Ipad i skolan skadad, måste jag betala kostnaden?

Permalänk

Ipad i skolan skadad, måste jag betala kostnaden?

Vi i klassen fick Ipad's i skolan som jag hade i 1 år (bytte linje så lämnade in den) och under det året så råkade jag tappa den och hela skärmen spräcktes.När jag lämat in Ipaden så fick jag hem en räkning som låg på 1000 kr som jag betalade. Även om jag spräckte den av ren klantighet så tycker jag endå att jag inte borde betalat eftersom att Ipad och dator är ju en del av studierna man kan ju lixom inte välja att inte ha det eftersom det är som sagt en del av studierna och alla borde väl förstå att i en klass som det går t ex 20 pers så är det rätt stor chans att iallafall 1 råkar tappa den. Det jag undrar är vad ni tycker om detta, borde man betala för något som man måste ha pga att det ingår i studierna. Och vad skulle handla ifall du bara sket i att betala räkningen? Vet inte om detta är rätt ställe att fråga men vi får se hur det går

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Beror på avtalet mellan dig och skolan angående digitala läromedel(Dator mm). Vad som gäller om du tappar paddan i golvet osv..

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Vi i klassen fick Ipad's i skolan som jag hade i 1 år (bytte linje så lämnade in den) och under det året så råkade jag tappa den och hela skärmen spräcktes.När jag lämat in Ipaden så fick jag hem en räkning som låg på 1000 kr som jag betalade. Även om jag spräckte den av ren klantighet så tycker jag endå att jag inte borde betalat eftersom att Ipad och dator är ju en del av studierna man kan ju lixom inte välja att inte ha det eftersom det är som sagt en del av studierna och alla borde väl förstå att i en klass som det går t ex 20 pers så är det rätt stor chans att iallafall 1 råkar tappa den. Det jag undrar är vad ni tycker om detta, borde man betala för något som man måste ha pga att det ingår i studierna. Och vad skulle handla ifall du bara sket i att betala räkningen? Vet inte om detta är rätt ställe att fråga men vi får se hur det går

Är ledsen men du FICK aldrig en iPad av skolan du fick LÅNA en av skolan, inte samma sak.. jag ser det som en självklarhet att du ska betala reparationskostnad för den inte mer än rätt.

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem

Självfallet skall du betala för iPaden, tycker för övrigt att det är på gränsen till efterblivet att elever springer runt med iPads/Macbooks. Inte undra på att skolresultaten sjunker likt ett ankare

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av jensen.:

Är ledsen men du FICK aldrig en iPad av skolan du fick LÅNA en av skolan, inte samma sak.. jag ser det som en självklarhet att du ska betala reparationskostnad för den inte mer än rätt.

MVH
jensen.

Ursäkta jag menade att jag fick låna xD

Permalänk
Medlem

Självklart ska du betala om du har lånat och haft sönder något. Om du sedan är tvungen att ha den eller inte för studier spelar ingen roll.

Samma sak gäller i alla "låne-ärenden" imo, om jag lånar min brorsa Bertils bil för att jag ska bila till Tyskland över helgen och har sönder den så är det ju klart att jag betalar för reparation osv.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Självfallet skall du betala för iPaden, tycker för övrigt att det är på gränsen till efterblivet att elever springer runt med iPads/Macbooks. Inte undra på att skolresultaten sjunker likt ett ankare

True, sen kommer vanlig skrift försvinna.

ont
Jag tycker att du inte skulle behöva stå för hela kostnaden. 1000kr för en student är ju.. en hel månad. Dåligt av din skola, 50% skulle vara rimligt.

Permalänk
Medlem

Ifall du river sönder en bok (läromedel) så bör du ju betala den det håller nog alla med om. Ifall du nu skulle råka förstöra en bok t ex tappa den i en vattenpöl så borde du väl fortfarande betala den. Hur skadan har åsamkats har ingen som helst betydelse för ägaren till tinget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

True, sen kommer vanlig skrift försvinna.

ont
Jag tycker att du inte skulle behöva stå för hela kostnaden. 1000kr för en student är ju.. en hel månad. Dåligt av din skola, 50% skulle vara rimligt.

Det kostade säkerligen mer än 1000 kr att byta skärmen.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan bara bli skyldig att ersätta skadade eller förlorade läromedel om du varit oaktsam. Så det hela kommer helt an på hur skadan kom till.

Tyvärr får jag nog säga att det jag sätt av hur dessa iPads och datorer hanteras av elever så är jag inte alls förvånad att de går sönder. De jag sett har varit så pass oaktsamma att jag är förvånad att det inte händer mer.

Med tanke på att du har betalat fakturan så har du även accepterat fakturan. Det finns inte mycket man kan göra i efterhand.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Snackbox:

Samma sak gäller i alla "låne-ärenden" imo, om jag lånar min brorsa Bertils bil för att jag ska bila till Tyskland över helgen och har sönder den så är det ju klart att jag betalar för reparation osv.

