Permalänk

Nigeriabrev?

Fick just ett mail ang. en Tradera-annons jag lade upp igår på min iPhone 4:

Tänkte att jag kunde spela med och se vart det faktiskt leder (om inget bara för skojs skull), och gav henne (kanske lite naivt?) mitt kontonummer och bad henne sätta in pengarna innan jag skickar ut paketet. "Hon" säger att hon ska lägga in pengarna på mitt konto imorgon, och gav mig även fullständiga uppgifter till stället hon vill att jag ska skicka telefonen till.

Detta luktar ju lurt av väldigt uppenbara anledningar (priset hon erbjuder sig att köpa för är 1500 kr mer än utropspriset, och bara "Nigeria" är en enorm röd flagga i sig). Men rent hypotetiskt, vad exakt är det värsta som kan hända om jag faktiskt ser att hon imorgon har lagt in pengarna (från en trovärdig bank) i full summa på mitt konto? Var det dumt av mig att ge bort mitt kontonummer? Vad bör jag göra nu?

Permalänk
Medlem

Rör inte pengarna om dessa kommer in. Pengarna kommer försvinna igen.

Permalänk

tror att du kommer få pengarna men hon kommer göra en "chargeback" senare

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

Svenskan i meddelandet är väldigt dålig, också en varning i sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Var det dumt av mig att ens ge bort mitt kontonummer? Ska jag säga åt henne att inte lägga in pengarna och att jag sålt den för ett bättre pris till någon annan, eller något sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrillwhip:

Var det dumt av mig att ens ge bort mitt kontonummer? Ska jag säga åt henne att inte lägga in pengarna och att jag sålt den för ett bättre pris till någon annan, eller något sådant?

Om nu hon är en bedragare så kommer hon givetvis att försöka igen. Men det är väl värt ett försök antar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av NinjaMartin:

tror att du kommer få pengarna men hon kommer göra en "chargeback" senare

Hur exakt går detta till? Om man kunde göra så hur som helst så vore det väl en väldigt stor risk att göra den här sortens transaktioner överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Hon kan ju inte göra särskilt mycket om något alls med ditt kontonummer, värsta som kan hända är att du får pengarna men transaktionen sedan avbryts och varan + pengar är borta föralltid.

Men borde man inte kunna vänta några dagar? Transaktionen kan ju inte ligga och föras över i 1 vecka?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Fick ett liknande brev på en blocketannons för en laptop för nån månad sen. Han skulle betala 300eur +frakt trots att datorn bara låg ute för 2000kr.
Självklart insåg jag att han lurades, så jag tog vara på situationen oc frågade honom om han hade lust att höja priset till 500eur +frakt. Han gick med på det utan problem.

Höll på o trollade lite med honom i nån vecka tills han tillslut insåg att jag var medveten om situationen, då hörde jag inte från honom mer.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Som nämnt gör de en "chargeback" eller så använder de dina uppgifter för andra scams alternativt rensar de kontot.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan mycket väl få pengarna men de kan komma från nån helt annan än "köparen", du skickardin telefon och busen kan sälja den utan att kunna spåras och den som fått sina pengar stulna anmäler det och pengarna spåras till ditt konto, bedragaren går fri och du får lite jobb att förklara dig oskyldig.

Det brukar vara principen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sälj aldrig till någon i ett annat land, är alltid bedrägeri.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Som nämnt gör de en "chargeback" eller så använder de dina uppgifter för andra scams alternativt rensar de kontot.

Hur rensas ett konto utifrån enbart kontonummer?

Permalänk

Fick kalla fötter och sade att jag tyvärr sålt telefonen till någon som erbjudit ett högre pris. Vart sugen på att fortsätta spela med och se vart det leder, men jag är för okunnig över vad som kan hända så jag får låta det gå. Curiosity killed the cat, som man säger. Men jag ska alltså vara HELT SÄKER på att ingenting illa kan hända nu när hon har mitt kontonummer? Det är mest det som oroar mig.

Spårade även IP:n, ifall det är av intresse för någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrillwhip:

Fick kalla fötter och sade att jag tyvärr sålt telefonen till någon som erbjudit ett högre pris. Vart sugen på att fortsätta spela med och se vart det leder, men jag är för okunnig över vad som kan hända så jag får låta det gå. Curiosity killed the cat, som man säger. Men jag ska alltså vara HELT SÄKER på att ingenting illa kan hända nu när hon har mitt kontonummer? Det är mest det som oroar mig.

Spårade även IP:n, ifall det är av intresse för någon.

http://i.imgur.com/rTKaktx.png

IPt är nog där det är för att det skickades från ett hotmail-konto (webmail).

Permalänk
Medlem

Det är en IP, som vilken som helst. Personen i fråga kan sitta på en helt annan kvadratmeter på klotet.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrillwhip:

Fick kalla fötter och sade att jag tyvärr sålt telefonen till någon som erbjudit ett högre pris. Vart sugen på att fortsätta spela med och se vart det leder, men jag är för okunnig över vad som kan hända så jag får låta det gå. Curiosity killed the cat, som man säger. Men jag ska alltså vara HELT SÄKER på att ingenting illa kan hända nu när hon har mitt kontonummer? Det är mest det som oroar mig.

Spårade även IP:n, ifall det är av intresse för någon.

http://i.imgur.com/rTKaktx.png

Det bästa för att lugna nerverna just nu är väl att ringa din bank och se vad de har att säga om saken.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrillwhip:

Spårade även IP:n, ifall det är av intresse för någon.

http://i.imgur.com/rTKaktx.png

Du har spårat hotmail

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Sälj aldrig till någon i ett annat land, är alltid bedrägeri.

Detta är nog det dummaste jag hört på bra länge.

Bara för att köparen sitter i ett anat land är det väl inte ett bedrägeri. Säkert lika vanligt med bedrägerier när köparen finns i Sverige.

Man måste kolla från fall till fall (och i detta fallet är det helt klart ett försök till bedrägeri.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hur rensas ett konto utifrån enbart kontonummer?

Sorry tänkte på kortnummer, dock vet jag inte om jag t.ex. skulle lita på banksäkerheten i Sydafrika heller

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det krävs väl SWIFT och IBAN-nummer för att kunna göra några som helst transaktioner som inte involverar plastkort (visa, mastercard osv.)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenix:

Det krävs väl SWIFT och IBAN-nummer för att kunna göra några som helst transaktioner som inte involverar plastkort (visa, mastercard osv.)

Nej, en metod som bedragare använder är att skapa en annons för en pryl som inte finns tex på Blocket och pengarna för den sätts in av nån oskyldig till en annan oskyldig som i sin tur skickar en riktig sak till bedragaren eftersom pengarna kommit in på kontot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta kan vara värt att läsa med, att lämna bankkonto kan ha sina risker.

Citat:

Don't give your account number and bank routing information to anyone you don't know.
Give out your account information for transactions only if you are familiar with the company you are dealing with. And if you have not done business with a company before, give out account information only if you have initiated the transaction. Criminals may ask you for your bank account number and then withdraw money from your account by creating a demand draft (sometimes called a "remotely created check") or making an electronic transfer. They may also ask for your debit or credit card number and other personal information. Don't fall for these scams and don't let yourself be pressured into "free trial offers." To be removed from telemarketing lists, sign up for the National Do Not Call Registry or by calling, toll-free, 1-888-382-1222.

http://www.federalreserve.gov/consumerinfo/fivetips_checking....

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Detta är nog det dummaste jag hört på bra länge.

Bara för att köparen sitter i ett anat land är det väl inte ett bedrägeri. Säkert lika vanligt med bedrägerier när köparen finns i Sverige.

Man måste kolla från fall till fall (och i detta fallet är det helt klart ett försök till bedrägeri.)

Då det gäller tradera och andra svenska siter så är det nog ganska säkert att det är en hög % om det kommer från utlandet samt till högre pris än vad som är angett. Utlänska köpare köper det billigare begagnat utomlands.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Sälj aldrig till någon i ett annat land, är alltid bedrägeri.

aj fan, jag som sålt spel till några i Norge & Frankrike,helt utan problem.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Detta kan vara värt att läsa med, att lämna bankkonto kan ha sina risker.

http://www.federalreserve.gov/consumerinfo/fivetips_checking....

Det där gäller nog mer USA där mycket sker via checkar. Typ allt.
Jag kan inte se några större risker med att lämna ut sitt kontonummer. Det skulle vara om bedragaren fixar ett falskt ID också..

Min chef som är amerikansk medborgare har internetbank men det banken gör är att skriva ut checkarna och så skickas dessa ut till företagen som ska ha betalt.

Jag har sålt prylar via eBay till bland annat en snubbe i Australien. Det gick kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrillwhip:

Fick kalla fötter och sade att jag tyvärr sålt telefonen till någon som erbjudit ett högre pris. Vart sugen på att fortsätta spela med och se vart det leder, men jag är för okunnig över vad som kan hända så jag får låta det gå. Curiosity killed the cat, som man säger. Men jag ska alltså vara HELT SÄKER på att ingenting illa kan hända nu när hon har mitt kontonummer? Det är mest det som oroar mig.

Spårade även IP:n, ifall det är av intresse för någon.

http://i.imgur.com/rTKaktx.png

Ring banken och fråga, det tar 5 minuter, och du får ett definitivt svar. Bättre än att sitta här och be folk att spekulera om du är orolig över saken Eller ännu bättre, maila dem, så har du deras svar att servera dem om de påstår att inget kan hända, och det ändå händer. Nice att ha det på papper för den händelse att det är nån sommarjobbare med dålig koll som svarar i supporten.

Generellt sett hade väl i alla fall jag varit försiktig även med kontonumret, speciellt om man samtidigt avslöjar sina övriga personuppgifter. Nu verkar det ju vara någon från utlandet som försökt scamma dig, men det finns ju i alla fall en teoretisk möjlighet att det är någon här i Sverige, som följer upp med en identitetskapning, och därigenom får tillgång till ditt konto.

Hade absolut inte baitat någon som jag avslöjat minsta lilla om mig själv för. Att såra någons stolthet är nog bästa sättet att få vederbörande att gå jävligt långt för att jävlas med en.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej, en metod som bedragare använder är att skapa en annons för en pryl som inte finns tex på Blocket och pengarna för den sätts in av nån oskyldig till en annan oskyldig som i sin tur skickar en riktig sak till bedragaren eftersom pengarna kommit in på kontot.

Precis. Men här något bättre förklarat : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11956594.ab

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej, en metod som bedragare använder är att skapa en annons för en pryl som inte finns tex på Blocket och pengarna för den sätts in av nån oskyldig till en annan oskyldig som i sin tur skickar en riktig sak till bedragaren eftersom pengarna kommit in på kontot.

Hände mig när det fanns ett R9 290X på blocket för 1500:-. Slog självklart till och blev av med 1500:- Saknar både pengarna och kortet nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Precis. Men här något bättre förklarat : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11956594.ab

Det va ju rätt fiffigt! Men om säljare A och köpare C sparar information ifrån kommunikationen som gjorts med bedragare C så borde man väl ändå kunna få fram uppgifter på denne?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather