Permalänk

Systemkamera för nybörjare

Hej Sweclockers

Flickvännen fyller år snart och hon vill väldigt gärna ha en systemkamera. Dock har ingen av oss någon som helst aning om vad man ska köpa och vad som är bra. Kameran ska vara en bra kamera för nybörjare som man kan utvecklas på och den ska inte heller vara allt för dyr. Budgeten vi tänkt oss är runt 3000-4000kr för enbart kameran, utan tillbehör. Vad tycker ni man ska köpa och varför?

//AquaRelliux

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Spana in det här klippet så får ni veta typ allt om nikon/canon/sony för nån som vill börja
https://www.youtube.com/watch?v=F8oTXcBxZxg

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem

Om du bkäddrar ner lite så finns det ett gäng trådar på ämnet redan. Finns inte några systemkameror som är extra bra för nybörjare utan de är rätt likvärdiga.

Permalänk
Medlem

Hej,

Som nybörjare idag skulle jag nästan satsa på en spegelfri systemkamera.

Denna kanske?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A5000silver1650&utm...

Permalänk

Okej och det som de kom fram till var att en D3300 är bäst, jag behövde inte titta på en 30 minuters video för att veta det. Varför vill man ha en spegellös kamera som nybörjare?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Okej och det som de kom fram till var att en D3300 är bäst, jag behövde inte titta på en 30 minuters video för att veta det. Varför vill man ha en spegellös kamera som nybörjare?

Har ingen betydelse om den är spegellös eller inte om man är nybörjare.
Jag skulle nog säga att man får lägga lite mer än 3-4k dels för att man kanske vill ha nåt annat objektiv än den tråkiga kitgluggen,ett fast 50mm/1,7 är ett bra komplement och kan köpas rätt billigt,sen kan man köpa ljusstarka zoomar med då drar budgeten iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Hej Sweclockers

Flickvännen fyller år snart och hon vill väldigt gärna ha en systemkamera. Dock har ingen av oss någon som helst aning om vad man ska köpa och vad som är bra. Kameran ska vara en bra kamera för nybörjare som man kan utvecklas på och den ska inte heller vara allt för dyr. Budgeten vi tänkt oss är runt 3000-4000kr för enbart kameran, utan tillbehör. Vad tycker ni man ska köpa och varför?

//AquaRelliux

Jag känner igen mig väldigt mycket när jag läser din tråd.
Jag skapade själv en tråd här för ca 3år sen och eftersökte en bra systemkamera för just nybörjare.
Jag fick väldigt bra respons/länkar till kameror som låg i mitt prissegment.
Och det vart väldigt tacksamt tycker jag, då var det ju lätt att välja.

Men (det finns alltid ett "men" )

Det bästa tipset tog jag inte till mig

Och det var att köpa en begagnad semi-pro, som nya ligger lite högre i pris än instegsmodellerna (Läs: Nybörjarkameror) men i samma prisklass begagnat.
Dom har med ett "AutoLäge" d v s dom har allt en "nybörjarkamera/instegskamera" har, fast så mycket mer som man kan utvecklas mer som fotograf.
Och såklart kan man vara en exakt lika bra fotograf med en instegs, men det är trevligare att ha knapparna på rätt ställe

Men det allra bästa tipset, var att lära mig hur en kamera fungerar. Alla kameror, och jag menar verkligen alla kameror fungerar exakt lika när det kommer till kritan, det kan slå på olika menyer och det kan slå på olika knappar. Men alla kameror har en gemensam nämnare, och det är att kunna hantera kamerans bländare, slutartid, ISO, vitbalans etc. Greppar man det, kvittar det vilken kamera man har, även om det inte blir rätt alltid. Men det hjälper

Fotoskolan

Skrivet av AppendixSE:

Hej,

Som nybörjare idag skulle jag nästan satsa på en spegelfri systemkamera.

Denna kanske?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A5000silver1650&utm...

Får man fråga varför man skall välja just spegelfri som nybörjare?

Spelar det någon roll?

Är det inte mest personligt det där?

Jag tycker tvärtom, en nybörjare mår nog bra med att lära sig grunderna med en systemkamera med sökare/spegel.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag tycker tvärtom, en nybörjare mår nog bra med att lära sig grunderna med en systemkamera med sökare/spegel.

tycker ni bägge har fel
IMO spelar det ingen roll. Spegellös för stillbilder väljer jag för att spara plats och kunna adaptera på fler objektiv.
Men bägge går lika bra för nybörjare, som du själv sa, de funkar lika dant i grund och botten.

Ska vi va petnoga är ju optiska sökaren också värsta nymodigheten, vill man börja från grunden kan man kolla mina äldsta kameror som har ingenting, ett hål, rangefinder, Waste level prisma, mattskiva och lite andra udda lösningar

Men en sak vill jag verkligen hålla med om och trycka på,
TS köp begagnat!

vi kan hjälpa dig att sålla bland annonser om du vill men det kommer löna sig som fan rent ut sagt.

Permalänk
Medlem

Finns spegelfria systemare från 2000 kr, kolla fyndtråden.