RAID 1, hjälp en nååb

Permalänk

RAID 1, hjälp en nååb

Tjo!

Jag har lyckats konfa upp min dator till OS på 1 SSD och sen RAID 1 på två st WD RED 2T.
Så här gjorde jag:
1) I BIOS (Moderkort: ASRock Z77E-ITX), slå på Sata Mode = RAID.
2) Reboot och sätt WD Red 1 och 2 till samma Raid Volym.
3) Reboot och installera windows.
4) I windows formatera till MBR och skapa nya Lable (F: för Fiskgratäng).

Så, om jag nu inte är helt efter så blir ju detta att jag använder mig av RAID-kontrollern på moderkortet.
Om jag nu vill använda mig av t.ex Intel RTS är det bara att ändra Sata-mode till ACHI i BIOS sen köra på som inget har hänt?
Eller måste jag ta bort Raid Volymen och göra om allt i Intel RTS?

Sen en helt random fråga, kan man byta runt med hårddiskarna på SATA-kontakterna eller är de låsta på något vänster efter man konfat dom?

Ha en ypperligt trevlig fredag!

Permalänk
Medlem

Nej du ska inte ändra tillbaka

Permalänk
Skrivet av Vinzient:

Nej du ska inte ändra tillbaka

Men om jag vill köra mjukvaruraid istället då?
Verkar vara massa mer fördelar med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Pretender:

Men om jag vill köra mjukvaruraid istället då?
Verkar vara massa mer fördelar med det.

Det tror jag inte, hårdvaruraid brukar alltid slå mjukvaruraid i prestanda. Om du vill göra om din RAID-konfig, byta från RAID till AHCI i BIOS, så kommer RAID-setet att slås sönder till två separata diskar istället. Innehållet på disken ska dock finnas kvar. Det gäller bara RAID1, för RAID5 och 0 blir datat oläsligt på diskarna om du bryter RAID-setet.

Att flytta runt diskarnas kontakter när du konfat RAID är inte att rekommendera, troligtvis förstår sig RAID-kontrollern inte på detta och tror att ditt RAID-set är trasigt och du måste skapa om det igen. Du kan dock kolla upp det i manualen för RAID-kontrollern, brukar kallas "disk roaming".

Permalänk
Medlem

Om du ska köra intel raid1 på dit moderkotr vilket du inte har berättat vad det är för ett så ska det stå i bios/uedi på raid inte ahci

Sen så kapar du den där. Och sen kör du bara på vilket os du nu kör. Intel rapid storage är inte ett krav i windwows. men dumt att inte installera. Men du kan skita i det mästa. har du den i raid 1 är den i det. som om du har dålig prestanda eller inte kan se om den är trasig utan att starta om datorn är en annan sak. ahci vill du inte ha om du ska köra raid på mb. (det är det i alla fall mer eller mindre då du väljer raid)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Det tror jag inte, hårdvaruraid brukar alltid slå mjukvaruraid i prestanda..

Ren hårdvaruraid har en chans. Med cpu-understöd raid vilket detta är så är det klart tveksamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Det tror jag inte, hårdvaruraid brukar alltid slå mjukvaruraid i prestanda.

Kanske får 10 år sedan, men idag får du nog ha rätt dyr utrustning om det ska stämma. Man bör försöka hålla sig till mjukvaruraid för att minska beroendet till en viss hårdvarukombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Kanske får 10 år sedan, men idag får du nog ha rätt dyr utrustning om det ska stämma. Man bör försöka hålla sig till mjukvaruraid för att minska beroendet till en viss hårdvarukombination.

Ah, så är det nog. Jag är mest insatt i server-RAID, konsumentprylar kanske inte står sig mot mjukvaruraid.