Scannat in dokument. Vitt blir inte "pappers-vitt". Photoshop. (bild)

Permalänk
Medlem

Scannat in dokument. Vitt blir inte "pappers-vitt". Photoshop. (bild)

Scannat in en del dokument, och använt mig av Photoshop för detta. När jag skriver ut filen blir det vita inte 100% vitt utan mera gråaktigt. Se bild. Och bakgrunden är kritvit, inga detaljer i den överhuvudtaget. Uppmätt!

Hur får jag det så det vita i bilden blir pappersvitt?

Permalänk
Medlem

Genomskinligt?

Permalänk
Medlem

Kan inte ha bakgrundens transparant. Men borde det inte bli pappersvitt när det är 255.255.255 ?

Permalänk
Medlem

Vad har du för skrivare? Har den vit färg? Verkar som om den försöker ruta ut den vita färger så bra den kan.

Permalänk
Medlem

Är en laseskrivare. HP lasejet 1102w.
Önskar bara att den vita tonen inte ska skrivas alls. Har för mig det går att åtgärda.

Permalänk
Medlem

Är det några färgbilder på dokumentet som måste vara i färg? Jag brukar nämligen ändra om till gråskala eller svartvit i Photoshop för att den vita ska bli vit. Och i sällsynta fall även öka kontrasten.

Permalänk
Medlem

Går det inte ställa in den på att skanna svartvitt istället för färg? Ganska säker på att det går att få skannern att ignorera det vita pappret och bara plocka upp den svarta texten.

Permalänk
Medlem

Ja det är färg på, och bakgrunden är kritvit, ingen detalj alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hardrade:

Ja det är färg på, och bakgrunden är kritvit, ingen detalj alls.

Den kanske inte är helt kritvit egentligen, effekten kanske förstärks när filen konverteras till skrivarformat. Testa att använda tresholding i Photoshop så allt blir antingen helsvart eller helvitt. Därefter sparar du bilden som pdf och skriver ut den, vad får du för resultat då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Den kanske inte är helt kritvit egentligen, effekten kanske förstärks när filen konverteras till skrivarformat. Testa att använda tresholding i Photoshop så allt blir antingen helsvart eller helvitt. Därefter sparar du bilden som pdf och skriver ut den, vad får du för resultat då?

No details.
Och samma resultat.

Permalänk
Medlem

Gör jag den svartvitt (convert-> black and white), då blir det inga kanter. Men önskar färgen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hardrade:

Gör jag den svartvitt (convert-> black and white), då blir det inga kanter. Men önskar färgen.

Då är det alltså två saker som kan vara fel:
1. Bakgrunden är inte lika helt vit som du tror att den är
2. Din skrivare är keff och kan inte skriva ut vitt när den skriver ut i färg.

Alternativ 1 löser du ju genom att scanna med andra inställningar eller genom att göra lite smarta drag i Photoshop.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Då är det alltså två saker som kan vara fel:
1. Bakgrunden är inte lika helt vit som du tror att den är
2. Din skrivare är keff och kan inte skriva ut vitt när den skriver ut i färg.

Alternativ 1 löser du ju genom att scanna med andra inställningar eller genom att göra lite smarta drag i Photoshop.

konsumentskrivare kan i regel inte skriva vitt utan lämnar endast området som ska vara vitt tomt.
skulle tippa att inscanningen är på lite gulnat papper eller nått och när det då skrivs med en svartvit skrivare så översätts det till ljusgrått.

kan ju även va så att pappter har nån textur för ser ut som att de grå ligger som i små rutor så att den gör så för att skriva ut texturen.

bästa alternativet ja kommer på för att se om de hjälper är att ersätta allt "vitt" papper på den inscannade bilden i ps med en vanlig slät kritvit färg

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Är det dokument du ska läsa in så är ett ocr program mycket bättre på det, kolla på Omnipage och liknande i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.