Ssd problem, väldigt konstigt imo

Permalänk
Medlem

Ssd problem, väldigt konstigt imo

Hej jag har ett konstigt problem med min ssd, den funkar perfekt i min brors dator och hans ssd funkar perfekt i min dator med exakt samma kablar men min ssd funkar inte i min dator av någon anledning.
Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fliz:

Hej jag har ett konstigt problem med min ssd, den funkar perfekt i min brors dator och hans ssd funkar perfekt i min dator med exakt samma kablar men min ssd funkar inte i min dator av någon anledning.
Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få!
Tack på förhand!

Din SSD kanske håller på att ge upp?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Att SSDn inte fungerar innebär...?

...att windows blåskärmar under uppstart?
...att SSDn inte hittas?

Väntar hellre på din förklaring än kommer med fler gissningar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hej igen förlåt för att informationen var bristfällig, men ssdn i frågan är os disken och den bootar felfritt i min brors dator men den kan inte boota i min, jag hittar den i boot ordern och kan välja den men får bara felet "ntldr is missing"

Permalänk
Medlem

Är Windows installerat på SSDn medan den satt i din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fliz:

Hej jag har ett konstigt problem med min ssd, den funkar perfekt i min brors dator och hans ssd funkar perfekt i min dator med exakt samma kablar men min ssd funkar inte i min dator av någon anledning.
Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få!
Tack på förhand!

Har du installerat operativet på SSD disken i din brors dator är det inte så konstigt... Du måste installera operativet på SSD disken i din dator och ingen annanstans.

Permalänk
Medlem

Nej den är installerad i mitt system från början problemet uppkom tidigare idag när jag bytte chassi. Och innan ni frågar så ja allt sitter precis som det gjorde i det förra chassit

Permalänk
Medlem

Boota från windowsskivan och gör en repair.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Är det en OCZ disk och du kör kanske Z87 chipset?

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Bootar jag från windows skivan och försöker köra en repair så säger den att jag använder en skiva med fel version av Windows men skivan är en original Windows skiva och samma som jag hade när jag installerade.
Och ssd'n är en Samsung 840 pro 256gb och moderkortet är ett Asus Sabertooth P67

Permalänk
Medlem

menar du att du inte kan köra repair på din SSD med windows skivan, lr säger du att du inte ens kan boota från skivan? kan du inte boota från skivan så är det ju ngt annat som är på tok.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Extremt vild gissning: Kan det ha att göra med den här SATA mode-inställningen i bios? Där man kan välja IDE/AHCI(/RAID)? Windows kan bete sig väldigt skumt om man har den inställd fel gentemot vad som var inställt när man installerade Windows.

Permalänk
Medlem

Kan boota ifrån skivan den säger ifrån när jag klickar på repair, och i och med att det funkar som en klocka med min brors ssd i min dator med samma sata kabel och allt sånt så borde det inte vara AHCI inställningen som spökar hans ssd är för övrigt samma som min men storleken mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fliz:

Kan boota ifrån skivan den säger ifrån när jag klickar på repair, och i och med att det funkar som en klocka med min brors ssd i min dator med samma sata kabel och allt sånt så borde det inte vara AHCI inställningen som spökar hans ssd är för övrigt samma som min men storleken mindre

Frågan var väl då om ni har samma inställning i just det avseendet. Du har alltså flyttat allt till ett nytt chassi, har du bekräftat alla inställningar i BIOS?

(Tidigare vet jag att Windows kunde få problem vid användning av återställningskonsol eller annan reparation från installationsmedia om det installerade operativsystemet senare hade uppdaterats med en service pack, en av flera anledningar till att folk ibland skapade s.k. slipstream-skivor; men har inte fördjupat mig i hur det förhåller sig nu.)

Permalänk
Medlem

Ja det ska vara samma inställningar i bios har dock inte kollat på det så noga men det jag kollat på ser ut att vara samma, har inte pillat mer än nödvändigt i bios innan flytten och det kan väl inte bara ändras sådär utan vidare

Permalänk
Medlem

Är din skiva windows 8 och du har upppgraderat till 8.1 är skivan inte längre till någon nytta.

Jag misstänker att du har haft hårddisk(ar) anslutna när du installerade windows. Vissa bootfiler kan ibland hamna på fel disk, vilket ger fel som du upplever.

Du borde kunna få fram kommandoprompten när du bootar från skiva, och reparera manuellt. Har för mig det finns fixboot och/eller fixmbr.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fliz:

Ja det ska vara samma inställningar i bios har dock inte kollat på det så noga men det jag kollat på ser ut att vara samma, har inte pillat mer än nödvändigt i bios innan flytten och det kan väl inte bara ändras sådär utan vidare

Kopplat SSD:n till samma SATA-uttag som innan flytten?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kopplat SSD:n till samma SATA-uttag som innan flytten?

Ja allt sitter i samma sata port som innan jag flyttade

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fliz:

Ja allt sitter i samma sata port som innan jag flyttade

Bytt kabel?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Är din skiva windows 8 och du har upppgraderat till 8.1 är skivan inte längre till någon nytta.

Jag misstänker att du har haft hårddisk(ar) anslutna när du installerade windows. Vissa bootfiler kan ibland hamna på fel disk, vilket ger fel som du upplever.

Du borde kunna få fram kommandoprompten när du bootar från skiva, och reparera manuellt. Har för mig det finns fixboot och/eller fixmbr.

Jag har win 7 och ja jag hade och har fortfarande samma 5 hårddiskar i burken och hur får jag fram komandopromten när jag bootar ifrån skivan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Bytt kabel?

Provat med en ny och den gamla inget funkar och min bord ssd med hans windows installation funkar med kabeln jag använder nu så det ska inte heller vara ett problem

Permalänk
Medlem

Fick just igång den nu det som fixade det var att reseta CMOS sen startade den och går nu som en klocka igen tack till alla som hjälpt till med tips och dylikt för att fixa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fliz:

Fick just igång den nu det som fixade det var att reseta CMOS sen startade den och går nu som en klocka igen tack till alla som hjälpt till med tips och dylikt för att fixa det

Kul att höra, och bra med återkoppling!