El-giganten falsk prissänkning

Permalänk
Medlem

El-giganten falsk prissänkning

Ikväll har El-giganten "prissänkning" på större delen av sortimentet. Vad tycker ni om reor där priserna höjs?

Finns det inte lagar kring detta?

Exempel på TV-priser

Källa (Reddit)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

Men ingen av de produkterna i listan finns ju listade bland produkterna i nattöppetrean. Det ser snarare ut som att dessa varit prissänka i deras förra kampanj. De sattes ner tidigare i juni och priset justerades tillbaka upp igår.

Edit: Dessutom så ser man inte bara Elgiganten med den frågan du gjort på Prisjakt. Du måste gå in på Statistik för att se. Om man tex tittar på 75" TV'n så har Elgiganten sänkt den med 15k senast. Förmodligen för att de har legat med ett alldeles för högt pris. Det är i själva verket två andra butiker som höjt priset med 2700kr på den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

De får väl prissätta och hålla på hur de vill. Du är varken tvungen att läsa deras reklam eller köpa deras produkter.

Att priser justera på saker stup i kvarten är väl inget konstigt. De sysslar med att tjäna pengar genom att övertala folk om att de behöver nya prylar, inte välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Ikväll har El-giganten "prissänkning" på större delen av sortimentet. Vad tycker ni om reor där priserna höjs?

Finns det inte lagar kring detta?

http://i.imgur.com/vdlWOFj.jpg

Exempel på TV-priser

Källa (Reddit)

Var inte mycket varor du länka där som går upp i pris
Varor som tidigare varit på rabatt som går upp till sitt vanliga pris är inte nåt som är olagligt
Det finns lagar som reglerar hur länge en vara får vara på rabatterat pris sen måste butiken höja varan eller göra det lägre priset till original pris
Inte alls ovanligt att priserna på gamla rabatter går upp när dom gör stora sänkningar på det övriga sortimentet,

Permalänk
Medlem

Precis som giplet poängterar, inte någon av de fem apparaterna i bilden från prisjakt är med i EGs kampanj. I vanlig ordnng leker folk på reddit kollektiv häxjakt helt utan källkritik.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

De får väl prissätta och hålla på hur de vill

Nej det får dom inte alls!
Det finns lagar för hur prissättningar på/innan reor får se ut tex är det inte lagligt att höja ett pris för att få det att se ut som en större rea kort därefter.
Det är ej heller lagligt med reor hur som helst tex så kan du ej ha en och samma vara i många reor på rad (för då är det inte en rea utan ett ordinarie pris).
Och rea/rabatt/extra pris/kanon priser/etc/etc är samma sak.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

inte ovanligt, skulle köpa en tv för 3år sedan, då kostade den 12,000kr tror jag, men bestämde mig för att vänta till mellandagsrean då det bara var 3v dit.
Skyndade mig dit för att göra ett fynd, men fick då se att TV'n kostade 14,000kr (förr 16,000kr stod det)

Detta var dock på expert

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Samma saker pågår överallt i alla brancher nästan.
och man får ha lite koll o hänga med och läsa på, om man skall göra sig en bra deal.

Men någon måste alltid betala ett högre pris, för att du skall kunna få ett bra, den regeln gäller i så många brancher
färsk fisk, Aktier, literpris på kemikalier, resor, restauranger och bilar "you name it"

Det gäller att vara informerad och lite påläst om just det du skall handla, den regeln gäller alltid.
att INTE göra de där välkända felen som Impulsköp, eller det så kallade REA köpet.

Tro inte jag sitter o dissar alla nu, utan jag har lärt mig detta under mitt liv av egna misstag
Men vet man bara om det nu så klarar man att göra lite bättre deals lite oftare..kanske.

Sen att det finns en stor MOB som aldrig lär sig, utan är villiga att både utstå timslånga köer, trängsel, sura miner, och hårda ord
för att bli lurade av säljarens mördande reklam, ja dessa kommer alltid att finnas, och vi andra som vet bättre, kan bara lungt luta oss tillbaka i soffan o le..:)

I alla fall när det gäller sånt som vi vet något om! och de skrattar nog like mycket åt oss, när vi inhandlar just den saken/produkten som de är intresserade eller arbetar med och vet så mycket om...och vi så lite:)

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blacksheep:

Samma saker pågår överallt i alla brancher nästan.
och man får ha lite koll o hänga med och läsa på, om man skall göra sig en bra deal.

Men någon måste alltid betala ett högre pris, för att du skall kunna få ett bra, den regeln gäller i så många brancher
färsk fisk, Aktier, literpris på kemikalier, resor, restauranger och bilar "you name it"

Det gäller att vara informerad och lite påläst om just det du skall handla, den regeln gäller alltid.
att INTE göra de där välkända felen som Impulsköp, eller det så kallade REA köpet.

Tro inte jag sitter o dissar alla nu, utan jag har lärt mig detta under mitt liv av egna misstag
Men vet man bara om det nu så klarar man att göra lite bättre deals lite oftare..kanske.

Sen att det finns en stor MOB som aldrig lär sig, utan är villiga att både utstå timslånga köer, trängsel, sura miner, och hårda ord
för att bli lurade av säljarens mördande reklam, ja dessa kommer alltid att finnas, och vi andra som vet bättre, kan bara lungt luta oss tillbaka i soffan o le..:)

I alla fall när det gäller sånt som vi vet något om! och de skrattar nog like mycket åt oss, när vi inhandlar just den saken/produkten som de är intresserade eller arbetar med och vet så mycket om...och vi så lite:)

Du har rätt. Man ska alltid vara påläst.

Men det har inget med Elgigantens rea att göra så vitt jag kan se. Jag var inne på elgigantens site och kollade de TV de har ute på rea och av de stickprov jag gjort kan jag inte se att det är något konstigt. Man kan ju följa priset bakåt på prisjakt. De apparater som TS listar finns inte med i kampanjen alls. Så detta är ett storm i ett vattenglas från början till slut.

Hade man varit påläst så hade man snabbt genomskådat TS inlägg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Va på elgiganten igår.. Och de hade som varje år höjt priserna lagom till deras rea... Blir så besviken var gång jag går dit...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Någon missförstår totalt hur porisjakt fungerar. Dessa sökningar visar artiklar som finns på elgiganten, och som någon butik ändrat idag, inte nödvändigtvis priser som elgiganten ändrat idag.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Lite kort, det täcker inte allt, vissa delar faller även under falsk marknadsföring när man bollar med priser så för att ge en falsk bild av konstnaden osv, oftast klarar de sig på att ingen/få anmäler och de gör vinster stora nog att täcka ev. klagomål med lite "hush rabbatter".

Det krävs att ganska många ska klaga innan det leder till något extremt, annars brukar det bara på sin höjd vara en tillsägning från ARN om de ens drar det så långt.

EDIT:
Detta t.ex. kan ju ifrågasättas dock säger de aldrig rea just för att undvika, de kallar det erbjudande och ger en rea liknande look (gränsar till falsk marknadsföring det med, men otroligt svårt att driva)

http://www.elgiganten.se/cms/bild/veckans-erbjudanden-bild-tv...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2600737

Elgiganten 2014-06-10 -5:- 10 990:- Philips 47" 3D Smart LED-TV 47PFS7509
Elgiganten 2014-06-05 Nytt pris 10 995:- Philips 47" 3D Smart LED-TV 47PFS7509

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ferrat:

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Lite kort, det täcker inte allt, vissa delar faller även under falsk marknadsföring när man bollar med priser så för att ge en falsk bild av konstnaden osv, oftast klarar de sig på att ingen/få anmäler och de gör vinster stora nog att täcka ev. klagomål med lite "hush rabbatter".

Det krävs att ganska många ska klaga innan det leder till något extremt, annars brukar det bara på sin höjd vara en tillsägning från ARN om de ens drar det så långt.

EDIT:
Detta t.ex. kan ju ifrågasättas dock säger de aldrig rea just för att undvika, de kallar det erbjudande och ger en rea liknande look (gränsar till falsk marknadsföring det med, men otroligt svårt att driva)

http://www.elgiganten.se/cms/bild/veckans-erbjudanden-bild-tv...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2600737

Elgiganten 2014-06-10 -5:- 10 990:- Philips 47" 3D Smart LED-TV 47PFS7509
Elgiganten 2014-06-05 Nytt pris 10 995:- Philips 47" 3D Smart LED-TV 47PFS7509

Varför länkar du till en TV från Panasonic på Elgiganten och en helt annan TV från Philips på Prisjakt? Vad försöker du säga med jämförelsen av två helt olika produkter?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dragone:

Va på elgiganten igår.. Och de hade som varje år höjt priserna lagom till deras rea... Blir så besviken var gång jag går dit...

På vilken/vilka varor? Menar du att de höjt priset på en vara som de nu har på rea? Har du något exempel?
För att höja priset på sina andra varor för att få reaerbjudandena att se bättre ut är så vitt jag vet tillåtet. Begränsningen är att man inte får höja priset på en reavara två veckor innan rea och sedan sänka priset för att få det att se bättre ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Fattar inte varför man hänger upp sig på att det står "REA!" intill ett pris. Det är ju det faktiska priset vid köptillfället som är intressant, oavsett om det är rea eller inte. Antingen är det ett bra pris, eller så är det inte det.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

Fattar inte varför man hänger upp sig på att det står "REA!" intill ett pris. Det är ju det faktiska priset vid köptillfället som är intressant, oavsett om det är rea eller inte. Antingen är det ett bra pris, eller så är det inte det.

Helt rätt. Men det finns även en laglig aspekt här, vilket är det som jag uppfattar diskuteras i tråden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Någon missförstår totalt hur porisjakt fungerar. Dessa sökningar visar artiklar som finns på elgiganten, och som någon butik ändrat idag, inte nödvändigtvis priser som elgiganten ändrat idag.

Ja och Nej!
Man kan se exakt när och med hur mycket en butik ändrade sina priser på en vara på prisjakt (och samtidigt se alla andra butiker) och det även om dom inte var dyrast/billigast.
Gå in på tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2534247 sen klickar du på den lilla svarta nedåt pilen/triangeln före elgigantens namn i prishistoriks listan så ser du när dom ändrade och hur mycket.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av hoski:

Fattar inte varför man hänger upp sig på att det står "REA!" intill ett pris. Det är ju det faktiska priset vid köptillfället som är intressant, oavsett om det är rea eller inte. Antingen är det ett bra pris, eller så är det inte det.

Exakt så är det, och är man lite smart har man innan kollat in just den saken man vill ha och läst på lite. I dagens läge, när all info fiins så nära till hand i våran jackficka. kan man bara inte komma o gnälla o säga att jag visste inte.

En lärdom jag också tar med mig är. har man sedan köpt det man ville ha, till ett pris man just då tyckte var ok, skall man ju kanske inte (om man är lätt irriterad) gå in o kolla vad priset på varan är, dagarna, veckorna efter man gjort köpet. om man inte tål att se en nergång i priset...DS. eller så tål man det och lever med det

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

Nattöppetrea, mellandagsrea, sommarea, vinterrea, vårrea, höstrea, lagerrensing, julrea, börja-skola-rea, janarirea, midsommarea. De borde bara börja kalla det "ordinarie pris", det börjar bli löjligt med ordet REA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Nattöppetrea, mellandagsrea, sommarea, vinterrea, vårrea, höstrea, lagerrensing, julrea, börja-skola-rea, janarirea, midsommarea. De borde bara börja kalla det "ordinarie pris", det börjar bli löjligt med ordet REA.

Haha precis. Dom har ju satt sig själva i en kass sits, folk är så vana vid rea att det "måste" vara rea för att sälja...

Siba skippade ju det hela:
http://www.resume.se/nyheter/reklam/2012/06/04/siba-slutar-me...
Välkommen tanke men tycker aldrig att SIBA haft bäst priser på det jag letat efter.

Och sen falsk rea hit och lagar dit, visst, första gången någonsin..
Men idag är det ju så standard att det bara är saksamma. Vill dom fulhöja priser eller sälja dyrare än konkurrenter på sin REA, fine... Prisjakt har ju gjort det så enkelt för konsumenterna att man måste vara bra dum att oventandes köpa till överpris.
Handla om du vill handla, handla inte annars. Låter mest som att folk är bittra över att dom inte kan köpa senaste 75"s TV:n för 1/3 av marknadspris.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Ja och Nej!
Man kan se exakt när och med hur mycket en butik ändrade sina priser på en vara på prisjakt (och samtidigt se alla andra butiker) och det även om dom inte var dyrast/billigast.
Gå in på tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2534247 sen klickar du på den lilla svarta nedåt pilen/triangeln före elgigantens namn i prishistoriks listan så ser du när dom ändrade och hur mycket.

prishistoriken känner jag till ja. Nu syftar jag på resultatet av sökningen i fråga. Priserna som visas där har inte (nödvändigtvis) med elgiganten att göra.

Det jag skrev var helt enkelt att kombinationen av knapparna "Pris ändrat idag" och "Elgiganten" inte betyder "Priser som elgiganten ändrat idag"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Smet in och tittade lite, hittade en skum variant som nog är precis det TS syftar på:

Elgiganten
2014-06-12 -2837:- 6 890:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-06-09 +2737:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-06-03 -2737:- 6 990:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-06-02 +2837:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-29 -2837:- 6 890:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-26 +2837:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-22 -2837:- 6 890:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-13 -252:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-06 -11:- 9 979:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-04-30 -5:- 9 990:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-04-28 Nytt pris 9 995:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN

Där ser man till och med att just den här TV:n har satts upp i pris ungefär lika mycket som den satts ner någon dag efter ett antal gånger senaste månaden... Tror knappast inköpspris svänger med flera tusen kronor på ett par dagar.

Här är ett annat exempel där samma mönster antyds:

Elgiganten
2014-05-15 +1905:- 31 895:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE
2014-05-13 -1905:- 29 990:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE
2014-05-12 +1905:- 31 895:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE
2014-05-06 Nytt pris 29 990:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE

Nu har jag iofs inte tittat hur det hela sammanfaller med REA, men oavsett så känns det som ett skumt mönster.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gaminggirl:

Smet in och tittade lite, hittade en skum variant som nog är precis det TS syftar på:

Elgiganten
2014-06-12 -2837:- 6 890:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-06-09 +2737:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-06-03 -2737:- 6 990:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-06-02 +2837:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-29 -2837:- 6 890:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-26 +2837:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-22 -2837:- 6 890:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-13 -252:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-06 -11:- 9 979:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-04-30 -5:- 9 990:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-04-28 Nytt pris 9 995:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN

Där ser man till och med att just den här TV:n har satts upp i pris ungefär lika mycket som den satts ner någon dag efter ett antal gånger senaste månaden... Tror knappast inköpspris svänger med flera tusen kronor på ett par dagar.

Här är ett annat exempel där samma mönster antyds:

Elgiganten
2014-05-15 +1905:- 31 895:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE
2014-05-13 -1905:- 29 990:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE
2014-05-12 +1905:- 31 895:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE
2014-05-06 Nytt pris 29 990:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE

Nu har jag iofs inte tittat hur det hela sammanfaller med REA, men oavsett så känns det som ett skumt mönster.

Eftersom de har sina reapriser på prisjakt så har väl TV'n varit på rea. Det finns regler för hur mycket en produkt får vara på rea innan reapriset får anses vara ordinarie pris. De är och nosar på den gränsen på den första TV'n, och det är kanske just därför som det ordinarie priset nu är 6890kr. För den TV'n är inte på rea just nu. 6890kr är så vitt jag kan se ett ordinarie pris.

Vad inköpspriset är är helt ointressant. Butiker får sätta vilka priser de vill. Den enda regeln är att om de vill gå ut med ett erbjudande med ett sänkt pris i någon form, oavsett om de kallar det för rea eller ej, så måste det finnas ett högre ordinarie pris som det finns någon substans i.

Det är ett sunt råd att kolla runt innan man handlar något oavsett om det är på rea hos butik ditt eller datt. Har man generellt sett höga priser på en eller flera varor kan det ju se bra ut med en stor prissänkning, men ändå vara så att en annan butik säljer varan billigare även till ordinarie pris. Det är upp till oss som konsumenter att hålla rätt på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Smet in och tittade lite, hittade en skum variant som nog är precis det TS syftar på:

Elgiganten
2014-06-12 -2837:- 6 890:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-06-09 +2737:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-06-03 -2737:- 6 990:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-06-02 +2837:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-29 -2837:- 6 890:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-26 +2837:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-22 -2837:- 6 890:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-13 -252:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-06 -11:- 9 979:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-04-30 -5:- 9 990:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-04-28 Nytt pris 9 995:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN

Där ser man till och med att just den här TV:n har satts upp i pris ungefär lika mycket som den satts ner någon dag efter ett antal gånger senaste månaden... Tror knappast inköpspris svänger med flera tusen kronor på ett par dagar.

Här är ett annat exempel där samma mönster antyds:

Elgiganten
2014-05-15 +1905:- 31 895:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE
2014-05-13 -1905:- 29 990:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE
2014-05-12 +1905:- 31 895:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE
2014-05-06 Nytt pris 29 990:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE

Nu har jag iofs inte tittat hur det hela sammanfaller med REA, men oavsett så känns det som ett skumt mönster.

Ser dock inte att är rea på den, på nätet
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL50W805BBN/so...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gaminggirl:

Smet in och tittade lite, hittade en skum variant som nog är precis det TS syftar på:

Elgiganten
2014-06-12 -2837:- 6 890:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-06-09 +2737:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-06-03 -2737:- 6 990:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-06-02 +2837:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-29 -2837:- 6 890:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-26 +2837:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-22 -2837:- 6 890:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-13 -252:- 9 727:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-05-06 -11:- 9 979:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-04-30 -5:- 9 990:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN
2014-04-28 Nytt pris 9 995:- Sony 50" 3D Smart LED-TV KDL-50W805BBN

Där ser man till och med att just den här TV:n har satts upp i pris ungefär lika mycket som den satts ner någon dag efter ett antal gånger senaste månaden... Tror knappast inköpspris svänger med flera tusen kronor på ett par dagar.

Här är ett annat exempel där samma mönster antyds:

Elgiganten
2014-05-15 +1905:- 31 895:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE
2014-05-13 -1905:- 29 990:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE
2014-05-12 +1905:- 31 895:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE
2014-05-06 Nytt pris 29 990:- Samsung 65" 3D Smart LED-TV UE65F9005XXE

Nu har jag iofs inte tittat hur det hela sammanfaller med REA, men oavsett så känns det som ett skumt mönster.

Fast den första TVn verkar ju ligga på runt 9000 kr på de flesta sidorna så det verkar vara listpriset. Sen har Elgiganten, Siba och Mediamarkt ett eget litet priskrig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

"Alla" gör det ju, så i min bok sticker åtminstone inte Elgiganten ut som extra dåliga. Om någon hemelektronik ÅF sticker ut, så är det Dustinhome. Priserna justeras upp och ner och man har mage att haussa vilket uselt skiterbjudande som helst. Själv har jag slutat bry mig för längesedan, men lite synd kan jag nog tycka om de som inte begriper bättre och påverkas av rea-hetsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Varför länkar du till en TV från Panasonic på Elgiganten och en helt annan TV från Philips på Prisjakt? Vad försöker du säga med jämförelsen av två helt olika produkter?

Länkade till veckans erbjudande sidan där (inte till en specifik tv)
--Veckans erbjudande sidan
http://www.elgiganten.se/cms/bild/veckans-erbjudanden-bild-tv...

är på första raden, andra från vänster, men det var kanske lite otydligt, tog bara en av deras "erbjudande" TV på random.

TVn egna sida
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/47PFS7509/phili...

Det var just erbjudande delen på 5:- på en artikel för 11K som jag menade att belysa.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Jag kollar alltid på reklamen vad jag INTE ska köpa, men sen åker jag alltid till netonnet istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB