Införskaffa en Ny SSD Tips och hjälp tack <3

Permalänk
Medlem

Införskaffa en Ny SSD Tips och hjälp tack <3

Tjena hade tänkt att införskaffa mig en ssd på dreamhack från http://www.sweclockers.com/forum/118-annonskommentarer/130304...

Jag vet ingenting om SSD´s, och hårdiskar över huvugtaget

Har lite frågor att ställa innan...
1. Vad är skillnaden på en bra och en dålig ssd? Handlar det om kvalité eller läsningshastighet?
2. Vad är mest värt att köpa en Vertex 2 120GB : 200kr Eller en Vertex 3 120GB för 300kr?
3. Om vertex inte har bra kvalité så är det värt att köpa en intel520 240gb för 600kr?
4. Hur mycket utrymme tar Windows 7 upp?
5. Hur lång tid tar det att installera en ssd och installera om windows 7

Vad skulle ni ha köpt för SSD för 120gb eller 240gb och varför hade ni gjort det?

Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drypod:

Tjena hade tänkt att införskaffa mig en ssd på dreamhack från http://www.sweclockers.com/forum/118-annonskommentarer/130304...

Jag vet ingenting om SSD´s, och hårdiskar över huvugtaget

Har lite frågor att ställa innan...
1. Vad är skillnaden på en bra och en dålig ssd? Handlar det om kvalité eller läsningshastighet?
2. Vad är mest värt att köpa en Vertex 2 120GB : 200kr Eller en Vertex 3 120GB för 300kr?
3. Om vertex inte har bra kvalité så är det värt att köpa en intel520 240gb för 600kr?
4. Hur mycket utrymme tar Windows 7 upp?
5. Hur lång tid tar det att installera en ssd och installera om windows 7

Vad skulle ni ha köpt för SSD för 120gb eller 240gb och varför hade ni gjort det?

1. En bra SSD är snabb, har bra mjukvara som gör att man slipper risken för bluescreens, problem osv. och är av bra kvalitet. En bra SSD har låg felprocent (hur många som går sönder av de tillverkade).

2. Vertex 3 120GB. En helt okej SSD.

3. Intel 520 kan vara värd priset. Det är en riktigt bra SSD. Jag hade köpt den.

4. Beror på. I min laptop har jag en 128GB SSD med Windows 8.1 och några program installerade, såsom Firefox, Dropbox och en del annat. Jag har mindre än hälften ledigt.

5. Väldigt kort tid. Det går fort, särskilt om du gör det från en snabb USB-sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

1. En bra SSD är snabb, har bra mjukvara som gör att man slipper risken för bluescreens, problem osv. och är av bra kvalitet. En bra SSD har låg felprocent (hur många som går sönder av de tillverkade).

2. Vertex 3 120GB. En helt okej SSD.

3. Intel 520 kan vara värd priset. Det är en riktigt bra SSD. Jag hade köpt den.

4. Beror på. I min laptop har jag en 128GB SSD med Windows 8.1 och några program installerade, såsom Firefox, Dropbox och en del annat. Jag har mindre än hälften ledigt.

5. Väldigt kort tid. Det går fort, särskilt om du gör det från en snabb USB-sticka.

Tack så mycket för snabba och bra svar! Uppskattas mycket

Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Permalänk
Skrivet av drypod:

1. Vad är skillnaden på en bra och en dålig ssd? Handlar det om kvalité eller läsningshastighet?

"Bra" och "dålig" och "kvalite" är lite subjektivt... Var beredd på att betala lite mer för hållbara och/eller högpresterande SDDer. Vissa tillverkare/modeller av SSDer är behäftade med olika brister som allvarligt påverkar driftsäkerheten.

Citat:

2. Vad är mest värt att köpa en Vertex 2 120GB : 200kr Eller en Vertex 3 120GB för 300kr?

Du behöver berätta mer om din tänkta tillämpning, ekonomi och hur du värderar din egen tid för att frågan ska gå att besvara. En senare produktgeneration känns säkrare och merkostnaden är minimal. Andra kan nog berätta om mitt antagande stämmer.

Citat:

3. Om vertex inte har bra kvalité så är det värt att köpa en intel520 240gb för 600kr?

Intels 520-serie har mycket gott rykte. Storleken gör också att du slipper fundera så mycket på hur du ska disponera operativsystem, stora filer och applikationer.

Citat:

4. Hur mycket utrymme tar Windows 7 upp?

Bara OS ryms på 80 GB. Med några spel, applikationer och lite projektfiler (men inget musikbibliotek, filmer etc) vill det nog ha 160 GB efter några månaders användning. Patchar, tempfiler, browsercache och annat som ligger och jäser...

Citat:

5. Hur lång tid tar det att installera en ssd och installera om windows 7

En kväll. Då hinner du ladda hem och installera alla de där programmen som man hinner glömma att de behövs: VLC Player, 7zip, Spotify, Notepad++, VirtualBox osv. Vissa leverantörer skickar med programvara för att flytta en befintlig Windows-installation från mekanisk disk till SSD.

Citat:

Vad skulle ni ha köpt för SSD för 120gb eller 240gb och varför hade ni gjort det?

Jag hade valt en större för att slippa tjorva med avinstallation av applikationer, kringflyttande av filer osv för att få plats med allt på SSD. Att större SSDer dessutom (oftast? alltid?) presterar lite bättre än mindre SSDer i samma produktserie är en bonus.
Jag har en ganska rigorös backup-rutin, så jag är inte rädd att förlora data vid ett ev. fel på SSD. Däremot tycker jag det är träligt att återställa en installation, så jag hade nog satsat på en SSD med gott rykte avseende driftsäkerhet: Samsung eller Intel.

Permalänk
Medlem

Här kan du se en video som visar hur Linus installerar Windows 7 på en ny SSD https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

För mig tar det cirka 40 minuter för att installera Windows 7 med hjälp ett USB minne på min Samsung 830 120GB SSD men sedan finns det cirka 100 uppdateringar i windows update och många installationer av tex antivirus och andra små program som jag använder, det tar nog mellan 4-5 timmar innan jag är nöjd med den nya Windows 7 installationen.

Och jag hade valt en 240GB eller större SSD om jag hade köpt den i dag, Intel och Samsung är bra och tillförlitliga SSD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

1. En bra SSD är snabb, har bra mjukvara som gör att man slipper risken för bluescreens, problem osv. och är av bra kvalitet. En bra SSD har låg felprocent (hur många som går sönder av de tillverkade).

2. Vertex 3 120GB. En helt okej SSD.

3. Intel 520 kan vara värd priset. Det är en riktigt bra SSD. Jag hade köpt den.

4. Beror på. I min laptop har jag en 128GB SSD med Windows 8.1 och några program installerade, såsom Firefox, Dropbox och en del annat. Jag har mindre än hälften ledigt.

5. Väldigt kort tid. Det går fort, särskilt om du gör det från en snabb USB-sticka.

Sista frågan då
Jag har en Usb 3.0 1TB extern hårdisk från seagate. Mm det går att föra över informationen från min cd till hårdisken, hur mycket snabbare kommer det att gå?

Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Här kan du se en video som visar hur Linus installerar Windows 7 på en ny SSD https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

För mig tar det cirka 40 minuter för att installera Windows 7 med hjälp ett USB minne på min Samsung 830 120GB SSD men sedan finns det cirka 100 uppdateringar i windows update och många installationer av tex antivirus och andra små program som jag använder, det tar nog mellan 4-5 timmar innan jag är nöjd med den nya Windows 7 installationen.

Och jag hade valt en 240GB eller större SSD om jag hade köpt den i dag, Intel och Samsung är bra och tillförlitliga SSD.

Tycker du att jag ska göra det på dreamhack där jag skulle kunna få hjälp om något gick fel och när det är snabbare internet
eller är det bättre att göra det när jag kommer hem så har jag all tid i världen

Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drypod:

Tycker du att jag ska göra det på dreamhack där jag skulle kunna få hjälp om något gick fel och när det är snabbare internet
eller är det bättre att göra det när jag kommer hem så har jag all tid i världen

Jag har aldrig varit på Dreamhack men om du kan koncentrera dig med alla människor som springer omkring så är det bara att installera Windows 7.

Om du vill ha Windows 7 med Service Pack 1 och lägga den på ett USB minne så finns det länkar till Windows 7 ISO i denna guide http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

janee