Permalänk

Höga CPU Temps! Sommar?

Tjotjo. För någon vecka sedan så bestämde jag mig för att använda datorn igen för första gången på flera månader. Och bytte då kylpasta. (Arctic Silver 5)
Är rätt så säker på att jag applicerade kylpastan rätt. Och när jag startar upp datorn o går in o kollar CPU tempsen så går dom upp väldigt fort bara datorn anstränger sig lite, Ifrån 40 till 60 på 0.1 sek. Idle temperaturen är runtom 44 grader. Och när jag kör Intel burn test i Maximum så kan tempsen stiga över 100 grader! Jag har en Intel core i5 3570k överclockad till 4.5 GHZ med en evo 212+. I vintras/tidig vår så kunde jag köra intel burn test o inte överstiga 80 grader. Max 82 kanske. Och ha kanske 70 max i spel. Kan denna temperatur skillnaden bero på att det är så pass varmt i mitt rum pga att det är sommar? Skulle tro att det är 28-30 grader i rummet :S

Eller kan den vara *trasig*?

Ursäkta för stavfel.
Har sökt runt en hel del på nätet utan att få några svar. Har läst massa om kylpasta o kollat på videos osvosvosvosv.
Så tror inte att jag har lagt på pastan fel.

Så ni är mitt enda hopp

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem

Är din evo 212 nog?

Eftersom du kör 4.5ghz. Själv ligger jag på 4.2 med en Noctua u14s och ligger på 40 grader, samma som alltid.
Vad har du för fläktar på din fläkt? vad ligger rpm på?

Permalänk

Testa att ta bort clocken och se om det blir bättre då. Troligtvis blir det ju det.
Kan ju vara värmen, du kan ha en bordsfläkt som blåser in emot CPU kylaren annars

Min CPU (4,3GHz) är kyld med en Hyper 212 Evo (NF-P12 P/P), båda ligger i 400rpm så jag är van vid höga temperaturer. Idlar i 50*C
I load så höjs rpm automatiskt till 1000, kör då i ca. 65-70*C

Varför bytte du kylpasta om jag får fråga? Jag har inte bytt kylpasta sen jag byggde min (2012). Ganska onödigt om man inte har grova problem med kylningen..

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Testa att ta bort clocken och se om det blir bättre då. Troligtvis blir det ju det.
Kan ju vara värmen, du kan ha en bordsfläkt som blåser in emot CPU kylaren annars

Min CPU (4,3GHz) är kyld med en Hyper 212 Evo (NF-P12 P/P), båda ligger i 400rpm så jag är van vid höga temperaturer. Idlar i 50*C
I load så höjs rpm automatiskt till 1000, kör då i ca. 65-70*C

Varför bytte du kylpasta om jag får fråga? Jag har inte bytt kylpasta sen jag byggde min (2012). Ganska onödigt om man inte har grova problem med kylningen..

Mjo kan va.
får väl sänka clocksen annars ^^
Vet inte varför. fick bara för mig att göra det en dag hehe. ångrar det nu dock när det blev såhär

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Tjotjo. För någon vecka sedan så bestämde jag mig för att använda datorn igen för första gången på flera månader. Och bytte då kylpasta. (Arctic Silver 5)
Är rätt så säker på att jag applicerade kylpastan rätt. Och när jag startar upp datorn o går in o kollar CPU tempsen så går dom upp väldigt fort bara datorn anstränger sig lite, Ifrån 40 till 60 på 0.1 sek. Idle temperaturen är runtom 44 grader. Och när jag kör Intel burn test i Maximum så kan tempsen stiga över 100 grader! Jag har en Intel core i5 3570k överclockad till 4.5 GHZ med en evo 212+. I vintras/tidig vår så kunde jag köra intel burn test o inte överstiga 80 grader. Max 82 kanske. Och ha kanske 70 max i spel. Kan denna temperatur skillnaden bero på att det är så pass varmt i mitt rum pga att det är sommar? Skulle tro att det är 28-30 grader i rummet :S

Eller kan den vara *trasig*?

