Videokamera (eller kombi) Budget 3000-5000 (Köpråd tack)

Permalänk

Videokamera (eller kombi) Budget 3000-5000 (Köpråd tack)

Hej!

Har blivit lite sugen på att testa att filma lite för att så småningom kunna använda materialet till att göra väldigt enkla musikvideos att lägga upp på Youtube. Jag driver ett litet skivbolag med fokus på elektronisk dansmusik, så det skulle vara roligt att ha lite nice content på Youtube istället för dom stillbilder jag kör med nu när jag presenterar musiken.

Jag är ingen äventyrare, så det skulle mest bli lite natursköna miljer, stadsmiljöer, närbilder och sådant, men skulle ju iofs vilja ha möjligheten för lite "action" om tillfälle ges.

Jag gillar ju stillbildsfoto också, så om det finns en systemkamera med väldigt fina filmmöjligheter så är ju det att föredra också.

Den ska kunna filma i 1080p, jag vill ha det så skarpt som möjligt och även så bra flyt som möjligt. Jag gillar vad jag sett av t.ex GoPro HERO3+ Black Edition, men eftersom jag inte är en äventyrare på något sätt så kanske den kameran inte är för mig?

Ja, jag inser att man kanske inte får så väldigt mycket fett för mellan 3000 och 5000:- men det är min budget. Jag vet inte ens om detta är något för mig, men gillar att ha möjligheten att filma.

Alla tips tas tacksamt emot!

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk

Kollade runt lite på cyberphoto.se och dom rekommenderar typ hur många Sony-kameror som helst, man kan ju tro att dom är sponsrade. Är Sony ett bra märke i kameravärlden nu för tiden?

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem
Skrivet av okejbananen:

Kollade runt lite på cyberphoto.se och dom rekommenderar typ hur många Sony-kameror som helst, man kan ju tro att dom är sponsrade. Är Sony ett bra märke i kameravärlden nu för tiden?

Bland de bästa. Canon och sony är i regel säkra kort.
Kör bägge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Har börjat snegla mot en Sony NEX-6. Verkar vara en bra 2-in-1-kamera för den pengen.

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem
Skrivet av okejbananen:

Har börjat snegla mot en Sony NEX-6. Verkar vara en bra 2-in-1-kamera för den pengen.

Det är det, har en nex-5t och tycker den är kanon förutom att den saknar sökare vilket ju nex-6 har.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är det, har en nex-5t och tycker den är kanon förutom att den saknar sökare vilket ju nex-6 har.

Är NEX-6 likvärdig med en NEX-5T eller bättre? I så fall, har du några foton samt filmer du kan visa?

Visa signatur

Mobo: MSI Z77A-G41 ATX CPU: Intel Core i7 3770 3,4Ghz (Ivy Bridge) GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 Nät: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz HD1: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HD2: 1TB Western Digital Caviar Blue CPU-fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: Fractal Design Define R4 Titanium Skärm: NEC MultiSync EA231WMi 23" Studiomonitorer: Yamaha HS80M Hörlurar: AKG K240 Studio

Permalänk
Medlem
Skrivet av okejbananen:

Är NEX-6 likvärdig med en NEX-5T eller bättre? I så fall, har du några foton samt filmer du kan visa?

Dom är nog likvärdiga men sökare är så jäkla värt det. Fotade med min Nex-5t idag eftersom jag testade ett objektiv och det var så störigt i solen utan sökare.
Jag hade utan tvekan valt Nex-6 före men den är min fjärdehandskamera och jag köpte den till 90% för att den har vridbar display för när jag ska filma mig själv. Fotar jag digitalt gör jag det med min A7. Jag fotar ju mest analogt om vi pratar stillbilder.

Men hur som haver idag var jag och köpte ett objektiv till min videokamera och för att slippa släpa med mig den tog jag Nex-5t istället så det ser lite lustigt ut.

Här är en Bild jag tog med den medans jag testade,

Så här ser den ut med det faktiskt inte så pjåkiga kitobjektivet,

Här är en film jag gjorde med den och två objektiv (Konica 40/1.8 och 135/2.8) som tillsammans med adaptern kostade under 500 kr. Det blev lite överexponeringar här och där dels pga ingen sökare men kanske mer av slarv från min sida efter att haft zebra i mina tre-fyra senaste kameror, man får lära om.