BOOTMGR MISSING - även efter felsökning; hjälp?!

Permalänk
Medlem

BOOTMGR MISSING - även efter felsökning; hjälp?!

Hej på er,

innan jag blir överöst med kommentarer om att detta ämne behandlats tidigare så tänkte jag föregå med att säga att jag sökt och läst allt jag kunnat hitta, utan att få mitt problem besvarat. Med det inte sagt att jag lyckats hitta allt som finns, men jag skulle verkligen uppskatta hjälp då jag behöver få igång min burk asap.

Så till saken;

Jag har, likt många andra, råkat ut för felet "BOOTMGR is missing, press ctrl + alt + del to restart".

Jag har därefter felsökt genom att dra ut samtliga kablar till övriga SATA-enheter i datorn, bytt ut kablarna till den (till synes) felande SSD-disken, testat andra SATA-kontakter på moderkortet och nu slutligen bootat från windows-skivan i hopp om att kunna reparera installationen...

Det är dock här jag inte längre finner någon information - jag får samma felmeddelande när jag bootar från DVD-enheten, trots att jag testat samma skiva på en annan PC där den snurrar igång som den ska.

Jag har dessutom fixat en USB-sticka med windows-installationen på, men får exakt samma problem där...

I mina ögon tyder ju det på att felet ligger på hårdvarunivå alt BIOS, och jag skulle vara mycket tacksam för tips på vad jag kan göra. Jag kan alltså inte ens boota från windows-skivan (japp, självklart har jag ändrat på boot-prioriteringen i BIOS, som jag dessutom uppdaterat till senaste versionen: ASUS Z87-K ver 1302).

Har jag missat ngt?

Supertacksam för all hjälp jag kan få!

Jag kör Windows 7 x64 btw...

Visa signatur

CPU: [Intel Core i7 S-4770K @ 3.5GHz + CoolerMaster Hyper 212 Evo kylare] MB: [Asus Z87-K] Grafik: [Asus GF GTX660 2GB] Minne: [Corsair Vengeance Pro 2x8GB 1866MHz] HDD: [Kingston 120GB SSD + Samsung 2x500GB + WD 1x2TB] PSU: [Corsair RM850 80 Plus Gold] Chassi: [Fractal Design Define R4]...

Permalänk
Medlem

"BOOTMGR is missing" beror oftast på trasig disk.
Eftersom du får samma felmeddelande när du bootar mot skiva eller USB så bootar du antagligen mot disken ändå.
Har du ställt om bootordning i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shr3ddy:

Hej på er,

innan jag blir överöst med kommentarer om att detta ämne behandlats tidigare så tänkte jag föregå med att säga att jag sökt och läst allt jag kunnat hitta, utan att få mitt problem besvarat. Med det inte sagt att jag lyckats hitta allt som finns, men jag skulle verkligen uppskatta hjälp då jag behöver få igång min burk asap.

Så till saken;

Jag har, likt många andra, råkat ut för felet "BOOTMGR is missing, press ctrl + alt + del to restart".

Jag har därefter felsökt genom att dra ut samtliga kablar till övriga SATA-enheter i datorn, bytt ut kablarna till den (till synes) felande SSD-disken, testat andra SATA-kontakter på moderkortet och nu slutligen bootat från windows-skivan i hopp om att kunna reparera installationen...

Det är dock här jag inte längre finner någon information - jag får samma felmeddelande när jag bootar från DVD-enheten, trots att jag testat samma skiva på en annan PC där den snurrar igång som den ska.

Jag har dessutom fixat en USB-sticka med windows-installationen på, men får exakt samma problem där...

I mina ögon tyder ju det på att felet ligger på hårdvarunivå alt BIOS, och jag skulle vara mycket tacksam för tips på vad jag kan göra. Jag kan alltså inte ens boota från windows-skivan (japp, självklart har jag ändrat på boot-prioriteringen i BIOS, som jag dessutom uppdaterat till senaste versionen: ASUS Z87-K ver 1302).

Har jag missat ngt?

Supertacksam för all hjälp jag kan få!

Jag kör Windows 7 x64 btw...

Har du olagligt win?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Skrivet av linde:

Har du olagligt win?

Hur är det relevant?

ONTOPIC: TS, det låter helt klart som att datorn fortfarande bootar mot disken.

När började den bete sig såhär? Är det helt random eller har du precis klonat en windowsinstallation till disken? Har du bytt någon hårdvara eller krashade datoen och sen började det bete sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Hur är det relevant?

ONTOPIC: TS, det låter helt klart som att datorn fortfarande bootar mot disken.

När började den bete sig såhär? Är det helt random eller har du precis klonat en windowsinstallation till disken? Har du bytt någon hårdvara eller krashade datoen och sen började det bete sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att man kan få just det felet då!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Knappast, låter helt overkligt i mina öron och har hållt på med datorer i snart 20år.

Det är nog antingen fel på partitionen/innehållet om inte reparation fungerar, har du nåt du vill spara från disken så kör igång tex bart-pe eller win-pe och kopiera av det du vill ha kvar sedan installerar du om maskinen bör fixa dina problem.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Som dom flesta säger så låter det som att den fortfarande bootar från disken.
Jag fick samma problem, förutom att den vägrade boota från USB. Så jag provade att ta bort allt förutom USB i boot-ordningen (CD-läsare i detta läge..) och den gick igång direkt.
Sedan när installationen har gått så långt att den startar om sig för första gången så får du gå in i bios och lägga till din HDD eller SSD i bootordningen.

Funkade galant för mig.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator