Måste ändra duplex hastighet vid uppstart.

Permalänk
Medlem

Måste ändra duplex hastighet vid uppstart.

Halloj!

Jag har ett problem som började för några månader sedan. Jag började fryslagga när jag spelade diablo 3 och tappade anslutning till internet i 0,1 sekunder. Vilket var tillräckligt för en disconnect och nog så irriterande. Först trodde jag att det var diablo som var felet men upptäckte ganska snart att jag fick "freezes" i övriga spel med.

Kontaktade comhem angående detta (har comhem 100 mbit) och de sa att det var modemet som höll på att lägga av. De skickade ett nytt modem men problemet kvarstår, dock så funkar det bättre för nu fryser "bara" spelet utan att disconnecta. Jag tappar alltså inte min internetanslutning.

Fortsatt irriterad så sökte jag förgäves efter lösningar på mitt problem och tror det var på comhem support sidan där det stod att man skulle ändra duplex hastigheten till halv duplex. Och om det funkade då, problem solved. Ännu mer irriterad blev jag då jag hittade detta efter att jag varit i kontakt med comhems support 5 gånger tidigare och ingen sagt något till mig, men back to topic.

När jag ändrar duplex hastigheten så funkar det felfritt. Inget lagg, inga dc's, nada. Problemet är att det inte spelar någon roll om jag tar 100 mbps full duplex/halv duplex eller automatisk förhandling då fryslagget alltid är där när jag startar upp datorn.

Det jag gör i dagsläget är att jag helt enkelt ändrar min duplex till full or w/e och sen tillbaka till automatisk (får MYCKET högre nedladdningshastighet vid automatisk) vid varje uppstart och voilá så funkar det perfekt. Detta är ju dock ingen lösning på problemet utan snarare en workaround.

Så jag undrar var felet kan ligga. Har prövat åtskilliga nätverkskablar och det är samma sak. Var på lan för en tid sen och då hade jag inte det problemet, min polare har BBB, så det verkar konstigt om det skulle vara mitt nätverkskort?

Har som sagt varit i kontakt med comhems support ett antal gånger men jag verkar fatta mer än dem så därför vänder jag mig nu till er swec medlemmar.

Ledsen för wall of text, tacksam för hjälp!

Kan tillägga att modemet jag som jag har nu är ett Netgear CG3700.

Visa signatur

Z68 Xtreme3 Gen3, i7 2700k, Radeon HD 7970, 8gb vengeance RAM, 2x Intel 520 SSD 120GB, WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Låter som antingen kassa drivers till nätverkskortet eller ev en kabel som inte mår helt bra.
Testa att byta bägge.
Har du en annan burk du kan prova med för att se om det blir samma fenomen?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Har ingen annan burk än min sambos laptop, kan tyvärr inte testa på den då den inte är kapabel för spel. Har ett asrock z68 xtreme3 gen3 moderkort och enligt hemsidan så har jag de senaste drivisarna. Verkar inte fått några nya på vääääldigt länge, har prövat byta nätverskablar tidigare med flera olika, problemet kvarstår.

Visa signatur

Z68 Xtreme3 Gen3, i7 2700k, Radeon HD 7970, 8gb vengeance RAM, 2x Intel 520 SSD 120GB, WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Det kortet kör realtek nic så hämta drivisar från realtek ist, dom uppdaterar ungefär var eller varannan månad
MK tillverkarna är riktigt dåliga på att göra det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så kör Comhems halv duplex i sina nät, men att du ska behöva ändra duplex fram och tillbaka på nätverkskortet vid varje uppstart verkar märkligt.

Har routern den senaste versionen av firmware?

Permalänk
Medlem

Det låter som ett problem med autonegotiation helt enkelt. Det är så det är struligt med det protokollet och speciellt mellan vissa tillverkare kan det strula.
Hårdställer du ett nätverkskort i en hastighet (eller full duplex) mindre än 1Gbps så ska det inte autonegga, utan istället anta den. Då ska den andra sidan, om den är satt i autonegotiation som modemet lär vara, förutsätta halv duplex. Därför torde det hastighetsmässigt fungera uselt om du hårdställer i full duplex. Å andra sidan är det i halv duplex en maximal hastighet på cirka 40% av förbidendelsen då det över den hastigheten blir för mycket collisions (full duplex innebär att man kan prata och lyssna samtidigt, men halv duplex turas man i princip om).

Jag tror också att det som gäller är nytt nätverkskort eller drivrutiner. Troligen går det också att lösa genom att stoppa in en switch mellan modem och dator då switchar i regel är bättre på autoneg än datorer och routrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om jag inte minns fel så kör Comhems halv duplex i sina nät, men att du ska behöva ändra duplex fram och tillbaka på nätverkskortet vid varje uppstart verkar märkligt.

Har routern den senaste versionen av firmware?

ComHem kör väl i regel fiber när de kan och då lär det absolut inte vara frågan om halv duplex. Vet inte riktigt vart de skulle köra halv duplex, men kanske i något äldre hus eller område där det inte finns fiber? Har svårt att se någon som helst poäng att välja halv duplex någonstans faktiskt då det innebär att man max får ut cirka 40% av länkens hastighet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Om jag inte minns fel så kör Comhems halv duplex i sina nät

Åtminstone inte generellt, och det vore överraskande för mig om de idag körde det någonstans med mening, skulle jag säga. Jag har dock varit med om att en ISP felkonfigurerat sin switch så att deras auto-negotiation inte fungerat, varpå min dator ställde in sig på halv duplex som fallbackmekanism, fast switchen fortsatte prata full duplex med mig. Det gav packet loss upp mot 20% och en rätt hemsk internetupplevelse.

Kan trådskaparen kolla upp vilket kommunikationsläge som nätverkskortet väljer när auto-negotiation valts?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det konstiga är ju att det funkat felfritt i ca 2 år tidigare utan att jag ändrat några nätverksinställningar eller duplex hastighet, har alltid varit på auto. Och som sagt så minskar min hastighet rejält om jag ändrar duplexen till halv eller full och det vill jag ju inte Ska bort nu, men ska köpa en sprillans ny kabel och hitta nya drivisar när jag kommer hem för att se om det löser det.

Tack för all hjälp hittills!

Visa signatur

Z68 Xtreme3 Gen3, i7 2700k, Radeon HD 7970, 8gb vengeance RAM, 2x Intel 520 SSD 120GB, WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Kan trådskaparen kolla upp vilket kommunikationsläge som nätverkskortet väljer när auto-negotiation valts?

Vart kan jag se detta?

Mvh

Visa signatur

Z68 Xtreme3 Gen3, i7 2700k, Radeon HD 7970, 8gb vengeance RAM, 2x Intel 520 SSD 120GB, WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att jag läst att Comhems internet via kabeltv nätet kör halv duplex.
Då TS skrev modem antog jag att det var internet via kabeltv nätet, och inte via fiber.
Men det är möjligt att jag blandat ihop det med något annat, har inte järnkoll

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag vill minnas att jag läst att Comhems internet via kabeltv nätet kör halv duplex.
Då TS skrev modem antog jag att det var internet via kabeltv nätet, och inte via fiber.
Men det är möjligt att jag blandat ihop det med något annat, har inte järnkoll

Stämmer att jag inte har fiber, men jag har inte behövt köra halv duplex tidigare utan haft 100 Mbit på bredbandskollen med auto inställning och då funkade allt normalt. Med halv duplex minskar hastigheten som ni redan skrivit rejält, något som inte är önskvärt 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Z68 Xtreme3 Gen3, i7 2700k, Radeon HD 7970, 8gb vengeance RAM, 2x Intel 520 SSD 120GB, WD HDD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zoakr:

Vart kan jag se detta?

Windows… Jag vet inte på rak arm, men How do you check the current duplex value of a network card set to Auto negotiate in Windows? ger ett par rimliga ansatser.

Skrivet av henkiii:

Jag vill minnas att jag läst att Comhems internet via kabeltv nätet kör halv duplex.
Då TS skrev modem antog jag att det var internet via kabeltv nätet, och inte via fiber.
Men det är möjligt att jag blandat ihop det med något annat, har inte järnkoll

Det är möjligt att det finns något enskilt hus där de kör halv duplex pga gammal utrustning eller något, men generellt så ska deras lösningar kunna jobba med full duplex, vilket också ger betydliga fördelar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så kör kabel tv på ström men bara en kabel, så full duplex skulle inte vara möjligt eftersom den bara har en ledare, dock inte så insatt på det, kanske de använder en ny teknik som gör full duplex möjlig.

Dock så spelar det ingen roll eftersom du fick en router/modem hemskickad som du kör emot, en släkting har en liknande pryl som jag installerade. Anledningen varför det inte spelar någon roll är för att du kopplar in din ethernet sladd i ett rj45 jack i den och det är den duplex inställningen som gäller på router/modem.

Har du ett gigabit nätkort i den datorn? eller har du ens provat att hårdställa det till gigabit?

Permalänk
Medlem

Det jag har från comhem är Bredband 100/10 - FiberKoax. Och om jag ändrar till halv duplex så kvarstår fortfarande problemet att jag måste ändra när jag startar datorn, men med automatisk förhandling har jag 105 ner / 12 upp. Full duplex 60 ner / 12 upp. Halv duplex 35 ner / 12 upp, på bredbandskollen. Har gjort pingtest för packetloss med och det visar inget konstigt.

Tycker samtidigt det är märkligt att jag får betydligt mer med automatisk för den måste väl gå på full eller halv?

Visa signatur

Z68 Xtreme3 Gen3, i7 2700k, Radeon HD 7970, 8gb vengeance RAM, 2x Intel 520 SSD 120GB, WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Har du ett gigabit nätkort i den datorn? eller har du ens provat att hårdställa det till gigabit?

