Permalänk
Medlem

Trådlös startknapp för datorn

Vill ha en momentan tryckknapp innanför dörren som slår på/av datorn och ska helst kunna paralellkopplas med vanliga startknappen på datorn. Vill inte ha nån såndär rustagrej i 220v uttaget med dosa...
Så en vanlig trådlös tryckknapp som går till en slutande kontakt i datorn alternativt nått som skickar ut nån 5 eller 12v signal så jag kan koppla ett relä emellan, nån som vet vart det finns nånstans?
Har inte hittat nånting på nätet och har kikat runt i forumet redan men det verkar mest vara tidigare nämnda rustagrejer och Wake On Lan lösningar som gäller vilket är uteslutet.

Permalänk
Medlem

Sådana där "lamptändare" som går via RF (fjärrkontroll) och bryter ett helt grenuttag där du ställt in i bios att vid strömpåslag så skall datorn starta? Fast det betyder att du behöver stänga ner dator snyggt varje gång om du inte vill ta ner den hårt.

Nja det var nog ingen bra idé!

Annars denna om du vill spinna vidare: http://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A5dl%C3%B6s-v%C3%A4ggstr%C...
http://www.clasohlson.com/se/Fjärrströmbrytarset-2-pack-Nexa-...

Annars kan lösningen vara Arduino: http://www.arduino.cc/ programmerbara kretsar som bara fantasin sätter gränser för. Kanske till och med finns projekt likt ditt avhandlat redan. Sök där.

Permalänk
Medlem

Starta kan man väl göra med en trådlös mus. Lite otympligare men fullt möjligt att placera ett trådlöst tangentbord som är bestyckat med sleep-knapp innanför dörren.
Jag fick med en mediacenter-fjärr till chassit med sladdar som kopplas parallellt med startknappen för garanterad start av alla moderkort. IR så det är begränsad räckvidd. Har dock aldrig sett något liknande säljas löst.
Mycket vanligt är att bios har en inställning för start vid valfritt klockslag. Räcker till.
Ytterligare ett alternativ är att använa SSD till systemet och installera windows 8. Från tryck till skrivbord på 20 sekunder om din dator har hyffsat snabb post.:)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Precis sån jag menade att jag inte ville ha ja.

Ja dom där från Nexa är det enda jag hittat, hade helst hittat nånting lite billigare. Förstår mig dock inte riktigt på dom heller, sitter det sändare i den där lampknappen eller lär man peta i en sånhär http://www.clasohlson.com/se/S%C3%A4ndare-f%C3%B6r-inf%C3%A4l... också? Sen verkar mottagarna matas med 220v tycker jag det verkar som, vilket jag inte har lust att dra in i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Starta kan man väl göra med en trådlös mus. Lite otympligare men fullt möjligt att placera ett trådlöst tangentbord som är bestyckat med sleep-knapp innanför dörren.
Jag fick med en mediacenter-fjärr till chassit med sladdar som kopplas parallellt med startknappen för garanterad start av alla moderkort. IR så det är begränsad räckvidd. Har dock aldrig sett något liknande säljas löst.
Mycket vanligt är att bios har en inställning för start vid valfritt klockslag. Räcker till.
Ytterligare ett alternativ är att använa SSD till systemet och installera windows 8. Från tryck till skrivbord på 20 sekunder om din dator har hyffsat snabb post.:)

njae, ha ett trådlöst uppspikat innanför dörren vettitusan. Har ett tangentbord med sleepknapp på men det går bara att sleepa den, för att väcka den måste jag gå å trycka på powerknappen eller nått liknande har jag för mig.. har lärt mig att aldrig aldrig komma åt den knappfan igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordan2:

Precis sån jag menade att jag inte ville ha ja.

Ja dom där från Nexa är det enda jag hittat, hade helst hittat nånting lite billigare. Förstår mig dock inte riktigt på dom heller, sitter det sändare i den där lampknappen eller lär man peta i en sånhär http://www.clasohlson.com/se/S%C3%A4ndare-f%C3%B6r-inf%C3%A4l... också? Sen verkar mottagarna matas med 220v tycker jag det verkar som, vilket jag inte har lust att dra in i datorn.

http://www.nexa.se/Grundlaeggande-information-om-System-Nexa....
Den har redan sändare, står upp till 30m.

Permalänk
Medlem

fixa en gammal smartphone med en wake-on-lan widget + wi-fi och spika upp skiten på väggen.

Eller kanske du kan göra en egen liten dosa med en Arduino eller nått liknande om du orkar göra sånt själv.

Permalänk
Skrivet av lizzard8:

fixa en gammal smartphone med en wake-on-lan widget + wi-fi och spika upp skiten på väggen.

Eller kanske du kan göra en egen liten dosa med en Arduino eller nått liknande om du orkar göra sånt själv.

WOL är ju det smidigaste. Inga extra prylar, bara att konfigurera snabbt. Gäller dock att datorn är ansluten till nätverket.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Nej wake on lan å smartphones är uteslutet. Kollade upp det där Arduino och det såg ut att vara ett för stort projekt.

Ha såndär lamptändare från rusta å 12v adapter från det till ett relä går ju men då är det inte nån momentan funktion plus att dosorna är fula som stryk.

Verkar finnas trådlöst till tamefan allting förutom en sån enkel grej som en slutande kontakt..

Permalänk
Medlem

Funderar om det skulle kunna gå att använda dessa från Kjell: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/fjarrstyrning
Visst de är till för att skicka data, men i detta fallet så blir ju det samma som att skicka en massa ettor när man trycker in knappen.

Mottagarmodulen får man koppla in på VSB 5V i datorn, och till sändaren behöver man ett batteri/nätadapter, en brytare och något chassi. Sen ett par antenner och lite kabel att koppla ihop det hela.
Vill dock inte garantera något, men teoretiskt sätt, baserat vad som står i databladen, så ser jag inget som pekar åt något annat håll än att det borde fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Funderar om det skulle kunna gå att använda dessa från Kjell: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/fjarrstyrning
Visst de är till för att skicka data, men i detta fallet så blir ju det samma som att skicka en massa ettor när man trycker in knappen.

Mottagarmodulen får man koppla in på VSB 5V i datorn, och till sändaren behöver man ett batteri/nätadapter, en brytare och något chassi. Sen ett par antenner och lite kabel att koppla ihop det hela.
Vill dock inte garantera något, men teoretiskt sätt så ser jag inget som pekar åt något annat håll än att det borde fungera.

Oj det där såg ut som en lösning med för mycket jobb bakom och inte heller så prisvärt men tackar för tipset.

Permalänk
Medlem

Kan du dra ström från ett eluttag till "knappen"?
Vilka avstånd pratar vi om (Ytterdörren eller rumsdörren)?
Fri sikt mellan knappen och datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordan2:

Oj det där såg ut som en lösning med för mycket jobb bakom och inte heller så prisvärt men tackar för tipset.

Tror det är den simplaste och billigaste lösningen i ditt fall. Kan garantera att det inte finns någon färdig produkt, speciellt till det priset.
Det enda som kan tänkas bli billigare är att dra ett par kablar som sitter parallellt med startknappen till dit du vill ha din knapp och sen hoppas på att resistansen i kabeln inte är för stor så att man får igenom signalen. Men då uppfylls ju inte den trådlösa aspekten dock..

Hittar du något bättre så skriv gärna i tråden, så att vi andra kan se din lösning på det hela.

Annars finns ju denna, vilket ger en "simplare" inkoppling, men den kräver ju dock att du även har en 9-12 volt regulator inkopplad för den klarar inte av att drivas på den ström som finns tillgänglig i datorn när den är avstängd. Dock så är ju priset därefter.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/moduler/velleman...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Kan du dra ström från ett eluttag till "knappen"?
Vilka avstånd pratar vi om (Ytterdörren eller rumsdörren)?
Fri sikt mellan knappen och datorn?

10m, nästintill fri sikt. Vart osäker på om jag har nå vägguttag brevid dörren nu när du sa det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tror det är den simplaste och billigaste lösningen i ditt fall. Kan garantera att det inte finns någon färdig produkt, speciellt till det priset.
Det enda som kan tänkas bli billigare är att dra ett par kablar som sitter parallellt med startknappen till dit du vill ha din knapp och sen hoppas på att resistansen i kabeln inte är för stor så att man får igenom signalen. Men då uppfylls ju inte den trådlösa aspekten dock..

Hittar du något bättre så skriv gärna i tråden, så att vi andra kan se din lösning på det hela.

Annars finns ju denna, vilket ger en "simplare" inkoppling, men den kräver ju dock att du även har en 9-12 volt regulator inkopplad för den klarar inte av att drivas på den ström som finns tillgänglig i datorn när den är avstängd. Dock så är ju priset därefter.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/moduler/velleman...

Aa lägenheten är byggd så man kan tro att det är Citroens bilingenjörer som har designat den, det är 8-10m till dörren men 40m om man ska dra kabel snyggt efter taklisten så det va man inte sugen på heller.

Just nu lutar det väll åt en fjärrdosegrej från rusta. Hittade på en 20v adapter och relä här som jag skickar in i 220v uttaget.

Det enda jag kan komma på annars är väll att modda om en trådlös ringklocka, då får man en snygg momentan liten knapp iallafall men det är rent lotteri om man ska hitta på en slutande kontakt därinne kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Utan vägguttag måste den drivas på batterier. :/

Ska göra ett kopplingsschema åt dig med en lösning baserad på ir och två atmega85 (Mikroprocessor, $2 styck).

Kan även fixa kod åt dig ifall du gillar lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordan2:

10m, nästintill fri sikt. Vart osäker på om jag har nå vägguttag brevid dörren nu när du sa det..

Raspberry pi, koppla direkt till startpinnarna på moderkortet och gör en hemsida med en startknapp. Slå på och av din dator från bussen hur mycket du vill.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Utan vägguttag måste den drivas på batterier. :/

Ska göra ett kopplingsschema åt dig med en lösning baserad på ir och två atmega85 (Mikroprocessor, $2 styck).

Kan även fixa kod åt dig ifall du gillar lösningen.

Ojoj värst va folk var driftiga på det här forumet da. Du behöver absolut inte göra nått kopplingsschema, det där såg också ut som komplicerat och mycket jobb.

Tyckte det va en sån simpel grej så jag trodde det skulle finnas nån superenkel lösning ja. Nu är det Mikroprocessorer, programmerbara kretsar, Arduino's, antenner å allt möjligt inblandat...

Man tackar så mycket men jag kör rusta fjärrkontroll med relä till det dyker upp nånting mer enkelt

Permalänk
Medlem

Steg för steg hur det går till när man trycker på knappen:
1. Du trycker på knappen.
2. Transmittern får ström så att strömmen kan skickas från batterierna till transmittern.
3. Transmittern aktiveras och skickar ström till transistorn så att transistorn får ström även efter du har tryckt på knappen i fem sekunder.
4. Transmittern skickar en signal via ir till receivern som kortsluter GND och Power_ON på nätaggregatet i datorn
5. Datorn startar och transmittern stängs av.

Startknappen på datorn fungerar fortfarande.

Kostar cirka $20 att köpa alla delar på ebay.
Ingen lödning behövs.

Personligen skulle jag ha tagit denna lösning för att lära mig lite och känna känslan av "DIY".
Säg till om du vill veta mer.

Skrivet av LemonIllusion:

Raspberry pi, koppla direkt till startpinnarna på moderkortet och gör en hemsida med en startknapp. Slå på och av din dator från bussen hur mycket du vill.

Borde det inte vara bättre med en Arduino med "ethernet-shield" för 110kr vara bättre än en RPI för 300kr för din lösning?
 

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Borde det inte vara bättre med en Arduino med "ethernet-shield" för 110kr vara bättre än en RPI för 300kr för din lösning?

Visste inte om man kunde hosta webbserver på en arduino, men i så fall är det ju självklart en möjlighet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Visste inte om man kunde hosta webbserver på en arduino, men i så fall är det ju självklart en möjlighet.

En hemsida med en knapp drar ju inte mycket kraft så det bör gå alldeles utmärkt på en arduino.

Nu ska jag ta och sova lite.

Permalänk
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Lär ju finnas nåt vettigt i detta sökresultat:

http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=wireless+switc...

Mata med standbyspänningen från nätagget (obs. att du därmed bör välja en brytare som matas med 5v DC), koppla in brytaren parallellt med datorns befintliga powerknapp.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Lättaste och snyggaste borde nästan vara att köpa en ringklocka till dörren och hacka den.

Finns hur mycket "doorbell hacks" som helst om man googlar

edit: http://makezine.com/2006/10/05/wireless-doorbell-hacking/

Permalänk
Medlem

Ja, jag tyckte som ovanstående att dörrklocka var självklart:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk