Dela öppen fiber med granne: Managerbar switch, 400m wifi-länk, -hårdvaruförslag.

Permalänk

Dela öppen fiber med granne: Managerbar switch, 400m wifi-länk, -hårdvaruförslag.

Hej på er.

Jag kommer få öppen fiber ingrävd i höst och vill dela den med en granne som bor 400 från vårt hus. Grannen är är hyresgäst och hyresvärden har valt att inte installera fiber i fastigheten. så vi klurar på vad som är bästa alternativet?

Jag tänkte beställa 200/200Mbit och dela bandbredden lika vid full belastning, men om någon av oss inte nyttjar all bandbredd så vill man att switchen tillåter att ounyttjad hastighet styr över till den som behöver.

Jag vill inte ha honom i mitt hemmanät, och jag ska inte kunna komma in i hans.

Han har IP-telefoni idag och jag planerar att skaffa när fibern är inne.

Av erfarenhet kommer man aldrig upp i teoretisk uppgiven hastighet i trådlösa nät så 50 procent överkapacitet är väl att föredra?

Om jag fattat rätt behöver jag:
Managerbar switch som kan styra hastighet kanske tom hantera olika LAN?
Trådlös länk från switchen bort till grannen, riktantenner är väl att föredra
2 routers, en hos mig och en hos grannen.

Gällande IP telefonin så måste vi ha varsin "dosa" som kopplas rakt in i routrarna, tror inte det går med standardgrejer eftersom vi kommer att ha samma IP utåt. Kommer inte ihåg vad dessa dosor kallas för.

Viktigt är att det har stabilitet och någorunda säkerhet, behöver inte vara fort knox dock

Fabrikat på switchen föredrar jag HP.
Trådlös länk: har ingen aning vad som är bäst för en rimlig peng. Men riktantenner måste nog användas för att få bra prestanda, jag har även ett Lönnträd som täcker sikten bort till grannen, inte helt men det kommer säkert påverka.
Router: Har inte mycket erfarenhet, har genom åren kört på: 3Com, och D-link (adsl-modem) har fått byta D-link´en 2 ggr för den har packat ihop av någon anledning. Asus och HP har fått mycket beröm så det kanske man ska satsa på?

Jag har sökt runt men det är ju ett hav av utföranden och fabrikat, så därför kanske det finns någon mer här på forumet som byggt en liknande lösning och som fungerar klockrent.

Har ingen sedelpress, så runt 5-6 tusen är väl något slags tak vad det får kosta.

Tips uppskattas verkligen

Permalänk
Medlem

tips:
phonzo´s telefoni fungerar klockrent bakom router, 29kr i månaden... cisco spa 122 står det på dosan. (du och grannen kan ha var sin, utan problem)

Hoppas tjänsteleverantören tillåter två publika ip-adresser (en till var router), annars får du flytta fram routern och låta den sköta QoS mot din och grannarnas portar.

Här finns lite riktantenner: http://www.tradlost.se/shop/Riktantenner-C24-1/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Kolla ditt kontrakt så att du inte gör något dumt så att de stänger av dig ur nätet. Vet att det står i vårat kontrakt till fibern som skall grävas ner här i området att man absolut inte får dela sin lina med andra fastigheter. Skulle vara illa att bli utslängd när man betalat dyrt för sin fiber.

Tror det är bättre att försöka få värden att ändra sin åsikt och även installera fibern i hyreshuset. Kan vara idé och gå och prata med de andra hyresgästerna och få en uppfattning av läget, kan tänka mig att det finns fler personer som är intresserade till att få fiber som bor där. Sen läsa på vilka fördelar det skulle vara för hyresvärden att installera fiber i huset innan man tar ett snack med den angående det hela.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Kolla ditt kontrakt så att du inte gör något dumt så att de stänger av dig ur nätet. Vet att det står i vårat kontrakt till fibern som skall grävas ner här i området att man absolut inte får dela sin lina med andra fastigheter. Skulle vara illa att bli utslängd när man betalat dyrt för sin fiber.

Tror det är bättre att försöka få värden att ändra sin åsikt och även installera fibern i hyreshuset. Kan vara idé och gå och prata med de andra hyresgästerna och få en uppfattning av läget, kan tänka mig att det finns fler personer som är intresserade till att få fiber som bor där. Sen läsa på vilka fördelar det skulle vara för hyresvärden att installera fiber i huset innan man tar ett snack med den angående det hela.

Hyresfastigheten är ett torp och hyresvärden är över 80 år. Så han har inte riktigt köpt det här med fiber...
Du hade rätt i avtalet står att man inte får dela fiberanslutningen över tomtgränsen. Går det att upptäcka om man sitter bakom ett IP-nummer? Ev. Kanske jag ska ringa till ISP (är en lokal aktör) och höra om det går att göra ett undantag ev betala lite mer för denna lösning.

Grannarna är ett par på 55+ så jag tror inte dom ligger och toklastar nätet med torrentfiler heller för den delen möjligtvis streama play-kanaler

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKardan:

Hyresfastigheten är ett torp och hyresvärden är över 80 år. Så han har inte riktigt köpt det här med fiber...
Du hade rätt i avtalet står att man inte får dela fiberanslutningen över tomtgränsen. Går det att upptäcka om man sitter bakom ett IP-nummer? Ev. Kanske jag ska ringa till ISP (är en lokal aktör) och höra om det går att göra ett undantag ev betala lite mer för denna lösning.

Grannarna är ett par på 55+ så jag tror inte dom ligger och toklastar nätet med torrentfiler heller för den delen möjligtvis streama play-kanaler

Det var lite synd att det låg till på det sättet, men tror fortfarande att den bästa lösningen för alla är att fixa fiber till "hyrestorpet"
Men gå och prata med grannarna om vad de tror om fiber, skulle de vara ombord så bör det vara lättare att diskutera med värden.
Oavsett så bör man samla ihop ett antal bra argument om varför man skall fixa in fiber innan man börjar diskutera med värden.

Vet ej hur/om de kan detektera att man delar ut nätet, visst gör man det snyggt och inte säger något om det så bör ju ingen veta om det. Men som sagt det blir ju inte så roligt om någon får reda på det.

Permalänk
Medlem

Två routrar låter inte riktigt rätt. Ska ni ha var sin publik IP adress så behöver du snarare en accesspunkt som inte adressöversätter kommunikationen. Annars får grannen dubbel-NAT och dessutom tillgång till insidan av ditt lan. Bättre då att du sätter en accesspunkt ytterst dig för den riktade kommunikationen till honom med riktantenn på.

Vill du ha trådlöst för iPad, laptop osv, så köper du en trådlös router och sätter innanför. Med riktantenner blir det sämre räckvidd åt andra håll (annars är de antenner som ingår rundstrålande) och dessutom vill du inte att telefoner och sådant ska ta all bandbredd. Se bara till att de går på olika kanaler så de inte stör varandra för mycket.

Permalänk
Medlem

Vad får detta kosta att sätta upp?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Vad får detta kosta att sätta upp?

Helst under 5000kr, om det är lösbart med HP grjer. Annars får man ta en rejäl funderare.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Det var lite synd att det låg till på det sättet, men tror fortfarande att den bästa lösningen för alla är att fixa fiber till "hyrestorpet"
Men gå och prata med grannarna om vad de tror om fiber, skulle de vara ombord så bör det vara lättare att diskutera med värden.
Oavsett så bör man samla ihop ett antal bra argument om varför man skall fixa in fiber innan man börjar diskutera med värden.

Vet ej hur/om de kan detektera att man delar ut nätet, visst gör man det snyggt och inte säger något om det så bör ju ingen veta om det. Men som sagt det blir ju inte så roligt om någon får reda på det.

Jag håller med dig, men dom har redan fört det på tal, men intresset var svalt. Ett alternativ är att dom betalar själva, men 27000 minus bidrag på 7000 är ganska mycket pengar att kosta på när man inte kommer att äga det. Så jag kan förstå båda parter.

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Två routrar låter inte riktigt rätt. Ska ni ha var sin publik IP adress så behöver du snarare en accesspunkt som inte adressöversätter kommunikationen. Annars får grannen dubbel-NAT och dessutom tillgång till insidan av ditt lan. Bättre då att du sätter en accesspunkt ytterst dig för den riktade kommunikationen till honom med riktantenn på.

Vill du ha trådlöst för iPad, laptop osv, så köper du en trådlös router och sätter innanför. Med riktantenner blir det sämre räckvidd åt andra håll (annars är de antenner som ingår rundstrålande) och dessutom vill du inte att telefoner och sådant ska ta all bandbredd. Se bara till att de går på olika kanaler så de inte stör varandra för mycket.

Ja, jag vill ju ha mina trådlösa och trådbundna enheter för mig själv, och det vill nog grannen också Så det ska vara helt frånskilt,

Vet inte om jag är ute och cyklar men jag tänker mig:

Fiber in till en router, ut från den till en managerbar 8 port switch för bandvidds styrning, i den switchen sitter router med wif till mig (Ex port 1), samt i en "trådlös" ethernetkabel bort (ex. port 2) till grannen som har en egen router/acesspunkt. Men som sagt, jag kanske är ute cyklar Jag kan inte vilka funktioner det finns i managerbara switchar för en vettig peng...

Permalänk

De beror väl på hur "riktigt" nätverk grannen skall ha, men det låter som att han inte har alltför höga krav: kan du inte bara sätta honom i din routers DMZ? Sedan kopplar han sin router till DMZ-adressen? Skäligen enkelt, och det låter honom surfa, kolla på streamat, etc. i alla fall.

Den här tråden http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1245630-fa-over-internet-till-annan-byggnad-tradlost/ har lite idéer om hur du löser den trådlösa länkan - Ubiquiti har lösningar som fungerar till den sortens delade nät du beskriver i ditt idealupplägg också.

Permalänk
Medlem

Om din ISP inte tillåter 2 samtidliga publika IP-adresser så kommer det inte gå att lösa på något snyggt sätt. Du kan sätta en router som har två subnät och splitta nätet helt enkelt. Inget mer med det. Men ni kommer i praktiken ändå va på "samma nät" även om routern är inställd på att inte skicka träfik mellan subnäten.

Beskrivning:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-howto/24428-howt...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KalleKardan:

Ja, jag vill ju ha mina trådlösa och trådbundna enheter för mig själv, och det vill nog grannen också Så det ska vara helt frånskilt,

Vet inte om jag är ute och cyklar men jag tänker mig:

Fiber in till en router, ut från den till en managerbar 8 port switch för bandvidds styrning, i den switchen sitter router med wif till mig (Ex port 1), samt i en "trådlös" ethernetkabel bort (ex. port 2) till grannen som har en egen router/acesspunkt. Men som sagt, jag kanske är ute cyklar Jag kan inte vilka funktioner det finns i managerbara switchar för en vettig peng...

Jag ser framför mig en mer avancerad router. Antingen en som kan köra DD-WRT, eller en dator med tre nätverkskort som kör någon Linuxdist. Jag körde tidigare Smoothwall och den kunde göra detta.

Du ska ställa in routern till att ha två subnät (tex 192.168.0 och 192.168.1) som är kopplade till var sin port. Du ska använda det ena och grannen det andra. Du kopplar från din port till en switch och en accesspunkt för trådlöst. Från grannens kopplar du till den trådlösa bryggan och på hans sida kopplar han in en switch och en accesspunkt till sig. Du ska ställa in routern så att den inte routar mellan de två subnäten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalleKardan:

Hej på er.
Jag kommer få öppen fiber ingrävd i höst och vill dela den med en granne som bor 400 från vårt hus. Grannen är är hyresgäst och hyresvärden har valt att inte installera fiber i fastigheten. så vi klurar på vad som är bästa alternativet?
Jag tänkte beställa 200/200Mbit och dela bandbredden lika vid full belastning, men om någon av oss inte nyttjar all bandbredd så vill man att switchen tillåter att ounyttjad hastighet styr över till den som behöver.
Jag vill inte ha honom i mitt hemmanät, och jag ska inte kunna komma in i hans.
Han har IP-telefoni idag och jag planerar att skaffa när fibern är inne.
Av erfarenhet kommer man aldrig upp i teoretisk uppgiven hastighet i trådlösa nät så 50 procent överkapacitet är väl att föredra?
Om jag fattat rätt behöver jag:
Managerbar switch som kan styra hastighet kanske tom hantera olika LAN?
Trådlös länk från switchen bort till grannen, riktantenner är väl att föredra
2 routers, en hos mig och en hos grannen.
Gällande IP telefonin så måste vi ha varsin "dosa" som kopplas rakt in i routrarna, tror inte det går med standardgrejer eftersom vi kommer att ha samma IP utåt. Kommer inte ihåg vad dessa dosor kallas för.
Viktigt är att det har stabilitet och någorunda säkerhet, behöver inte vara fort knox dock
Fabrikat på switchen föredrar jag HP.
Trådlös länk: har ingen aning vad som är bäst för en rimlig peng. Men riktantenner måste nog användas för att få bra prestanda, jag har även ett Lönnträd som täcker sikten bort till grannen, inte helt men det kommer säkert påverka.
Router: Har inte mycket erfarenhet, har genom åren kört på: 3Com, och D-link (adsl-modem) har fått byta D-link´en 2 ggr för den har packat ihop av någon anledning. Asus och HP har fått mycket beröm så det kanske man ska satsa på?
Jag har sökt runt men det är ju ett hav av utföranden och fabrikat, så därför kanske det finns någon mer här på forumet som byggt en liknande lösning och som fungerar klockrent.
Har ingen sedelpress, så runt 5-6 tusen är väl något slags tak vad det får kosta.
Tips uppskattas verkligen

1. Det bryter med nästan 100% säkerhet mot dit avtal med din ISP att dela ut nätet till andra, eller vidare befordra det.
2. Om du inte ska komma in i hans nät så måste brandväggen som han har vara på hans sida.
3. IP telefonin måste då vara på olika portar på inkommande, då dem måste öppnas i brandväggen (och ni troligen delar ip adress utåt)
4. Vilken switch som hellst funkar egentligen. Skulle rekommendera att du kör en pfsense maskin som huvudrouter för att kunna styra flödet etc bättre.
5 Ubiquti, finns olika produkter. Dock är det träd i vägen så så är det mer eller mindre bara att glömma en trådlös länk. Då trådlösa länkar kräver fri sikt för att fungera optimalt, och bara lite tråd/buske eller liknande i vägen påverkar.

Skrivet av KalleKardan:

Ja, jag vill ju ha mina trådlösa och trådbundna enheter för mig själv, och det vill nog grannen också Så det ska vara helt frånskilt,
Vet inte om jag är ute och cyklar men jag tänker mig:
Fiber in till en router, ut från den till en managerbar 8 port switch för bandvidds styrning, i den switchen sitter router med wif till mig (Ex port 1), samt i en "trådlös" ethernetkabel bort (ex. port 2) till grannen som har en egen router/acesspunkt. Men som sagt, jag kanske är ute cyklar Jag kan inte vilka funktioner det finns i managerbara switchar för en vettig peng...

Föreslaget så fibern in i en pfsense maskin som kör 1 internt nätverkskort.
Kör du 1 internt nätverkskort så kör du bär ett subnät mot en switch, och från switchen vidare till din router och till din sändare för länken och en router på hans sida länken. (då får ni NAT 2 gånger, det är i dem allra flesta fallen inget problem) och du får således eget internt nät och lika hos han. Båda avskilda men delar pfsense interna nätet.

Alt 2: Samma som ovan, men med ändringen att du kör 2 interna nätverkskort i pfsense maskinen. Olika subnät och direkt från ena interna nätverkskortet till länken, och andra interna kortet till din switch/ap. Och i pfsense sätter upp en policy att inte routa mellan dem 2 interna nätverken utan bara tillåta trafik ut mot internet.

Alt 3: Ni får 2 publika ip adresser från er operatör, direkt från fibern in i en switch, därifrån till din router för ditt nät och från switchen till länken så får han sin publika ip adress direkt bort till sitt boende.

Dock så bryter detta som sagt till största sannolikhet mot ditt avtal med din ISP. Och det är DU som bär fulla ansvaret om vad som pågår på DITT abonnemang, så du kan således inte skylla på din granne om du blir avstängd eller att han/hon begått brott på din uppkoppling.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKardan:

Helst under 5000kr, om det är lösbart med HP grjer. Annars får man ta en rejäl funderare.

Jag hade kontaktat min ISP och frågat hur man ska göra med min "inneboende" som jag har, men inte vill dela abonnemang med.
Sedan hade jag köpt 400 meter single mode fiber (ca 3000 kr). Dragit den själv bland träden. Alternativet är att hitta någon som svetsar den åt dig eller
om du köper hot melt kontakter (har inte testat själv)

http://www.alcadon.se/Produkter/Opto--fibertillbeh%C3%B6r/Hot...

Sedan köper du två stycken D-LINK DGS-1210-24, och två stycken 1 Gbit SFP moduler

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PowerNet:

3. IP telefonin måste då vara på olika portar på inkommande, då dem måste öppnas i brandväggen (och ni troligen delar ip adress utåt)

Detta stämmer inte alls. Jag har tex en IP-telefoni adapter från Telia (Tilgin) som inte kräver det. Det beror helt på lösning hos IP-telefonioperatören. Jag vet att flera pratar om detta, men jag har faktiskt aldrig sett en adapter som kräver det.

Skrivet av PowerNet:

Kör du 1 internt nätverkskort så kör du bär ett subnät mot en switch, och från switchen vidare till din router och till din sändare för länken och en router på hans sida länken. (då får ni NAT 2 gånger, det är i dem allra flesta fallen inget problem) och du får således eget internt nät och lika hos han. Båda avskilda men delar pfsense interna nätet.

Hmmm... pfsense är faktiskt en av de routerprogramvaror som jag tror skulle gå att konfigurera upp att sköta allt, dvs två olika subnät som är åtskilda men båda har tillgång till internet. Då kan man skippa den andra uppsättningen routers och köra två switchar plus accesspunkter istället och slippa dubbla NAT.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta stämmer inte alls. Jag har tex en IP-telefoni adapter från Telia (Tilgin) som inte kräver det. Det beror helt på lösning hos IP-telefonioperatören. Jag vet att flera pratar om detta, men jag har faktiskt aldrig sett en adapter som kräver det.

De flesta kör väl någon ata-box eller liknande. Det brukar vara att köra protokollet SIP och då ska det inte alls vara något problem om väldigt många kör genom samma NATande brandvägg ens precis som du säger.

Vad gäller löv så bromsar det helt klart, men med riktantenner bör du ändå få igenom trafiken hyggligt. En fiber skulle helt klart vara fullständigt outstanding, men det brukar vara svårt att kontaktera dem och jag vet inte om man kan köpa färdigkontakterade saker på så långa avstånd... (Ligger de i skog och mark fick också risken att någon drar sönder den ofrivilligt då en fiber inte håller för hur mycket som helst direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Detta stämmer inte alls. Jag har tex en IP-telefoni adapter från Telia (Tilgin) som inte kräver det. Det beror helt på lösning hos IP-telefonioperatören. Jag vet att flera pratar om detta, men jag har faktiskt aldrig sett en adapter som kräver det.
Hmmm... pfsense är faktiskt en av de routerprogramvaror som jag tror skulle gå att konfigurera upp att sköta allt, dvs två olika subnät som är åtskilda men båda har tillgång till internet. Då kan man skippa den andra uppsättningen routers och köra två switchar plus accesspunkter istället och slippa dubbla NAT.

Angående ip telefoni så kräver det oftast att portar på inkommande öppnas in mot IP telefoni dosan i brandväggen.
pfsense alternativet är ju det bästa om man inte har tillgång till 2 publika ip adresser från sin operatör

Skrivet av Talisker00:

De flesta kör väl någon ata-box eller liknande. Det brukar vara att köra protokollet SIP och då ska det inte alls vara något problem om väldigt många kör genom samma NATande brandvägg ens precis som du säger.

Vad gäller löv så bromsar det helt klart, men med riktantenner bör du ändå få igenom trafiken hyggligt. En fiber skulle helt klart vara fullständigt outstanding, men det brukar vara svårt att kontaktera dem och jag vet inte om man kan köpa färdigkontakterade saker på så långa avstånd... (Ligger de i skog och mark fick också risken att någon drar sönder den ofrivilligt då en fiber inte håller för hur mycket som helst direkt.

Som sagt, IP telefoni har oftast behov av att det är öppna portar i brandväggen in till dosan.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Rekordmedlem

Bortsett från att det förmodligen strider mot allt vad användaravtal heter så borde det kanske gå att lösa en radiolänk med tex Ubiquiti prylar och nån bra antenn till det, man får troligen ta till det lite i överkant för att kompensera för trädet, det är inte bra med ett träd i signalvägen och det kan tex bli så att radiolänken bryts om det regnar eller snöar eftersom trädet kommer att dämpa mycket mer då jämfört med om det är tort och "lövlöst" man blir nog tvungen att testa sig fram eller så monterar man antennerna så att man går fri från trädet, ett maströr en bit bort som man monterar länken på fungerar ju bra till det. är det fri sikt borde http://www.ubnt.com/nanostation fungera utmärkt och behöver man köra via nån värre antenn så passar nog http://www.ubnt.com/bullet

När det gäller dela på bandbredden så finns det en del funktioner i avancerade hemmaroutrar idag som kanske duger och för att helt separera era när och göra det säkert kan ni köra nån vpn tjänst.
Räkna med att radiolänken kostar 2-3 000 i delar och gör en seriös montering, dvs moontera ordentliga fästen på husen/maströret och vägguttag på insidan väggen som ni sedan drar vidare till era egna routrar, budgetera kanske 2000 kr per hus för det om ni inte gör det själv så är det iallafall en rimlig budget.

Direktronik levererar kontakterad fiber som metervara om man vill dra en fiber, men tänk på om det går att dra det på nått vettigt sätt också så man tex inte får den avplöjd eller påkörd.

http://www.direktronik.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Som sagt, IP telefoni har oftast behov av att det är öppna portar i brandväggen in till dosan.

Ok, då kanske det är en sämre brandvägg. Själv har jag en Clavister och den har en Application Layer Gateway för SIP. Därmed öppnar den automatiskt de portar som förhandlas fram. Trodde att andra brandväggar också hade det. Jag har alltså ingen port "öppen" inåt.

Sedan har jag satt upp IP telefoni åt ett femtiotal IP-telefonikunder och ingen på senare tid har byggt på att man måste tillåta portöpning inåt. Tidigare var det som jag skrev om SIP, men nu brukar det inte längre behövas.

SIP öppnas nämligen bara utåt på port 5060 eller 5060. Sedan förhandlas portar fram, lite som i fallet FTP även om det i SIP är frågan om väsentligt fler portar än FTPs datakanal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PowerNet:

Som sagt, IP telefoni har oftast behov av att det är öppna portar i brandväggen in till dosan.

Det är som sagt inte alls min bild. Kan du ge ett exempel?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Det är som sagt inte alls min bild. Kan du ge ett exempel?

Hej!

Vi tar t.ex. Bahnhof som exempel:
"Vi rekommenderar att man i första hand inte kopplar in telefonboxen bakom en router, men i vissa fall behöver man göra det. Man behöver i sådana fall göra en så kallad 'port forward' för att telefonin ska fungera.

De portar som ska vidarebefordras är:
69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP"

Exempel för Tele2:
"Om du har en brandvägg installerad i din bredbandsdelare (router) behöver du öppna den för de portar som Tele2 bredbandstelefoni använder. Om du har en brandvägg skall den vara konfigurerad för att tillåta SIP-trafik (3478-3479 UDP(STUN, protokollet), 5060-5061 UDP(SIP, signalering), 10000-10007 UDP(RTP, samtalstrafiken)."

Det samma gäller dem allra flesta operatörer av ip telefoni om man inte kör dosan på en publik ip direkt utan brandvägg.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Vi tar t.ex. Bahnhof som exempel:
"Vi rekommenderar att man i första hand inte kopplar in telefonboxen bakom en router, men i vissa fall behöver man göra det. Man behöver i sådana fall göra en så kallad 'port forward' för att telefonin ska fungera.

De portar som ska vidarebefordras är:
69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP"

Exempel för Tele2:
"Om du har en brandvägg installerad i din bredbandsdelare (router) behöver du öppna den för de portar som Tele2 bredbandstelefoni använder. Om du har en brandvägg skall den vara konfigurerad för att tillåta SIP-trafik (3478-3479 UDP(STUN, protokollet), 5060-5061 UDP(SIP, signalering), 10000-10007 UDP(RTP, samtalstrafiken)."

Det samma gäller dem allra flesta operatörer av ip telefoni om man inte kör dosan på en publik ip direkt utan brandvägg.

Förutom att Bahnhof vill ha öppet för port 69 (tftp), vilket förmodligen är för att kunna uppdatera firmware på boxarna så är det SIP. Därmed klarar en "riktig" brandvägg det utan portöppning inåt bara de har en ALG. Tftp finns det ofta ALGar för också.

Tele2 säger ingenting om att det måste var öppet inåt i den texten, utan det ser ut som om det är portar som ska öppnas utåt. Givetvis kan jag ha fel.

I mitt fall hade jag lätt kunnat sätta telefonin innanför brandväggen utan något som helst problem eller genom att öppna portarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Talisker00:

Förutom att Bahnhof vill ha öppet för port 69 (tftp), vilket förmodligen är för att kunna uppdatera firmware på boxarna så är det SIP. Därmed klarar en "riktig" brandvägg det utan portöppning inåt bara de har en ALG. Tftp finns det ofta ALGar för också.

Tele2 säger ingenting om att det måste var öppet inåt i den texten, utan det ser ut som om det är portar som ska öppnas utåt. Givetvis kan jag ha fel.

I mitt fall hade jag lätt kunnat sätta telefonin innanför brandväggen utan något som helst problem eller genom att öppna portarna.

Hej!

Fast det står ju klart och tydligt:
"Om du har en brandvägg installerad i din bredbandsdelare (router) behöver du öppna den för de portar som Tele2 bredbandstelefoni använder."

I alla fallen som IP telefoni strulat hos kunder så har det varit för att portar inte varit öppnade. Vilket för att IP telefoni ska fungera optimalt krävs.

På alla IP telefoni dosor som jag installerat hos kund krävs det att portar släpps in genom brandväggen. I vårt fall så handlar det om udp port 5060 och en TCP port som måste släppas igenom brandväggen in till dosan för att IP telefonin ska fungera.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Fast det står ju klart och tydligt:
"Om du har en brandvägg installerad i din bredbandsdelare (router) behöver du öppna den för de portar som Tele2 bredbandstelefoni använder."

I alla fallen som IP telefoni strulat hos kunder så har det varit för att portar inte varit öppnade. Vilket för att IP telefoni ska fungera optimalt krävs.

På alla IP telefoni dosor som jag installerat hos kund krävs det att portar släpps in genom brandväggen. I vårt fall så handlar det om udp port 5060 och en TCP port som måste släppas igenom brandväggen in till dosan för att IP telefonin ska fungera.

Nu är vi lite off topic, men vart står det att portarna måste öppnas INÅT??? Att portarna måste öppnas är helt klart.
"Om du har en brandvägg installerad i din bredbandsdelare (router) behöver du öppna den för de portar som Tele2 bredbandstelefoni använder."

Sedan låter det ohyggligt märkligt att du ska öppna 5060 in igenom brandväggen. Det har alltid för mig varit (men jag har bara gjort det åt 50+ kunder) att den ska öppnas utåt och då kan man sitta flera bakom brandväggen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Talisker00:

Nu är vi lite off topic, men vart står det att portarna måste öppnas INÅT??? Att portarna måste öppnas är helt klart.
"Om du har en brandvägg installerad i din bredbandsdelare (router) behöver du öppna den för de portar som Tele2 bredbandstelefoni använder."

Sedan låter det ohyggligt märkligt att du ska öppna 5060 in igenom brandväggen. Det har alltid för mig varit (men jag har bara gjort det åt 50+ kunder) att den ska öppnas utåt och då kan man sitta flera bakom brandväggen.

Hej!

Det står tydligt om du läser:
"Om du har en brandvägg installerad i din bredbandsdelare (router) behöver du öppna den för de portar som Tele2 bredbandstelefoni använder."

Eller kan du inte tolka en text att dem menar att du ska öppna portarna in till enheten?

Utåt är det ju öppet som standard, det är ju för inkommande kommunikation till IP telefonidosan som port 5060 behöver öppnas.

Är inte portarna öppna så kommer det inte att funka, då brandväggen inte kan släppa in samtalen till din dosa.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Det står tydligt om du läser:
"Om du har en brandvägg installerad i din bredbandsdelare (router) behöver du öppna den för de portar som Tele2 bredbandstelefoni använder."

Eller kan du inte tolka en text att dem menar att du ska öppna portarna in till enheten?

Utåt är det ju öppet som standard, det är ju för inkommande kommunikation till IP telefonidosan som port 5060 behöver öppnas.

Är inte portarna öppna så kommer det inte att funka, då brandväggen inte kan släppa in samtalen till din dosa.

Nej, man öppnar port 5060 utåt och sedan är den porten öppen. Det innebär att eventuella samtal kommer genom den redan öppna förbindelsen. I det där protokollet så finns det en "keep alive" så att inte porten ska stängas då UDP per defintion bara brukar hållas öppen i typ 120 sekunder om den är idle.

Ska någon av de andra portarna i din lista öppnas, så kommer det att kommuniceras på port 5060 så att en brandvägg kan öppna dessa vid behov.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PowerNet:

Det står tydligt om du läser:
"Om du har en brandvägg installerad i din bredbandsdelare (router) behöver du öppna den för de portar som Tele2 bredbandstelefoni använder."

Jag förstår texten, men jag förstår inte vad de menar. De flesta routers har ju brandväggsfunktioner som man kan stänga av helt. De kör fortfarande NAT. Enligt texten ovan så skulle det inte vara NAT'en som är problemet, medan du säger att det är NAT'en som är problemet.

Personligen brukar jag vara ganska snabb med att stänga av alla extrafunktioner i routern som är tänkta att öka säkerheten. NAT i sig är ett tillräckligt bra skydd. Detta skulle kunna vara anledningen till att jag inte ser problemen.

Enligt den information som jag hittat om SIP så är det mer eller mindre upp till klienten (telefonidosan) om den kräver öppna portar eller ej. Det är vanligt att äldre klienter kräver öppna portar, men mindre vanligt med nyare klienter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Talisker00:

Nej, man öppnar port 5060 utåt och sedan är den porten öppen. Det innebär att eventuella samtal kommer genom den redan öppna förbindelsen. I det där protokollet så finns det en "keep alive" så att inte porten ska stängas då UDP per defintion bara brukar hållas öppen i typ 120 sekunder om den är idle.

Ska någon av de andra portarna i din lista öppnas, så kommer det att kommuniceras på port 5060 så att en brandvägg kan öppna dessa vid behov.

Nej.

Läser du texterna igen och tolkar dom korrekt så förstår du att det är på inkommande som det ska öppnas.
Utgående anslutningar är ju *alltid* tillåtna som standard, om man aktivt inte lagt in blockeringar på utgående trafik med.
Men det är inkommande som måste öppnas genom brandväggen in till din IP telefoni enhet. Det vill säga du måste göra en port forward för att det ska funka.

Finns en uppsjö trådar både på sweclockers, och andra sidor om just IP telefoni. Och i princip alla operatörer har guider för att öppna portar i brandvägg för att IP telefoni ska funka.

Som exempel enligt dig:

Du har en webbserver bakom en brandvägg, enligt dig så kommer du nå den även om trafiken på port 80/443 är insläppt genom din brandvägg? Nej det kommer inte funka. Då du måste port forwarda port 80/443 för att du ska kunna nå din webbserver genom brandväggen. Samma med port 5060 att den måste port forwardas in till din IP telefoni enhet för att det ska kunna funka, och eventuella andra portar som med är ett krav av din IP telefoni operatör.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej.

Läser du texterna igen och tolkar dom korrekt så förstår du att det är på inkommande som det ska öppnas.
Utgående anslutningar är ju *alltid* tillåtna som standard, om man aktivt inte lagt in blockeringar på utgående trafik med.
Men det är inkommande som måste öppnas genom brandväggen in till din IP telefoni enhet. Det vill säga du måste göra en port forward för att det ska funka.

Finns en uppsjö trådar både på sweclockers, och andra sidor om just IP telefoni. Och i princip alla operatörer har guider för att öppna portar i brandvägg för att IP telefoni ska funka.

Som exempel enligt dig:

Du har en webbserver bakom en brandvägg, enligt dig så kommer du nå den även om trafiken på port 80/443 är insläppt genom din brandvägg? Nej det kommer inte funka. Då du måste port forwarda port 80/443 för att du ska kunna nå din webbserver genom brandväggen. Samma med port 5060 att den måste port forwardas in till din IP telefoni enhet för att det ska kunna funka, och eventuella andra portar som med är ett krav av din IP telefoni operatör.

Du kan säkert det där bättre än mig. Jag var 14 år på ett brandväggsföretag och var deras mest seniora tekniker. Jag var technical lead för att installera 1200 brandväggar på en företagshotellkedja med ungefär 1200 * ~15 kunder per lokation. Rätt många av dem körde IP telefoni...