Permalänk
Medlem

Skadligt magnetfält?

Hej!
Tidigare idag lekte jag lite med mobiltelefonen och mätte magnetfältet i CPU-Z.
Mätte ca 30-40µT i huset förutom vid dator och subbasarna, där mätte den ca 100µT knappt en meter ifrån dom.
Vid själva konen på ena basen så når jag nästan 3000µT Jag testade att stänga av ljudanläggningen men magnetfältet är lika högt iallafall. Vid sidan på datorn låg det kring 300µT. Kan tillägga att det är ca 5kg ferrite magnet på vardera bas.
Nu är jag absolut inte säker på om mobilen mäter rätt (HTC One M7), men om den mäter rätt så bör jag väl försöka avskärma snarast om det är möjligt?
Hur skadligt är det att utsättas för detta magnetfältet?

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Entusiast

Jordens magnetfält är på ca 30-60 µT. En vanlig kylsåpsmagnet kan ligga på 5000 µT, de där häftiga neodyniummagneterna ligger på runt 1 tesla och magnetresonansröntgen kan gå upp i ett par tesla. Det finns inga som helst studier på att så klena statiska fält som några enstaka millitesla skulle göra något som helst på kroppen. Det finns en stor industri av kvacksalveri som försöker hävda motsatsen och kränger magnetiska ringar och armband som ska bota allt från åksjuka till cancer. De är helt verkningslösa. Du måste upp i extremt starka fält innan det händer något. Ett magnetfält på 10 T räcker för att levitera en groda så om du utsätter dig för ett tillräckligt starkt fält finns det risk att du svävar. Finns studier som visat på vissa obehagskänslor kopplade till magnetfältet (0,5-5 T) men inga bestående men har påvisats så vitt jag vet.

Sen lär sensorn i din mobiltelefon inte klara särskilt kraftiga fält. Min telefon verkar maxa på 200-300 µT. Den är designad för att mäta jordens magnetfält, inte för att mäta annat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Den mesta oron kring magnetfält har rört pulserande magnetfält, växelfält. Eftersom sensorn är till för att mäta jordens statiska magnetfält så lär den väl inte duga särskilt bra till att mäta växelfält.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Bara göra en foliehatt till mobilen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Det där skulle jag inte oroa mig över.. Det är värre om du sover i ett ställverk ovanpå fas-skenorna med några tusen Ampere i eller under en trafo på antal MW.

Fast det kanske inte är så stora fält där heller ? Men värre än det statiska fältet från en liten högtalarmagnet, iom att fälten pulserar vid växelspänning.

Däremot kan du förstöra en CRT skärm med en lite kraftigare magnet utan problem.

En liten kuriosa, hårddiskar har mycket starka magneter som sitter motriktade med ett gap, där spolen som positionerar läsarmen rör sig (kallas voice coil då de fungerar som en högtalare), vissa diskar har otroligt kraftiga magneter, slaktade några hos en polare för ett antal år sedan, tyckte de va bra för kylskåpet, fast man får i stort sett inte loss dem från kylskåpet med handkraft. Hängde upp müsli etc på dörren

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

I Sverige är det rekommenderade maxvärdet (referensvärdet) 200 000 µT för magnetfält med frekvensen 0 Hz, dvs statiska fält.
Hur riskabla magnetfält anses vara är beroende av frekvensen, exempelvis är referensvärdet 100µT vid 50 Hz men 6,25 µT vid 25 kHz.

Här är en broschyr om magnetfält och hälsorisker, och här är en färsk rapport från Strålsäkerhetsmyndigheten.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Det där skulle jag inte oroa mig över.. Det är värre om du sover i ett ställverk ovanpå fas-skenorna med några tusen Ampere i eller under en trafo på antal MW.

Fast det kanske inte är så stora fält där heller ? Men värre än det statiska fältet från en liten högtalarmagnet, iom att fälten pulserar vid växelspänning.

Däremot kan du förstöra en CRT skärm med en lite kraftigare magnet utan problem.

En liten kuriosa, hårddiskar har mycket starka magneter som sitter motriktade med ett gap, där spolen som positionerar läsarmen rör sig (kallas voice coil då de fungerar som en högtalare), vissa diskar har otroligt kraftiga magneter, slaktade några hos en polare för ett antal år sedan, tyckte de va bra för kylskåpet, fast man får i stort sett inte loss dem från kylskåpet med handkraft. Hängde upp müsli etc på dörren

Det är neodym magneter i hårddiskar, perfekt som kylskåpsmagneter.
Har en bunt med lite större sådan, två från en slaktad magnetlyft med 45kg kapacitet och håller mot kylskåpsdörren med 2cm papper.
Sen 10st från en magnetfilter, skulle haft 20st om 10 första inte hade hoppat ihop i en klump och "sprängts" till småbitar.
Farliga magneter.
Men ingen strålningsskador eller cancer har jag fått, dom tio som jag har kvar håller lakanet på plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av quattro-2.6:

Det är neodym magneter i hårddiskar, perfekt som kylskåpsmagneter.
Har en bunt med lite större sådan, två från en slaktad magnetlyft med 45kg kapacitet och håller mot kylskåpsdörren med 2cm papper.
Sen 10st från en magnetfilter, skulle haft 20st om 10 första inte hade hoppat ihop i en klump och "sprängts" till småbitar.
Farliga magneter.
Men ingen strålningsskador eller cancer har jag fått, dom tio som jag har kvar håller lakanet på plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, risken med magneter är att de åker ihop så kraftigt att de splittras, att man klämmer sig eller ifall man sväljer dem. Att svälja en magnet är dock inget större problem men sväljer man två (som inte redan sitter ihop) så är risken så stor att de kommer att klämma hål på exempelvis en tarm att det blir operation direkt. Splittring kan sprätta iväg metallbitar ganska långt men man får ha ordentlig otur om det skulle innebära några större risker (i alla fall om man pratar magneter i storlekar som sitter i hårddiskar eller liknande), typ att man får en bit i ögat eller så. Att klämma sig gör ont och blodblåsorna man får efteråt år inte så trevliga men bestående men lär man inte få.