Internet vs. mig: "Ethernet saknar giltig IP konfiguration".

Permalänk

Internet vs. mig: "Ethernet saknar giltig IP konfiguration".

Tjena Sweclockers, nu är det så att mitt internet återigen bestämt sig för att jävlas, och jag står hjälplös med mitt begränsade kunnande.
Märkte imorse att internet inte fungerar och googlade runt en del på de. Det är så att min dator får internet genom routern som är kopplad till modemet. På Modemet lyser just den anslutningen rött och på routrarna lyser inte ens internetsymbolen just nu. Har testat att kopla runt med olika internetkablar och starta om modem osv flertalet gånger. Har en skum IP-adress på 169.254.x.xxx nåt i den stilen. Förstår inte riktigt allt i kommandotolken men har ju kommit fram till att denna IP-adress är något man får när man inte tilldelas någon automatisk IP-adress(?). Har försökt skriva in en static IP-adress men vet inte riktigt vad jag ska skriva in och vilka inställningar som gäller. Har även provat att ipconfig /release och renew ett flertal gånger men får bara upp min IP-adress, dvs 169-osv, samt massa info om Tunnel adapter - media disconnected och liknande. Som sagt så har jag inte kunnandet och sitter ganska hopplöst här, hoppas att någon har ett bra tips att bjuda på!

Permalänk
Rekordmedlem

Kör ipconfig /all i en kommandotolk och posta resultatet så det finns lite fakta att gå på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Givetvis får du kolla porten som datorn är inkopplad i så att den lyser. Annars kan en kabel åkt ut en liten bit...

Får du en 169.254 så innebär det förmodligen att det som delar ut DHCP inte längre gör det korrekt. Dvs, i ditt fall är det routern som kanske inte längre delar ut IP adress.

Prova att manuellt skriva in en IP adress, exempelvis 192.168.1.20, för att sedan surfa till routern. (Misstänker nämligen att den har 192.168.1.1). Kollar att allting verkar lira på den, för jag tror att den är boven i dramat. Jag tror alltså inte att felet sitter i datorn och om du har ett modem så är det på utsidan av problemet, dvs det är helt oskyldigt om det är en router som ska dela ut IP adresserna.

Permalänk
Medlem

Du har själv konstaterat att modemet inte har uppkoppling, då är mest intressanta frågan vad för modem du har?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Microsoft Windows [Version 6.2.9200]
(c) 2012 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\Anton>ipconfig/all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : x
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Mixed
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet
Physical Address. . . . . . . . . : x
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : x(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.x.xxx(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : x
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : x

DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter isatap.{x}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

C:\Users\Anton>

Dold text

DÄr har ni min ipconfig, har x:at det jag inte vet om det borde stå med, är fallet annat så kan jag skriva in det!

Har förövrigt en netgear wireless cable voice gateway cg3100 och det trådlösa funkar, att ansluta direkt från modemet funkar, men just till routern lyser den rött oavsett kabel eller port på modemet jag väljer!

Permalänk
Medlem

Om du kommer ut på internet direktkopplad till modemet så fungerar det fint. Vad för IP får du direktkopplad till modemet?

Problemet är troligen routern, vad för fabrikat och hur gammal är den?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrAntonius:

Microsoft Windows [Version 6.2.9200]
(c) 2012 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\Anton>ipconfig/all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : x
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Mixed
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet
Physical Address. . . . . . . . . : x
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : x(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.x.xxx(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : x
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : x

DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter isatap.{x}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

C:\Users\Anton>

Dold text

DÄr har ni min ipconfig, har x:at det jag inte vet om det borde stå med, är fallet annat så kan jag skriva in det!

Har förövrigt en netgear wireless cable voice gateway cg3100 och det trådlösa funkar, att ansluta direkt från modemet funkar, men just till routern lyser den rött oavsett kabel eller port på modemet jag väljer!

Du har inte dhcp aktivt i datorn, slå på det och prova igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har inte dhcp aktivt i datorn, slå på det och prova igen.

Han har DHCP enabled men blir inte tilldelad någon IP från någon DHCP-server, därav den autokonfigurerade IP:n på 169.*.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har inte dhcp aktivt i datorn, slå på det och prova igen.

Det har han visst då.

Skrivet av MrAntonius:

Det är ingen router, det är en Homeplug.
Om du har detta så lär en sitter vid din router, CG3100 = modem och router, du har ComHem?
Sedan sitter det en till vid din dator.
Kabel frår modem till den första sedan kabel från din andra till datorn.
Kolla med kabel mellan modem och dator?

Fungerar det så är en/bägge homeplug knäppa.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xay0r:

Han har DHCP enabled men blir inte tilldelad någon IP från någon DHCP-server, därav den autokonfigurerade IP:n på 169.*.

Om så är fallet (vilket inte tydligt framgår av förstposten) så ska man kanske prova att göra en reset på routern.
Edit: Det var uppenbarligen igen router. "Modemet" är inte heller bara ett modem utan en gateway, man bör då prova att direktansluta till den med kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om så är fallet (vilket inte tydligt framgår av förstposten) så ska man kanske prova att göra en reset på routern.
Edit: Det var uppenbarligen igen router. "Modemet" är inte heller bara ett modem utan en gateway, man bör då prova att direktansluta till den med kabel.

Vilket han prövat och det fungerar enligt inlägg 17.22.

Till TS
Homeplug är ingen router. Det är bara en ersättning för en kabel.
Min rekommendation är att nollställa båda pluggarna och följa instruktionerna hur man konfigurerar dem.
Har du tappat manualen finns den här http://www.dlink.com/-/media/Consumer_Products/DHP/DHP%20306A... (Rev A)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara