Permalänk
Medlem

Internet långsamt på BARA min dator

Hej! Vi har 8mbps bredband hos mina föräldrar och jag har med mig min bärbara dit.
Problemet är att jag bara får ut 1mbps på just min laptop (har den ikopplad via kabel. Samma sak där).
Jag har inte upplevt detta problemet hemma, men där är mitt bredband tio gånger så snabbt med, så
det kanske inte uttrycker sig lika uppenbart där. Vad kan felet vara?
Jag har inte windowsbrandvägg eller någon annan brandvägg.

Permalänk
Medlem

Om du har 8 mbit, gissar jag att du bara har 1 mbit upp, eller ut som du kallar det. Det är så ADSL fungerar, du får 8 mbit ner och 1 mbit upp.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

Har du testat med en annan dator? Kan ju vara så att hela deras lina är kass alternativt deras router och modem.

Permalänk
Medlem

Eftersom du skriver mbps antar jag att du inte vet skillnaden på MBps och Mbps. 8 Mbps är 1 MBps.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

bits och bytes

Permalänk
Medlem

prova installera senaste drivrutiner till din dator.

Visa signatur

5600G

Permalänk
Medlem

Jag vet skillnaden på bits och bytes. Jag skrev mbps för att jag menade megaBIT per sekund konsekvent genom hela inlägget. Annars skulle det stått mBps. Med att "jag får ut 1mbps" så menar jag inte uthastigheten, utan att min dator laddar ned i den hastigheten och inte 8mbps. Jag har testat en annan dator, givetvis, hur skulle jag annars kunna konstatera att det bara gällde min laptop?

Tack Traybox, ska kolla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Jag vet skillnaden på bits och bytes. Jag skrev mbps för att jag menade megaBIT per sekund konsekvent genom hela inlägget. Annars skulle det stått mBps.

Fast du måste ha viss förståelse för att folk utgår från att du inte vet skillnaden på b och B när du bevisligen inte vet skillnaden på m och M. Att du är konsekvent hjälper då föga, speciellt när problemet råkar matcha en faktor 8. Tro mig, bit/byte är en väldigt vanligt förekommande förklaring på upplevda problem, så det är inte nödvändigtvis nedvärderande eller illasinnat menat när det tas upp.

Permalänk
Medlem

Traybox, det löste det. Tack. Tack ni andra också.

Man kan nog förutsätta att ett litet m menas mega och inte milli i detta sammanhang. Jag förstår att man kan tolka inlägget fel i och med siffrorna.