Ny startknapp, vågar man koppla vilken LED som helst till pwr_led?

Permalänk
Medlem

Ny startknapp, vågar man koppla vilken LED som helst till pwr_led?

Jag har införskaffat en sådan här knapp:
http://www.adafruit.com/blog/2011/10/19/new-product-led-illum...
http://www.adafruit.com/products/491

I knappen sitter redan en LED men det är går inte att ta reda på vilka specifikationer den har då varken försäljaren eller tillverkaren (Alpha Crucis - tror jag) inte har någon LED info på respektive hemsidor.

Alla pinnar från knappen har blivit lött till sladdar så det är bara trycka dit dem på moderkortet när det har levererats, men frågan är ju om man kan sätta dit i princip vilken lysdiod som helst på pwr_led pinnarna, eller vad skulle hända om den medföljande lysdioden drar mer ström än vad pinnarna på kortet ger?

Känns ju onödigt att chansa på att man inte bränner kortet med en för kraftfull LED, om det nu är möjligt...

Permalänk
Medlem

Nej kortet kommer nog inte brännas av en för kraftfull led. Dom flesta ledlampor i industrien går på samma volt 1.4(tror jag) och ska man ha mer ljusstyrka så seriekopplas dom. Bara att testa.

Permalänk
Medlem

Ja, okej. Ser ju även ut att vara en rätt så basic LED, så jag testar nog när prylarna kommer

Permalänk
Medlem

I teorin är det en dålig ide då du inte vet hur strömförsörjningen ser ut, och hur mycket den står pall för, samt vilken framspänning över lysdioden det hela är anpassat för.

I praktiken är det nog rätt lugnt. Har svårt att tänka mig att de skulle dimensionera det där så det precis bara pallar den lysdiod som sitter där och inget som ens är en gnutta strömhungrigare. Vad det gäller spänningen så är det värsta som kan hända att lysdioden brinner upp om du stoppar dit något med mindre framspänningsfall än det som satt där, som inte pallar de större strömmarna.

Man kan ju om man inte känner sig modig göra en bedömning utefter ljusstyrkan. Lägg specifierad matningsspänning över en lysdiod av den nya sorten, som referens. Koppla in en likadan lysdiod på datorn, med en potentiometer på säg 100 ohm i serie (eller större om du är supernojigt lagd). Ställ poten i sitt maxläge, och spänningssätt sedan. Ratta ner resistansen tills lysdioden lyser lika starkt som din referens. Mät resistansen genom poten, ersätt poten med en resistor med samma eller något högre värde.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Power led pinnarna kommer ge ett visst antal volt aldrig mer eller mondre, lättast att veta exakt hur många volt som går över pinnarna är att mäta det med en multimeter. Det bör ligga runt 1,5 volt. Sen behöver du bara köpa en matchande lysdiod.

Du kan välja en som kan ta fler volt, det betyder att lysdioden kommer lysa svagare. Det blir ingen skada på moderkortet, moderkortet har med 99% säkerhet, det går fast spänning över den kretsen, inte variabel, det hade varit för dyrt och onödigt i detta fallet. Så moderkortet kommer ändå bara skicka ut 1,5 volt(t.ex) över pinnarna även om lysdioden lyser som starkast vid 1,7 volt.

Att välja en lysdiod som bara klarar 1,3 volt när moderkortet skickar ut 1,5 volt innebär att lysdioden kommer gå i sönder direkt eller förstöra lysdioden snabbare än vanligt slitage hade orsakat.

Risken för moderkortet är hur som helst mycket liten, men jag rekommenderar ändå att du mäter med en multimeter så är du helt säker oavsett och kan välja rätt lysdiod för det du vill ha.

Visa signatur