Tycker inte det är riktigt samma sak, du har skolplikt och sen att ipad/dator ingår i studierna betyder ju att du måste ha det.

Permalänk
Medlem

Som folk har sagt ovan så måste du tyvärr betala om det inte är avtalat annat eftersom fri skolgång inte gäller i gymnsiet.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ole-jacob:

Tycker inte det är riktigt samma sak, du har skolplikt och sen att ipad/dator ingår i studierna betyder ju att du måste ha det.

Det där får du gärna utveckla. Varför skulle det vara mindre anledning att vara rädd om sakerna för att du har lånat dem av skolan och inte av en polare?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Vem ska annars betala för DIN klantighet tycker du?

Permalänk
Medlem

Kan också tycka att skolorna får räkna med att om man köper känslig elektronik till alla barn så får de räkna med att det går sönder. Barn kan inte riktigt se sambandet mellan orsak/verkan och är heller inte riskmedvetna. En iPad är ju heller inte världens mest oömma pryl så det känns direkt korkat att välja den, är ju allt annat än robust om man säger så.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du kan bara bli skyldig att ersätta skadade eller förlorade läromedel om du varit oaktsam. Så det hela kommer helt an på hur skadan kom till.

Tyvärr får jag nog säga att det jag sätt av hur dessa iPads och datorer hanteras av elever så är jag inte alls förvånad att de går sönder. De jag sett har varit så pass oaktsamma att jag är förvånad att det inte händer mer.

Med tanke på att du har betalat fakturan så har du även accepterat fakturan. Det finns inte mycket man kan göra i efterhand.

Ja men jag är rätt försiktig med saker som jag lånar, men en olycka kan ju hända vem som helst. Tänkte inte göra något nu i efterhand, undrade bara vad andra tyckte om saken Förstår iallafall att man bara ska fortsätta med att betala fakturor över sånt här

Permalänk
Skrivet av ole-jacob:

Tycker inte det är riktigt samma sak, du har skolplikt och sen att ipad/dator ingår i studierna betyder ju att du måste ha det.

Du har väl ändå inte skolplikt på gymnasiet?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ole-jacob:

du har skolplikt

Inte på gymnasiet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Tycker inte det är riktigt samma sak, du har skolplikt och sen att ipad/dator ingår i studierna betyder ju att du måste ha det.

TS går i gymnasiet där det inte är skolplikt men hade det varit grundskola skulle TS slippa betala överhuvudtaget.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Tycker inte det är riktigt samma sak, du har skolplikt och sen att ipad/dator ingår i studierna betyder ju att du måste ha det.

"Bytte linje", så gissar att det är gymnasiet du går på? Då har du inte skolplikt.

Bara för att ni "måste" ha en iPad betyder det inte att ni får ta sönder dem hur som helst. Du får ta lite ansvar för grejer du lånar och tar du sönder något får du betala.

Vad är det som är så konstigt med det?

Permalänk
Medlem

Klart du ska betala, du har lånat den och när man lånar en sak ska man lämna tillbaka den i samma skick som när du fick den, om man lånar den under en längre tid får man väl räkna med lite slitage men inte en sprucken display..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Förstör man en bok får man ju betala, klart det är samma för plattor

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Tycker inte det är riktigt samma sak, du har skolplikt och sen att ipad/dator ingår i studierna betyder ju att du måste ha det.

Skolan ger dig också en lärobok som krävs för din utbildning. Skadar du eller tappar du bort denna så har även då skolan rätt till att kräva ersättning. Livet är hårt, allt är inte gratis.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Sensuella Sven:

Vem ska annars betala för DIN klantighet tycker du?

Vem tror du? Antagligen skolan eller skolverket. Men nu är det så att jag har betalat för den och jag undrade bara vad andra tyckte om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Och vad skulle handla ifall du bara sket i att betala räkningen? Vet inte om detta är rätt ställe att fråga men vi får se hur det går

Går till inkasso och kronofogden troligtvis. Där vill man absolut inte hamna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Vem tror du? Antagligen skolan eller skolverket. Men nu är det så att jag har betalat för den och jag undrade bara vad andra tyckte om saken.

Tycker du gjorde helt rätt som betalat och det var bra gjort av dig, tyder på att du har ryggrad mer än många ungar har av idag så inombords applåderar jag ändå att det var mer än undran än något annat
Frågar man inget, så får man heller inget veta brukade min farmor säga, det är ett bra talesätt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

om man lånar den under en längre tid får man väl räkna med lite slitage men inte en sprucken display..

Hade jag lånat ut 20 ipads i 3 år så hade jag räknat med att minst 1 hade kommit tillbaka med en sprucken skärm

Permalänk

Tappar jag min (företagets) dator i golvet på min arbetsplats så kommer inte jag betala ett öre för att få den lagad och detsamma tycker jag bör gälla på din arbetsplats.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Går till inkasso och kronofogden troligtvis. Där vill man absolut inte hamna.

Nej det vill man ju inte!