Ursäkta för stavfel.
Har sökt runt en hel del på nätet utan att få några svar. Har läst massa om kylpasta o kollat på videos osvosvosvosv.
Så tror inte att jag har lagt på pastan fel.

Så ni är mitt enda hopp

det tar 1 vecka innan pastan ger full effekt

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

det tar 1 vecka innan pastan ger full effekt

Blir dock inte så pass stor skillnad.

Angående Sommar/Vinter, beror mycket på vilka temps du har i rummet nu mot innan. Ökningen i ambient temp kan du sedan applicera mot tidigare temperaturer för att få en fingervisning på vad det borde bli.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Orlaw:

Är din evo 212 nog?

Eftersom du kör 4.5ghz. Själv ligger jag på 4.2 med en Noctua u14s och ligger på 40 grader, samma som alltid.
Vad har du för fläktar på din fläkt? vad ligger rpm på?

Jag har kunnat köra på 4.5 ghz utan problem innan .c
Standard fläkt som man får med när man köper kylaren. Jag kör den i max, tror det är 800 eller 1050 rpm

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem

Sålänge du inte har runt 0 grader i rummet vintertid är det något annat som är problemet. Säker på att du monterat kylaren rätt? Även med rätt applicerad kylpasta kan ju kontaktrycket vara dåligt, kontrollera att kylaren verkligen sitter som den skall och testa igen!

Permalänk
Medlem

De där jäkla pushpinsen är ett rent elände, hur lätt som helst att man fångar en luftblåsa mellan ihs och kylare om man inte har full koll på vad man gör. Plocka loss kylaren, och gör om det från början, man kan nog utgå från att det trots allt inte blev helt rätt när du bytte kylpasta om det blev såhär direkt efteråt.

Jag brukar köra metoden med en klutt stor som ett litet riskorn i mitten, och sedan trycka ner kylaren och under det orientera pushpinsen ovanför hålen i moderkortet. Sedan trycker jag ner pushpinsen korsvis två i taget, och är väldigt noga med att trycka lika hårt på båda sidorna, så kylaren aldrig lättar från ihs:en. Vågar man, så kan man ju också jamma ner kylaren litegranna och vrida den fram och tillbaka det lilla som går efter att man fått dit alla pushpins, för att ytterligare trycka ut kylpastelagret och få det tunnare. Stöd moderkortet från baksidan om du bestämmer dig för att göra det.

Tycker dock att Arctic Silver 5 är väldigt seg, skulle kunna tänka mig att "riskornsmetoden" inte är helt optimal för den, att den är så viskös att det helt enkelt är svårt att trycka ut den över hela ihs:en, och att lagret blir väldigt tjockt där det blir något. Jag använder den inte själv, men jag skulle nog överväga den andra vedertagna metoden, att stryka ut kylpastan över IHS:en först, om jag använde den. Alternativt kanske man kan försöka med att få på lite värme på kylpastan för att få den mindre viskös, genom att värma kylflänsen innan man trycker dit den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Tjotjo. För någon vecka sedan så bestämde jag mig för att använda datorn igen för första gången på flera månader. Och bytte då kylpasta. (Arctic Silver 5)
Är rätt så säker på att jag applicerade kylpastan rätt. Och när jag startar upp datorn o går in o kollar CPU tempsen så går dom upp väldigt fort bara datorn anstränger sig lite, Ifrån 40 till 60 på 0.1 sek. Idle temperaturen är runtom 44 grader. Och när jag kör Intel burn test i Maximum så kan tempsen stiga över 100 grader! Jag har en Intel core i5 3570k överclockad till 4.5 GHZ med en evo 212+. I vintras/tidig vår så kunde jag köra intel burn test o inte överstiga 80 grader. Max 82 kanske. Och ha kanske 70 max i spel. Kan denna temperatur skillnaden bero på att det är så pass varmt i mitt rum pga att det är sommar? Skulle tro att det är 28-30 grader i rummet :S

Eller kan den vara *trasig*?

Ursäkta för stavfel.
Har sökt runt en hel del på nätet utan att få några svar. Har läst massa om kylpasta o kollat på videos osvosvosvosv.
Så tror inte att jag har lagt på pastan fel.

Så ni är mitt enda hopp

Skrivet av Orlaw:

Är din evo 212 nog?

Eftersom du kör 4.5ghz. Själv ligger jag på 4.2 med en Noctua u14s och ligger på 40 grader, samma som alltid.
Vad har du för fläktar på din fläkt? vad ligger rpm på?

Jag kör med 3570k, och fick hem min Noctua NH-U14S igår..
såg efter ca 20minuters spelande att jag endå var uppe och nosade på 70 grader, och jag kör stockclock!
Är inte detta lite väl varmt med en såpass kompetent kylare?

Nog för att det är sommar och varmt, men jag tyckte det var lite väl höga siffror?
/ 890611

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Jo, det är det. Men sen är frågan vad du har för chassi, hur är ditt luftflöde, går din fläkt som den ska eller kanske är den fast i en låg loop?

Detta är mina temps, och då körde jag cpu i 10min i prime95 på max heat.

Permalänk

Om rums temp stiger med 5C så kommer cpu temp göra det samma. Så det bör inte vara svårt att räkna ut om det beror på högre temp i rummet.

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen borde vara att öppna ett fönster eller två.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Jo, det är det. Men sen är frågan vad du har för chassi, hur är ditt luftflöde, går din fläkt som den ska eller kanske är den fast i en låg loop?

http://i.imgur.com/PKjXlSy.png

Detta är mina temps, och då körde jag cpu i 10min i prime95 på max heat.

Jag kör med ett R4 med två 140mm i front + 120mm i topp + 140mm i baken.
Prövat till och med att köra på MAX via fläktkontrollen, gjorde sisådär 3graders skillnad i load.

Nu har jag tyvärr ingen temp att mäta rummet med, men säg att det är 22-25 grader inne rätt varmt..

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Då är det något fel med hur du satte på kylaren? Kanske för mycket/för lite kylpasta? jag gjorde det mistaget första gången.

Vad är dina temps? Kan du visa bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Då är det något fel med hur du satte på kylaren? Kanske för mycket/för lite kylpasta? jag gjorde det mistaget första gången.

Vad är dina temps? Kan du visa bild?

Den gick ju bara att montera på två vis, mest simpla fästen har dom ju också, körde på kokt riskornsmodellen vad det gäller kylpasta,
Skall iväg och trumma lite nu så jag postar en bild så fort jag kommit hem!

Tack för svar!

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Testa clu som kylpasta. Bästa jag har testat. Delidd är också ett alternativ. Själv körde jag med naked mount på 3570k och 3770k. Gjorde susen på temperaturen. Typ från 80c till 60-65 i full load 4,8ghz

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Testa clu som kylpasta. Bästa jag har testat. Delidd är också ett alternativ. Själv körde jag med naked mount på 3570k och 3770k. Gjorde susen på temperaturen. Typ från 80c till 60-65 i full load 4,8ghz

CLU gör onekligen underverk för tempsen, kört det på mina 3770k(med ihs). Att köra CLU utan att delidda hjälper dock inte så mycket eftersom flaskhalsen i värme överföringen sitter i intels undermåliga TIM.

Värt att nämna med CLU är att man sannolikt förverkar garantin på cpu då texten på ihs ofta försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Då är det något fel med hur du satte på kylaren? Kanske för mycket/för lite kylpasta? jag gjorde det mistaget första gången.

Vad är dina temps? Kan du visa bild?

Skrivet av Mogwaii:

Testa clu som kylpasta. Bästa jag har testat. Delidd är också ett alternativ. Själv körde jag med naked mount på 3570k och 3770k. Gjorde susen på temperaturen. Typ från 80c till 60-65 i full load 4,8ghz

Här har ni mina tems efter lite csspelande..

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk

Jag spelade Battlefield 4 nu i någon timme. Temperaturen gick då upp till 75C. Är detta ok? Fattar Inte hur det kan skilja så mycket i spel o ett litet stresstest

Max 75.

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Skrivet av Gunziee95:

Jag spelade Battlefield 4 nu i någon timme. Temperaturen gick då upp till 75C. Är detta ok? Fattar Inte hur det kan skilja så mycket i spel o ett litet stresstest

Max 75.

Stress test lastar processorn på ett sätt som inget annat gör, det är därför du kan bortse från tempsen du får i test's som prime tex.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Stress test lastar processorn på ett sätt som inget annat gör, det är därför du kan bortse från tempsen du får i test's som prime tex.

Aiiightyyy. Tyty:D

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

http://i61.tinypic.com/qx2iaw.png

Här har ni mina tems efter lite csspelande..

Lite spelande i CS räcker inte för att klassas som 100% cpu load "benchmark" .

I skrivandes stund ligger min 4930k @4,5ghz runt 37-40c efter spelat i 2 timmar. 29 grader i rummet.

Dock med vattenkylning och CLU mellan ihs o vattenblock.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Tja!

Ivy bridge har dålig värmeöverföring från processorchippet till processorlocket, ditt problem ligger nog där ?

Jag byggde en ny PC för ett år sen, 3770K. Trots bra kylare och bra pasta ville prollen gå rätt varm, speciellt klockad. Gjorde en delid:ning (bort med processorlocket) och bytte originalkylpastan under IHSen mot Coollaboratory Liquid Pro. Fick en drop på mer än 25 grader(minns inte exakt med det var massor. Nu idlar den på lite drygt trettio trots att jag kör fläktarna så sakta det går(datorn nästan ohörbar) och vid belastning (Intelburn eller Prime95) så kommer den bara upp i kring 50 grader, den går klockad i 4.5K sen dess(gick köra i 5K efter delidden, men safe:ar med 4.5). Skulle gå att få den ännu kallare men jag kör en tyst profil på fläktarna. Frugan är dessutom frusen av sig så vi håller kring 24-25 grader inne.

Just värmeöverföringen på Ivy bridge är väl 'sådär', och delidningen är det bästa jag har gjort. Man ska naturligtvis vara beredd att det illa med processorn första gången, men efter att ha gjort det en gång så är jag inte alls orolig att göra det igen. Tror jag beskrev på sweklockers ungefär hur det 'bör' göras.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Lite spelande i CS räcker inte för att klassas som 100% cpu load "benchmark" .

I skrivandes stund ligger min 4930k @4,5ghz runt 37-40c efter spelat i 2 timmar. 29 grader i rummet.

Dock med vattenkylning och CLU mellan ihs o vattenblock.

Du har helt rätt, men om då CS kan dra upp prollen till 70grader trots en ordentligt tilltagen kylare, vågar jag tänka på vad Prim95 gör?
Men som någon sa, kylpastan verkar som best efter en vecka.. så jag tänker att det är vad jag får ge den, så prövar jag att montera om samt applicera ny pasta igen.

/ 890611

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Ja, självfallet går prollen upp under sommaren ^^ Klarar din kylare överklockningen?

Har själv tänkt byta kylare då min pallar inte trycket vid lite överklockning - har läst enbart positivt om denna http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo... - har en sämre variant av noctua nu(http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2) och undrar om någon har några invändningar på NH-D14?
Pallar den att hålla värmen nere på en AMD FX 8350 med en gnutta överklock, typ 4.3-4.5?

Som jag förstått så kyler NH-D14 bättre under load än t.ex. NH-U14S, som också skall vara en riktigt bra kylare.