Panasonic FZ1000 (Panasonics svar på Sony RX10 men med 4K video)

Permalänk
Medlem

Panasonic FZ1000 (Panasonics svar på Sony RX10 men med 4K video)

Jahap, det rör på sig. Först var man säker på RX100iii men då kom LX8 och nu kom denna

- 1.0-inch CMOS sensor
- Venus engine
- 25-400mm equivalent f/2.8-4.0 Leica DC Vario Elmarit lens.
- Lens configuration is 15 pieces in 11 groups. 5 aspherical lens (8 Side)
- AF linear motor. AF speed is 0.09 seconds
- 0.66 seconds start-up time
- 4K video
- 4K PHOTO to cut out a still image of 8 million pixels from 4K video
- The space recognition AF by DFD
- EVF is 2.36 million dot-inch organic EL 0.39
- A monitor 920,000 dot 3.0-inch
- Continuous shooting 12 frames / second
- Wi-Fi, NFC
- Focus peaking, ring type manual focus
- Camera RAW development

http://www.43rumors.com/ft5-first-image-of-the-superzoom-and-...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag är helt inne på 4k spåret nu. Skulle gärna vilja ha en bkamera nu. Gärna sony. På bröllopet hade jag kunnat sätta en på tripod och sprungit med ax100.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jag är helt inne på 4k spåret nu. Skulle gärna vilja ha en bkamera nu. Gärna sony. På bröllopet hade jag kunnat sätta en på tripod och sprungit med ax100.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är kanske lite tidig men rx10ii borde ju rimligen få 4K. Blir väl nästa år kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är kanske lite tidig men rx10ii borde ju rimligen få 4K. Blir väl nästa år kanske.

De kan skjuta ut fler..

Såg på cyberphoto.se att den har 100Mbit i 4k.

//A

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

De kan skjuta ut fler..

Såg på cyberphoto.se att den har 100Mbit i 4k.

//A

Skickades från m.sweclockers.com

Jo de kanske känner att de måste svara upp snabbare.

Permalänk
Medlem

Vore riktigt kul om jag kunde få frugan att bli intresserad av rörliga bilder - inte bara stillbilder.
Med det sagt hade vi varit två som pangat på och jag hade haft en anledning att ha två ax100

Jösses vad spännande det kommer bli nu med alla lanseringar.

Men vad i skogen, Canon? Tror Ni att 1Dc och C500 räcker ?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Vore riktigt kul om jag kunde få frugan att bli intresserad av rörliga bilder - inte bara stillbilder.
Med det sagt hade vi varit två som pangat på och jag hade haft en anledning att ha två ax100

Jösses vad spännande det kommer bli nu med alla lanseringar.

Men vad i skogen, Canon? Tror Ni att 1Dc och C500 räcker ?

// A

Canon tror jag drar längsta stråt till sist. Men de har ingen brådska. C100 är ett bra exempel. Den kom rätt sent, sämre specs än konkurrenterna och ett skyhögt pris. Men den säljer som smör och begagnat värdet är nästan som nypriset medans jag fick min FS100 för småpengar.

När de släpper en "billig" 4K så kommer den säkert få massor med burop och ett halvår senare vill alla ha en. Förvånar mig inte heller om det kommer som nästa uppdatering av C100 som ju fortfarande uppdateras med tex continious AF nu i sommar och de höjer då priset med 4000 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Canon tror jag drar längsta stråt till sist. Men de har ingen brådska. C100 är ett bra exempel. Den kom rätt sent, sämre specs än konkurrenterna och ett skyhögt pris. Men den säljer som smör och begagnat värdet är nästan som nypriset medans jag fick min FS100 för småpengar.

När de släpper en "billig" 4K så kommer den säkert få massor med burop och ett halvår senare vill alla ha en. Förvånar mig inte heller om det kommer som nästa uppdatering av C100 som ju fortfarande uppdateras med tex continious AF nu i sommar och de höjer då priset med 4000 igen.

Vilka specs är sämre än t.ex FS100 på C100? Men visst, den kom sent och är dyr ny/beg och säljer utav fan.

Å andra sidan var de bland de första på 4K med 1D-C som kom för ett bra tag sedan. Jag ville vänta på att Canon skulle släppa två 4K-kameror, en liten och en stor. Nu har inget hänt och jag blev Sonyfierad istället - dock på video - inte still. Jag skulle inte ha problem att köpa fler Sony och inte heller köpa Canon i framtiden men jag vill ha något som ger ungefär samma färg på bilden vilket i regel är enklast med två Sony.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Det som flest ropade om var avsaknaden av slowmo, den har det inte ens i 720p och att sökaren var bedrövlig.
Sedan jämfördes den också mot AF101 som ju har allt man kan ha.
Det var ju såklart i relation till priset.

Men oavsett, jag skulle heller ha en c100 än en fs100 trots de grejerna och att man då är låst till canongluggar vilket jag inte gillar, äger iofs en 24-105/4 nu men jag hade såklart köpt sonys motsvarighet om fs100an kunde kompensera för distortion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det som flest ropade om var avsaknaden av slowmo, den har det inte ens i 720p och att sökaren var bedrövlig.
Sedan jämfördes den också mot AF101 som ju har allt man kan ha.
Det var ju såklart i relation till priset.

Men oavsett, jag skulle heller ha en c100 än en fs100 trots de grejerna och att man då är låst till canongluggar vilket jag inte gillar, äger iofs en 24-105/4 nu men jag hade såklart köpt sonys motsvarighet om fs100an kunde kompensera för distortion.

Ja. Det var lite konstigt men som Mr. Bloom sade... "That would make it ... a C300".

Folk har fått ur slowmo ur den med lite jobb ur 50/60i. Inte rättvist men går. Hade jag frågat efter slowmo hade jag inte köpt den där oavsett. Nu är det inte så hög prio så den funkar för min del. Zacuto har gjort en viewfinder som enligt uppgift ska funka fint att häkta på displayen. Inbyggda evf:en är egentligen bara för kort och saknar vettig mussla. Finns på ebay fixar för det så kameran har egentligen bara leveransproblem men kan åtgärdas.

Men återigen, hade man lagat precis det vi skrev ovan... så gäller Mr Blooms citat.

För mig är C100 en broadcastkamera av billigare sort. Visst, ingen SDI men det går att köra HDMI för det också och konvertera. 24-105/4 pratar alla om men jag hade nog hellre slängt på 17-55 trots att den inte är L (köper bara L).

Lite för att jag föredrar 2.8 istället för f/4 - trots att t.ex C100 klarar mörker med bravur.

Oavsett, nu måste Sony trycka ur sig en liten fan med 4K till mig.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ja. Det var lite konstigt men som Mr. Bloom sade... "That would make it ... a C300".

Folk har fått ur slowmo ur den med lite jobb ur 50/60i. Inte rättvist men går. Hade jag frågat efter slowmo hade jag inte köpt den där oavsett. Nu är det inte så hög prio så den funkar för min del. Zacuto har gjort en viewfinder som enligt uppgift ska funka fint att häkta på displayen. Inbyggda evf:en är egentligen bara för kort och saknar vettig mussla. Finns på ebay fixar för det så kameran har egentligen bara leveransproblem men kan åtgärdas.

Men återigen, hade man lagat precis det vi skrev ovan... så gäller Mr Blooms citat.

För mig är C100 en broadcastkamera av billigare sort. Visst, ingen SDI men det går att köra HDMI för det också och konvertera. 24-105/4 pratar alla om men jag hade nog hellre slängt på 17-55 trots att den inte är L (köper bara L).

Lite för att jag föredrar 2.8 istället för f/4 - trots att t.ex C100 klarar mörker med bravur.

Oavsett, nu måste Sony trycka ur sig en liten fan med 4K till mig.

// A

Angående f4 vs f2.8. Min FS100 är ju ungefär lika känslig som C100 och hittills har jag aldrig kommit under f5.6 och det var i ljusaste laget samt att jag gått under bas iso

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Angående f4 vs f2.8. Min FS100 är ju ungefär lika känslig som C100 och hittills har jag aldrig kommit under f5.6 och det var i ljusaste laget samt att jag gått under bas iso

Jag tror jag tänker mer på APS-C-kameror och inte dessa muskedunder, därför.
F/4 på en fullformat är ju i princip lika ljusstark som en f/2.8 på en APS-C.

Sitter och surfar quick release plates. Men antingen är de för dyra eller för klena. Bah. Behöver 4st tror jag..

1) Steadicam
2) Jib
3) Tripod
4) Slider

5) Optional: Axelrigg

Drar iväg lite..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Camerastore TV, poppcornen är i mickron