Coolit stämmer Asetek för patentintrång i slutna vattenkylningssystem

Permalänk
Melding Plague

Coolit stämmer Asetek för patentintrång i slutna vattenkylningssystem

Efter att ha tilldelats ett nytt patent stämmer Coolit konkurrenten Asetek för inkräkta på företaget intellektuella egendom i den senaste generationen slutna vattenkylningssystem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit intressant att veta vilka system som görs av vilka?

Som jag fattar det så gör Coolit och Asetek kylare åt andra företag, eller är jag ute och snurrar nu?

Om nu produkter måste dras in pga stämningen, vilka påverkas av detta då?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Bild på corsair-kylare? Antagligen bara för att inte ställa sig på någons sida, men ändå förstå handlingen med artikeln!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av FrithiofeN:

Bild på corsair-kylare? Antagligen bara för att inte ställa sig på någons sida, men ändå förstå handlingen med artikeln!

Skickades från m.sweclockers.com

Coolit bygger Corsairs kylare, så det är i högsta grad relevant.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hade ju varit intressant att veta vilka system som görs av vilka?

Som jag fattar det så gör Coolit och Asetek kylare åt andra företag, eller är jag ute och snurrar nu?

Om nu produkter måste dras in pga stämningen, vilka påverkas av detta då?

Det stämmer. Så vitt jag vet säljer varken Coolit eller Asetek några egna system, utan det är enbart OEM-tillverkning. Vet dock inte exakt vilka märken som använder Coolit respektive Asetek, men det enda (?) som inte gör det är väl Arctic som har sin egen specialare.

Just det, Swiftech (specifikt H220) finns väl också, som Coolit hade stämt, eller hur var det nu?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt logiken i stämningen, hur kan asetek "medvetet" inkräktat på coolits intellektuella egendom om dom bara nyligen har fått patent för det här?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av WoG:

Hade ju varit intressant att veta vilka system som görs av vilka?

Som jag fattar det så gör Coolit och Asetek kylare åt andra företag, eller är jag ute och snurrar nu?

Om nu produkter måste dras in pga stämningen, vilka påverkas av detta då?

Skrivet av backfeed:

Det stämmer. Så vitt jag vet säljer varken Coolit eller Asetek några egna system, utan det är enbart OEM-tillverkning. Vet dock inte exakt vilka märken som använder Coolit respektive Asetek, men det enda (?) som inte gör det är väl Arctic som har sin egen specialare.

Just det, Swiftech finns väl också, som Coolit hade stämt, eller hur var det nu?

Coolit gör vad jag vet bara åt Corsair i dagsläget, de har någon form av exklusivitetsavtal. Asetek har tidigare gjort åt en hel rad olika (bland annat Corsair, Antec, Arctic), men i dagsläget handlar det väl främst om NZXT samt en rad OEM (AMD-kylaren för 295X2, Intels vattenkylare..). Enermax och Silverstone använder en annan tillverkare, och Antec gör någon form av egen grej med okänd partner.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av xellll:

Förstår inte riktigt logiken i stämningen, hur kan asetek "medvetet" inkräktat på coolits intellektuella egendom om dom bara nyligen har fått patent för det här?

Det finns ingen logik i patent som det är utformat idag.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xellll:

Förstår inte riktigt logiken i stämningen, hur kan asetek "medvetet" inkräktat på coolits intellektuella egendom om dom bara nyligen har fått patent för det här?

Att det är godkänt först nu betyder inte att det är inlämnat nu. Det kan ha väntat på att bli godkänt ett bra tag.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

they're pulling an Apple, eh

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

they're pulling an Apple, eh

Personligen tycker jag att hårdvarupatent makes lot more sense än mjukvarupatent. Apple har t.ex patent på att man länkat telefonnummer i ett sms till telefonappen...

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Hur kan man patentera det där? det är juh gammal teknik! Min supreme hf har precis samma design med microkanaler och en "jetplate".

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av X1t:

Hur kan man patentera det där? det är juh gammal teknik! Min supreme hf har precis samma design med microkanaler och en "jetplate".

Precis, det borde ju finnas något som liknar prior art här.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

förihelvete, låt småbarnen leka i sandlådan !
Finns långt många fler som använder en liknande lösning i sina kylblock, bullshit med patent som dessa !
Sätt en gymnasieklass på att designa ett vettigt kylblock och någon kommer ge samma lösning som här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

2014 - 2007 = 7. Så om de nu utvecklat den tekniken i 7 år, varför inte patentera den från början. Svårt att tro att kanadensiska patentverket är riktigt så långsamt.......

Sedan är ju alltid frågan; hur självklar kan en viss teknik vara enligt tillgänglig (dvs. inte deras egen) forskning om termodynamik och sån skit. Ibland är det kanske inte så konstigt att två företag når liknande slutsats.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

2014 - 2007 = 7. Så om de nu utvecklat den tekniken i 7 år, varför inte patentera den från början. Svårt att tro att kanadensiska patentverket är riktigt så långsamt.......

Sedan är ju alltid frågan; hur självklar kan en viss teknik vara enligt tillgänglig (dvs. inte deras egen) forskning om termodynamik och sån skit. Ibland är det kanske inte så konstigt att två företag når liknande slutsats.

Det kan ta väldigt lång tid för patent att godkännas (om inte annat för att det är lång kö), så det är inte omöjligt.

Visst var det väl Asetek som stämde Coolit senast? Så Coolit försöker kanske bara hämnas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Personligen tycker jag att hårdvarupatent makes lot more sense än mjukvarupatent. Apple har t.ex patent på att man länkat telefonnummer i ett sms till telefonappen...

Eller nä. Säg att det inte går att göra något bättre med dagens teknik eller det går inte att utveckla en bättre lösning hur man än vrider och vänder på det. Ska då företagen utan patentet behöva nöja sig med den uttdaterade tekniken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Eller nä. Säg att det inte går att göra något bättre med dagens teknik eller det går inte att utveckla en bättre lösning hur man än vrider och vänder på det. Ska då företagen utan patentet behöva nöja sig med den uttdaterade tekniken?

Skickades från m.sweclockers.com

Hahahaha, what?

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Discokungen
Skrivet av X1t:

Hur kan man patentera det där? det är juh gammal teknik! Min supreme hf har precis samma design med microkanaler och en "jetplate".

Verkligen. Konceptet är inte direkt nytt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av ELF:

Eller nä. Säg att det inte går att göra något bättre med dagens teknik eller det går inte att utveckla en bättre lösning hur man än vrider och vänder på det. Ska då företagen utan patentet behöva nöja sig med den uttdaterade tekniken?

Skickades från m.sweclockers.com

Kort svar Ja, har ett företag kommit på något nytt och revolutionerande så ska de få tjäna pengar på det under de åren som patentet gäller. Annars hade företagen satsat mindre pengar på forskning och hoppats någon annan skulle komma på något så de bara kunde kopiera det utan alla kostnader.
Patent är ett tveeggat svärd, men rätt använt är det bra.

Med det sagt så används patent inte rätt idag för det är en jäkla lekstuga och detta patentet är bara löjligt då det varken var nytt eller revolutionerande med ett vattenblock med följande design 2007 ens.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Coolit bygger Corsairs kylare, så det är i högsta grad relevant.

Jaja! Då förstår ja! (känner mig dum)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet var Cathar först med denna teknik i vattenblock till datorer, med sin LRWW. Och han var knappast först med jet-munstycken för vätskebaserad kylning, bara först i PC-världen.
Sedan gjorde Danger Den mer eller mindre en klon av LRWW med sitt RBX-block. Och efter det så började alla stora vattenblockstillverkare använda slitsformade jet-munstycken med inlopp i mitten av blocket. Och efter det Coolit, och i princip sist av alla Asetek. Så det känns ju väldigt motiverat att Coolit ska stämma någon för teknik de själva stulit i minst fjärde led.

USA's patentsystem är helt otroligt...

Permalänk

Haha, man undrar ju när detta patent är uttaget.. det är ju teknik vi använde för 10 år sedan, innan det fanns några kommersiella produkter för PC-marknaden, när vi fräste våra egna block i högskolans maskinhallar!

Permalänk
Medlem

Ok, det är ett hårdvarupatent som faktiskt ser vettigt ut. Problemet är ju timingen.
Att patentera något som redan har finns och används borde inte vara möjligt. (rösta PP Det borde ju lixom vara ganska uppenbart att detta patent kommer att fallera i en rättsinstans pga, prior art.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Att patentera något som redan har finns och används borde inte vara möjligt.

Vad menar du?
Det var ju Coolit som uppfann tekniken 2007, sen att det tog tid att få patentet godkänt spelar väl ingen roll.

"Trots att patentet bara nyligen godkänts uppges tekniken ha utvecklats redan 2007 och vara en central del av företagets nuvarande produktfamilj."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mineralvatten:

Hahahaha, what?

Han menar nog att om företag A tillverkar vattenslangar och tar patent på vattenslangsfunktionen(att kunna leverera vatten) så kan inte företag B tillverka produkter för att leverera vatten. Get it?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

Finns inte det prior art på det?
Kan tänka mig att någon redan gjort samma sak för 50 år sedan.

Vattenkylning är ju knappast nytt, och det finns nog industrijättar på det som gjort enorma vattenreningsteknisk och anställer tusentals ingenjörer.

Säkert används i någon server hall, rymdfärja, sjukhus, fabrik eller nåt.

Permalänk
Medlem

Det var ju bara mer än tio år sedan vi hade Cathars block kommersiell och tekniken i sig var ju inte ny på den tiden. Asetek och Coolit kom in på marknaden t.o.m. efter LR Cascade och patenten ansökes långt senare. Missbruk av systemet från båda sidorna i konflikten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ELF:

Eller nä. Säg att det inte går att göra något bättre med dagens teknik eller det går inte att utveckla en bättre lösning hur man än vrider och vänder på det. Ska då företagen utan patentet behöva nöja sig med den uttdaterade tekniken?

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att de ska få sno andras ideer bara för att de är mindre företag? Inte för att jag stödjer det träsk som kallas det Amerikanska patentverket men seriöst? Självfallet ska man få skydda den teknik man själv har tagit fram utan att andra ska kunna ta enorma genvägar och tjäna pengar på något man själv har tagit fram och antagligen lagt en hel del pengar på.

Skrivet av Lordsqueak:

Ok, det är ett hårdvarupatent som faktiskt ser vettigt ut. Problemet är ju timingen.
Att patentera något som redan har finns och används borde inte vara möjligt. (rösta PP Det borde ju lixom vara ganska uppenbart att detta patent kommer att fallera i en rättsinstans pga, prior art.

Enligt lag så kan man inte ta patent på något som redan existerar sedan tidigare. För att patentera något måste man bevisa att man själv kommit på tekniken.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det stämmer. Så vitt jag vet säljer varken Coolit eller Asetek några egna system, utan det är enbart OEM-tillverkning. Vet dock inte exakt vilka märken som använder Coolit respektive Asetek, men det enda (?) som inte gör det är väl Arctic som har sin egen specialare.

Just det, Swiftech (specifikt H220) finns väl också, som Coolit hade stämt, eller hur var det nu?

Ehh Jag har ingen aning om CoolIT säljer egna AIO system nuförtiden, men jag kör med en variant sedan ca: 3-4år tillbaka. Resterande har redan besvarats utav andra medlemmar.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7