Permalänk
Medlem

Vad har hänt med mobiltbredband?

Hej,

Pga en totalt värdelös ADSL uppkoppling, och inget annat allternativ just nu så har jag börjat kolla runt lite på mobiltbredband.... Men vad är det som händer??

Telenor Max 12GB(?) data i månaden för 399kr i måanden

Tele2 Max 60GB data för 739! kr i månaden

Telia 40GB data för 399kr i månaden

Tre 60Gb data för 469kr i månaden

Alltele 80Gb för 299kr

Detta var säkert inte en nyhet för många av er... men vad i hel*ete har hänt på denna marknad.... Den skulle ju ersätta fast bredband.. ikke då!

Men, detta kan vara mitt enda allternativ ett tag till, ni som idag har mobiltbredband. Hur funkar det att tex spela online spel? Blir pingen för hög?

Lirar mest Bf4,WoT, D3 tex

//Rickie

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

Sverige börjar kännas mer och mer som Amerikat varje dag. Tur att trådburna bredbandet fortfarande är bra iaf, även om det knappt stegrat på 10 år. Skulle behöva lite antikartell-reglering på mobilt bredband-fronten.

Permalänk
Medlem

Antar att de kompenserar de mindre intäkterna för samtal och sms/mms med att cappa datatrafiken och därmed få folk att abonnera/fylla på mer data. Värdelöst och helt fel..

Permalänk
Medlem

Pingen på 4G är inte alls farlig, det är datamängden som är problemet. Man förbrukar den löjligt fort om man streamar lite netflix, YT eller dylikt. Problemet är att alla operatörer tycker vi skall köra mobilt, med resultatet att det blir trångt på masterna. Med mer användare så sätter de gränser för att de system som finns inte skall klappa ihop helt. De har helt enkelt inte masters om klarar alla mobiltelefoner och mobila bredband samtidigt. Det kostar dessutom på tok för mycket att uppgradera dem. Så de sätter gränser så att alla får plats på samma motorväg och i lägre hastigheter.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag kan inget annat göra än att hålla med dig, det är löjliga priser. Att ersätta en adsl uppkoppling går inte tycker inte jag. Jag menar tittar man en del på streaming så går GBen åt illa kvickt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nästan värt att betala de X antal tiotusen som det kostar att dra in fiber Mob. bredband är ett skämt i många avseenden, även om pingen kan vara bra så är det alltid datapacketloss, spikar och gränser som jävlas med en. Helt sjukt att man inte kan få bort både spikar och packetloss fastän man har den i Danderyd (en vän till mig som ska flytta snart).

Tacka vet jag 100/10 trådat.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

På vilket sätt var den relevant?

Permalänk
Medlem

Att spela på ett trådlöst funkar.. Men det är inget jag skulle rekomendera... T.ex en patch på ett spel kan ju lika på 2 gig.. Installera om hela wow.. 20-22 gig.. Osv..
Pingen är nästa sak.. De blir ju lite diff.. Så vida du inte har bra 4g täckning.. Där gick de faktiskt att spela med en 70 ms iaf vissa dagar

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

På vilket sätt var den relevant?

Hur är en artikel som direkt pratar om vad TS starta tråden för inte relevant?

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Jag använder mobilt kontantbredband från Tre, det är enda alternativet. 100GB för 399 kr är med god marginal det bästa i Sverige.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

På vilket sätt var den relevant?

Ja, nu svarade ju personen över, jag själv blev snarare mållös över frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Sverige börjar kännas mer och mer som Amerikat varje dag. Tur att trådburna bredbandet fortfarande är bra iaf, även om det knappt stegrat på 10 år. Skulle behöva lite antikartell-reglering på mobilt bredband-fronten.

knappt stegrat??? LOOOL! Du kan få 1Gbit uppkoppling for samma pris som 2Mbit (om den hastigheten ens fanns då) kostade för 10år sedan. Själv bytte jag precis från 100/10 trådat till 250/10 trådat. 2,5 gånger hastigheten vid nedladdning är inte alls dumt.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Jag använder mobilt kontantbredband från Tre, det är enda alternativet. 100GB för 399 kr är med god marginal det bästa i Sverige.

Den hade jag missat... Jo, det får ju ses som den som verkar mest prisvärda. Alltele är ju inte helt ovärt heller. 80 GB för 299 i månaden.

Obundet så är det bara en månads uppsägningtid, så det är ju bra

Får kolla mer på ovan 2 alternativ helt enkelt.

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Jag använder mobilt kontantbredband från Tre, det är enda alternativet. 100GB för 399 kr är med god marginal det bästa i Sverige.

Kör på samma, men betalar bara hälften (en deal för några månader sedan). Alternativen var comhem (dyrast men troligen bäst) eller adsl (dyrare och sämre).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nästan värt att betala de X antal tiotusen som det kostar att dra in fiber Mob. bredband är ett skämt i många avseenden, även om pingen kan vara bra så är det alltid datapacketloss, spikar och gränser som jävlas med en. Helt sjukt att man inte kan få bort både spikar och packetloss fastän man har den i Danderyd (en vän till mig som ska flytta snart).

