har 1000mbit plus asus värsting router, långsam trådlös, HJÄLP!

Permalänk

har 1000mbit plus asus värsting router, långsam trådlös, HJÄLP!

* 1000mbit
* Asus RT-AC68U (router)
* Asus PCE-AC68 (trådlös nätverkskort)

jag får långsam trådlös hastighet:
2.4ghz ger runt 40mbit
5ghz ger runt 5mbit.

vid två tillfällen har jag fått 250mbit, men aldrig mer igen.

problemet måste ligga hos det trådlösa nätverkskortet, därför att med mina mobiler får jag runt 200mbit trådlöst.

kan ngn proffs hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Om jag inte förstått AC helt fel använder det både 2,5 o 5ghz tillsammans

Permalänk
Medlem

sen så måste dina mobiler ha AC också för att kuinna utnyttja all kapacitet dom finnes

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så fungerar bara AC på 5 Ghz. Då jag omöjligt kan ställa in ac på 2,4 ghz i inställningar på routern, jag har också rt-ac68u. Via n 2,4 ghz får jag ut ca 50/15 via wifi, och via ac 5 ghz får jag ut 95/15. Har 100/10 bbb. Men har bara provat via telefonen, jag har inget trådlöst nätverkskort i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

* 1000mbit
* Asus RT-AC68U (router)
* Asus PCE-AC68 (trådlös nätverkskort)

jag får långsam trådlös hastighet:
2.4ghz ger runt 40mbit
5ghz ger runt 5mbit.

vid två tillfällen har jag fått 250mbit, men aldrig mer igen.

problemet måste ligga hos det trådlösa nätverkskortet, därför att med mina mobiler får jag runt 200mbit trådlöst.

kan ngn proffs hjälpa mig?

Hur långt mellan router o klient? Vad finns emellan (om ngt)? Andra WLAN (grannar) på samma kanaler?
Resultatet på 2.4 verkar inte helt "fel" - se http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223...
5Ghz är ju däremot knas.

Skrivet av jocke92:

Om jag inte förstått AC helt fel använder det både 2,5 o 5ghz tillsammans

802.11ac är per definition endast på 5Ghz-bandet. På 2.4Ghz kan en AC-router bara köra 802.11n.

Permalänk
Medlem

ASUS senaste firmware (3.0.0.4.374.5656) verkar ha problem på min router (RT-N56U) och kan vara så att den versionen även har problem på din router.

Testa gärna att nedgradera din firmware till den näst nyaste och se om det blir bättre hastigheter med den.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Hur långt mellan router o klient? Vad finns emellan (om ngt)? Andra WLAN (grannar) på samma kanaler?
Resultatet på 2.4 verkar inte helt "fel" - se http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3223...
5Ghz är ju däremot knas.

det är ca 6m mellan dator och router. 2 dörrar emellan. men det spelar ingen roll, med telefonerna får jag ca 200mbit.

nu har jag testat att avinstallera asus trådlösa program och kör istället med windows 7 eget interface. får ca 30mbit på 5ghz. varför får jag inte mina 250mbit som jag borde ha?

jag tror att det är grejjer man ska ändra här? det finns en massa inställningar där som man kan scrolla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

ASUS senaste firmware (3.0.0.4.374.5656) verkar ha problem på min router (RT-N56U) och kan vara så att den versionen även har problem på din router.

Testa gärna att nedgradera din firmware till den näst nyaste och se om det blir bättre hastigheter med den.

Jag har inga problem med den firmware på min ac68u

Permalänk

känner mig chanslös. har gått igenom alla inställningar i bilden ovan och testat att skruva in antennerna i den externa medföljande grejjen, fortfarande endast 28mbit. antingen är det fel på pci uttaget på moderkortet/inställning i bios eller är nätverkskortet trasigt.

har gått igenom bios också, tror nätverkskortet är trasigt.

edit: testade med gamla firmware till routern, inget funkar

Permalänk

ok, nu har jag hämtat kompisens burk och installerat kortet, samma hastigheter. nätverkskortet trasigt?

Permalänk
Rekordmedlem

Mäter du hastigheten eller läser du bara av länkhastigheten ?
Kan du posta en skärmdump från inssider ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Mäter du hastigheten eller läser du bara av länkhastigheten ?
Kan du posta en skärmdump från inssider ?

tptest.

vad är inssider?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av relevantia:

vad är inssider?

Ett program som kartlägger wifi och ger ett grafiskt svar, så här ser det ut hemma hos mig
Versioner under 4 är gratis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

Finns alltid en stor chans att det finns många grannar på samma eller närliggande kanaler, är värt att använda t.ex Inssider och kolla vad som verkar optimalt för just dig! .)

Permalänk

jag förstår inte programmet, hittar ni ngt fel?
http://s29.postimg.org/3lynoqct3/Namnl_s.png

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av relevantia:

Ja ett fel är att ligga på samma kanaler som en annan AP, gå till en högre kanal manuellt så ni inte behöver dela på etertiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja ett fel är att ligga på samma kanaler som en annan AP, gå till en högre kanal manuellt så ni inte behöver dela på etertiden.

ok, hur byter man kanal?
http://s28.postimg.org/dmmd34zkd/Namnl_s.png

är det här man byter? testade 44, samma hastighet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av relevantia:

ok, hur byter man kanal?
http://s28.postimg.org/dmmd34zkd/Namnl_s.png
http://s28.postimg.org/dmmd34zkd/Namnl_s.png

är det här man byter? testade 44, samma hastighet.

Du bör byta så att du inte överlappar det andra nätet på 5GHz för det är väl inte ditt nät ? Du ser på Inssiderbilden när näten inte kolliderar. Du kan även prova att minska kanalbredden och se om det påverkar farten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du bör byta så att du inte överlappar det andra nätet på 5GHz för det är väl inte ditt nät ? Du ser på Inssiderbilden när näten inte kolliderar. Du kan även prova att minska kanalbredden och se om det påverkar farten.

det andra nätet? vilket? yalcin (2.4ghz) och yalcin 5 (5ghz) är mina.

vilken bild?

får leka lite mer imorn och ringa asus support...

Permalänk
Medlem

Vad kör du för operativsystem på datorn med nätverkskortet?
Hade liknande problem i windows 7, böt till windows 8 och drivrutinerna var mycket bättre, ökade prestandan markant.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av relevantia:

det andra nätet? vilket? yalcin (2.4ghz) och yalcin 5 (5ghz) är mina.

vilken bild?

får leka lite mer imorn och ringa asus support...

Ssidt Yalcin 5 ligger på samma kanaler som ASUS-JM (36+40) och jag bommade att du har ett mellanslag i ssidt vilket man inte ska ha så ta bort det, en del apparater är känsliga och kräver korrekt ssid för att fungera bra.

Med bilden menar jag bilden inssider visar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ok, har skaffat mig ett nytt nätverkskort.

nu får jag 2mbit ner och 120mbit upp.

ett roligt skämt?

Permalänk
Medlem

Hur långt har du mellan din dator och din router

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

tptest.

vad är inssider?

Då har du egentligen inte en susning om det är ditt trådlösa som bråkar eller internetförbindelsen som är långsam vid mättillfället?
Gör istället en filöverföring mot en dator ansluten med kabel till routern.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Den borde helt klart ge mera då min router TP-Link TL-WDR3600 ger 89Mbit på trådlöst via min 250Mbit lina.

Så nog borde Asus värsting klara betydligt mer. Det låter som att det är något i miljön som stör mycket trådlösa nätverk runt om?
Testat med olika kanaler på det trådlösa?

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Borde ju vara större kanalbredd ifall ditt nät kör ac, min 80 mhz (kan ju iofs vara inssider som inte visar rätt).
Sen beror det lite på hur mycket annat i du har anslutet som inte stödjer ac. Det blir ju extra problem om det finns någon annan som har en AP på samma kanal dessutom.
Har du testat faktisk throughput på telefonerna, eller bara kollat anslutningens hastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av relevantia:

ok, har skaffat mig ett nytt nätverkskort.

nu får jag 2mbit ner och 120mbit upp.

ett roligt skämt?

Att byta nätverkskort förändrar inte vilka kanaler som används elerl ev nandra inställningar i routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

det är ca 6m mellan dator och router. 2 dörrar emellan. men det spelar ingen roll, med telefonerna får jag ca 200mbit.

nu har jag testat att avinstallera asus trådlösa program och kör istället med windows 7 eget interface. får ca 30mbit på 5ghz. varför får jag inte mina 250mbit som jag borde ha?

jag tror att det är grejjer man ska ändra här? det finns en massa inställningar där som man kan scrolla...
http://s27.postimg.org/72yljhqxv/Namnl_s.png

Kan du flytta din dator till samma rum som routern och testa igen. Sedan undrar jag vilken telefon du använder när du får 200 mbit?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |