Världens bästa pc-spel

Permalänk

Age of Empires 3 lugnt! Älskar verkligen storyn, blanda historia med påhittat! Synd att 4 inte släpps

Visa signatur

6600k@4.7 gHz - 16 GB - Radeon 5700 XT - Corsair Force MP510 1 TB

Permalänk
Datavetare

Om det är bästa PC spel för sin tid skulle jag välja mellan

  • Dune 2, spelet som i praktiken lade grunden för RTS-genren

  • UFO: Enemy Unknown. Har lagt minst lika mycket tid på föregångaren Laser Squad på Atari ST / Amiga, men UFO var definitivt en förbättring och framförallt så körde jag det på PC. Sitter faktiskt och spelar XCom: Enemy Within för tillfället.

  • Tyrian, en av de sista och ett av de absolut bästa shot-em-up spel som släppts

  • Doom, Wolfenstein må vara före men Doom var tekniskt mycket mer imponerande givet den HW som fanns då

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Skitkul spel det!

Bästa spel enligt mig är pokemon, bästa pcspel är väl mulle meck?

EDIT: Jag fyller för övrigt 20 i sommar!

Ah, Mulle Meck ja! Jag har försökt dom spelen att funka i Windows 8, har inte varit så framgångsrikt kan jag lova
Men f*n vilka roliga och underhållande spel det är, Lennart Jälhel som snackar gör ju allt!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Grim Fandango utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Ah, Mulle Meck ja! Jag har försökt dom spelen att funka i Windows 8, har inte varit så framgångsrikt kan jag lova
Men f*n vilka roliga och underhållande spel det är, Lennart Jälhel som snackar gör ju allt!

Vrida o vända fundera o fixa
Tzz, här ligger ju pastorns bibel och skräpar, ja han är ju inte lite glömsk, den där

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Vissa svar är så fel att man storknar.

Efter en funderare (väldigt kort) så kommer jag fram till följande:
- Världens bästa PC spel kan inte vara en portning eller portat
- Världens bästa PC spel kan inte heller vara ett låst onlinespel

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv

Half-Life-serien och Halo-serien Jag tror inte att några andra spel kommer upp i den nivån eftersom jag inte kommer på något. Kanske Bioshock 1 och Bioshock Infinite är nära.

Sedan finns det naturligtvis spel som jag älskar som jag haft otroliga stunder med. Rage, Far Cry 3, Skyrim, Sleeping Dogs, XIII, Portal-serien bland annat. Otroligt bra spel.

Permalänk
Medlem

Som många andra säger, HL2 och Portal.
Men jag är även ett stort fan av både Assassin's Creed och Batman Arkham serien.

Bäst är dock Total Annihilation som jag har spelat från och till i över 20 år nu

Permalänk
Medlem

att portal är bäst vet jag inte.. men det är helt klart på topplistan!
å andra sidan kommer jag nog inte på något bättre spel...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag tycker Call of Duty Black Ops är rätt bra.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hmm svår nöt. Spel genom tiderna som jag har älskat.

Mafia 1
Vietcong
half life
return To Castle wolfenstien
the Walking dead
day OF defeat
cs
max Payne 1 2 3

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Civilization, riktigt bra från början tills nu.

Permalänk

Första Portal var ju väldigt trevligt, bra längd på det, de drog inte ut det lika länge som de gör i 2an, och puzzlen är ärligt talat för lätta för att det ska vara kul under så lång tid som det gör i 2an, tycker jag i alla fall

Portal 2 spelade jag mest för storyn, mer än för gameplayet, ungefär samma sak som med Bioshock spelen Sånt som egentligen kanske skulle göra sig bättre på film eller som TV-serie än som spel.

Svårt att säga ett bästa spel, men har man spelat mycket Dungeon Keeper som liten så hamnar det ju nära hjärtat, annars fastnar jag ju lätt i det mesta av TES spelen eller Metro 2033

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

första Unreal Tournament !!!!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Måste lägga min röst på Civilization, som jag började lire på en Amiga och sedan PC för 35!! år sedan.
Inte många om ens något spel som 35 år senare fortafarde är helt suveränt.
Sen måste jag även slå ett slag för Total Annihilation

Permalänk
Moderator
Forumledare

Svår fråga.

Det finns spel som jag lagt oerhört många timmar på, spel som revolutionerat en hel genre samt spel som man helt enkelt bara fastnar för.

Här är mina listor:

Personliga favoriter:
Planescape torment
Grim Fandango
Fahrenheit (indigo prophecies)
Silent Hill 2

Spel som käkat tid från mig:
Lotro (Lord of the rings: Online)
CoD 4 (modern warfare)
Portal
Half Life 2

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Diablo 1
Settlers 2,3 & 4
Quake 1 & 2

Sen finns det en hel hög med fler spel, men dessa sätter man på rak arm.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Quake 3, finns inget bättre multiplayerspel enligt mig

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Yoshman;14639484]Om det är bästa PC spel för sin tid skulle jag välja mellan

  • Dune 2, spelet som i praktiken lade grunden för RTS-genren

  • UFO: Enemy Unknown. Har lagt minst lika mycket tid på föregångaren Laser Squad på Atari ST / Amiga, men UFO var definitivt en förbättring och framförallt så körde jag det på PC. Sitter faktiskt och spelar XCom: Enemy Within för tillfället.

  • Tyrian, en av de sista och ett av de absolut bästa shot-em-up spel som släppts

  • Doom, Wolfenstein må vara före men Doom var tekniskt mycket mer imponerande givet den HW som fanns då

[/QUOTE]

Uj ja, Dune 2 spelade man ju tills ögona blödde! Spelade det en hel sommar själv och med polare när det kom ut för många eoner sedan. UFO EU är ju också en klassiker som jag nötte många timmar, även original Syndicate slukade många timmar. Ortoligt skoj spel det där. Doom var väldigt nyskapande för sin tid och faktiskt väldigt utmanande, faktiskt lite läskigt också.

Skrivet av Nandai:

Grim Fandango utan tvekan.

Hade helt glömt Grim, spelade det faktiskt för inte så länge sedan, men magin man kände i början infann sig inte riktigt. Riktigt roligt detektivspel dock

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Morrowind, aldrig har jag tidigare knallat runt och bara njutit av stjärnhimlen i en underbar stämningsfylld miljö. De senare spelen i serien är riktigt riktigt bra, MEN; det är inte lika bra tyvärr.

Half-Life var fantastiskt även det och även Fallout 3 och New Vegas.

Angående peka klicka sitter jag nu o väntar på del två till det underbara The Journey Down.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Command & Conquer zero hour rullar fortfarande då och då i skirmish mode på min maskin. Lika kul nu som då.
Annars får jag nog hålla med CIV-kören.

Fallout 3 och Gothic 3 (med community patch) är två helt fantastiska titlar där jag efter lite paus/uppehåll vill bara ladda igång dem och spela om allt igen. Hade Fallout kommit som något slags onlinelir så hade jag varit totalt såld.

De två titlar som tveklöst tagit mest av mitt liv under åren har dock varit Quake2 (CTF) och WoW.

Permalänk
Inaktiv

Simon the Sorcerer och Settlers!

...men om ett nyare spel ska väljas så säger jag World of Warcraft. Det spelet är så magiskt bra! Första gången man spelade det var...förödande för det sociala livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

skulle säga wow. spelet är långt ifrån perfekt men inget annat spel har fått mig att spela regelbundet (med pauser) i så många år.

Känner samma fast med Warcraft 3 Roc, det har alltid varit något förtrollande men det spelet..

Permalänk
Medlem

Battlefield 1942 + expansions helt klart

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Det enda som någonsin skulle ha en möjlighet att tävla med FF7 skulle vara en remake av det

Permalänk
Medlem

alla csliren.. tusentals timmar har gått åt här. diablo 2, wc3 också.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

The Elderscrolls III: Morrowind

Zelda: A Link to the Past

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Mirrors edge eller brothers a tale of two sons, båda sjukt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Alternativt CoD4.

Permalänk
Medlem

Dragon Age Origins <3

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd

Multiplayer: Quake/QuakeWorld
Singleplayer: Fallout 2

Det är spel som jag än idag spelar (främst QW) och har fortfarande skitkul med dem.