Tacka vet jag 100/10 trådat.

Tacka vet jag 1000/100 trådat

Nejmen, det har kommit en ny trend där operatörerna börjar ta efter USA med deras löjliga gränser. Man ser väl en stor potential för att kunna styra konsumenten, och därmed lassa in storkovan.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av synapz:

knappt stegrat??? LOOOL! Du kan få 1Gbit uppkoppling for samma pris som 2Mbit (om den hastigheten ens fanns då) kostade för 10år sedan. Själv bytte jag precis från 100/10 trådat till 250/10 trådat. 2,5 gånger hastigheten vid nedladdning är inte alls dumt.

Kan nog ha blivit bättre på bredden (fler platser) men här hade vi 10/10-fiber på mitten av 90-talet, sen 100/100 i början av 2000, sen ligger det ungefär kvar där. Först nyligen man kan få tag på 1000/1000, men då med ganska enorma summor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

Hur är en artikel som direkt pratar om vad TS starta tråden för inte relevant?

Skrivet av croon:

Ja, nu svarade ju personen över, jag själv blev snarare mållös över frågan.

För att den inte bidrar med särskilt mycket fakta eller någon direkt information om varför förändringen kommit till.

Den bidrar med att vissa på att 4G gränserna har gått ner vilket TS redan konstaterat.
Den innehåller Telias ursäkt för dagen samt deras ändrade ståndpunkt vilket säger någonting om Telia men inte om marknaden som helhet.
Sen spelade det in att jag inte ser pc för alla som en källa som har mycket högre värde än valfri kvällstidning då kvaliteten på dom flesta av deras artiklar ligger på den nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av synapz:

knappt stegrat??? LOOOL! Du kan få 1Gbit uppkoppling for samma pris som 2Mbit (om den hastigheten ens fanns då) kostade för 10år sedan. Själv bytte jag precis från 100/10 trådat till 250/10 trådat. 2,5 gånger hastigheten vid nedladdning är inte alls dumt.

Mina föräldrar har haft 100/10 i gott över tio år nu. Nog för att det blivit bättre på vissa ställen men hos andra har utvecklingen stått helt stilla ett bra tag. Det är väl först nu med 1gbit som något hänt, men där är det ändå galna priser för tillfället. På sommarstället har vi däremot mycket fördelaktiga 100GB 4G från Tre för 150kr/mån.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Håller med om att priserna är sjukt dåliga och det är riktigt illa med dessa knepiga begränsningar. Problemet är att det är så dåligt utbyggt och för många som ska dela på så lite. Men att investera... Nääeeee!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

För att den inte bidrar med särskilt mycket fakta eller någon direkt information om varför förändringen kommit till.

Den bidrar med att vissa på att 4G gränserna har gått ner vilket TS redan konstaterat.
Den innehåller Telias ursäkt för dagen samt deras ändrade ståndpunkt vilket säger någonting om Telia men inte om marknaden som helhet.
Sen spelade det in att jag inte ser pc för alla som en källa som har mycket högre värde än valfri kvällstidning då kvaliteten på dom flesta av deras artiklar ligger på den nivån.

Så ditt resonemang för den fantastiskt irrelevanta kommentaren om relevansen av min artikel-länk (som var helt på ämnet) är att artikeln:
1) Visar på förändringarna i gränser, men det var inte relevant.
2) Innehåller Telias förklaring, som du inte håller med om.
3) Du har en personlig aversion mot en IDG-tidning.

Jahopp.

Edit: Kan ju noteras att jag i första kommentaren i den här tråden gjorde tämligen klart att jag inte köper ISP:ernas prissättning i förhållande till kostnader själv, och jag har en rimligt kritisk ställning till IDG-artiklar också. Det förändrar dock inte det här fallet i det minsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Tacka vet jag 1000/100 trådat

Nejmen, det har kommit en ny trend där operatörerna börjar ta efter USA med deras löjliga gränser. Man ser väl en stor potential för att kunna styra konsumenten, och därmed lassa in storkovan.

Ja, ungefär så (exakt så) är det. De letar febrilt efter områden att tjäna mycket pengar på. Nu när de inte kan ta betalt ordentligt för samtal och sms så siktar de in sig här istället. Förr eller senare kommer det att kollapsa också, antigen genom att de flesta får fiber eller genom att någon till slut faktiskt börjar med obegränsat och därmed sätter ny standard.

F.övr. vet jag inte riktigt hur skillnaden mellan 100 och 1000 skulle kunna manifestera sig ordentligt och konkret med dagens IT-användning som privatperson

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem

Operatörerna måste dra in en viss summa per kund. När allt fler slutar prata och sms'a med operatörernas tjänster och istället kör allt via datatrafik så måste de ta in pengarna någon annan stans.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av giplet:

Operatörerna måste dra in en viss summa per kund. När allt fler slutar prata och sms'a med operatörernas tjänster och istället kör allt via datatrafik så måste de ta in pengarna någon annan stans.

