Mobiltelefonen med bästa ljudet

Permalänk
Medlem

Mobiltelefonen med bästa ljudet

Tjenare, jag letar efter telefonen med det bästa ljudet.

Har hittat många trådar om detta på nätet men inget med ett konkret svar, och alla har ju olika teorier och åsikter.
"Iphone 5S" har jag hört ska vara trevligt ljud i, samma med "HTC One M8".

Har också förstått att Exynos-versionerna av Samsungs telefoner har bra ljud, är det såpass att det ljudet spöar Apple och HTC kanske?

Jag bryr mig liksom bara om ljud, så ge mig förslag på den fånkan med bäst ljud.

Om det har någon betydelse så använder jag ett par "Philips Fidelio S1 In-ear lurar" att lyssna i.

Vore trevligt om någon med personlig erfarenhet inom detta kunde ha något tips eller förslag.

Tack på förhand!

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Inaktiv

Då du har så "billiga" lurar tror jag inte du kommer märka någon större skillnad. Köp efter andra krav än ljudkvalisort, då den är genomgående mycket bra på de fina modellerna.

Permalänk
Medlem

Fan jag skrev fel, har inte Fidelio S1, har Fidelio S2.

Skrivet av anon81912:

Då du har så "billiga" lurar tror jag inte du kommer märka någon större skillnad. Köp efter andra krav än ljudkvalisort, då den är genomgående mycket bra på de fina modellerna.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GFriberg:

Fan jag skrev fel, har inte Fidelio S1, har Fidelio S2.

Hursomhelst så kommer ljudet vara mycket bra i toppmodellerna. Det kanske är lite olika färgat i olika men då alla har tillgång till equalizer borde det vara väldigt jämförbart. Tittar du exempelvis här har m8 ett väldigt jämt frekvenssvar. Det man skulle kunna jämföra med sämre modeller är att vissa kan ha förstärkt diskant exempelvis. Även S5 har ett liknande svar, dvs det kommer låta precis på samma sätt när man spelar musik. Samma gäller för iPhone och toppmodeller från LG osv (men det får du titta på själv).

Som jämförelse kan du ju jämföra med en Moto G, i 1500 kronors klassen. Här ser man tydligt hur den tappar på basen och diskanten då kurvan viker ner där, vilket kommer ge ett lite "platt" ljud.

Summan av det hela är att jag vill rekommendera någon av de lite dyrare telefonerna. Om du väljer en Nokia, Apple, Samsung eller HTC spelar ingen större roll. Välj istället en som verkar ha en schysst musikspelare, bra batteritid, roligt operatvisystem eller kanske en kul kamera

Permalänk

Så länge du inte klarar av ett blindtest av lurarna (vilket jag inte tror du gör på premiummodellerna) så spelar väl det ganska stor roll hur resten av telefonen är? FLAC/lossless blir väl ganska självklart, vet inte riktigt hur det ser ut med iOS nu för tiden. Måste allt gå genom iTunes för att få det till musikspelarappen?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

I bilen märker jag riktigt stor skillnad när jag spelar via bluetooth eller usb. Min förra iphone 5 hade mycket högre volym och klarare ljud än min Galaxy S5. Båda kör spotify med extreme inställning.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Så länge du inte klarar av ett blindtest av lurarna (vilket jag inte tror du gör på premiummodellerna) så spelar väl det ganska stor roll hur resten av telefonen är? FLAC/lossless blir väl ganska självklart, vet inte riktigt hur det ser ut med iOS nu för tiden. Måste allt gå genom iTunes för att få det till musikspelarappen?

Ja, du måste fortfarande göra det vilket är helt otroligt!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Vad jag vet så har HTC ONE M7 och HTC ONE M8 bra ljud, men ta mig inte som en expert

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en hörlursförstärkare för det är där det brukar brista i telefonerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har läst många med samma "teori" som du, men jag är inte så säker på dedär jag. Jag köpte en Note 2 när den var ny, använde den med FLAC-filer och PowerAmp, den lät så dålig att jag inte tålde med ljudet och böt ut den vara pga det. Galaxy S3 har också förjävligt ljud. Den enda telefonen jag hittills prövat och gillat ljudet i är Oppo Find 5, Apples telefoner låter också rätt bra. Vill inte vara nån besserwisser men är inte så säker på det du skriver.

Skrivet av anon81912:

Hursomhelst så kommer ljudet vara mycket bra i toppmodellerna. Det kanske är lite olika färgat i olika men då alla har tillgång till equalizer borde det vara väldigt jämförbart. Tittar du exempelvis här har m8 ett väldigt jämt frekvenssvar. Det man skulle kunna jämföra med sämre modeller är att vissa kan ha förstärkt diskant exempelvis. Även S5 har ett liknande svar, dvs det kommer låta precis på samma sätt när man spelar musik. Samma gäller för iPhone och toppmodeller från LG osv (men det får du titta på själv).

Som jämförelse kan du ju jämföra med en Moto G, i 1500 kronors klassen. Här ser man tydligt hur den tappar på basen och diskanten då kurvan viker ner där, vilket kommer ge ett lite "platt" ljud.

Summan av det hela är att jag vill rekommendera någon av de lite dyrare telefonerna. Om du väljer en Nokia, Apple, Samsung eller HTC spelar ingen större roll. Välj istället en som verkar ha en schysst musikspelare, bra batteritid, roligt operatvisystem eller kanske en kul kamera

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en hörlursförstärkare för det är där det brukar brista i telefonerna.

Enligt vad jag läst så är inte det fallet med nya One M8, hoppades möta på nån på forumet som lyssnat på dens ljud men icke sa nicke.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga att ljudet är märkbart bättre i min Iphone 4s än i Nexus 4an. Dessutom märker jag skillnad på Spotify och egna låtar på mobilen på iPhonen men inte på Nexusen. Lyssnar med ett par Yamaha EPH-100.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du är ute efter - portabelt eller verkligen vill ha det bäst ljudet och "råkar" bara använda mobilen för att få det.

Lite snabba funderingar och kommentarer ta dem med en liten klackspark.

Rent krasst brukar man ju säga att det bästa ljudet kan du alltid få med IPhone. Flest möjligheter att koppla ren signal till en DAC, bra uteffekt och inte strypt. bra mikrofon också. Vet inte hur det står till 100% då jag inte är en Apple användare men jag har haft en 4S och just samtalen var det den bästa jag testat. Musik klådden den min Samsung S2:a med med ena handen bakbunden...

Men - nu finns det ju även Android-mobiler som klarar detta. Samsung S3 - har ju stöd för USB out - så du kan koppla den till en DAC. samma med SONY z2. Att koppla en DAC till SONY Z2 är tyvärr lite knepigt iom att USB jacket sitter under en lucka på sidan så det blir knöligt med sladdar. SAMSUNG telefonerna med USB jack nertill brukar bli bra mycket smidigare.

Som många nämner har de flesta NYA topptelefonerna riktigt bra ljud för att vara mobiler, du kommer nog inte att gå fel på endera märket där.

Jag har en Z2:a. Det finns mycket jag stör mig med min Z2:a, men ljudet är inte en av dem. Både Walkman appan och PowerAmp låter helt OK. Kommer ju inte upp till ljudet i en riktig DAP ännu, men fullt OK för att ha med på språng och får ju gamla mobiler att skämmas...

I dagsläget märker du nog inte någon skillnad mellan ett par ordentligt gjorda MP3:or eller FLAC. 24bitars ljud däremot gör ju skillnad. Så det är inte SÅ bra ljud. Kanske om du tar till med AMP och finare hörlurar att du kommer till en nivå där det kan märkas..

SimpanDirr - Bluetooth och Android är ett skämt enligt mig- verkar spärra ut effekten. Dom gör ju det på 3.5 pluggen enligt någon super-säker tolkning av EU's regler om volym för bärbart tydligen... Trist, men så är det - om du inte laddar ner en egen ROM...

Angående att ljudet inte gör skillnad på så "billiga" lurar som Philips S1 - öh jo. Mobilerna har utvecklats mycket och ljudet är det stor skillnad på nu.

Glöm inte att du kanske skall tala i telefonen också, där ligger de flesta Android lurar i bakkanten av IPhone. Det finns många aspekter att tänka på, te.x hur smidigt det är - anledningen nr1 till varför jag lider med Android just nu då jag verkligen HATAR ITunes. MEN! Glöm inte att senaste Android uppdateringen gör det sketosmidigt att använda SD korten i telefonerna. Kan inte längre överföra filer hur som helt till det och du kan inte längre använda filhanterare från telefonen för att kopiera musik från ett nätverk till SD kortet. Appar kan skriva direkt till SD korten men till "sina egna mappar" och sånt. Mycket störande.

Permalänk
Medlem

Har funderat på nån bärbar amp/dac från t.ex Fiio, mrn det är inte tillräckligt portabelt för mig helt enkelt. Jag vet att det är som du säger att det blir göttast ljud med det, men det är ändå inget alternativ för mig. Det gör det ju ännu viktigare hur ljudet låter utam en extern sådan i fånkan jag köper. Jag ligger ju mellan HTC, Apple och Sony och har läst mest trevligt om HTCns ljud.

Skrivet av Foolwolf:

Beror lite på vad du är ute efter - portabelt eller verkligen vill ha det bäst ljudet och "råkar" bara använda mobilen för att få det.

Lite snabba funderingar och kommentarer ta dem med en liten klackspark.

Rent krasst brukar man ju säga att det bästa ljudet kan du alltid få med IPhone. Flest möjligheter att koppla ren signal till en DAC, bra uteffekt och inte strypt. bra mikrofon också. Vet inte hur det står till 100% då jag inte är en Apple användare men jag har haft en 4S och just samtalen var det den bästa jag testat. Musik klådden den min Samsung S2:a med med ena handen bakbunden...

Men - nu finns det ju även Android-mobiler som klarar detta. Samsung S3 - har ju stöd för USB out - så du kan koppla den till en DAC. samma med SONY z2. Att koppla en DAC till SONY Z2 är tyvärr lite knepigt iom att USB jacket sitter under en lucka på sidan så det blir knöligt med sladdar. SAMSUNG telefonerna med USB jack nertill brukar bli bra mycket smidigare.

Som många nämner har de flesta NYA topptelefonerna riktigt bra ljud för att vara mobiler, du kommer nog inte att gå fel på endera märket där.

Jag har en Z2:a. Det finns mycket jag stör mig med min Z2:a, men ljudet är inte en av dem. Både Walkman appan och PowerAmp låter helt OK. Kommer ju inte upp till ljudet i en riktig DAP ännu, men fullt OK för att ha med på språng och får ju gamla mobiler att skämmas...

I dagsläget märker du nog inte någon skillnad mellan ett par ordentligt gjorda MP3:or eller FLAC. 24bitars ljud däremot gör ju skillnad. Så det är inte SÅ bra ljud. Kanske om du tar till med AMP och finare hörlurar att du kommer till en nivå där det kan märkas..

SimpanDirr - Bluetooth och Android är ett skämt enligt mig- verkar spärra ut effekten. Dom gör ju det på 3.5 pluggen enligt någon super-säker tolkning av EU's regler om volym för bärbart tydligen... Trist, men så är det - om du inte laddar ner en egen ROM...

Angående att ljudet inte gör skillnad på så "billiga" lurar som Philips S1 - öh jo. Mobilerna har utvecklats mycket och ljudet är det stor skillnad på nu.

Glöm inte att du kanske skall tala i telefonen också, där ligger de flesta Android lurar i bakkanten av IPhone. Det finns många aspekter att tänka på, te.x hur smidigt det är - anledningen nr1 till varför jag lider med Android just nu då jag verkligen HATAR ITunes. MEN! Glöm inte att senaste Android uppdateringen gör det sketosmidigt att använda SD korten i telefonerna. Kan inte längre överföra filer hur som helt till det och du kan inte längre använda filhanterare från telefonen för att kopiera musik från ett nätverk till SD kortet. Appar kan skriva direkt till SD korten men till "sina egna mappar" och sånt. Mycket störande.

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Har funderat på nån bärbar amp/dac från t.ex Fiio, mrn det är inte tillräckligt portabelt för mig helt enkelt. Jag vet att det är som du säger att det blir göttast ljud med det, men det är ändå inget alternativ för mig. Det gör det ju ännu viktigare hur ljudet låter utam en extern sådan i fånkan jag köper. Jag ligger ju mellan HTC, Apple och Sony och har läst mest trevligt om HTCns ljud.

Har också hört att HTC skall vara bra. Dock så tar jag det lite med en brasklapp. Alla dessa mobiler har en viss "teknik" bakom som "optimerar" ljudet så det blir bra. Beats, ClearAudio+(SONY's) mm... Stänger man av dem så låter det mer "normalt" men också friktansvärt tort och trist i mobilerna...

Om det är mobilt ljud du skall ha, och om MP3:or är det du kommer lyssna på blir det nog inga problem, ta den telefon du är mest sugen på. Själv gillar jag inte HTC gui:t - men kan ju erkänna att SONY's inte är det fräckaste heller... Däremot tror jag att HTC:n skanar MicroSD kort? Även om det är meckigt så har jag laddat in massor med musik på mitt 32 GB extra kort - gör att appar och film och bild ligger i telefonen utan problem...

Så kolla om du kan sticka förbi någon affär och testa med dina hörlurar och avgöra vad som blir bäst - det är nog det sista du behöver göra

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej,
För bästa Ljud kan jag bara Recomedera "HTC ONE M8".Köp detta har det själf.Dyrt men fantastig.
Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