Hög dpi med lägre sens VS låg dpi med högre sens ?

Permalänk
Medlem

Hög dpi med lägre sens VS låg dpi med högre sens ?

Har en mionix avior 7000 och undrar om det blir nån skillnad att köra på tex 400 dpi med 3-4 i sense gentemot 7000dpi med 0.1 i sense ? båda känns ungefär lika, så vad är skillnaden ? antar att 7000dpi skall vara mer precis ?

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett är det ingen skillnad så länge din cm/360 är lika lång.

Däremot kan det vara stor skillnad på annat.
Många möss får problem med jitter och annat ju högre dpi du tar.
Hög dpi kommer oftast till en kostnad nämligen.

Låg dpi är oftast att föredra då det ofta är mer "precist"

Permalänk

Hmm ok , men vad menas med native dpi då ? Min mus har 3 olika förinställda dpi nivåer som jag snabbt kan byta mellan på 400, 1600 och 7000. Vilken utav dessa bör jag använda till fps och mmo spel ?

Permalänk
Skrivet av Yanpan:

Har en mionix avior 7000 och undrar om det blir nån skillnad att köra på tex 400 dpi med 3-4 i sense gentemot 7000dpi med 0.1 i sense ? båda känns ungefär lika, så vad är skillnaden ? antar att 7000dpi skall vara mer precis ?

Man vill ha 1:1 förhållande, därmed är det inte bra att köra på 4 i "sense" för då hoppar den över punkter. Vice versa med låg sense.
Jag kör på 1500 i DPI samt 1:1 förhållande överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynamic91:

Hmm ok , men vad menas med native dpi då ? Min mus har 3 olika förinställda dpi nivåer som jag snabbt kan byta mellan på 400, 1600 och 7000. Vilken utav dessa bör jag använda till fps och mmo spel ?

Tror inte native DPI har någon betydelse (gissar) det är väl bara den DPI,n musen är inställd på när du stoppar i musen från början. Jag anser att du bör köra med lägsta möjliga DPI/sensitivity såvida du inte kan motivera en högre. Ju högre DPI/sensitivity du har ju instabilare blir aimen. Själv kör jag så det är bekvämt att vända sig 180 grader i FPS spel, mer behövs ju inte. Vet inte hur MMO skulle fungera annorlunda.

Har du en felmarginal på +-4 mm när du siktar så får du ungefär en felmarginal som är högre, låt oss säga +-8 mm med dubbelt så hög sensitivity. Så det är bättre att minska felmarginalen än att öka sensitivityn. (Kan alltid ha fel men det är så jag har uppfattat det).