Tappar konstant programfokus i Windows 7! [Löst, men följdfråga :)]

Permalänk

Tappar konstant programfokus i Windows 7! [Löst, men följdfråga :)]

De senaste dagarna har jag börjat tappa fokus från det fönster jag skriver i/är aktiv i, till något osynligt program som tar över fokus och jag måste klicka tillbaka fokus till vad det nu är jag håller på med... Det händer i princip i alla program. Från Civilization 5 till Firefox eller vad som helst...

Jag hittade ett program som verkar kunna hjälpa mig med detta, men jag får det inte att fungera.
http://www.adminscope.com/downloads/window-focus-logger/
Det står att "No valid parameters are submitted." när jag öppnar det och det enda jag kan göra är att "press enter to close window"... Måste jag öppna det på något särskilt sätt?

Hittar verkligen inget annat sätt att ta reda på vilket program det är som jävlas med mig... någon som vet? Om jag kan få detta programmet att fungera så är det ju en enkel sak.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Kan du specificera din dator lite noggrannare inkl. OS?
Vet att bärbara med musplattor kan uppföra sig underligt om man kommer åt dom på "fel sätt".

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Det är en stationär, egenbyggd.
Windows 7
i5-2500k 3.30 GHz
8 GB RAM
GTX 580
Behövs det mer?

Jag trodde också först att det var jag som kom åt något eller att det var mitt tangentbord som ballade ur, men så upptäckte jag att det händer regelbundet, även när jag inte rör vid datorn eller när jag bara sitter och skrollar på en internetsida.
Upptäckte även att om jag, när det händer, trycker ALT+Space för att se var rutan är som den fokuserar till, så hamnar menyn på ett osynligt föremål i mitten av skärmen... Jag är i princip 100% p.g.a. det på att det är någon process som snor fokus.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk

^ Så ser det ut. Jag kollade på ett videoklipp på nätet när detta hände. Tryckte ALT+Space och då finns det något där i mitten som jag tappat fokus till...

Så störande!

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk

Sådärja! Löste det. Äntligen.

Använde "What's Running" och märkte att varje gång startades en process kallad wermgr.exe som tydligen är Windows felrapporteringstjänst eller något åt det hållet. Så jag stoppade och inaktiverade tjänsten i services.msc och nu är det slut på det! Fan vad skönt.

Någon som har en aning om varför den ballade ur så?

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz