Värt att fabriks "reboota" laptopen efter 3 år?

Permalänk
Medlem

Värt att fabriks "reboota" laptopen efter 3 år?

Hallå!

Jag har en laptop som jag nu haft i cirka 3 år. Under denna tid har den haft många olika program på sig då jag spelat en stor del gratis spel (så som gratis MMORPG) som ofta kräver extra program. Jag ska snart (förhoppningsvis) börja studera och kommer troligen behöva datorn med mig. (Dator information längst ner på tråden).

Jag undrar nu, om jag skulle göra en fabriksåterställning på datorn min eller i alla fall ta bort så mycket som bara möjligt, skulle min datorn "återupplivas" efter det? Eller är alla program och allt annat som finns på den så pass gammla att det kommer orsaka problem?

Undrar även om ni tror att datorn min kommer kunna hålla i 3 år till? Den har för tillfället stängt av sig själv ett flertal gånger pga den blivit för varm (ska rengöras ifall att jag satsar på att ha datorn 3 år till)

Tacksam för alla svar och tankar, även instruktioner till hur man gör saker då jag inte är speciellt kunnig!
Rasmus

Dator information:
Toshiba Satellite L755D
Windows 7 Home Premium 64bit
Processor: AMD Phenom(tm) II P960 Quad-Core Processor 1.80 GHz
RAM: 8,00 GB (3,99 GB går att använda)
Grafik kort: AMD Radeon HD 6330M
Ljudkort: Conexant SmartAudio HD

Permalänk
Medlem

Det kan göra nytta att svepa datorn helt och göra fabriksåterställning på den, se till att göra backup på det du vill spara först

Tänk bara på att du lär få tanka in en del uppdateringar efter det (då du får in icke uppdaterat OS sedan datorn va ny), så ha en ordentlig uppkoppling tillgängligt tills du laddat ner allt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Att fabriksåterställa är alltid bra att göra! Tänk som sagt på att en del uppdateringar kommer att behöva göras! Tänk även på att återställningen kan vara en som tillverkaren skapat som gör att tillverkarens egna program kommer att vara installerade igen!

Lånar tråden lite Ska göra samma sak med en Asus laptop som familjen har. Men har tänkt byta till SSD, kan man använda samma OS-nyckel (W7 Home Premium x64) igen då? Kan inte riktigt det där med tillverkar licens?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det kan göra nytta att svepa datorn helt och göra fabriksåterställning på den, se till att göra backup på det du vill spara först

Tänk bara på att du lär få tanka in en del uppdateringar efter det (då du får in icke uppdaterat OS sedan datorn va ny), så ha en ordentlig uppkoppling tillgängligt tills du laddat ner allt.

Har sökt runt en del på olika sätt att uppdatera och ladda ner olika komponenter på datorn. Några rekomendationer för att se till att allt som går att updatera updateras? Detta utan att köpa något.

MVH
Rasmus

Permalänk
Medlem

När du fabriksåterställd daton så kan du köra CCleaner (eller motsvarande) för att få hjälp med att få bort bloatware.

Guid: http://www.wikihow.com/Remove-Crapware-Bloatware-from-Your-Wi...

Edit: Svar på frågan för att se om allt är uppdaterat så tror jag detta är ett av de minst dåliga programmen: http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RasmusG:

Hallå!

Jag har en laptop som jag nu haft i cirka 3 år. Under denna tid har den haft många olika program på sig då jag spelat en stor del gratis spel (så som gratis MMORPG) som ofta kräver extra program. Jag ska snart (förhoppningsvis) börja studera och kommer troligen behöva datorn med mig. (Dator information längst ner på tråden).

Jag undrar nu, om jag skulle göra en fabriksåterställning på datorn min eller i alla fall ta bort så mycket som bara möjligt, skulle min datorn "återupplivas" efter det? Eller är alla program och allt annat som finns på den så pass gammla att det kommer orsaka problem?

Undrar även om ni tror att datorn min kommer kunna hålla i 3 år till? Den har för tillfället stängt av sig själv ett flertal gånger pga den blivit för varm (ska rengöras ifall att jag satsar på att ha datorn 3 år till)

Tacksam för alla svar och tankar, även instruktioner till hur man gör saker då jag inte är speciellt kunnig!
Rasmus

Dator information:
Toshiba Satellite L755D
Windows 7 Home Premium 64bit
Processor: AMD Phenom(tm) II P960 Quad-Core Processor 1.80 GHz
RAM: 8,00 GB (3,99 GB går att använda)
Grafik kort: AMD Radeon HD 6330M
Ljudkort: Conexant SmartAudio HD

Jag hade nog övervägt en ren installation, dvs. en riktig ominstallation med Windows 7 skiva/USB, se till att du har alla nödvändiga drivrutiner från tillverkaren. Observera att det finns mycket skräp/bloat som inte bör installeras.
Har du ingen riktig Windows 7 skiva går det att ladda hem (lagligt om man väljer rätt samarbetspartner), hur man gör det kan du läsa mer om här.

Laglig nedladdningslänk (Digital river) till W7 64bit svenska. OBS: Man måste givetvis inneha en laglig licens.

När det gäller värma går det att blåsa bort en hel del med tryckluft på burk. Dammsug inte! och kom ihåg att blockera fläkten så den inte börjar varva helt okontrollerat.

3 år är ganska lång tid, speciellt om du har tänkt dig spela lite nyare spel. Hur som helst skulle jag rekommendera en SSD, den gör att datorn känns mycket piggare. En SSD påverkar dock inte själva beräkningskraften i varken CPU eller GPU.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Lånar tråden lite Ska göra samma sak med en Asus laptop som familjen har. Men har tänkt byta till SSD, kan man använda samma OS-nyckel (W7 Home Premium x64) igen då? Kan inte riktigt det där med tillverkar licens?

Japp

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...