Ny Gaming Mus, Några Tips? (Claw grip, optisk, fps.)

Permalänk
Medlem

Ny Gaming Mus, Några Tips? (Claw grip, optisk, fps.)

Tjena!

Okej, så jag letar efter en ny spel mus. Just nu lirar jag med en Zowie FK som jag inte gillar formen på. (Annars är den helt perfekt.)

Jag lirar mest FPS spel som CS:GO osv. Så, jag vill verkligen ha en bra optisk sensor. Jag använder mig av claw grip, och har inte så stora händer. Så en lite mindre mus skulle vara bra.

Jag har kollat på steelseries kana v2, men det sägs ju att avståndet mellan musmattan och musen blir för långt när man ska lyfta den. Annars är "kana" formen ett bra exempel på vad man skulle kunna tänka sig.

Jag har även kollat på Roccat Savu, som är en lite mer "okänd" mus. Men, då är frågan om den inbygda accelerationen blir något problem. Så länge jag kan stänga av den helt så ska det väl inte vara något problem.

Har ni någon mus som ni kan rekommendera?

Är tacksam för svar!
//Pontus

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem

Kana v2, sen kan du ställa in i Engine på SteelSeries ExactLift hur långt du vill kunna lyfta musen tills den slutar registrera rörelser.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Steelseries Rival. Mycket bra optisk sensor och högre form än Zowie FK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

Kana v2, sen kan du ställa in i Engine på SteelSeries ExactLift hur långt du vill kunna lyfta musen tills den slutar registrera rörelser.

Kana v2 har inte adjustable lod, så nej det kan du inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Tjena!

Okej, så jag letar efter en ny spel mus. Just nu lirar jag med en Zowie FK som jag inte gillar formen på. (Annars är den helt perfekt.)

Jag lirar mest FPS spel som CS:GO osv. Så, jag vill verkligen ha en bra optisk sensor. Jag använder mig av claw grip, och har inte så stora händer. Så en lite mindre mus skulle vara bra.

Jag har kollat på steelseries kana v2, men det sägs ju att avståndet mellan musmattan och musen blir för långt när man ska lyfta den. Annars är "kana" formen ett bra exempel på vad man skulle kunna tänka sig.

Jag har även kollat på Roccat Savu, som är en lite mer "okänd" mus. Men, då är frågan om den inbygda accelerationen blir något problem. Så länge jag kan stänga av den helt så ska det väl inte vara något problem.

Har ni någon mus som ni kan rekommendera?

Är tacksam för svar!
//Pontus

Kana v2 är en bra mus om du vill ha mindre formfaktor. Men du måste använda tapefix annars är loden extremt hög.
Använder själv Kana v2 just nu.

Har även en Savu vilket är en annan av mina favoritmöss, då den är mindre formfaktor med mindre vikt.
Savu är inte direkt okänd om du kollar forum som overclock.net, det är faktiskt en av dom bättre 3090 mössen då den har låg smoothing för 3090 sensorn.
Acceleration vet jag inte vart du fått att den har, men det har den inte direkt. Det är samma sensor som i Kana v2.
Den har även lite högre lod, inte så hög som kana v2 men ändå högre än vissa vill.

Zowie FK ex har lägre lod pga customlens, även den 3090 sensorn. Dock ska man helst köra den i 450dpi då man kan få problem med jitter vid högre dpi.

Det är svårt med mindre möss, har samma jag. Gillar inte stora möss som rival, deathadder, g400 osv.
G502 ex har den bästa sensorn sen MLT04 (Explorer 3.0) men den är på tok för tung och stor för att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Kana v2 har inte adjustable lod, så nej det kan du inte.

Minns att jag kunde göra så på min Kana, men tror att jag blandade ihop den med Sensei

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Kana v2 är en bra mus om du vill ha mindre formfaktor. Men du måste använda tapefix annars är loden extremt hög.
Använder själv Kana v2 just nu.

Har även en Savu vilket är en annan av mina favoritmöss, då den är mindre formfaktor med mindre vikt.
Savu är inte direkt okänd om du kollar forum som overclock.net, det är faktiskt en av dom bättre 3090 mössen då den har låg smoothing för 3090 sensorn.
Acceleration vet jag inte vart du fått att den har, men det har den inte direkt. Det är samma sensor som i Kana v2.
Den har även lite högre lod, inte så hög som kana v2 men ändå högre än vissa vill.

Zowie FK ex har lägre lod pga customlens, även den 3090 sensorn. Dock ska man helst köra den i 450dpi då man kan få problem med jitter vid högre dpi.

Det är svårt med mindre möss, har samma jag. Gillar inte stora möss som rival, deathadder, g400 osv.
G502 ex har den bästa sensorn sen MLT04 (Explorer 3.0) men den är på tok för tung och stor för att använda.

Jag håller med, stora möss är inte sköna. Tack för informationen och faktan. Jag tror att jag kommer skaffa mig en savu, vad sägs om det?

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Jag håller med, stora möss är inte sköna. Tack för informationen och faktan. Jag tror att jag kommer skaffa mig en savu, vad sägs om det?

Savu är en bra mus, men formen är väldigt individuell. Vissa klarar inte av den och vissa älskar den.
Så blindköpa den kan vara sådär.

Jag väntar på roccat kone pure military som ska komma efter sommaren.
Savu storlek fast med 3310 sensorn istället, vilket är bättre på alla punkter mot 3090.

Kana v2 formen är ju en mer "säker" form, inga konstiga kurvor osv, är mest musknapparna vid sidorna vissa inte gillar.
Loden måste man tapefixa dock som sagt, speciellt om du är van vid zowies extremt låga lod.

Permalänk
Medlem

zowie ec2 är riktigt skön om du använder clawgrip

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Savu är en bra mus, men formen är väldigt individuell. Vissa klarar inte av den och vissa älskar den.
Så blindköpa den kan vara sådär.

Jag väntar på roccat kone pure military som ska komma efter sommaren.
Savu storlek fast med 3310 sensorn istället, vilket är bättre på alla punkter mot 3090.

Kana v2 formen är ju en mer "säker" form, inga konstiga kurvor osv, är mest musknapparna vid sidorna vissa inte gillar.
Loden måste man tapefixa dock som sagt, speciellt om du är van vid zowies extremt låga lod.

Okej, då kanske det är bättre att vänta på nästa "version" av den. Jag har själv testat kana formen, men jag gillar verkligen inte det där med loden.

Skrivet av kena91:

zowie ec2 är riktigt skön om du använder clawgrip

Har också kollat på den, verkar lite stor bara.

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem

Vet ej om man kan bli missnöjd med en Razer Deathadder 2013?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Vet ej om man kan bli missnöjd med en Razer Deathadder 2013?

För stooooor. :/

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

För stooooor. :/

Den är ju jetelitten? En Kana är väl i princip lika stor, fast lite smalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Den är ju jetelitten? En Kana är väl i princip lika stor, fast lite smalare?

Men deathaddern är väl mer för palm grippers?

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Men deathaddern är väl mer för palm grippers?

Personligen är den lite för liten, men ja, det är den. Funkar bra med de andra greppen också dock.

Permalänk

Kan Corsair M45 vara något? Jag bytte från min Rival och är supernöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stonecore:

Kan Corsair M45 vara något? Jag bytte från min Rival och är supernöjd.

Jo, den har jag också kollat på. Något särskilt man behöver veta om den?

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Skrivet av Powaz:

Jo, den har jag också kollat på. Något särskilt man behöver veta om den?

Den passar bra till clawgrip, samt så har den det bästa grepp jag testa på en mus, eftersom att sidorna på den är gjort i ett grövre och mer kornigt plastmaterial som gör att man inte förlorar greppet på musen vid längre (svettigare) sittningar, kan nästan liknas vid väldigt fint sandpapper. Det känns lite obehagligt dem första dagarna men sen efter det så känns den perfekt.

Ett minus på musen är i min mening dess mjukvara, den är förvirrande och ibland buggig. Mjukvaran är den sämsta jag haft på en mus. Dock så upplever jag inte att den stör mig så mycket som den kanske skulle kunna göra, jag har ställt in den på en inställning och kör med den överallt.

Det var mina tankar kring den! Hoppas du blev lite klokare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stonecore:

Den passar bra till clawgrip, samt så har den det bästa grepp jag testa på en mus, eftersom att sidorna på den är gjort i ett grövre och mer kornigt plastmaterial som gör att man inte förlorar greppet på musen vid längre (svettigare) sittningar, kan nästan liknas vid väldigt fint sandpapper. Det känns lite obehagligt dem första dagarna men sen efter det så känns den perfekt.

Ett minus på musen är i min mening dess mjukvara, den är förvirrande och ibland buggig. Mjukvaran är den sämsta jag haft på en mus. Dock så upplever jag inte att den stör mig så mycket som den kanske skulle kunna göra, jag har ställt in den på en inställning och kör med den överallt.

Det var mina tankar kring den! Hoppas du blev lite klokare.

Tackar! :3

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem

Måste bara flika in här: Logitech g500s, bästa musen ever, kan vara för att den är perfekt för mina händer

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Den är ju jetelitten? En Kana är väl i princip lika stor, fast lite smalare?

En Kana är inte lika stor på något sätt som en Deathadder.
DA är längre, bredare, högre och tyngre.

Jag kan inte heller claw/fingertip grippa en deathadder bekvämt.

Permalänk

avior 7000.
kana v2 har universums värsta materialval samt att man måste köra tape fix om man vill gå ifrån datorn med vettet i behåll.
EC2 ska ju också vara en bra mus men jag rekomenderar som sagt Mionix Avior 7000.

Permalänk

Jag tipsar också om logitech, fast G400s. Precis som en MX518 i formen.

Skrivet av V1pArzZ:

Måste bara flika in här: Logitech g500s, bästa musen ever, kan vara för att den är perfekt för mina händer

Denna är tyvärr en lasermus, TS ville ha en optisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag tipsar också om logitech, fast G400s. Precis som en MX518 i formen.

Denna är tyvärr en lasermus, TS ville ha en optisk.

Tyvärr så gillar jag inte formen på dom mössen.

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad av Savun. Tror faktiskt att jag ska köpa den, verkar perfekt! Något som jag borde veta om den innan?

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk

Jag kör savun just nu och är överlag väldigt nöjd med den.
Jag har använt den i över ett år och jag trycker på den bakersta tumknappen en del under gameplay (centrerar cameran i lol) och den knappen har börjat ge vika lite. Inte så att den inte funkar den känns dock att den är på gång att ge upp eller haka fast.
Men för priset är savu en underbar mus med väldigt bra programvara.
Jag fick min för under 300:- kr på mediamarkt då kartongen var sönder.

Jag själv sneglar lite åt en Roccat Kone Pure alt Corsair m65.

Edit : innan dess har jag enbart använt ie 3,0 sedan 2000
På den tiden köpte man dom av en snubbe som möte upp en på centralstationen med bulkpack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Jag kör savun just nu och är överlag väldigt nöjd med den.
Jag har använt den i över ett år och jag trycker på den bakersta tumknappen en del under gameplay (centrerar cameran i lol) och den knappen har börjat ge vika lite. Inte så att den inte funkar den känns dock att den är på gång att ge upp eller haka fast.
Men för priset är savu en underbar mus med väldigt bra programvara.
Jag fick min för under 300:- kr på mediamarkt då kartongen var sönder.

Jag själv sneglar lite åt en Roccat Kone Pure alt Corsair m65.

Edit : innan dess har jag enbart använt ie 3,0 sedan 2000
På den tiden köpte man dom av en snubbe som möte upp en på centralstationen med bulkpack.

Tjeena!

Var på DH inne i "Dreamshopen" och kände på savu'n. Om jag ska vara ärlig så tyckte jag att "kone" mössen kändes mycket bättre. Så jag funderar på att vänta tills Roccat Kone Military kommer ut. Ska väl vara ungefär desamma fast med bättre sensor. Då hoppas jag verkligen att dom fixar LODen på musen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Skrivet av Powaz:

Tjeena!

Var på DH inne i "Dreamshopen" och kände på savu'n. Om jag ska vara ärlig så tyckte jag att "kone" mössen kändes mycket bättre. Så jag funderar på att vänta tills Roccat Kone Military kommer ut. Ska väl vara ungefär desamma fast med bättre sensor. Då hoppas jag verkligen att dom fixar LODen på musen.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen e ju kone i en annan prisklass.

Men finns ju Kone pure optic. Den funderar jag själv på köpa.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för logitech g9/g9x. Vacker, skön och svår att få tag i.