Använde kalkrent av misstag på min datorskärm

Permalänk
Medlem

Använde kalkrent av misstag på min datorskärm

Dum som jag är lyckades jag använda kalkrent av misstag för att göra rent min datorskärm istället för fönsterputs........ (googlade efteråt hur jag skulle rengöra den, inte rätt taktik..). Finns det överhuvudtaget nåt sätt att få bort det. Skärmen är suddig men det funkar tills vidare. Sätter på mig dumstruten medans nån vänlig själ kanske kommer på nåt botemedel.

Permalänk
Medlem

Kan ej svar på din fråga men jag hade inte ens använt fönsterputs, lätt fuktig "vatten" mjuk trasa kör jag med och har funkat i 24 års rengöring "är 37 nu"

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Hedersmedlem

Kalkrent är ju rätt surt, så risken är att du gjort permanent skada på skärmen. Jag tror nämligen inte att kalkrent lämnar kvar några rester, så du har helt enkelt frätt upp ytan på skärmen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Vad är det för fabrikat och innehåll?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Ja kalkrenet har nog inte lämnat en yta, det är nog panelen som är skadad.

Ta isär och byta yttersta skyddslagret?
Eller testa att polera hela paneldebatt (går troligtvis inte) med typ autosol?

Permalänk
Medlem

Enligt kalkrents hemsida.

Namn: Fosforsyra...% CAS-Nr: 7664-38-2 Konc. (w%): 10-30% Klassificering: C R.FRASER: R34 2-Propanol 67-63-0 5-10% Xi, F R11, R36, R67 Lauryldimethylamin oxid 1643-20-5 <1% Xi R38, R41

Med tanke på att skärmar har en plastyta så är nog ytan på din skärm permanent skadad. Kanske någon slipning skulle hjälpa men vet inte hur tjockt lager din skärm har eller hur stor skadan är. Byta är ett annat alternativ. Kanske köpa en skadad likadan skärm från Ebay.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jo, läste på att det är det bästa att göra..

Permalänk
Medlem

Var det jag trodde. Lät som en bra idé i början att använda fönsterputs. Aja, inte mycket att göra

Permalänk

Läs på om hur man polerar upp strålkastarglas i plast. DET GÅR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Ja kalkrenet har nog inte lämnat en yta, det är nog panelen som är skadad.

Ta isär och byta yttersta skyddslagret?
Eller testa att polera hela paneldebatt (går troligtvis inte) med typ autosol?

Paneldebatt hehe

Tänkte bara flika in att jag polerade bort några större "gnuggmärken" på en skärm med Autosol och det blev riktigt bra.
Syns inte om man inte var det var tidigare, så det kan vara värt ett försök.

Nu handlar det i och för sig om hela ytan vilket förmodligen är svårare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Bara en fråga.
Hur tog du fel?
Fönsterputs och Kalkrent är ju inte direkt närbesläktade ord. Antar att inte helller flaskorna är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamilenski:

Läs på om hur man polerar upp strålkastarglas i plast. DET GÅR!

Beror på vad det är för sorts plast och svårt att veta vad skärmytan är gjord av.
Men han har ju inget att förlora...

Jag hade kollat på Ebay efter ny panel eller försökt polera hela med Autosol.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som vill se en bild på mästerverket?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

En fuktig microfiberduk (t.ex en ny wettex trasa) är allt man behöver.

Permalänk
Medlem

Om du har en skärm med "Antiglare-film" kan det kanske gå att ta bort den...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tror den är utom räddning. Men som Fo3 säger kan det finnas en plastfilm som går att ta bort. Öppna upp skärmen och prova. Du har inget att förlora

Permalänk
Medlem

Skulle slängt skärmen och köpt en ny.

Vad är det för sorts skärm?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Laptop

Laptop..

Skrivet av Extremaz:

Skulle slängt skärmen och köpt en ny.

Vad är det för sorts skärm?

Permalänk
Medlem

Prova med grönsåpa, diskmedel eller flytande tvättmedel då dessa är basiska. En liten droppe polerar skärmen rätt bra sedan så torkar man av med utspädd urvriden trasa. Putstrasor och glasögontrasor är bäst för skärmar.

Vid vanlig rengöring brukar jag spraya utspädd grönsåpa direkt på skärmen och sedan torka av. 5 ml grönsåpa i 5 dl vatten.

Om du har haft extremt lågt pH-värde på kalklösningen så kan du använda tändvätska då detta har väldigt hög pH. Använd sedan ren alkohol, 99% och därefter grönsåpa för att neutralisera.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av LupeF:

Dum som jag är lyckades jag använda kalkrent av misstag för att göra rent min datorskärm istället för fönsterputs........ (googlade efteråt hur jag skulle rengöra den, inte rätt taktik..). Finns det överhuvudtaget nåt sätt att få bort det. Skärmen är suddig men det funkar tills vidare. Sätter på mig dumstruten medans nån vänlig själ kanske kommer på nåt botemedel.

Hmm, drygt problem! "Tänker mest högt här", och om du testar mitt "tänk" och det går åt h-e, så sorry man..

Lurar på om man ev skulle kunna göra som billackerare brukar fixa matta och slitna blinkerglas etc till bilar. Kort sagt så ruggas aktuell pryl upp lite, rengörs noga med lösningsmedel, och därefter sprutas klarlack på, och vips så är prylen som ny igen. Om detta skulle funka på din skärm har jag inte en susning om, lurar du på att testa så skulle jag som "lackerar lekman" föreslå vattenbaserad klarlack.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Använd sedan ren alkohol, 99% och därefter grönsåpa för att neutralisera.

Använd aldrig alkohol på skärmar. Aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Använd aldrig alkohol på skärmar. Aldrig.

Varför inte? Klarar inte plasten av det eller? Kan du utveckla?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Varför inte? Klarar inte plasten av det eller? Kan du utveckla?

generellt brukar för stark alcohol ha en tendens att göra plast grumlig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

Prova med grönsåpa, diskmedel eller flytande tvättmedel då dessa är basiska. En liten droppe polerar skärmen rätt bra sedan så torkar man av med utspädd urvriden trasa. Putstrasor och glasögontrasor är bäst för skärmar.

Vid vanlig rengöring brukar jag spraya utspädd grönsåpa direkt på skärmen och sedan torka av. 5 ml grönsåpa i 5 dl vatten.

Om du har haft extremt lågt pH-värde på kalklösningen så kan du använda tändvätska då detta har väldigt hög pH. Använd sedan ren alkohol, 99% och därefter grönsåpa för att neutralisera.

Det är nog inte så att syran sitter kvar på skärmen, så det är ingen mening att försöka neutralisera den med något basiskt. Syran har redan luckrat upp plasten och att komma med mer frätande grejer kommer förmodligen bara att göra det värre. Även starkt basiska vätskor är frätande.

Den bästa vägen är nog att prova med något putsmedel för plast. Som det tidigare föreslagna medlet för att polera strålkastare i plast. Det är lite av en long-shot, men skulle kunna vara värt ett försök.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hade nog börjat längst ner i skalan, och etappvis testat mer och mer drastiska metoder. Typ såhär:

1) Vattenfuktad trasa.

Funkar det inte?

3) Fuktad trasa med någon lätt basisk lösning, typ bikarbonat eller ett milt tvålbaserat lösningsmedel, typ såpa eller nåt. Med lite tur är det bara avlagringar på skärmen, och då förmodligen sådana av sur karaktär, som kommer angripas av basen.

Funkar det inte?

3) Isopropanol, eller om du inte kan få tag på det, T-sprit utblandat med vatten, säg till en 25-procentig lösning.

I det här läget hade jag nog gett upp hoppet om att det bara var avlagringar, och konstaterat att det nog är så att en eventuell antireflexbehandling har släppt, om det inte är så att det är abrasiver i ditt kalkrent, och det helt enkelt blivit repigt.

I det förra fallet är nog det bästa man kan göra att helt enkelt försöka ta bort behandlingen helt. Montera loss den skadade panelen, i alla fall så den inte hänger ihop med något elektroniskt. Sedan är det bara att gå loss på den med lämpligt lösningsmedel, förslagsvis kan du ju attackera det med kalkrent, som du vet biter på det. Testa i någon hörna som täcks av ramen eller nåt, som inte syns i normalfall. Allra bäst blir det nog om du kan bada hela glaset i det över natten, så du slipper gnida en massa och riskera att repa glaset.

Är det abrasiver i ditt kalkrent, och glaset har blivit mekaniskt skadat, så tycker jag det bästa förslaget hittills i tråden är det att snacka med en bilverkstad. Visst, det är långt från samma krav på ytan på ett blinkersglas, men de har ju i alla fall en viss koll på hur man restaurerar repig och matt plast. Det kanske också kan vara en idé att kontakta en antikhandlare, som säkert har kontakter med folk som restaurerar alla möjliga gamla grejer. Eller varför inte någon som jobbar med plexiglasrutor och sådant?

Jag tror det blir mycket svårt att få ett bra resultat med något hemmameck med kromglans eller nåt. En polare testade att fixa ett par repiga gamla solbrillor på det viset, det blev en massa lustiga brytningsfel pga att ytorna inte längre var helt plana, och brillorna var i princip oanvändbara. Repfria och fina blev de dock.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LupeF:

Dum som jag är lyckades jag använda kalkrent av misstag för att göra rent min datorskärm istället för fönsterputs........ (googlade efteråt hur jag skulle rengöra den, inte rätt taktik..). Finns det överhuvudtaget nåt sätt att få bort det. Skärmen är suddig men det funkar tills vidare. Sätter på mig dumstruten medans nån vänlig själ kanske kommer på nåt botemedel.

Som andra säger så är kemikalier i allmänhet inte att rekommendera. Från exempelvis Apples officiella rengöringsinstruktioner (notera inte minst "window cleaners"):

Citat:

Displays
Disconnect the display from power, from its connection to a computer, and from any external devices. Next use the cloth that came with your display or another soft, dry cloth to wipe dust from the screen. If additional cleaning of the display panel or case is required use a soft, slightly damp, lint-free cloth. Avoid getting moisture in openings. Don't use window cleaners, household cleaners, aerosol sprays, solvents, ammonia, abrasives, or cleaners containing hydrogen peroxide to clean the display.

Warning: Don't clean the screen with a cleaner containing acetone. Use a cleaner intended for use with a screen or display. Never spray cleaner directly on the screen. It may drip inside the display and cause damage.

Kort sagt: använd en mikrofiberduk, eventuellt med lite vatten. Om man själv eller någon i hushållet har glasögon så finns det säkert sådana dukar som packats ihop med köpet tillgängliga.

Monitorer kommer ofta med olika beläggningar (anti-reflex, matthet, etc.) som kan reagera på olika sätt på alkoholer och annat. Jag förstörde exempelvis ett strålningsfilter till en antik CRT-skärm när jag en gång fick idén att rengöra med fönsterputs.

Ifall man har kunskapen att kunna kolla upp vilka ämnen som ett visst medel innehåller och deras effekt på olika beläggningar så kan man använda detta för att hitta ett fungerande medel för en viss situation, men det allmänna tipset för när "gemene man" ska rengöra skärmar är: mikrofiberduk (eller så luddfri trasa som möjligt, om man inte har en sådan duk tillgänglig) och möjligen lite vatten. Jag skulle personligen vara skeptisk även mot dedikerade "rengöringsvätskor" för skärmar, då saker dels kan skilja sig mellan olika skärmtyper, men framför allt för att det troligen inte gör mycket mer nytta än kranvatten.

Apples tips ovan är anpassade efter just denna situation, och utgör en bra utgångspunkt. De lär ha haft en hel del supportärenden i frågan. Ifall någon har målat med tusch på panelen eller liknande så är man i en annan situation och kanske kan börja experimentera med mer avancerade saker, men handlar det om vanlig "smuts" så bör man vara restriktiv.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Använd aldrig alkohol på skärmar. Aldrig.

Skrivet av Rouge of Darkness:

generellt brukar för stark alcohol ha en tendens att göra plast grumlig.

Vad jag vet så verkar det som att ni båda har fel och bara tror någonting. Det var därför jag ifrågasatte era påståenden.
När man läser på lite så rekommenderar många att man SKA använda alkohol till att rengöra LCD displayer. En av det vanligaste tipsen är att använda destillerat vatten och isopropyl alkohol blandat 50/50.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyzed:

Vad jag vet så verkar det som att ni båda har fel och bara tror någonting. Det var därför jag ifrågasatte era påståenden.
När man läser på lite så rekommenderar många att man SKA använda alkohol till att rengöra LCD displayer. En av det vanligaste tipsen är att använda destillerat vatten och isopropyl alkohol blandat 50/50.

Skulle det gälla på glas utan ytbehandling så är det ju fritt fram. Agree on that ;). Keramer är generellt obenägna att reagera med annat.
Men datorskärmar brukar ha plast ytterst.
Problemet här är väl att vi inte pratar om två ämnen utan om två grupper av ämnen. Plaster och alkoholer.
Många plaster tål alkoholer mycket väl. Men en del plaster är känsligare. För att ge det generella rådet att tvätta av en plastyta med alkohol bör man veta om den specifika plasten tål den specifika alkoholen (väl). Det spelar kanske mindre roll på en plastsoptunna, plastmöbel eller plastinredningen i en bil för effekten lär vara begränsad under den korta tvättiden men på en skärm som man sitter och "hårdglor" på hade jag iaf varit lite försiktig med råd om alkohol när jag inte känner till vilken plast det rör sig om.

Edit:
Jag är inte jätteinsatt i kemin här egentligen. Mest försiktig.

On topic:
Beror väl lite på hur ytan ser ut men autosol hade nog kunnat fungera här. Ta gärna bilder och visa.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av LupeF:

Var det jag trodde. Lät som en bra idé i början att använda fönsterputs. Aja, inte mycket att göra

Det finns många olika typer av fönsterputs. Vissa använder syra, andra använder ammoniak, bl a.

Fönsterputs med ammoniak är det absolut bästa för att göra rent skärmar. Lämnar inga spår eller smuts. Funkar helt perfekt.