Silverstone visar vätskekylare utan pump

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant eftersom vattenkylning går bort pga pumpens ljud i min lilla värld.
Men undra hur det låter när vattnet kokar bort från processorn? Kanske än mer?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Väldigt intressant eftersom vattenkylning går bort pga pumpens ljud i min lilla värld.
Men undra hur det låter när vattnet kokar bort från processorn? Kanske än mer?

Nej, det ska inte låta någonting. Det är ju samma princip som används i värmeledningsrör och dom låter ingenting.

Jag tycker också detta är väldigt intressant då jag känner likadant kring pumpen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Har lite svårt att se dom påtagliga fördelarna med detta, hjälp?

Visst har vissa pumpar haft problem man jag har inte hört ett knyst när dom har fungerat som dom ska.

Fördelarna som jag kan komma på är:

Ljudnivån
Strömförbrukningen
Storleken (Passar bättre i tex mini-itx system)
och sist men inte minnst så äre Asballt

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hardware guy:

Om radiatorn är konstruerad så att vätskan bara rinner tillbaka genom ena slangen så tror jag att det fungerar.

Ja jag funderade också på eventuella ventiler men det ställer ännu högre krav på orientering av radiatorn. En asymmetrisk design av själva kylblocket kanske kan räcka. Eller så är systemet inte tillräckligt stabilt i sig för att det ska bli ett problem utan att ena röret naturligt blir gasledning och det andra vätska.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tja kan ju va nått, bygger hellre eget med en vettig pump istället, kul ide ändå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja jag funderade också på eventuella ventiler men det ställer ännu högre krav på orientering av radiatorn. En asymmetrisk design av själva kylblocket kanske kan räcka. Eller så är systemet inte tillräckligt stabilt i sig för att det ska bli ett problem utan att ena röret naturligt blir gasledning och det andra vätska.

Varför måste du ha en ledning för vatten och en för gas?
Densitetsskillnaderna kommer ju göra att ångan vill stiga ovanför vätskan, spelar ju ingen roll om båda rören är vätskefylda, gasen kommer stiga ändå.
Du behöver egentligen ingen cirkulerande slinga med denna lösning som kompressorcykeln då du använder densitetsskillnaderna i vätskan istället för att ha två olika tryck och en pump.

Edit: låt mig förtydliga/förenkla, kokar du vatten i en kastrull kommer ångan stiga även fast att den skapas på botten av kastrullen och har vätska ovanför sig. Samm princip här fast att du lägger lock på kastrullen.
Sen tar gasen bara lättaste vägen uppåt. Vilket på bilden, i artikeln, är det övre röret.

Dock är problemet med att radiatorn måste vara placerad ovanför blocket fortfarande kvar. Samma sak som om du vänder kastrullen med locket uppochner, blir kaos

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fextreme_fa:

Varför måste du ha en ledning för vatten och en för gas?
Densitetsskillnaderna kommer ju göra att ångan vill stiga ovanför vätskan, spelar ju ingen roll om båda rören är vätskefylda, gasen kommer stiga ändå.
Du behöver egentligen ingen cirkulerande slinga med denna lösning som kompressorcykeln då du använder densitetsskillnaderna i vätskan istället för att ha två olika tryck och en pump.

Edit: låt mig förtydliga/förenkla, kokar du vatten i en kastrull kommer ångan stiga även fast att den skapas på botten av kastrullen och har vätska ovanför sig. Samm princip här fast att du lägger lock på kastrullen.
Sen tar gasen bara lättaste vägen uppåt. Vilket på bilden, i artikeln, är det övre röret.

Dock är problemet med att radiatorn måste vara placerad ovanför blocket fortfarande kvar. Samma sak som om du vänder kastrullen med locket uppochner, blir kaos

Skickades från m.sweclockers.com

För att om du inte har cirkulation är risken att då får för kraftig kokning nere vid kylblocket vilket vore tämligen tråkigt då ånga leder värme väldigt mycket sämre. Får du filmkokning så har du i princip ingen kylning kvar. När du kokar vatten spelar det ingen roll vilket typ av regim du har i botten eftersom målet är att koka vattnet, inte att kyla spisplattan. I så fall är det ju helt omotiverat att ens ha två slangar. Hade varit mycket lättare att designa med en lite grövre slang med samma area i mitten. Hälften så många skarvar som måste hållas täta.

Tittar man på industriella tillämpningar så är det generellt väldigt viktigt att ha koll på var och hur mycket det kokar för om det kokar för mycket eller på fel ställe så smälter något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

Fördelarna som jag kan komma på är:

Ljudnivån
Strömförbrukningen
Storleken (Passar bättre i tex mini-itx system)
och sist men inte minnst så äre Asballt

Ljudnivån.. Not really, och även då kan du sänka hastigheten på pumpen och oavsett måste du ha fläktar som låter mer än en välfungerande pump.
Come on, det är jämförbart med en extra fläkt i systemet.
Storleken? Blocket är ju lika stort?
Jo men det är ju inte en fördel, sen som det tidigare har tagits upp, vi vet inte vilka restriktioner det kommer att bli för monteringen.

Dock, beroende på hur vra det här är så kan det vara en skön tanke för driftsäkerhet.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att om du inte har cirkulation är risken att då får för kraftig kokning nere vid kylblocket vilket vore tämligen tråkigt då ånga leder värme väldigt mycket sämre. Får du filmkokning så har du i princip ingen kylning kvar. När du kokar vatten spelar det ingen roll vilket typ av regim du har i botten eftersom målet är att koka vattnet, inte att kyla spisplattan. I så fall är det ju helt omotiverat att ens ha två slangar. Hade varit mycket lättare att designa med en lite grövre slang med samma area i mitten. Hälften så många skarvar som måste hållas täta.

Tittar man på industriella tillämpningar så är det generellt väldigt viktigt att ha koll på var och hur mycket det kokar för om det kokar för mycket eller på fel ställe så smälter något.

Aha, i see (inte kommit så långt på ingengörslinjen än )
men då krävs ju en speciell radiator eller att man blir väldigt begränsad i placeringen av den då det endast får flöda ner vätska i ena röret. Och blocket får endast släppa ut ånga i ett. Någon form av ventiler som fungerar som likriktare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fextreme_fa:

Aha, i see (inte kommit så långt på ingengörslinjen än )
men då krävs ju en speciell radiator eller att man blir väldigt begränsad i placeringen av den då det endast får flöda ner vätska i ena röret. Och blocket får endast släppa ut ånga i ett. Någon form av ventiler som fungerar som likriktare?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte riktigt. Hade varit kul att vara på plats så man kunde terrorisera någon med massa frågor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Är det bara jag som inte förstår hur det här är bättre än en vanlig luftkylare med heatpipes?
Visst kanske placeringen av radiatorn blir lite mer flexibel tack vare slangarna, men sannolikt finns det ändå vissa restriktioner på placeringen för att vätskan ska komma tillbaka till blocket. Är kyleffekten väsentligt större än hos en luftkylare eller vad är fördelen egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag vet inte riktigt. Hade varit kul att vara på plats så man kunde terrorisera någon med massa frågor.

http://www.youtube.com/watch?v=XT9IzD94ATg&sns=em
Han nämner att ångan driver loopen och att det är en standard radiator.
Dock vet jag inte om det stämmer, säljare (antar att han är säljare) är inte alltid hemma när det gäller teknologin bakom.
Får väll avvakta, köpa en och plocka isär den som man gör med allt annat här hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Är det bara jag som inte förstår hur det här är bättre än en vanlig luftkylare med heatpipes?
Visst kanske placeringen av radiatorn blir lite mer flexibel tack vare slangarna, men sannolikt finns det ändå vissa restriktioner på placeringen för att vätskan ska komma tillbaka till blocket. Är kyleffekten väsentligt större än hos en luftkylare eller vad är fördelen egentligen?

Skulle gissa på att det är för att vätskans kontaktarea i blocket är större än vad man lyckas uppnå med heatpipsen. Samt att radiatorn kan vara effektivare på att kyla vätskan än finsen på lyftkylaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fextreme_fa:

http://www.youtube.com/watch?v=XT9IzD94ATg&sns=em
Han nämner att ångan driver loopen och att det är en standard radiator.
Dock vet jag inte om det stämmer, säljare (antar att han är säljare) är inte alltid hemma när det gäller teknologin bakom.
Får väll avvakta, köpa en och plocka isär den som man gör med allt annat här hemma

Skickades från m.sweclockers.com

De brukar iof ha med ett gäng ingenjörer till de där stora mässorna för att det brukar vara mycket teknikjournalister som vill ha mer än bara standard säljsnack. Sen har jag ingen aning om han som pratar är säljare eller ingenjör. De sa ju inte så mycket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De brukar iof ha med ett gäng ingenjörer till de där stora mässorna för att det brukar vara mycket teknikjournalister som vill ha mer än bara standard säljsnack. Sen har jag ingen aning om han som pratar är säljare eller ingenjör. De sa ju inte så mycket.

Jo det är sant, vi skickar ju typ en tredjedel ingenjörer till de stora mässorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Fextreme_fa:

http://www.youtube.com/watch?v=XT9IzD94ATg&sns=em
Han nämner att ångan driver loopen och att det är en standard radiator.
Dock vet jag inte om det stämmer, säljare (antar att han är säljare) är inte alltid hemma när det gäller teknologin bakom.
Får väll avvakta, köpa en och plocka isär den som man gör med allt annat här hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Zotamedu:

De brukar iof ha med ett gäng ingenjörer till de där stora mässorna för att det brukar vara mycket teknikjournalister som vill ha mer än bara standard säljsnack. Sen har jag ingen aning om han som pratar är säljare eller ingenjör. De sa ju inte så mycket.

Skrivet av Fextreme_fa:

Jo det är sant, vi skickar ju typ en tredjedel ingenjörer till de stora mässorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Silverstone-killen i det där klippet heter Tony Ou och är väldigt insatt i produkterna. Officiellt har han någon form av marketing-titel, men han pratar och har kunskaper som en ingenjör eller produktutvecklare. Jag vet inte säkert, men tror han har mer teknisk bakgrund innan någon insåg att han var duktig inom PR.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Silverstone-killen i det där klippet heter Tony Ou och är väldigt insatt i produkterna. Officiellt har han någon form av marketing-titel, men han pratar och har kunskaper som en ingenjör eller produktutvecklare. Jag vet inte säkert, men tror han har mer teknisk bakgrund innan någon insåg att han var duktig inom PR.

Låter ju idealt. Någon som kan både PR och det tekniska. Har sett lite för många klipp med säljfolk som inte kan svara på mer än som står i databladet som ligger framme och ingenjörer som försöker gömma sig bakom sig själva när en kamera dyker upp. Jag förstår dem, jag är också rätt obekväm framför en kamera. Jag har en stor systemkamera specifikt för att vara den som gömmer sig bakom kameran. Lite tråkigt att de inte ställde mer frågor i just det youtube-klippet. Överlag trist att de hade mer intro än faktiskt innehåll...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vill minnas att detta diskuterades här på swec för några år sedan och det sköts genast ner av en massa kunniga personer som en omöjlighet på grund av trycket.

Angående ljudnivån kommer den förmodligen bero på hur häftigt det kokar. Värmeledningsrör är ju som sagt ljudlösa, men å andra sidan skulle jag inte vilja ha en kaffekokare igång bredvid mig när jag sitter vid datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Låter som en termosifon, är typ som en heatpipe men använder gravitationen också, enklare design än heatpipes påverkas inte av gravitation och fungerar också i rymden.

Heatpipes har utvecklas enormt de senaste åren, det finns de som klarar av att transportera bort ett värmeflöde på 23kW/cm2(jämförelsevis är solens yta 6kW/cm2).

Finns också bergvärmepumpar idag som använder kopparrör med koldioxid i som man kör ner i berget för att ta upp energin i berget, så de slipper använda cirkulationspumpar.

Tycker vi borde börja få helt fläktlösa system snart som är helt heatpipe baserade, inte bara i laptops och SFF system

Permalänk
Avstängd

Hur många slangar kommer spricka och lossna, eller hur många packningar kommer ge vika när trycket ökar då vätskan börjar koka?:)
Får hoppas det är safirvatten i loopen då så det inte blir kortslutning åtminstone, för safirvatten börjar ju koka vid relativt låg temperatur om jag minns rätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Imdak:

Låter som en termosifon, är typ som en heatpipe men använder gravitationen också, enklare design än heatpipes påverkas inte av gravitation och fungerar också i rymden.

Heatpipes har utvecklas enormt de senaste åren, det finns de som klarar av att transportera bort ett värmeflöde på 23kW/cm2(jämförelsevis är solens yta 6kW/cm2).

Finns också bergvärmepumpar idag som använder kopparrör med koldioxid i som man kör ner i berget för att ta upp energin i berget, så de slipper använda cirkulationspumpar.

Tycker vi borde börja få helt fläktlösa system snart som är helt heatpipe baserade, inte bara i laptops och SFF system

Problemet med ett system med bara heatpipes är att du någonstans måste bli av med värmet till luften. En heatpipe kan bara flytta värme från en plats till en annan och fri konvektion är ett väldigt ineffektivt sätt att kyla. Har funnits en del stora helt passica chassin med inbyggda heatpipes så du skulle koppla CPU och GPU till chassit som då agerar kylfläns. Det var en enorm kopparkloss som vägde massor och som var svindyr. Hade blivit svårt med dagens grafikkort också.

Se till exempel Zalman TNN 500AF. En 36 kg aluminiumkloss där sidoluckan satt på hjul för att inte knäcka gångjärnen. Möjligt att köra helt passivt och den hade ett inbyggt fläktlöst nätagg på 400 W. Kostade ca 8000 kr. Specad att klara grafikkort upp till 75 W vilket inkulderade sådana prestandamonster som Nvidia 6800 Ultra och Ati X850. Där hade det blivit problem med moderna grafikkort som kan ge över 200 W värme.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Hur många slangar kommer spricka och lossna, eller hur många packningar kommer ge vika när trycket ökar då vätskan börjar koka?:)
Får hoppas det är safirvatten i loopen då så det inte blir kortslutning åtminstone, för safirvatten börjar ju koka vid relativt låg temperatur om jag minns rätt.

Safirvatten var inte lätt att hitta information om men det verkar ju vara tillverkat av ett företag som gör branskyddsutrustning. Personligen skulle jag gissa på att 3M ligger bakom för de har jobbat mycket på just passiv vätskekylning. De har bland annat system för att helt sänka datorsystem i en vätska som sedan kokar. De visade ju en sådan på en mässa för några år sedan och det verkar som om vätskan är kommersiellt tillgänglig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Safirvatten var inte lätt att hitta information om men det verkar ju vara tillverkat av ett företag som gör branskyddsutrustning. Personligen skulle jag gissa på att 3M ligger bakom för de har jobbat mycket på just passiv vätskekylning. De har bland annat system för att helt sänka datorsystem i en vätska som sedan kokar. De visade ju en sådan på en mässa för några år sedan och det verkar som om vätskan är kommersiellt tillgänglig.

Ingen koll på det men det låter ju bra om dom tagit fram en vätska som kan kyla på det sättet utan att leda ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Vill minnas att detta diskuterades här på swec för några år sedan och det sköts genast ner av en massa kunniga personer som en omöjlighet på grund av trycket.

Angående ljudnivån kommer den förmodligen bero på hur häftigt det kokar. Värmeledningsrör är ju som sagt ljudlösa, men å andra sidan skulle jag inte vilja ha en kaffekokare igång bredvid mig när jag sitter vid datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Det diskuterades när danska Danamics skulle lansera ett liknande koncept. När produkten väl kom ut var den kass. Förhoppningsvis så har Silverstone en bättre lösning.

http://www.sweclockers.com/nyhet/8519-dansk-processorkylare-m...
http://www.sweclockers.com/recension/12040-danamics-lmx-super...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av Bacon:

Det diskuterades när danska Danamics skulle lansera ett liknande koncept. När produkten väl kom ut var den kass. Förhoppningsvis så har Silverstone en bättre lösning.

http://www.sweclockers.com/nyhet/8519-dansk-processorkylare-m...
http://www.sweclockers.com/recension/12040-danamics-lmx-super...

Fast den produkten hade ju inget med fasändring att göra. Hittade däremot en tråd där en liknande vätska används och ett hypotetiskt slutet system diskuteras: http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1078989...

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bacon:

Det diskuterades när danska Danamics skulle lansera ett liknande koncept. När produkten väl kom ut var den kass. Förhoppningsvis så har Silverstone en bättre lösning.

http://www.sweclockers.com/nyhet/8519-dansk-processorkylare-m...
http://www.sweclockers.com/recension/12040-danamics-lmx-super...

Helt orelaterad. Den där är principiellt identisk med traditionell vätskekylning fast det används en elektromagnetisk pump och en flytande metall istället för vatten. Den här nyheten handlar om fasändring vilket gör lösningen principiellt mer lik en vanlig heatpipe.

Skrivet av Skuggan74:

Ingen koll på det men det låter ju bra om dom tagit fram en vätska som kan kyla på det sättet utan att leda ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Zotac visade konseptet för ett par år sedan på CES.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14932-zotac-vapor-phaze-koka...
Just den vätskan är inte specifikt designad för kylning men 3M har arbetat mer på det sen dess. De har bland annat publicerat ett antal artiklar i ämnet. Finns en del intressant läsning om man gräver lite. Det verkar rätt lovande i större datacenter där man idag redan har börjat ta till oljekylning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Fast den produkten hade ju inget med fasändring att göra.

Skrivet av Zotamedu:

Helt orelaterad. Den där är principiellt identisk med traditionell vätskekylning fast det används en elektromagnetisk pump och en flytande metall istället för vatten.

Då är jag med och håller tummarna för att det här blir super. Minns att jag var aspepp på Danamics och blev väldigt besviken. Silverstone brukar dock leverera bra grejer.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ser ingen logik i detta bygge, iofs är jag ingen expert heller..
Men, om du kokar upp en vätska, så ångar den, sen ska den kylas ned för att sen återgå i systemet och "kyla" ner systemet..
Från ånga vid 40 celsius, hur många grader hinner den kallna?
ner till 35? om ens det imo..
Har du inget flöde så får du stillestånd och det kyler inte som det ska, 40 gradigt vatten kanske kan kyla skapligt om du kör med pump, men detta känns som madness

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Operatören:

Ser ingen logik i detta bygge, iofs är jag ingen expert heller..
Men, om du kokar upp en vätska, så ångar den, sen ska den kylas ned för att sen återgå i systemet och "kyla" ner systemet..
Från ånga vid 40 celsius, hur många grader hinner den kallna?
ner till 35? om ens det imo..
Har du inget flöde så får du stillestånd och det kyler inte som det ska, 40 gradigt vatten kanske kan kyla skapligt om du kör med pump, men detta känns som madness

Det är väldigt liten skillnad i temperatur på vätskan i vanlig vattenkylning, och troligt vis samma här. Detta kan dessutom ha en fördel eftersom det krävs extra mycket energi för ett ämne att byta tillstånd. Det gör denna kylaren hyfsat effektiv. Det tråkiga är att du måste ha radiatorn i toppen och att du bara kan ha en värmekälla per loop. Vad är det roliga med dödstyst processorkylning när grafikkortet ylar på?