Formatera flashminne, ändrar sig till 48 MB (urspr. 32GB)

Permalänk

Formatera flashminne, ändrar sig till 48 MB (urspr. 32GB)

Hej!

Jag satte Memtest86 på ett USB-minne (32GB) med hjälp av imageUSB (PassMark Software). När jag nu ska formatera enheten står det att den endast är på 48 MB. Oavsett hur jag försöker formatera och återställa minnet lyckas jag inte att göra det. Vad är det för fel om man inte kan återställa minnet till 32GB igen?

Permalänk
Medlem

Partitionen är bara 48MB stor. Ta bort den och gör en ny.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det räcker inte att bara formatera den, förmodligen måste du ta bort alla partitioner på den först och ska en ny partition som fyller hela stickan, sen kan du formatera den.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Entusiast

Som tidigare nämnts skall partitionstabellen återställas. Görs enkelt i diskhanteraren.

Men när det kommer till formateringen, har jag ett litet länktips:
https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/
Officiellt verktyg för att formatera Secure Digital minnen. De flesta modellerna. Stora som små.
Det verktyget återställer sd-minnen till det format som de ursprungligen är tänkta att ha, vilket windows egna formatering inte kan.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Om jag har fel så upplys mig gärna, men detta är(?) en av svagheterna med Windows; att inte kunna administrera partitioner på ett godtagbart sätt på löstagbar media så som USB-minnen och minneskort. Jag gör alltid detta i Linux med fdisk och mkfs.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av suzieq:

Om jag har fel så upplys mig gärna, men detta är(?) en av svagheterna med Windows; att inte kunna administrera partitioner på ett godtagbart sätt på löstagbar media så som USB-minnen och minneskort. Jag gör alltid detta i Linux med fdisk och mkfs.

Njae.
Windows diskhanterare (Eng: Disk Manager) klarar av att hantera det vanligaste fallen när det kommer till standard-partitionering. Men där tar det också stopp. (Windows 8's diskhanterare är förbättrad jämfört med Windows 7 och tidigare. Fler funktioner bl.a.)
För ett "fullfjädrat set" av funktioner kan man ladda ner olika partitionshanterare från tredje part såsom "Partition Manager" från Paragon. Fler exempel finns det.
Nackdelen med Windows, gentemot Linux i den här kategorin, är att man får betala en slant för att få alla de lyxigare funktionerna, vilket är en självklarhet i Linux-världen och dess fria och öppna program.

Likaså har Windows en relativt trevlig terminal/konsolbaserad partitionshanterare också: diskpart
Dock så har Windows egna verktyg inget att mäta sig med jämfört med vad som finns som standard i de flesta Linux-distributioner.

Du skriver: -"...kunna administrera partitioner på ett godtagbart sätt ..."
Lite av en subjektiv åsikt om jag skall vara ärlig. Ja.. det där med "godtagbart" alltså.
Det är helt upp till användarens egna behov och kunskaper. En del finner diskhanteraren fullt tillräcklig. Andra föredrar fullfjädrade partitionssviter från tredjepart. De flesta (majoriteten av Windows-användarna) vet inte ens vad en partition är, än mindre har behov av dessa verktyg.

Det här med partitioner är för många ett okänt begrepp, och något de flesta inte stöter på förrän de snubblar över mycket speciella situationer. Som i det här fallet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)