Permalänk

För varm dator?

Laddade ner SpeedFan för att tänkte se hur varm datorn är, såklart. För det kan bli riktigt varmt i mitt rum efter några timmars spelande. Men tror jag förstår varför nu. Men ska dem vara så här varma? Känns som det kan skada hårdvaror i datorn? Så måste jag sänka hastigheten eller öka? Är inte alltför intresserad om det här.... Och då hur mycket, kan inget så skulle vara uppskattat om hur och hur mycket jag ska ställa om, om det behövs... http://i.imgur.com/NRD0juy.png

Permalänk
Medlem

Speefan är väl känt för att dra hittepå-siffror på temperaturen?

Testa HWmonitor och jämför temperaturerna.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Rätt bra temps, du får skaffa sämre fläktar/kylare om du vill ha kallare i rummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Rätt bra temps, du får skaffa sämre fläktar/kylare om du vill ha kallare i rummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Totala utflödet av värme kommer bli lika stort med sämre kylare

Permalänk
Medlem

Du får nog allt visa lite mer, dina spec, rpm på dina fläktar och temp via hwmonitor.

Permalänk
Medlem

Du kan prova att undervolta, dvs sänka spänningen du matar cpu:n med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Totala utflödet av värme kommer bli lika stort med sämre kylare

Blir det? Ett exempel:

Dålig kylare, processorn blir 70 grader
Bra kylare, processorn blir 50 grader och släpper ut 30 grader varmare luft än den dåliga kylaren.

Men spelar man riktigt länge så blir det självklart ganska varmt i luften med en dålig kylare också, men du fattar vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Blir det? Ett exempel:

Dålig kylare, processorn blir 70 grader
Bra kylare, processorn blir 50 grader och släpper ut 30 grader varmare luft än den dåliga kylaren.

Men spelar man riktigt länge så blir det självklart ganska varmt i luften med en dålig kylare också, men du fattar vad jag menar

Ja, energiflödet ut i rummet blir detsamma och ger samma sluttemperatur i rummet. Dessutom är det nästan uteslutande så att en bra kylare håller lägre temperaturer i luften den arbetar med, detta för att den använder större luftmängder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså, skriver du ut lite specs så får man en stabil grund att stå på.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Chassit: https://www.komplett.se/product/604766 / cooler master haf 912 plus
Processor: AMD phenom II x6 1055t
Moderkort: Gigabyte ga 870a ud3 socket AM3+
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 6870 1GB gddr5
Ram: Kingston valuer ddr3 1333mhz 4gb kit + CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL10 (1X8GB) <-- Möjligtvis CL9. Kommer ej ihåg. <--- Info som kanske behövdes.

Dock verkar det som SpeedFan ger rätt resultat: http://i.imgur.com/pM9v3Xe.png
Är väl väldigt störande med en son högljudd fläkt. Men eftersom chassis har plats för 3 till fläktar. Kan 200mm fläkten sänka hastigheten, då den har större utflöde? Och kommer sänka värmen med i datorn?