Sist jag kollade så hade Tele2 brutala vinstmarginaler, tror vinsten på ett år var hälften av omsättningen, vet inte hur det ser ut för andra operatörer, men det verkar inte direkt som att det går någon nöd på operatörerna. Snarare verkar det som någon form av oligopol eller kartellbildning.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, ungefär så (exakt så) är det. De letar febrilt efter områden att tjäna mycket pengar på. Nu när de inte kan ta betalt ordentligt för samtal och sms så siktar de in sig här istället. Förr eller senare kommer det att kollapsa också, antigen genom att de flesta får fiber eller genom att någon till slut faktiskt börjar med obegränsat och därmed sätter ny standard.

F.övr. vet jag inte riktigt hur skillnaden mellan 100 och 1000 skulle kunna manifestera sig ordentligt och konkret med dagens IT-användning som privatperson

Eller så blir det som i staterna, att du inte kan köpa snabbt internet utan att också köpa kanaler och annat kul. Och till och med på deras snabba abonnemang är det begränsad datamängd.

Så går det om ISPerna äger nätet. Skulle vara precis likadant om biltillverkarna ägde vägarna. Huvva...

1GBit går främst åt till off-site backup och diverse sync till mina enheter, men annars är det bara en väldigt stor e-penis med jetmotor

Dock väldigt skönt att känna att man inte behöver bry sig om vad man har för kapacitet, utan bara begränsas av den man kopplar upp sig mot. Man sparar en del tid när stora paket ska ner vid ominstallationer(typ grafikkortsdrivrutiner och spel).

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

Sist jag kollade så hade Tele2 brutala vinstmarginaler, tror vinsten på ett år var hälften av omsättningen, vet inte hur det ser ut för andra operatörer, men det verkar inte direkt som att det går någon nöd på operatörerna. Snarare verkar det som någon form av oligopol eller kartellbildning.

Vad spelar operatörernas marginaler för roll. Om nu företaget och deras ägare har vant sig vid en viss nivå på vinsterna så försöker de så klart upprätthålla dem.

Oligopol och kartellbildning tror jag att du kan glömma. Dels så verkar det bara bli fler och fler leverantörer att välja på i sverige och dels har de väldigt olika erbjudanden med olika priser. Så att de på något vis gått ihop i större skala tror jag inte.

Det du som kund kan göra är att sluta använda deras tjänster eller att i alla fall minska ditt beroende av dem. Byt till den leverantör som har de lägsta priserna för din användningsprofil. Teckna inga långa kontrakt. Osv. Dvs var en aktiv kund. Det lönar sig för övrigt alltid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

På vilket sätt var den relevant?

Läste du ens artikeln? Den var väldigt on-topic...

*Sedan är ju nästan fråga, hur är du relevant i tråden?
Självironin är uppmärksammad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Eller så blir det som i staterna, att du inte kan köpa snabbt internet utan att också köpa kanaler och annat kul. Och till och med på deras snabba abonnemang är det begränsad datamängd.

Så går det om ISPerna äger nätet. Skulle vara precis likadant om biltillverkarna ägde vägarna. Huvva...

1GBit går främst åt till off-site backup och diverse sync till mina enheter, men annars är det bara en väldigt stor e-penis med jetmotor

Dock väldigt skönt att känna att man inte behöver bry sig om vad man har för kapacitet, utan bara begränsas av den man kopplar upp sig mot. Man sparar en del tid när stora paket ska ner vid ominstallationer(typ grafikkortsdrivrutiner och spel).

Det är väl därför vi får tacka att vi bor i Sverige har ISP som t.ex Telia som är statligt ägda. Statligt ägande av fiber är fan kulmen av den svenska politiken, och det tackar vi gott för.

Hur mycket snabbare kan det egentligen gå vid ominstallation mellan 100 och 1000? Kommer du någonsin över 12MB/s ? o.O (teoretiska maxgränsen torde vara 120 MB/S)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det är väl därför vi får tacka att vi bor i Sverige har ISP som t.ex Telia som är statligt ägda. Statligt ägande av fiber är fan kulmen av den svenska politiken, och det tackar vi gott för.

Hur mycket snabbare kan det egentligen gå vid ominstallation mellan 100 och 1000? Kommer du någonsin över 12MB/s ? o.O (teoretiska maxgränsen torde vara 120 MB/S)

Det är det verkligen

Det beror helt på vart jag laddar. AMD har en gräns på 20-25MBytes/s vad jag sett, och Steam har aldrig överstigit 50MBytes/s. Däremot Origin, hoho vad roligt det är att reta andra när man sitter på Skype och snackar, och någon föreslår av man ska spela BF3/4, och man själv säger att man inte har det installerat, för att sedan 3min senare vara installerad och klar ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ju ett telenor mobilt bredband kontant - startpaket för några år sedan. Där var det obegränsad surf, startpaketet kostade dock 500kr. Det borde ju fortfarande fungera kan man tycka? Kanske inte går att köpa nytt nu dock. Där hade jag runt 100 ping till sunet. Det funkade att spela på brukade köra starcraft 2 då,. Körde även lite bf3 och det funkade även om man märkte lite delay. Detta var 3g ska tilläggas.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW