Inspelning av samtal?

Permalänk

Inspelning av samtal?

Hej he.j! Har en fråga jag inte har koll på. Jag har annonserat mycket tidigare och givetvis stött på
Puckon. Tänker är de inte lättare att bara låta Android telefonen spela in samtalen. Hur ställer sig detta enligt svensk lag? Företag gör ju det hela.

Exempelvis senast idag ringde jag Kjell och skulle köpa ett skal. Fick info 39kr. I butiken var de 99kr. Eftersom jag inte hade svart på vitt eller nåt sånt så blev de ju dyrare.

Någon som har insikt? Vad krävs av en privatperson för att kunna ha rätten att spela in om de ens går?

Klassikern är annars person på blocket ser annons som är ute för 500kr. Ringer säger jag köper den. Kommer och säger man accepterat 400kr på telefonen. Tröttnat på sånt ohyfsat.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Lätt, sälj inte för under ditt pris...
Men att spela in folk utan deras tillåtelse är helt lagligt så länge du själv är med i samtalet.
Så vårt att använda google? http://faktabanken.nu/avlyssning.htm http://hotpot.se/hsb-inspelning-av-samtal.htm

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd

Så du behöver banda in samtalen för att du inte kan stå på dig i en köp/sälj situation ?
Konstigt hur svårt man kan göra det

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Så du behöver banda in samtalen för att du inte kan stå på dig i en köp/sälj situation ?
Konstigt hur svårt man kan göra det

Grejen är att han ska kunna bevisa att personen ljuger, för sådana personen medger sällan att de ljuger eller har fel. Då är det bara att trycka upp beviset i fejjan på personen och fråga hur hen ska förklara sig nu.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte koll på den exakta lagen.

Men man får spela in samtalet så länge som ena parten känner till att det blir inspelat. I detta fall gör du det, och du får spela in dina samtal.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag kan och får spela in alla samtal jag har utan att meddela den andra partnern

Jag spelar in alla samtal jag har.

Skrivet av Svchost.exe:

Hej he.j! Har en fråga jag inte har koll på. Jag har annonserat mycket tidigare och givetvis stött på
Puckon. Tänker är de inte lättare att bara låta Android telefonen spela in samtalen. Hur ställer sig detta enligt svensk lag? Företag gör ju det hela.

Exempelvis senast idag ringde jag Kjell och skulle köpa ett skal. Fick info 39kr. I butiken var de 99kr. Eftersom jag inte hade svart på vitt eller nåt sånt så blev de ju dyrare.

Någon som har insikt? Vad krävs av en privatperson för att kunna ha rätten att spela in om de ens går?

Klassikern är annars person på blocket ser annons som är ute för 500kr. Ringer säger jag köper den. Kommer och säger man accepterat 400kr på telefonen. Tröttnat på sånt ohyfsat.

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem

Olovlig avlyssning
•Olovlig avlyssning gör sig den skyldig till som i hemlighet utan att själv delta avlyssnar eller spelar in tal i enrum eller samtal mellan andra.
•Samma sak gäller om han avlyssnar eller spelar in förhandlingar vid sammanträde eller annat möte, som allmänheten inte har tillträde till och som han själv icke deltar i eller som han obehörigen berett sig tillträde till.
•Påföljden är böter eller fängelse i högst två år.

(Brottsbalken 4 kapitlet, 9 paragrafen.)

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Olovlig avlyssning
•Olovlig avlyssning gör sig den skyldig till som i hemlighet utan att själv delta avlyssnar eller spelar in tal i enrum eller samtal mellan andra.
•Samma sak gäller om han avlyssnar eller spelar in förhandlingar vid sammanträde eller annat möte, som allmänheten inte har tillträde till och som han själv icke deltar i eller som han obehörigen berett sig tillträde till.
•Påföljden är böter eller fängelse i högst två år.

(Brottsbalken 4 kapitlet, 9 paragrafen.)

Nu är jag ingen jurist men det ser helt grönt ut.

Visa signatur

It is possible to reduce the noise of a resistor
by reducing T, B, or R but it is NOT possible
to reduce k because Boltzmann is dead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodium:

Nu är jag ingen jurist men det ser helt grönt ut.

Precis, så länge en av parterna som deltar i samtalet är medveten om att det spelas in så är det fullt lagligt att spela in.

Sedan får man inte använda inspelningarna hur som helst, med tanke på kränkning osv.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

När jag har något ute på blocket t ex så tar jag det på sms, då är priset skrivet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Grejen är att han ska kunna bevisa att personen ljuger, för sådana personen medger sällan att de ljuger eller har fel. Då är det bara att trycka upp beviset i fejjan på personen och fråga hur hen ska förklara sig nu.

YAY! Äntligen en som förstår vad jag menar. Har installerat auto call recorder från android marke . får se lm de fungerar.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Jag förstår faktiskt inte problemet. Om man nu inte kan stå på sig och hävda vad man vet är sant eller helt enkelt skita i problemet så lär man ju knappast heller vara speciellt sugen på att hantera situationen som uppkommer när man spelar upp det inspelade samtalet och personen som står mittemot en blir asförbannad.
Oavsett om man har rätt enligt lag att spela in alla samtal som man själv deltar i så är det inte alla som vet om eller ens accepterar detta och då det finns rätt mycket psykon där ute så hade jag nog personligen hellre skitit i det hela än konfronterat någon på detta sättet.
Det finns helt enkelt inget att vinna på det, om inte den andra parten är en telefonförsäljare vill säga, då det hade varit den roligaste situationen någonsin om de spelar upp sitt inspelade samtal och man själv spelar upp samma samtal som låter helt annorlunda.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Jag förstår faktiskt inte problemet. Om man nu inte kan stå på sig och hävda vad man vet är sant eller helt enkelt skita i problemet så lär man ju knappast heller vara speciellt sugen på att hantera situationen som uppkommer när man spelar upp det inspelade samtalet och personen som står mittemot en blir asförbannad.
Oavsett om man har rätt enligt lag att spela in alla samtal som man själv deltar i så är det inte alla som vet om eller ens accepterar detta och då det finns rätt mycket psykon där ute så hade jag nog personligen hellre skitit i det hela än konfronterat någon på detta sättet.
Det finns helt enkelt inget att vinna på det, om inte den andra parten är en telefonförsäljare vill säga, då det hade varit den roligaste situationen någonsin om de spelar upp sitt inspelade samtal och man själv spelar upp samma samtal som låter helt annorlunda.

Har man EX som ljuger som f*n , är det bra att spela in ...

Permalänk
Skrivet av killawife:

Jag förstår faktiskt inte problemet. Om man nu inte kan stå på sig och hävda vad man vet är sant eller helt enkelt skita i problemet så lär man ju knappast heller vara speciellt sugen på att hantera situationen som uppkommer när man spelar upp det inspelade samtalet och personen som står mittemot eir asförbannad.
Oavsett om man har rätt enligt lag att spela in alla samtal som man själv deltar i så är det inte alla som vet om eller ens accepterar detta och då det finns rätt mycket psykon där ute så hade jag nog personligen hellre skitit i det hela än konfronterat någon på detta sättet.
Det finns helt enkelt inget att vinna på det, om inte den andra parten är en telefonförsäljare vill säga, då det hade varit den roligaste situationen någonsin om de spelar upp sitt inspelade samtal och man själv spelar upp samma samtal som låter helt annorlunda.

Tycker inte folk ska komma undan med lögner idag. Blocket personer är experter på att ljuga. Därför tänker jag ha det som backup. Och blir personen jobbig finns de bevis på vilket avtal en vara säljs som. Och för vilket pris. Är inte det minsta rädd för att personer blir arga. De får dom gärna bli för min den. dom kan ändå inget göra. inte när man har de i en fin wave fil.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Tycker inte folk ska komma undan med lögner idag. Blocket personer är experter på att ljuga. Därför tänker jag ha det som backup. Och blir personen jobbig finns de bevis på vilket avtal en vara säljs som. Och för vilket pris. Är inte det minsta rädd för att personer blir arga. De får dom gärna bli för min den. dom kan ändå inget göra. inte när man har de i en fin wave fil.

Frågan är hur köparen ska lyckas bevisa att priset ska vara ett annat pris än det du begärt? Men visst, det kan ju inte skada för dig att ha ett inspelat samtal heller, då blir det hela ändå lättare för dig

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Sen är frågan hur värdefull den inspelningen är då den inte kan verifieras att den inte är orörd(redigerad i efterhand) då den inblandade parten har genonför inspelningen.

Visa signatur

En trött jäkel.