Permalänk
Medlem

Vad är poängen med gigantiska musmattor ?

Undrar bara för personligen räcker en medium matta gott och väl, spelar bf4, csgo (LE rank) och även wow lite till och från ... i fps spel kör jag med låg sens men är aldrig ens nära att komma utanför min musmatta, även när jag lyfter musen och gör STORA drag. Dessa stora musmattor verkar bara klumpiga och tar upp väldigt mycket plats samt att de kostar mer

har en razer goliathus control (medium) är ca 35cm bred och 25cm på höjden

så varför envisas folk med att ha gigantiska musmattor ? även sånna som är över 100cm breda :S

Permalänk
Medlem

trevligt mer större yta till musen.
har själv en ganska stor matta, den la sig en bit in under tangentbordet.. det blev ojämnt underlag så nu har jag en extra matta under tangentbordet för att jämna ut det

Permalänk
Medlem

Har en Corsair Wide som är relativt stor, väldigt trevligt när man t.ex. Har två möss (bärbar eller projekt + huvuddatorn) dessutom gillar jag att lägga mobilen så att den inte vibrerar ljudligt på bordet och även då jag har svårt för när det ser skräpigt ut när telefonen bara ligger på bordet... Nej telefonen gör sig bäst i ena hörnet på musmattan cirka 1,5cm in från kanten^^

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Spaaaaaaacce?

Visa signatur

Damn those Greymanes to Oblivion...

Permalänk
Entusiast

Men, man måste ju förutom musen dessutom få plats med telefonen, nycklarna och ibland till och med en katt!

Permalänk

Folk tycker väl det är gött med stora musmattor, men du gör inte det. Tur att det finns musmattor som båda grupper kan köpa då.

Permalänk
Medlem

För att kunna köra med låg sens och samtidigt kunna swipa 180*

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Vad i hel.... swipa 180 ? man rör väl bara handleden eller ? känns jobbigt att behöva röra hela armen för att kunna vända sig om :S ja ja to each their own i guess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yanpan:

Vad i hel.... swipa 180 ? man rör väl bara handleden eller ? känns jobbigt att behöva röra hela armen för att kunna vända sig om :S ja ja to each their own i guess

Ja, du lär inte se nå grymma quake-spelare röra bara handleden. Kör du med så snabb sens så är changserna att du aimar dåligt också.

Permalänk

Tycker det är skönt att få plats med laptop, mus och diverse mobil osv på musmattan. Beställde min XXXXL från kina för 50kr med frakt, som ny efter ett år och lite tvätt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Men, man måste ju förutom musen dessutom få plats med telefonen, nycklarna och ibland till och med en katt!

Can confirm. Vet inte varför men katten älskar min musmatta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yanpan:

Vad i hel.... swipa 180 ? man rör väl bara handleden eller ? känns jobbigt att behöva röra hela armen för att kunna vända sig om :S ja ja to each their own i guess

RÖRA HANDLEDEN FÖR EN 180 GRADERS SVÄNG?! Är du helt från vettet pojk?!

Sitter på en Steelseries Qck+ som är typ 40x30 cm och det händer ibland att jag för armen så långt upp åt höger att jag smäller i den i skärmfoten på min sekundära skärm

Sänker alltid sensen i alla spel ganska rejält, plus att det ser ut så här i windows...

Permalänk
Medlem

liggar bland de högsta rankerna i cs go (inte för att skryta) och har 1.5 i sensetivity och inte rört nått i windows dvs har jag relativt låg sense och har aldrig lyft armen, använder endast handleden, testade för skoj skull att använda hela armen och det kändes sjukt klumpigt och försämrade min aim nått otroligt

Permalänk
Medlem

Det bästa med stor musmatta är att man kan ha högre "upplösning/dpi" på mattan än på skärmen vilket gör att man kan flytta musen flera cm men bara pekaren någon punkt och hela mattan räcker till även om man har 2560x1600 i upplösning. Perfekt när man ska redigera bilder tex.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag slår er alla!

Permalänk
Entusiast

Ser trevligt ut det där... men även med tangenbordet utputtad till vänster så har du ändå "liten yta" över för musen för horisontella rörelser

Permalänk
Medlem

Hur många tror du egentligen sitter med musmattor 100 cm breda? Jag kör ganska låg sense i FPS för att få bättre aim, QPAD CT är perfekt size, men även SS Qck fungerar, kanske aningen stor men inget jag stör mig på. Har dock ingen katt som sitter på den

Bättre med för stor musmatta med yta som man inte utnyttjar, än en för liten man då och då kommer utanför. Men har ju ändå ett stort skrivbord så why not.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Använder ingen musmatta själv. Kör direkt på skrivbordet och jag tycker att det funkar utmärkt!

Permalänk
Medlem

CS:GO ..
Kör själv, likt många andra, med väldigt låg sens eftersom jag anser att det blir väldigt mycket lättare att aima, på en vanlig QcK (32cm bred) så kommer jag ganska exakt 180 grader ifall jag drar över hela musmattan, ska snart byta ut mattan mot en större eftersom jag tycker att det är på gränsen, tror det blir en Qpad CT large (40.5cm), skönt att ha lite att röra sig på.

Slutsatsen är alltså att poängen med stora musmattor är att vissa föredrar låg sens & vill ha stora musmattor.

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yanpan:

liggar bland de högsta rankerna i cs go (inte för att skryta) och har 1.5 i sensetivity och inte rört nått i windows dvs har jag relativt låg sense och har aldrig lyft armen, använder endast handleden, testade för skoj skull att använda hela armen och det kändes sjukt klumpigt och försämrade min aim nått otroligt

& då har du vad för dpi på musen?
De flesta utav "pro" spelarna kör 400 dpi på musen, 6/11 i Windows & mellan 2-3 ingame, kör själv med en sens i närheten & det finns inte en chans att jag kommer 180 grader ifall jag bara rör på handlederna.

*Edit
Det om vad för sens proffsen såg lite drygt ut, inte menat så utan ville bara påpeka att du borde ha 400 dpi på musen & 6/11 i windows för att sensen ska gå diskutera, väldigt svårt att jämföra sens om man har olika på musen samt i windows.

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Skrivet av Yanpan:

liggar bland de högsta rankerna i cs go (inte för att skryta) och har 1.5 i sensetivity och inte rört nått i windows dvs har jag relativt låg sense och har aldrig lyft armen, använder endast handleden, testade för skoj skull att använda hela armen och det kändes sjukt klumpigt och försämrade min aim nått otroligt

Skulle inte vilja påstå att du har särskilt låg sense, har dragit ner två steg i windows och har 1,3 i cs om jag inte minns fel. Dock så har jag lägre sense än alla jag känner så jag vet inte Angående musmatta, bättre för stor än för liten helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yanpan:

liggar bland de högsta rankerna i cs go (inte för att skryta) och har 1.5 i sensetivity och inte rört nått i windows dvs har jag relativt låg sense och har aldrig lyft armen, använder endast handleden, testade för skoj skull att använda hela armen och det kändes sjukt klumpigt och försämrade min aim nått otroligt

Du kör högsens om du aldrig behövt lyfta armen

Lowsens är när du behöver mer än vad en qpad CT large har att erbjuda.
Vet flera som har så låg sens att nästan behövs 2 qpads för att dra en 180.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du kör högsens om du aldrig behövt lyfta armen

Lowsens är när du behöver mer än vad en qpad CT large har att erbjuda.
Vet flera som har så låg sens att nästan behövs 2 qpads för att dra en 180.

Nu överdriver du väl ändå något?
~81cm för att komma 180 grader? En 24" skärm är ca ~55cm bred, han flyttar alltså musen nästan 1.5cm per cm på skärmen (dvs ifall han har en 24") ?

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Som oldschool FPS-spelare känns det helt sjukt med så låg sens som de flesta använder i dagens spel. Det är såklart ett resultat av hur långsamma och icke rörelsebaserade spelen är, men det känns helt vrickat.

Jag ansågs väl ha rätt normal sensitivity back then och jag snurrar ungefär 2.2-2.5 varv på min Steelseries QcK beroende på spel.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Jag tillhör dom som kör handled vänster eller höger för 180 fast med medium storlek på musmattan. ca 30x22cm. Har spelat så sedan q1. Lyfter sällan armen men får lufta på handen väldigt ofta. Blandar mellan palm grip och claw beroende på hur lång jag måste flytta musen. Skulle jag haft en större matta hade jag fått problem med tangentbordet. Mindre skulle nog kunna bli problem.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Alla rekommendationer som jag har läst säger att man ska lämna musinställningen i Windows på 6/11. Det som annars händer är att Windows introducerar egen acceleration på musrörelserna och förhållande inte längre är 1-1.

Själv använder jag 400 dpi, 6/11 i Windows och har pendlat mellan 3.0-3.5 i sens i CS genom åren på en fUnc 1030 matta som jag antar räknas som liten i sammanhanget.

En annan sak är väl att om man har högre dpi settings så innebär det normalt sett lägre sens i spel, men det kanske bara är något jag inbillat mig?

Permalänk
Medlem

Jag använder typ 1/3 av Qpad musmattan sweclockers sålde

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av saintae:

coolt tangentbord, vad är det för nåt? Och finns det utan numpad?

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk

hehe btw själv kör jag med tidningar och kataloger som musmattor, när det blir skitigt/dåligt så river jag bara av en sida eller 2

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizzard8:

Ja, du lär inte se nå grymma quake-spelare röra bara handleden. Kör du med så snabb sens så är changserna att du aimar dåligt också.

Det är väl mycket vanligare med hög sens i quake? Trodde jag iaf.

Rapha - https://www.youtube.com/watch?v=0QRZ5wzh1DE