Permalänk

Datorstol för max 1000:-

Tjena. Söker en go och bekväm datorstol för max 1000 kronor. Jag är, 1,81 cm lång, väger ca 65 kilo och sitter kanske 40-50 cm från skärmen.

Vet att det finns väldigt många trådar ang datorstolar men dom jag har kollat på så ligger alltid budgeten på långt över 1000:-

Så vad rekommenderar ni? Är det bara Ikeas stolar som gäller för den budgeten, eller är det möjligt att hitta en ''kvalité'' stol för den pengen?

Helst skinstolar.

Permalänk
Medlem

Med den budgeten är det vettigaste att leta på begagnatmarknaden, second hand, loppisar etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Över budget men tänker fortfarande föreslå följande stol från IKEA :http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50178859/
Det enda negativa jag upplever med den är att den gnisslar efter några månaders användning.
Köpte den själv 2nd hand för runt 500. Så att hitta OK stolar borde inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

Över budget men tänker fortfarande föreslå följande stol från IKEA :http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50178859/
Det enda negativa jag upplever med den är att den gnisslar efter några månaders användning.
Köpte den själv 2nd hand för runt 500. Så att hitta OK stolar borde inte vara något problem.

Jag har en sådan, fungerar utmärkt eftrer 4 månader Annars sök på jysk, de har billiga men kvaliten är där efter. Min höll i 3 år, kostade dock bara 500:-

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft en särskilt stor budget till arbetsstol, och därför letat mig till främst Jysk, men nu senast till IKEA. Jysk har helt okej stolar för sitt pris, om än lite kass kvalitet. Skulle rekommendera Markus från IKEA, har den nu, och känns betydligt med kvalitet än något från Jysk.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Markus stolen som många andra har rekommenderat håller otroligt väl. Har troligen haft denna i 2-3 år nu utan problem. Så om du kan lägga på lite extra på din budget kan du nog få en bra stol. Tror nog att de färgade modellerna håller längre än den svarta modellen som jag har, men kan inte svara på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpyTec:

Markus stolen som många andra har rekommenderat håller otroligt väl. Har troligen haft denna i 2-3 år nu utan problem. Så om du kan lägga på lite extra på din budget kan du nog få en bra stol. Tror nog att de färgade modellerna håller längre än den svarta modellen som jag har, men kan inte svara på det.

Tror du den håller för ca 150KG?

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Skrivet av twit:

Med den budgeten är det vettigaste att leta på begagnatmarknaden, second hand, loppisar etc.

Skrivet av Mufasa133:

Över budget men tänker fortfarande föreslå följande stol från IKEA :http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50178859/
Det enda negativa jag upplever med den är att den gnisslar efter några månaders användning.
Köpte den själv 2nd hand för runt 500. Så att hitta OK stolar borde inte vara något problem.

Skrivet av Wifi:

Jag har aldrig haft en särskilt stor budget till arbetsstol, och därför letat mig till främst Jysk, men nu senast till IKEA. Jysk har helt okej stolar för sitt pris, om än lite kass kvalitet. Skulle rekommendera Markus från IKEA, har den nu, och känns betydligt med kvalitet än något från Jysk.

Tack för alla svar!

twit: Well, jag kollar blocket och sweclockers varje dag. Loppisar osv har jag INTE tid med tyvärr. Och inget jag orkar på helgerna.

MuFasa: Jag gillar tyvärr inte hur den ser ut, kommer inte passa in i mitt rum alls! Men tack ändå.

Wifi: Jag har hört mycket bra om markus, och är inställd till att köpa den även om den ligger 500:- över budgeten, men känns ju värt då den verkar hålla bra.

Permalänk
Skrivet av SpyTec:

Markus stolen som många andra har rekommenderat håller otroligt väl. Har troligen haft denna i 2-3 år nu utan problem. Så om du kan lägga på lite extra på din budget kan du nog få en bra stol. Tror nog att de färgade modellerna håller längre än den svarta modellen som jag har, men kan inte svara på det.

Okej grymt! Lutar mot Markus nu! Langa mer förslag grabbar

Permalänk
Medlem

JYSK gör så mycket skit att man borde inte köpa en grej där. Dock pajade min trotjänare från IKEA i förra veckan och av en slump såg jag att JYSK hade halva priset på en hel bunt av kontorsstolar. Så slog till på denna: http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/plus/kontorsstol-snerting...

Jag är ~190cm lång, ~80kg och sitter enormt skönt i denna stol. Främst ryggen får verkligen den avlastning som krävs för längre arbetspass (eller spelsessioner hehe). Så förutsatt att den håller också tycker jag den är värd de 600:- den kostar nu på rean och rekommenderar den.

Dock skulle jag inte rekommendera den om den går upp till fullpris igen. Hur det än är så är JYSK-prylar != kvalité, då hade jag kikat på Marcus eller liknande på IKEA istället. Eller kanske Race, har jag för mig den heter, som säljs på Mio.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Skrivet av Subtractive:

JYSK gör så mycket skit att man borde inte köpa en grej där. Dock pajade min trotjänare från IKEA i förra veckan och av en slump såg jag att JYSK hade halva priset på en hel bunt av kontorsstolar. Så slog till på denna: http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/plus/kontorsstol-snerting...

Jag är ~190cm lång, ~80kg och sitter enormt skönt i denna stol. Främst ryggen får verkligen den avlastning som krävs för längre arbetspass (eller spelsessioner hehe). Så förutsatt att den håller också tycker jag den är värd de 600:- den kostar nu på rean och rekommenderar den.

Dock skulle jag inte rekommendera den om den går upp till fullpris igen. Hur det än är så är JYSK-prylar != kvalité, då hade jag kikat på Marcus eller liknande på IKEA istället. Eller kanske Race, har jag för mig den heter, som säljs på Mio.

Väldans många stolar som hade rea där. Jag måste skrivit fel förut när jag sökte efter stolar för jag hittade inte en enda.. Den stolen ser OK ut, är den inte lite väl rak i ryggen? Blir nog att åka till Ikea och testa både Markus och den du länkade. Har även tänkt testa denna, 1000:- istället för 1800. http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-trige-la... Ser lite väl ''mjuk'' kanske.

Edit. Åka till både Jysk och Ikea skulle det stå.

Permalänk
Medlem

Röstar på Markus jag med, du kanske ha turen som jag hade vid inköp av denna Markus, den gröna modellen var det rea på 799:-

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Skrivet av heeet:

Röstar på Markus jag med, du kanske ha turen som jag hade vid inköp av denna Markus, den gröna modellen var det rea på 799:-

Åfan! När var detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av benqipowta:

Åfan! När var detta?

Tyvärr ca 2 år sedan på Ikea i Älmhult, men du kanske har tur vid besök i din Ikea butik

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Skrivet av heeet:

Tyvärr ca 2 år sedan på Ikea i Älmhult, men du kanske har tur vid besök i din Ikea butik

Haha, vem vet! Åker och kollar på torsdag Tack för all hjälp grabbar! Tar mer förslag!

Permalänk
Medlem

Jag är väl en av hundra eller kanske tusen som får ont i ryggen av Ikeas Markus. Försök alltid provsitta (en dag eller två) en stol innan köp så du vet att den fungerar för dig.

Sen tycker jag inte om läderstolar heller Bara jag som får brutal rumpsvett av läderstolar?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Skrivet av TJ:

Jag är väl en av hundra eller kanske tusen som får ont i ryggen av Ikeas Markus. Försök alltid provsitta (en dag eller två) en stol innan köp så du vet att den fungerar för dig.

Sen tycker jag inte om läderstolar heller Bara jag som får brutal rumpsvett av läderstolar?

Ofan. Min polare rekommendera http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20196807/ han säger att den är rätt bekväm och har hållt nu i 3 år.

Edit. Yes jag får åka och testa runt lite. Nja, jag vet inte, jag har nog inte tänkt på om jag får det eller inte

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av Maevy:

Tack den såg riktigt go ut. Åker idag om jag hinner!

Permalänk

Undvik denna. Man sitter skönt i den, men den har riktigt undermålig kvalité. Jag hade min i 2½ år innan det stora metallfästet som gaskolven sitter i bröts av och då var "skinnet" utnött sedan länge. Gaskolven var jag för övrigt tvungen att få utbytt efter ungefär ett år.

Permalänk
Medlem

Sjukt mycket stol för pengarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av benqipowta:

Tack den såg riktigt go ut. Åker idag om jag hinner!

Dom brukar rea ut denna för under tusenlappen ibland om du inte har bråttom

http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-stenderup-svart

Permalänk
Medlem

Också över budget, men ser fint ut. Någon som har testat dessa?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2384113

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Sjukt mycket stol för pengarna

Jaså? Kan nog bli den. Hört att Kinnarps gör dom bästa stolarna.. Vad ligger nypris på denna? Hittar inte priset på en sådan. Har heller ingen möjlighet att ringa just nu då mobilen är inne på reparation.

Permalänk
Medlem

En begagnad Kinnarps 6000 eller 8000 har enormt mycket högre kvalitet än både Jysk-stolarna och IKEAs varianter. Man sitter mycket bättre i dem, eftersom de går att justera med lutning och flytta fram/bak sitsen m.m.

Får du tag i en som inte är skadad eller alltför sliten så är 800kr för en sådan ett kap. Det finns firmor som säljer dem begagnade för 1500-2500kr.

Jag hör också till dem som inte fixar stol av modell som Markus på IKEA, det är en stor slapp ryggdel som inte alls ger mig det stöd i lägre delen av ryggen som jag behöver. Då sitter jag bättre i Jysks blåsvarta modell som ni länkade.

Men som sagt, en begagnad Kinnarps ligger i en helt klart högre nivå än de nya billigare märkena.

EDIT:

Skrivet av benqipowta:

Jaså? Kan nog bli den. Hört att Kinnarps gör dom bästa stolarna.. Vad ligger nypris på denna? Hittar inte priset på en sådan. Har heller ingen möjlighet att ringa just nu då mobilen är inne på reparation.

Nypris ligger på 8000 har jag sett runt 4000kr iaf på något ställe, RP möbler eller något sådant. Finns en firma som heter Bafab som säljer uppfräschade begagnade.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsakuroX:

Tror du den håller för ca 150KG?

Ja det skulle jag säga, har själv denna stol och haft den i 3 år ungefär, väger själv 90 kg och tjejen brukar sitta på mig när jag spelar och surfar som själv väger runt 60 kg och det är inga problem!

Vidare till tråden:

Denna stol är fantastisk, efter 3 år så har huvudstödet slitits lite och ryggskyddet som finns vid svanken är lite sne, men den är utmärkt på alla sätt och vis, rekommenderar denna stol!

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk
Skrivet av Fruktstund:

Undvik denna. Man sitter skönt i den, men den har riktigt undermålig kvalité. Jag hade min i 2½ år innan det stora metallfästet som gaskolven sitter i bröts av och då var "skinnet" utnött sedan länge. Gaskolven var jag för övrigt tvungen att få utbytt efter ungefär ett år.

Skrivet av Maevy:

Dom brukar rea ut denna för under tusenlappen ibland om du inte har bråttom

http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-stenderup-svart

Okej tack fruktsund, hade kollat lite på den men nu vet jag!

Jag ska hålla koll Maevy, men har rätt bråttom.. Blir nog en i veckan!

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

En begagnad Kinnarps 6000 eller 8000 har enormt mycket högre kvalitet än både Jysk-stolarna och IKEAs varianter. Man sitter mycket bättre i dem, eftersom de går att justera med lutning och flytta fram/bak sitsen m.m.

Får du tag i en som inte är skadad eller alltför sliten så är 800kr för en sådan ett kap. Det finns firmor som säljer dem begagnade för 1500-2500kr.

Jag hör också till dem som inte fixar stol av modell som Markus på IKEA, det är en stor slapp ryggdel som inte alls ger mig det stöd i lägre delen av ryggen som jag behöver. Då sitter jag bättre i Jysks blåsvarta modell som ni länkade.

Men som sagt, en begagnad Kinnarps ligger i en helt klart högre nivå än de nya billigare märkena.

Tack! Blir att ringa sedan och höra vad säljaren säger, återkommer med svar

Edit. Stog aldrig något nummer -.- Mailade honom

Permalänk
Medlem

Kolla efter äldre Kinnarps på blocket, har en själv som jag använder samt en extra ståendes i garaget som jag är riktigt nöjd med.
Båda från 90-talet och håller lika bra idag som de gjorde då och de är knappast dyra då man kan hitta en ganska fin för en femhundring!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25