Har fiber, Men har problem med nedladdning.

Permalänk
Medlem

Har fiber, Men har problem med nedladdning.

Hej allihopa, har haft Fiber sen ett långt tag nu och alltid fått fin,fina resultat hos tjänster som Bredbandskollen och Speedtest men av någon anledning när jag skall ladda ner spel från tjänster som Steam, Origin, Uplay eller när jag laddar ner från vilken annan tjänst som helst får jag aldrig en nerladdningshastighet på mer än 13mb/s vilket jag tycker är tok för lite när jag betalar för 100/100 och får fina resultat på Speedtest.

Väljer att länka ett så ni får se vad får för hastighet.

Har sätt att många andra får över 50 mb/s från tjänster som Steam, men då är min fråga varför jag aldrig kan få det och det märkligaste av alls, varför jag inte kan får mer än 13 mb/s oavsett vart jag laddar ner något ifrån och när jag får så fina resultat från t.ex Speedtest.
Jag kan förstå att det finns serverar som inte klarar att leverera högre hastigheter men när jag säger aldrig så menar jag verkligen aldrig.

Hastigheten ökar långsamt tills den slutligen stannar runt 12,5 mb/s och håller sig jämn och stabil under hela nedladdningen.

Detta händer oavsett vilken enhet man använder i hushållet och om använder trådlös eller inte. Använder Telia som ISP och använder Telia Smart som router men använder alltid ethernet.

Hoppas verkligen ni vill hjälpa mig lösa problemet eller åtminstone berätta varför det är som det är, om ni behöver mer information om något är det bara att fråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

1bit = 8byte tror steam mäter i bit medans speedtest mäter i bytes

Permalänk
Medlem

Kolla hastigheten direkt från din router och inte dom olika tjänsterna då dom ofta rapportera helt fel.
Vet att 40-50mbit inte är omöjligt på Origin men Steam är totalt värdelöst, ibland som inte ens min 18mbit lina maxas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hej allihopa, har haft Fiber sen ett långt tag nu och alltid fått fin,fina resultat hos tjänster som Bredbandskollen och Speedtest men av någon anledning när jag skall ladda ner spel från tjänster som Steam, Origin, Uplay eller när jag laddar ner från vilken annan tjänst som helst får jag aldrig en nerladdningshastighet på mer än 13mbit/s vilket jag tycker är tok för lite när jag betalar för 100/100 och får fina resultat på Speedtest.

http://www.speedtest.net/result/3561550644.png

Väljer att länka ett så ni får se vad får för hastighet.

Har sätt att många andra får över 50 mbit/s från tjänster som Steam, men då är min fråga varför jag aldrig kan få det och det märkligaste av alls, varför jag inte kan får mer än 13 mbit/s oavsett vart jag laddar ner något ifrån och när jag får så fina resultat från t.ex Speedtest.
Jag kan förstå att det finns serverar som inte klarar att leverera högre hastigheter men när jag säger aldrig så menar jag verkligen aldrig.

https://i.imgur.com/ybW3E0T.png

Hastigheten ökar långsamt tills den slutligen stannar runt 12,5 mbit/s och håller sig jämn och stabil under hela nedladdningen.

Detta händer oavsett vilken enhet man använder i hushållet och om använder trådlös eller inte. Använder Telia som ISP och använder Telia Smart som router men använder alltid ethernet.

Hoppas verkligen ni vill hjälpa mig lösa problemet eller åtminstone berätta varför det är som det är, om ni behöver mer information om något är det bara att fråga.

http://hotpot.se/Mbps.htm Bit är inte samma sak som byte!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Entusiast

Det finns ett enkelt svar på detta: Det är skillnad på mbits och Mbytes.
Du får exakt vad du borde få

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det finns ett enkelt svar på detta: Det är skillnad på mbits och Mbytes.
Du får exakt vad du borde få

OK, Gjorde ett misstag och har ändrat prefixen.
Menar du att jag inte kan få mer än 13mb/s även om jag har 100/100?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

http://hotpot.se/Mbps.htm Bit är inte samma sak som byte!

This. 100 Mbit/s = ~12.5 MB/s. Du får alltså nästan exakt vad du betalar för.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

OK, Gjorde ett misstag och har ändrat prefixen.
Menar du att jag inte kan få mer än 13mb/s även om jag har 100/100?

13Mb/s är 130Mbit ca så du får ut det du ska ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

This. 100 Mbit/s = ~12.5 MB/s. Du får alltså nästan exakt vad du betalar för.

Ok, Men enligt Speednet och bredbandskollen så får jag runt 181mb/s, hur kommer det säg?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

OK, Gjorde ett misstag och har ändrat prefixen.
Menar du att jag inte kan få mer än 13mb/s även om jag har 100/100?

Du betalar för 100 Mbit/s och det resulterar i en nedladdningshastighet runt 12-13 Mb/s då Mbit/s och Mb/s inte är samma sak.

Här kan du läsa lite om prefixen

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem

Steam visar nedladdningar i Byte.

Se nedan länk
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=9498-WPDF...

12,3MB är 98,4Mbit/s

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

OK, Gjorde ett misstag och har ändrat prefixen.
Menar du att jag inte kan få mer än 13mb/s även om jag har 100/100?

Du har upp till 100 Mbit/s nedströms. 100 Mbit/s = 12.5 MB/s. Får du över 12.5 MB/s är det mer än 100 Mbit/s. Är du ute efter 100 MB/s får du skaffa Gbit-anslutning.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Ok, Men enligt Speednet och bredbandskollen så får jag runt 181mb/s, hur kommer det säg?

Både Speedtest och Bredbandskollen visar resultat i Mbit/s

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700k 4,7GHz :-: RAM: 16GB DDR4 @ 2133MHz :-: GPU: 2x ASUS GTX 1080 Ti 8GB + ASUS GTX 1060 6GB :-: PSU: Corsair RM850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Ok, Men enligt Speednet och bredbandskollen så får jag runt 181mb/s, hur kommer det säg?

Det kan ta lite tid innan din ISP stryper ditt bredband till runt 100Mbit, detta upptäcker man först vid större nedladdningar. Det kan även skilja en del beroende på vilken webbläsare man använder. Min hastighet kan ibland ligga på 350Mbit nån minut innan det stabiliserar sig runt 275 (har 250Mbit).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ok, Men enligt Speednet och bredbandskollen så får jag runt 181mb/s, hur kommer det säg?

Av tested du har länkat får du ut 22,5 MB/s. Du ska dela den där hastigheten i åtta. Eftersom det visar i Mbit/s vilket är något helt annat.

Så om du nu betalar för 100/100 och tankar i 13MB/s så får du mer än vad du betalar för. Sen kanske man kan tycka enligt testet att du bör kunna tanka lite snabbare om det finns möjlighet där du tankar.

Men TLDR: Du får ut mer än vad du bör få av ditt 100/100!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Ok, Men enligt Speednet och bredbandskollen så får jag runt 181mb/s, hur kommer det säg?

Om du nu mot alla förmodan (och det du själv visar) skulle få 181mb/s så får du ut oerhört mycket mer i praktiken än det du mäter upp, håll koll på prefix och enheter, 181 millibit per sekund är inte mycket att komma med, inte ens i början på modemtiden hade vi så låg fart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MajorOfSweden:

...då Mbit/s och Mb/s inte är samma sak.

Jo, det är faktiskt samma sak.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Mb=Megabit
MB=Megabyte

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jupiter IV:

Mb=Megabit
MB=Megabyte

Och framförallt, mb=millibit

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Har du gigabit på in länken så kan de skjuta en del.. men annars håller det sig ju ändå runt 100MBit. Jag får ut 11.5MByte/s om jag vill.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp.

Men varför använder man egentligen så många olika prefix till samma sak? Varför inte bara använda ett prefix så blir det inte lika krångligt, Det hade i alla fall kunnat heta annat så man inte blandat ihop det båda prefixen. Någon som har någon bra förklaring till detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tack för all hjälp.

Men varför använder man egentligen så många olika prefix till samma sak? Varför inte bara använda ett prefix så blir det inte lika krångligt, Det hade i alla fall kunnat heta annat så man inte blandat ihop det båda prefixen. Någon som har någon bra förklaring till detta?

för att 100Megabit låter mycket häftigare än 12,5Megabyte

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det kan ta lite tid innan din ISP stryper ditt bredband till runt 100Mbit, detta upptäcker man först vid större nedladdningar. Det kan även skilja en del beroende på vilken webbläsare man använder. Min hastighet kan ibland ligga på 350Mbit nån minut innan det stabiliserar sig runt 275 (har 250Mbit).

Har haft fiber hos Telia i snart 4 år och har alltid haft överraskade höga resultat.

Skrivet av NisseG91:

för att 100Megabit låter mycket häftigare än 12,5Megabyte

Varför använder man inte då Megabit på tjänster som Steam då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Tack för all hjälp.

Men varför använder man egentligen så många olika prefix till samma sak? Varför inte bara använda ett prefix så blir det inte lika krångligt, Det hade i alla fall kunnat heta annat så man inte blandat ihop det båda prefixen. Någon som har någon bra förklaring till detta?

Prefix är för att kunna förkorta talet, du syftar nog snarare på bit och byte och det är snarare "av tradition" hur man mäter, för att undvika förvirring bör man skriva ut hela ordet i stället (speciellt på forum)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prefix är för att kunna förkorta talet, du syftar nog snarare på bit och byte och det är snarare "av tradition" hur man mäter, för att undvika förvirring bör man skriva ut hela ordet i stället (speciellt på forum)

Ok, Man tackar. Man lär sig alltid något nytt varje dag och det även om skolan är över för terminen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Ok, Man tackar. Man lär sig alltid något nytt varje dag och det även om skolan är över för terminen.

Du kan kanske behöva lite sommarpluggande
http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan kanske behöva lite sommarpluggande
http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix

Nej tack, Har redan bra betyg. Råkade bara använda ordet i fel läge. Visst redan att prefix är någon förkortning till en enhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att även routern sätter stopp någonstans.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Värt att nämna att även routern sätter stopp någonstans.

Sätter stop för vad? Vi har ju redan rett ut att det enbart var jag som blandade ihop enheterna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Sätter stop för vad? Vi har ju redan rett ut att det enbart var jag som blandade ihop enheterna.

Sätter stopp för hastigheterna.
Yes. Men om vi leker med tanken att du faktiskt skulle plocka ut 180 Mbit/s så skulle du ju faktiskt få ett teoretiskt max på ~22 MB/s. Det är dock inte säkert att en router klarar så höga hastigheter. T.ex. så klarar min router bara ~14 MB/s vid torrenttrafik.

Nåja, det var/är inte meningen att förvirra dig, och svaret på din ursprunliga fråga är redan sagt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H