Norge förbjuder tiggeri på kommunal nivå

Permalänk
Medlem

Norge förbjuder tiggeri på kommunal nivå

Så Høyre, Fremskrittspartiet och Senterpartiet har kommit överrens om ett kommunalt förbud mot tiggeri.

Vad är era åsikter? Tror ni att de kommer att få en positiv eller negativ inverkan på det? Vad är era åsikter om tiggeri i Sverige?

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/kommunalt-forbud-mot-tigger...

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Det är nog svårt att komma åt fenomenet genom lagstiftning. Gatumusikanter är ju fortfarande tillåtna. Ja, gränsdragningsproblematiken blir snabbt uppenbar. Jag skulle tro att det kommer att bli några vändor i domstol innan de har lyckats få till förbudet. Om de någonsin lyckas...

I övrigt är klart negativt inställd till tiggeri. Men jag har å andra sidan ingen lösning på problemet. Jag vill bara inte se det helt enkelt. Det skulle aldrig falla mig in att ge pengar till en tiggare. Kalla mig känslokall om ni vill...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Problemet är att det är så stora organisationer och krafter bakom tiggeriet, de kommer komma på något sätt att komma runt lagstiftningen.

Tyvärr.

För det är hemskt att se hur dessa utsatta människor utnyttjas och hur personer i en så svår situation bussas runt och tvingas tigga för sin och andras överlevnad.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oggan:

Det är nog svårt att komma åt fenomenet genom lagstiftning. Gatumusikanter är ju fortfarande tillåtna. Ja, gränsdragningsproblematiken blir snabbt uppenbar. Jag skulle tro att det kommer att bli några vändor i domstol innan de har lyckats få till förbudet. Om de någonsin lyckas...

I övrigt är klart negativt inställd till tiggeri. Men jag har å andra sidan ingen lösning på problemet. Jag vill bara inte se det helt enkelt. Det skulle aldrig falla mig in att ge pengar till en tiggare. Kalla mig känslokall om ni vill...

I så fall får man göra som i Paris tunnelbana och införa tillstånd för att spela. Där krävs audition och grejer för att få lov att spela i tunnelbanan och det är rätt svårt att lyckas. De har rätt höga krav på kvalité. Så vägen runt det är att införa ett lager byråkrati. Fast då kanske folk gör om det till en egen välgörenhet och så måste man förbjuda all insamling för välgörande ändamål också varpå röda korset med flera lär bli ledsna. Om det inte införs ett insamlingstillstånd varpå nästa steg blir att en del mindre organisationer blir sura för att de känner sig diskriminerade. Hur man än vänder och vrider på det så blir det massa trassel och ju fler förbud och regler man inför, ju större byråkratisk snårskog bygger man.

Kanske vore enklare att lösa i det i andra änden istället. Vore ju trevligt om folk inte behövde tigga. Det är ju inte en direkt lönsam affärsmodell.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

I övrigt är klart negativt inställd till tiggeri. Men jag har å andra sidan ingen lösning på problemet. Jag vill bara inte se det helt enkelt. Det skulle aldrig falla mig in att ge pengar till en tiggare. Kalla mig känslokall om ni vill...

En lösning vore rigorös tillämpning av socialtjänstlagen (2001:453) 2:1, 2a:1, 3:2 och 4:1. Det skulle effektivt råda bot på behovet av att tigga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Problemet är att det är så stora organisationer och krafter bakom tiggeriet, de kommer komma på något sätt att komma runt lagstiftningen.
Tyvärr.
För det är hemskt att se hur dessa utsatta människor utnyttjas och hur personer i en så svår situation bussas runt och tvingas tigga för sin och andras överlevnad.

Det där var en obekräftad skröna som SD och dess BSS kamrater förde vidare.

Tiggeri är en effekt av något vars främsta effekt är förfulning av stadsbetong, lös grundorsaken istället för att upprätthålla ett estetiskt motiverat förbud.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det där var en obekräftad skröna som SD och dess BSS kamrater förde vidare.

Tiggeri är en effekt av något vars främsta effekt är förfulning av stadsbetong, lös grundorsaken istället för att upprätthålla ett estetiskt motiverat förbud.

Så hur förklarar du de tiggare som har setts bli av och upphämtade av stora lyxiga bilar?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Så hur förklarar du de tiggare som har setts bli av och upphämtade av stora lyxiga bilar?

Du menar skrönan som fick spridning?
Förövrigt är lyxbilar inte i sig ett bevis för organiserad brottslighet även om det hade varit sant.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du menar skrönan som fick spridning?
Förövrigt är lyxbilar inte i sig ett bevis för organiserad brottslighet även om det hade varit sant.

Skiter fullständigt ifall du anser det vara en skröna eller ej, har själv bevittnat det.
Ang lyxbilar. Du anser alltså att det är helt rimiligt att en som sitter och tigger, blir upplockad av en lyxbil ?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Carlj:

Så hur förklarar du de tiggare som har setts bli av och upphämtade av stora lyxiga bilar?

Det måste vara århundradets sämsta organiserade brottslingar om de använder tiggare som inkomst. Större delen av vinsten av tiggeriet skulle ju gå åt bara till att köra runt dem. Hur mycket pengar tror du att en tiggare drar in egentligen?

De undersökningar som diverse journalister och organisationer som arbetar med tiggarna har gjort säger mellan 20 och 250 kr om dagen. DN frågade följde en tiggare i Stockholm och hon drog in 186 kr på en dag. SvD rapporterade om ett större projekt där ett Rumänskt par drog in 54 kronor på en dag. Så verkar som om de där kriminella ligorna inte är några entreprenörer direkt.

Siffror som florerar på sidor som Fira Tider och Avpixlat är påhittad propaganda som helt saknar verklighetsförankring. Det är ren och skär lögn. Vi kan titta på ett specifikt exempel:
http://avpixlat.info/2014/05/19/utsatta-tiggare-tjanar-233-kr...
De påstår att tiggare från EU tjänar 233 kr i timmen. Deras källa? Den här artikeln i Metro: http://www.metro.se/skane/tiggeriet-gav-hog-timlon/Objidg!828...
De har bevisligen inte bemödat sig att läsa igenom hela sin egen källa och de räknar tydligen kallt med att fåren som läser deras artikel inte kommer orka läsa igenom källan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det måste vara århundradets sämsta organiserade brottslingar om de använder tiggare som inkomst. Större delen av vinsten av tiggeriet skulle ju gå åt bara till att köra runt dem. Hur mycket pengar tror du att en tiggare drar in egentligen?

De undersökningar som diverse journalister och organisationer som arbetar med tiggarna har gjort säger mellan 20 och 250 kr om dagen. DN frågade följde en tiggare i Stockholm och hon drog in 186 kr på en dag. SvD rapporterade om ett större projekt där ett Rumänskt par drog in 54 kronor på en dag. Så verkar som om de där kriminella ligorna inte är några entreprenörer direkt.

Siffror som florerar på sidor som Fira Tider och Avpixlat är påhittad propaganda som helt saknar verklighetsförankring. Det är ren och skär lögn. Vi kan titta på ett specifikt exempel:
http://avpixlat.info/2014/05/19/utsatta-tiggare-tjanar-233-kr...
De påstår att tiggare från EU tjänar 233 kr i timmen. Deras källa? Den här artikeln i Metro: http://www.metro.se/skane/tiggeriet-gav-hog-timlon/Objidg!828...
De har bevisligen inte bemödat sig att läsa igenom hela sin egen källa och de räknar tydligen kallt med att fåren som läser deras artikel inte kommer orka läsa igenom källan.

Nu är jag inte så insatt i det hela, eftersom jag själv inte driver organiserad brottslighet. Men att sätta sina sista slantar för att ta sig till sverige för att sitta och tigga för 108kr(54x2) hade jag hellre gått och plockat sopor eller blåbär, beroende på säsongen. Dvs, varför kommer de hit för att tigga? Varför inte söka jobb? Vidare, varför skall Sverige ansvara för ett annat EU lands medborgare?

Det är svårt på marknaden, jag vet från när jag själv var nyexaminerad och sökte jobb, och jag vet verkligen hur det är att vara i ett land utan att veta språket och vara utan pengar, så jag anser inte att det är en verklig orsak att "kan inte språket, dåligt i hemlandet" fungerar för att åka till ett annat land och tigga. Därför anser jag att det ligger organiserad brottslighet bakom, genom människohandel. Varesig om det är för tiggeri, eller prostitution.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Skiter fullständigt ifall du anser det vara en skröna eller ej, har själv bevittnat det.

Eftersom ditt resonemang gäller tiggeri i stort så är inte den anekdot ens i närheten av att vara tillämplig.

Skrivet av Carlj:

Ang lyxbilar. Du anser alltså att det är helt rimiligt att en som sitter och tigger, blir upplockad av en lyxbil ?

Jag anser med gott fog att din slutledningsförmåga lämnar mycket att önska. Det finns inget självklart samband mellan lyxbil och organiserad brottslighet, ett mer rimligt löst antagande baserat på den begränsade informationen som förmodligen är oriktig är att det rör sig om prostitution.

Skrivet av Carlj:

Nu är jag inte så insatt i det hela, eftersom jag själv inte driver organiserad brottslighet. Men att sätta sina sista slantar för att ta sig till sverige för att sitta och tigga för 108kr(54x2) hade jag hellre gått och plockat sopor eller blåbär, beroende på säsongen. Dvs, varför kommer de hit för att tigga? Varför inte söka jobb? Vidare, varför skall Sverige ansvara för ett annat EU lands medborgare?

Bärplockning är något som även Rumänska Romer ägnar sig åt, det var en rätt lång reportageserie om det för några år sedan.

Skrivet av Carlj:

Det är svårt på marknaden, jag vet från när jag själv var nyexaminerad och sökte jobb, och jag vet verkligen hur det är att vara i ett land utan att veta språket och vara utan pengar, så jag anser inte att det är en verklig orsak att "kan inte språket, dåligt i hemlandet" fungerar för att åka till ett annat land och tigga. Därför anser jag att det ligger organiserad brottslighet bakom, genom människohandel. Varesig om det är för tiggeri, eller prostitution.

Nej dina kunskaper är inte överförbara. I stor utsträckning rör det sig om individer som befinner sig på hemlandets marginal med en utbildning som knappast inte är något att falla tillbaka på. Ditt humankapital är ditt, inte deras.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Eftersom ditt resonemang gäller tiggeri i stort så är inte den anekdot ens i närheten av att vara tillämplig.

Jag anser med gott fog att din slutledningsförmåga lämnar mycket att önska. Det finns inget självklart samband mellan lyxbil och organiserad brottslighet, ett mer rimligt löst antagande baserat på den begränsade informationen som förmodligen är oriktig är att det rör sig om prostitution.

Bärplockning är något som även Rumänska Romer ägnar sig åt, det var en rätt lång reportageserie om det för några år sedan.

Nej dina kunskaper är inte överförbara. I stor utsträckning rör det sig om individer som befinner sig på hemlandets marginal med en utbildning som knappast inte är något att falla tillbaka på. Ditt humankapital är ditt, inte deras.

Då får du gärna förklara för mig var problemet ligger, eftersom du har rätt

Detta är ett ganska anonymt forum, du vet inte vem jag är, jag vet inte vem du är. Du vet inte vad mina erfarenheter är. Mina erfarenheter är definitivt överförbara. Skillnaden är att jag satte mig inte i ett gatuhörn när det var som värst.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Då får du gärna förklara för mig var problemet ligger, eftersom du har rätt

Tredje gången gillt då?

Tiggari i lyxbilar innebär inte automagiskt att tiggarna är organiserade av maffian.

Skrivet av Carlj:

Detta är ett ganska anonymt forum, du vet inte vem jag är, jag vet inte vem du är. Du vet inte vad mina erfarenheter är. Mina erfarenheter är definitivt överförbara. Skillnaden är att jag satte mig inte i ett gatuhörn när det var som värst.

Observera väl att jag endast använde den information du gav mig, jag tolkade inte in något utan påpekade blott att utbildning är en form av humankapital som de rumänska romerna i hög utsträckning saknar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Tredje gången gillt då?

Tiggari i lyxbilar innebär inte automagiskt att tiggarna är organiserade av maffian.

Oh nej, jag undrar bara hur problemet ser ut, där uppifrån, högt uppe i molnen. Jag gav mig, och frågade hur du ser på problemet eftersom du anser att det inte ligger organiserad brottslighet bakom det. Att de har inte har tillgång till skola anser jag inte är ursäkt nog för att åka hundratals mil hemifrån och lämna barn efter sig för ett hopp om att tjäna 54krx2 om dagen.

Skrivet av Huzzbutt:

Observera väl att jag endast använde den information du gav mig, jag tolkade inte in något utan påpekade blott att utbildning är en form av humankapital som de rumänska romerna i hög utsträckning saknar.

Självklart, som sagt det är ett anonymt forum. Men samma princip kan användas i Sverige, många människor arbetar utan utbildning, dock sitter de inte på gatan och tigger. Visserligen sticker många till Norge, men de tigger fortfarande inte där.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Då får du gärna förklara för mig var problemet ligger, eftersom du har rätt

Detta är ett ganska anonymt forum, du vet inte vem jag är, jag vet inte vem du är. Du vet inte vad mina erfarenheter är. Mina erfarenheter är definitivt överförbara. Skillnaden är att jag satte mig inte i ett gatuhörn när det var som värst.

Växte du upp i en romani familj, där du som barn såg dina föräldrar tigga, och som i den kulturen är något normalt, där du vidare inte fick någon utbildning som barn? Om så, bravo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Växte du upp i en romani familj, där du som barn såg dina föräldrar tigga, och som i den kulturen är något normalt, där du vidare inte fick någon utbildning som barn? Om så, bravo.

Så enligt dig måste jag vara Romani för att kunna kritisera tiggeri?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Oh nej, jag undrar bara hur problemet ser ut, där uppifrån, högt uppe i molnen. Jag gav mig, och frågade hur du ser på problemet eftersom du anser att det inte ligger organiserad brottslighet bakom det. Att de har inte har tillgång till skola anser jag inte är ursäkt nog för att åka hundratals mil hemifrån och lämna barn efter sig för ett hopp om att tjäna 54krx2 om dagen.

Aha du söker migrationsorsaker, det är en rolig fråga.
Urbanisering tex grundar sig inte i säkerhet utan möjlighet. De flesta som flyttar till städer från en fattig landsbygd i u-länder har sin försörjning klar, skulle de ha stannat hade de överlevt men inte haft möjligheter att flytta. Valet att flytta till staden där sannolikheten för försörjning är lägre motiveras med att det är ett beslut som kan ge förbättringar.

Nu talar vi förstås om något enklare, ingen försörjning till chans på försörjning. Då stryker man helt enkelt möjligheten till försörjning i hemlandet och ställer denna icke faktor mot möjligheter i ett annat land. Det är inte den summa pengar som de tjänar här som lockar utan möjligheten att tjäna mer och på så sätt hjälpa familjen.

Skrivet av Carlj:

Självklart, som sagt det är ett anonymt forum. Men samma princip kan användas i Sverige, många människor arbetar utan utbildning, dock sitter de inte på gatan och tigger. Visserligen sticker många till Norge, men de tigger fortfarande inte där.

Intersektionalitet. Romer är om inte den mest diskriminerade gruppen i Europa så åtminstone en av de mest diskriminerade grupperna i Europa med skyhög arbetslöshet och väldigt höga trösklar som insteg på arbetsmarknaden. Att jämföra en Svensk ungdoms möjligheter att få jobb med en Romsk ungdom i Rumänien faller på flera saker, det jag nyss skrev är bara en av dem. Vad det gäller utbildning så har de flesta Svenska ungdomar om inte fullständigt gymnasiebetyg så åtminstone delvis klarat av utbildning. För Romerna i södra Europa är ens den nivån av utbildning osannolik.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Så enligt dig måste jag vara Romani för att kunna kritisera tiggeri?

Nej. Det jag frågar dig är om det är logiskt att jämföra 2 personer som växer upp i olika kulturer, där i ena kulturen är det en norm att tigga samt att utbildning är något som inte uppmuntras, medan i den andra är det inte en norm att tigga och utbildning är en norm (till olika grader givetvis bland familj osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Nej. Det jag frågar dig är om det är logiskt att jämföra 2 personer som växer upp i olika kulturer, där i ena kulturen är det en norm att tigga samt att utbildning är något som inte uppmuntras, medan i den andra är det inte en norm att tigga och utbildning är en norm (till olika grader givetvis bland familj osv).

Ok, jag ger dig rätt där. Jag är inte omöjlig

Om jag ställer en motfråga: Varför ska Sverige ta ansvar för ett annat EU lands medborgare?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Ok, jag ger dig rätt där. Jag är inte omöjlig

Om jag ställer en motfråga: Varför ska Sverige ta ansvar för ett annat EU lands medborgare?

De ska inte ta ansvar för EU's medborgare. Men eftersom vi ingår i EU och det finns vissa lagar som ingår då man är medlem, som t.ex att man får vistas i Sverige. Vidare då tiggeri inte är förbjudet, får man tigga i Sverige. Tycker jag det är bra? Nej, lite mindre för min del (synen av fattigdom), men mest för dessa personer. Men det är en otrolig svår fråga, och speciellt romer är en av de mest utsatta grupperna i Europa. Sedan är jag av den tron att om man har förmågan att hjälpa andra människor som land, så ska man göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

En lösning vore rigorös tillämpning av socialtjänstlagen (2001:453) 2:1, 2a:1, 3:2 och 4:1. Det skulle effektivt råda bot på behovet av att tigga.

Hmm. Jag vet inte om SoL var tänkt att användas i syfte att finansiera rumänska romers äventyr i Norden. To be honest.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Bra med förbud, även om det förstås inte löser grundproblematiken med fattiga romer. Jag trivs sämre i Stockholm när det sitter tiggare i varje T-bane-uppgång (än värre när de tigger på själva tågen), när all deras skit lämnas kvar efter att de avhysts från mark de campar på utan tillstånd och snatteri, gårdsstölder, ficktjuveri och andra brott som verkar följa med.

Det är tråkigt att det suger att vara rom i rumänien, det är det verkligen, men jag vill inte att mitt hem ska se ut som rumänien. Jag vill inte att det ska sitta tiggare överallt eller folk som gräver runt i soptunnor och containrar. Det här är trots allt mitt hemland och min hemstad. Det borde vara förbjudet för alla utlänningar att tigga, för att inte skapa problem för insamlingar för Amnesty, Rädda barnen eller andra välgörenhetsorganisationer.

Rumänien får EU-stöd för att börja bearbeta problemen. Det kräver dels att romerna befinner sig i Rumänien (ingen kan bli socialt integrerad när de finns utspridda över hela Europa) och dels att Rumänien själva skjuter till 15% av kapitalet, har för mig att den siffran stämmer. Det senare borde förmodligen slopas under ett par år då det inte verkar finnas något utrymme eller vilja att stå för sin del av kakan i Rumänien.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Samma system som vi har i Nederländerna.. Har inte sett en enda tiggare sedan jag flyttade ner till Amsterdam vilket är väldigt skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Bra med förbud, även om det förstås inte löser grundproblematiken med fattiga romer. Jag trivs sämre i Stockholm när det sitter tiggare i varje T-bane-uppgång (än värre när de tigger på själva tågen), när all deras skit lämnas kvar efter att de avhysts från mark de campar på utan tillstånd och snatteri, gårdsstölder, ficktjuveri och andra brott som verkar följa med.

Det är tråkigt att det suger att vara rom i rumänien, det är det verkligen, men jag vill inte att mitt hem ska se ut som rumänien. Jag vill inte att det ska sitta tiggare överallt eller folk som gräver runt i soptunnor och containrar. Det här är trots allt mitt hemland och min hemstad. Det borde vara förbjudet för alla utlänningar att tigga, för att inte skapa problem för insamlingar för Amnesty, Rädda barnen eller andra välgörenhetsorganisationer.

Rumänien får EU-stöd för att börja bearbeta problemen. Det kräver dels att romerna befinner sig i Rumänien (ingen kan bli socialt integrerad när de finns utspridda över hela Europa) och dels att Rumänien själva skjuter till 15% av kapitalet, har för mig att den siffran stämmer. Det senare borde förmodligen slopas under ett par år då det inte verkar finnas något utrymme eller vilja att stå för sin del av kakan i Rumänien.

Är väl bra att de återanvänder rester som slängs i soporna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Hmm. Jag vet inte om SoL var tänkt att användas i syfte att finansiera rumänska romers äventyr i Norden. To be honest.

Socialtjänstlagen är tänkt för att användas i syfte att säkerställa den enskildas rättigheter och trygghet. Som "enskild" räknas också en rumänsk rom. Som man kan notera i 2a:1 förläggs ansvaret som regel på kommunen där den enskilda vistas. Det krävs alltså inte att man är långvarigt bosatt i kommunen. Om man är långvarigt bosatt i en annan kommun kan huvudansvaret tillfalla denna, men de rumänska romer du talar om är ju inte långvarigt bosatta i någon annan kommun. Ansvaret tillfaller därför kommunen där de vistas.

Angående avsikterna bakom socialtjänstlagen kan man läsa om dessa i Prop. 2000/01:80 - Ny socialtjänstlag m.m.
Där skrivs exempelvis på s. 82 att lagens portalparagraf preciserar lagstiftarnas avsikt. Denna lyder enligt följande:

Skrivet av Socialtjänstlagen 1:1:

Samhällets socialtjänst skall på demokratins och solidaritetens grund främja människornas- ekonomiska och sociala trygghet,
- jämlikhet i levnadsvillkor,
- aktiva deltagande i samhällslivet.

Socialtjänsten skall under hänsynstagande till människans ansvar för sin och andras sociala situation inriktas på att frigöra och utveckla enskildas och gruppers egna resurser.
Verksamheten skall bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet.

Angående rätten till bistånd skrivs detta i propositionen:

Skrivet av Prop. 2000/01:80 s. 90:

Syftet med rättighetsbestämmelser är att garantera enskilda människor
det stöd som de är i behov av i de fall detta inte kan tillgodoses av dem
själva eller någon annan.
[...]
Utgångspunkten för den föreslagna ändringen är att alla personer skall
ha rätt till insats efter behov. Ingen grupps behov skall vara starkare
skyddat än andras.

Nu talar man visserligen också på sina håll om "medborgare" i propositionen, vilket ju också innebär att de "rumänska romer" du talar om potentiellt faller bort. Jag har dock här två invändningar: den ena är att användningen är inkonsekvent, vilket innebär en (eller båda) av två saker. Antingen har icke-medborgare rätt till vissa typer av stöd, men inte andra, eller också handlar det om ett olyckligt ordval. Den andra invändningen är att vi ju talar om tiggeri, inte rumänska romer. Alla tiggare är inte rumänska medborgare, och deras etnicitet varierar.

För övrigt var mitt förslag rigorös tillämpning av de nämnda paragrafernas ordalydelse. Alldeles oavsett hur de är tänkta att tillämpas, och hur de tillämpas idag, skulle tiggeriet effektivt kunna åtgärdas genom att man helt enkelt gör så som det uttryckligen står att man skall göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Är väl bra att de återanvänder rester som slängs i soporna.

Inte när allt som de inte vill ha hamnar på gatan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Vore på tiden att förbjuda det då de uppenbart utnyttjas och det är en affärsmodell där dom som tigger knappt ens får behålla några pengar. Jag har vid 2 tillfällen sett hur dom blir upphämtade i Borås av en välklädd man inte i lyxbil men i en normal standard bil. Det var någon som länkade ett klipp för ett tag sen som jag slö titta på om tiggeriet med romer i england http://www.youtube.com/watch?v=oJRGC8pMQU8.
Sen var det någon svensk akademiker som jämställde tiggeri med prostitution i den form av att man "kränker" sig själv och att dom som ger pengar till den tiggande eller "horande" står över den ur ett samhälls perspektiv som inte rimmar vidare fint med medmänsklighet och lika värde.
Men största problemet är nog ändå de soptipps hem som dom har. I Borås hade dom belamrat sig på en plats där man inte ens får sätta upp tält öht, samt att sina sopor kasta dom bara rakt ner för slänten så att det såg ut som en sopstation i centrala stan.

Hellre att vi ger bistånd till deras land än att dom kommer hit och blir utnyttjade, hånade och allmänt dåligt behandlade.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det där var en obekräftad skröna som SD och dess BSS kamrater förde vidare.

Tiggeri är en effekt av något vars främsta effekt är förfulning av stadsbetong, lös grundorsaken istället för att upprätthålla ett estetiskt motiverat förbud.

Så när jag på helgerna ser en grupp med tiggare, och i mitten står det 2-3 personer (och dessa ser väldigt representabla ut, hela, rena och finklädda) som samlar in pengarna så drömmer jag?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Då hoppas jag att Norge förbjuder insamling för Råda korset, för varför ska sådant tiggeri att skramla burkar vara tillåtet?