Använder det som är i moderkortet, vet ej. Är inte hemma än så kan inte kolla. Men som jag skrivit tidigare så har det funkat felfritt förut så tycker inte det borde vara något sådant

Visa signatur

Z68 Xtreme3 Gen3, i7 2700k, Radeon HD 7970, 8gb vengeance RAM, 2x Intel 520 SSD 120GB, WD HDD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Vad jag vet så kör kabel tv på ström men bara en kabel, så full duplex skulle inte vara möjligt eftersom den bara har en ledare, dock inte så insatt på det, kanske de använder en ny teknik som gör full duplex möjlig.

Jodå, full duplex är möjlig och standard. Modemet jobbar på olika frekvenser nedströms och uppströms (ofta över multipla kanaler, beroende på hastighet och annat). Uppströms jobbar med en lägre frekvens, vilket är anledningen till att hastigheterna sällan är symmetriska (liknande gäller för ADSL).

Ifall det inte hade varit möjligt med full duplex så hade det blivit svart i TV:n som levereras via samma kabel när någon skickade data uppströms, och vi hade fått ha "Vad har du gjort idag? KOM!"-taktiken i telefonen som också idag levereras genom kabeljacket i väggen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zoakr:

Det jag har från comhem är Bredband 100/10 - FiberKoax. Och om jag ändrar till halv duplex så kvarstår fortfarande problemet att jag måste ändra när jag startar datorn, men med automatisk förhandling har jag 105 ner / 12 upp. Full duplex 60 ner / 12 upp. Halv duplex 35 ner / 12 upp, på bredbandskollen. Har gjort pingtest för packetloss med och det visar inget konstigt.

Tycker samtidigt det är märkligt att jag får betydligt mer med automatisk för den måste väl gå på full eller halv?

Problem uppstår när de inte riktigt är överens om vilken standard som gäller. Utöver full/halv duplex finns ju 10 Mbps, 100 Mbps och 1000 Mbps att välja på.

Starta om datorn gör skillnad säger du, men gör det någon skillnad att ta ur/sätta i kabeln under drift? Det är möjligt att ditt nätverkskort helt enkelt buggar ur i uppstartsprocessen, vilket låter som en drivrutinsfråga; alternativt någon vajsing Windowsinställning gömd långt ner i någon meny.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Problem uppstår när de inte riktigt är överens om vilken standard som gäller. Utöver full/halv duplex finns ju 10 Mbps, 100 Mbps och 1000 Mbps att välja på.

Starta om datorn gör skillnad säger du, men gör det någon skillnad att ta ur/sätta i kabeln under drift? Det är möjligt att ditt nätverkskort helt enkelt buggar ur i uppstartsprocessen, vilket låter som en drivrutinsfråga; alternativt någon vajsing Windowsinställning gömd långt ner i någon meny.

Fast i gigabit finns inte halv duplex, utan det är automagiskt full duplex som gäller då. (samt fantastiska auto MDI/MDIX.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Talisker00:

Fast i gigabit finns inte halv duplex, utan det är automagiskt full duplex som gäller då. (samt fantastiska auto MDI/MDIX.)

I praktiken sant, då det inte finns någon egentlig utrustning som stöder halv duplex i Gbps, men det är en del av specifikationen i IEEE 802.3 (2008 3:41) (fast bara tänkt att användas i specialfall för repeatrar, och inte rekommenderat för nya installationer). Kollar jag vad mitt nätverkskort stöder för lägen så får jag:

$ sudo ethtool eth1 Settings for eth1: Supported ports: [ TP MII ] Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Half 1000baseT/Full Supported pause frame use: No Supports auto-negotiation: Yes Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Half 1000baseT/Full Advertised pause frame use: Symmetric Receive-only Advertised auto-negotiation: Yes Link partner advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full 100baseT/Half 100baseT/Full 1000baseT/Half 1000baseT/Full Link partner advertised pause frame use: Symmetric Receive-only Link partner advertised auto-negotiation: Yes Speed: 1000Mb/s Duplex: Full Port: MII PHYAD: 0 Transceiver: internal Auto-negotiation: on Supports Wake-on: pumbg Wake-on: g Current message level: 0x00000033 (51) drv probe ifdown ifup Link detected: yes

Om saker fungerar som de ska så ska "1000baseT/Half" inte vara möjligt att nå, men när man har problem är det ju ofta för att saker inte fungerar som de ska .

Men ja, det som är intressant är att se vad auto-negotiation väljer för protokoll hos trådskaparen. Om auto-negotiation inte fungerar korrekt så trillar anslutningen lätt tillbaka på 10 Mbps halv duplex. Lägger man till kommunikationsproblem mellan de olika delarna i utrustningen så kan man landa i situationen att två olika sidor pratar olika protokoll (just vad gäller Gbps så ska det inte kunna hända att ena sidan pratar Gbps när den andra inte gör det om saker fungerar som de ska, då någon form av auto-negotiation ofta är nödvändig för en sådan anslutning). Det bör dock resultera i massiv packet loss, vilket trådskaparen hade kollat efter utan att upptäcka, om jag läst rätt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.