer du få något hyggligt. http://www.gsmarena.com/ brukar ha väldigt bra kamerajämförelser, så jag föreslår att du tittar själv och bedömer vad du anser bra nog.

Med detta försöker jag inte få sagt att du ska köpa en iPhone, utan att du ska göra ett insatt val, där du frågar dig saker som hur länge är det viktigt med mjukvarustöd, vill jag fixa med mjukvaran själv eller bara dra hem en vanlig uppdatering. Vill jag kunna lämna in mobilen och få bytt till en piratskärm nästan var som helst, eller vill jag köpa hem originaldelar via ebay?

För när man ser till livslängd och kompatibilitet på android behöver man även tänka på vem som tillverkar telefonen och vilken SoC de kör med. Om det kommer bli en storsäljare eller en mer obskyr produkt.

Valet är allt utom självklart, lycka till.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Vänta på att G3 lanseras eller att det kommer recensioner med globala versionen. LG lanserar alltid först i Korea för att de betatestar mjukvaran innan de lanserar den färdiga globalt, och de recensioner som finns nu är gjorda efter Koreanska varianten med tidig mjukvara. Även om det nu inte varit något större fel vad jag sett så är det bra att ha i åtanke.

Annars verkar G3 eller Z2 passa bra in på de områden du är intresserade utav, och det som skiljer är att Z2 är vattentät och i glas medan G3 har sin metallinspirerade baksida, som är riktigt skön och det är värmeledningsegenskaperna mellan plast och metall som skiljer sig, annars känns det ganska lika med borstad stål.

Kan även säga att OIS+ och laserfokusen gör sig riktigt bra i G3, skulle inte gå tillbaka till en mobil utan OIS.

Permalänk
Medlem

OPO oslagbart pris/prestanda

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Jag har väldigt stora händer, det är viktigt för mig att kunna spela spel. Jag hade en Android innan som inte var kompatibel med alla spel för någon anledning och jag vill verkligen inte ha en mobil som inte är kompatibel med diverse spel. Alla spel på marknaden vill jag skall vara kompatibla. Vill kunna spela spel som är mer advancerade och lite mer som spelen man spelar på datorn bekvämt, en stor skärm och bra processor/grafikkort är alltså väldigt bra!

Jag gillar när en mobil känns "Premium" som min iPhone gjorde när jag först fick den, jag har inga problem med plast men mobilen skall utstråla "premiumkänsla". Lägger väldigt LITE vikt när det kommer till högtalare då jag kommer att ha hörlurar till musik.
Blir väldigt glad om delarna på mobilen är lätta att byta ut, om jag känner mig själv kommer skärmen att gå sönder om ett år.

Det är även viktigt för mig att mobilen är framtidssäker, min nuvarande iPhone har fortfarande bra batteritid. Den laggar ingenting och har inga fel på sig.
Jag gillar när tillverkarna fortsätter att lansera uppdateringar som med iPhone efter 2-3 år och inte bara glömmer bort mobilen.

De mobiler jag tycker är bäst på marknaden just nu är HTC M8 och Nexus 5. Oneplus One är ju även ett alternativ om du orkar vänta några månader.

Oneplus One är en telefon i toppklass som bara kostar 2500kr för 16GB alternativt 2850kr för 64GB (ja, 64GB). Hur de lyckas få den så billig är genom att de skippar nästan all marknadsföring och bara säljer online så de slipper extra kostnader relaterade till butiker (Google gör samma sak med Nexus 5 och får ner den till 3000kr på detta vis). De skippar även deras egna vinst för att putta ner priset ännu mer. Samsung tog ju t.ex. ut ca 1000kr vinst av de 6000kr Galaxy S4 kostade vid släpp, och själva telefonen kostar bara runt 2500kr att tillverka.

HTC har den mest responsiva telefonen på marknaden just nu. M8 har enormt låga 46ms touch-latens, att jämföra med iPhone 5, 5S och Nexus 5 som alla har 75ms. iPhone 4S har runt 80-85 (tror jag, då iPhone 4 har 90ms). Galaxy S5 har 90ms och Xperia Z2 har 100ms, så de flyter lite sämre än din nuvarande telefon till och med.

HTC har lovat uppdateringar i två år framöver och de verkar sköta sig ganska bra på den fronten, långt bättre än Sony. Samsung är lite mittemellan.

Den har bra batteritid. Ca 20% bättre än iPhone 5S och Nexus 5. Lite sämre än Z2.

HTC M8 har halvdan kvalitet på bilderna kameran tar (för ett flaggskepp år 2014, den lär ju i alla fall vara bättre än iPhone 4S), men den tar bilderna blixtsnabbt och har ett väldigt bra kameragränssnitt. Så upplevelsen överlag är ändå ganska hyfsad.

Den har ett chassi i nästan bara aluminium(90%), vilket känns väldigt premium och bra i handen, men nackdelen är ju det att det är enormt svårt att reparera och byta delar på den. IFIXIT ger M8 2 av 10 i enkelhet att reparera. De flesta iPhones har 6 av 10, för att jämföra.

Nexus 5 är Googles egna flaggskepp. De själva huvudsakliga fördelarna med den är mjukvaran och priset (kostar bara 3000kr för 16GB).
Den får uppdateringar direkt när de kommer och i minst 18månader efter släpp. Den får även massor med säkerhetsuppdateringar och buggfixar, vilket är bra mycket bättre än de flesta tillverkare. Den kommer även ha stort utvecklarstöd länge framöver. Den har massor med ROMs (modifierade versioner av Android) du kan välja mellan och alla spel kommer nästan garanterat att stödja Nexus 5 då den ses lite som en utvecklartelefon.
När det kommer till Android uppdateringar så blir det helt enkelt inte bättre än Nexus.

Batteritiden är medioker. Ungefär i klass med de flesta iPhones. Tycker du batteritiden på din nuvarande iPhone är bra så kommer det inte bli ett problem.

Kameran är hyfsad. Den tar fina bilder, men har lite lägre dynamisk räckvidd än kameror med större sensorer(som Z2 och S5), har ibland problem med att fokusera och överdriver gröna, bruna och röda färger något. Den är nästan lika bra som Xperia Z2 och iPhone 5S, men den bästa telefonen - Galaxy S5 - är märkbart bättre.

Nexus 5 känns även den väldigt bra i handen. Den är lätt att greppa, har en underbar mjuk textur på plasten (de kallar den "soft-touch" plast) och väger inte mycket (130g mot HTC M8 som väger 160).
Den är även lätt att reparera! IFIXIT ger Nexus 5 8 av 10 i enkelhet att reparera.

Skrivet av r-nano:

Z2 skulle jag nog säga då du inte vill ha iOS igen. Ruskigt vass kamera i den också.
Hade absolut inte gått på Galaxy S5.

Det är lustigt att du säger detta då Galaxy S5 har bättre kamera än Z2.
Z2 har bättre sensor (hårdvara) men mjukvaruinterpoleringen är bristfällig på Z2.

Permalänk
Medlem

Äh jag tycker det är minimal skillnad mellan dessa topptelefoner. Själv hade jag nog tagit HTC M8 då den är lite roligare och inte lika tråkig som de andra. (När det gäller Android)
Annars rekommenderar jag personligen en WP 8 telefon. Kolla in Lumia 930 som släpps i slutet av månaden.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag röstar på HTC M8!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Skrivet av klemze:

Hmm intressant, om du hade större händer och Z2 hade passat bra - hade du valt den då?

Är just formen på den som gör att den känns konstigt/stor i handen. Jag har förövrigt stora händer själv. Det är mest känslan som gäller tror jag om man ska välja åk och kläm på båda, scrolla runt lite i systemet så ser du vilken du gillar. Kameran ska vara lite bättre i Z2 men S5 vinner ändå pga såpasss bra mjukvara. Snabba är båda och har bra batteritid. Htc one faller bort för kameran (enligt mig).

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hur är den att meka med då? Är skärmen lätt att byta?

Nja, man ska gärna undvika att göra det själv på vattentäta telefoner.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Vänta på Samsung galaxy s5 Prime eller Note 4. Kommer troligtvis tro note 4 blir årets 2014 telefon med tanke på alla specs som har släppts redan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Med detta försöker jag inte få sagt att du ska köpa en iPhone, utan att du ska göra ett insatt val, där du frågar dig saker som hur länge är det viktigt med mjukvarustöd, vill jag fixa med mjukvaran själv eller bara dra hem en vanlig uppdatering. Vill jag kunna lämna in mobilen och få bytt till en piratskärm nästan var som helst, eller vill jag köpa hem originaldelar via ebay?

Vilken av Z2, M8, G3 och S5 skulle du ta ur framtidssäkerhet-synpunkt sett till mjukvarostödet?

Jag skall reparera själv och vill köpa bra delar från ebay (orginal eller pirat). Inte fippla själv med mjukvaran, vill dra hem en uppdatering.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Vilken av Z2, M8, G3 och S5 skulle du ta ur framtidssäkerhet-synpunkt sett till mjukvarostödet?

Jag skall reparera själv och vill köpa bra delar från ebay (orginal eller pirat). Inte fippla själv med mjukvaran, vill dra hem en uppdatering.

S5 hittar du nog flest delar till men all extra mjukvara som samsung skickar med kommer nog få den att bli seg efter något år, G3 är lättast att reparera, M8 är nog värst at reparera på grund av sitt unibody chassi och Z2 ska vara lätt att skruva isär men jag vet inte hur vettigt med kant i kant glas på både bak och framsida då det låter både dyrt och svårt att hittta ersättnings delar.

Är inte insatt i hur mycket skit Sony, HTC och LG skickar med. Men alla mjukvarorelaterade hinder försvinner om du instrallerar en google-edition ROM istället så du slipper allt som tillverkarna skickar med.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Vilken av Z2, M8, G3 och S5 skulle du ta ur framtidssäkerhet-synpunkt sett till mjukvarostödet?

Av de 4: Bäst är nog M8. Sämst är nog Z2, med G3 och S5 mittemellan. Men som jag skrev tidigare: det blir inte bättre än Nexus när det kommer till mjukvarutstöd. Om du inte läst min förra kommentar än rekommenderar jag att du gör det.