F-Secure (Telia säker surf) tar bort hosts filen !

Permalänk
Medlem

F-Secure (Telia säker surf) tar bort hosts filen !

Tydligen så har F-secure fått för sig att min hosts fil har blivit "kapad" och försöker skapa en ny, detta eftersom jag har egna poster i filen för hemmanätverket och ett par servrar.

Hosts filen ersätts helt och hållet och detta är vad som händer:

#
# Copyright (c) 2007 F-Secure Corporation
#
# This is a HOSTS file created during malware removal.
#
# Your original HOSTS file was infected and it was replaced
# by this file containing only clean default entries.
# The original HOSTS file may be restored from the product's
# quarantine feature.
#
127.0.0.1 localhost
::1 localhost

Så all information jag lägger in, tas bort ! (Det går ej att gå in i karantänen och återställa filen, den saknas helt i karantänen)
Jag har försökt att undanta själva filen och mappen från sökningar men det verkar inte ha hjälpt.

Kan jag ta bort åtkomst att skriva/ändra/fullständig behörighet från administratören och "SYSTEM" som användare ? Jag misstänker att problemet kan lösas så.

Har även letat på internet och det finns ett par forumtrådar på nätet där människor är upprörda över detta.

F-Secure själva ger ingen som helst information om detta, utan endast att det är en "risk".
F-secures info

Folk som har samma problem:
Forumtråd 1

F-Secure rekomenderar denna lösning, men det verkar inte som Telia säker surf har detta.

Jag förstår inte varför ett program byggs på detta dumma sätt, så hjälp att lista vad som kan göras mottages tacksamt.
Kan nämna för övrigt att Telia säker surf ser "Cobian Backup" som en risk... :(, men där kan jag åtminstone undanta filen.

Permalänk
Medlem

Varför har du inte din server som DNS-server? Det löser problemet OCH det blir snyggare i ditt nät :).