Permalänk
Medlem

se på film sam tidit ladda ner

Hej har bykt i hoppa en htpc i vardagsrummet. Har en internet kabel från router till htpc sen router till datorn i sovrum. nu Till min fråga om min dotter ser på film i vardagsrummet kan jag ladda ner då i sovrummet utan att det händer något. jag har provat och det funkar men rädd för om jag belasta kabeln för mycket eller sämre kvalitet på det jag lada ner eller något

hoppas ni för står har lite dyx

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Amandaa:

Hej har bykt i hoppa en htpc i vardagsrummet. Har en internet kabel från router till htpc sen router till datorn i sovrum. nu Till min fråga om min dotter ser på film i vardagsrummet kan jag ladda ner då i sovrummet utan att det händer något. jag har provat och det funkar men rädd för om jag belasta kabeln för mycket eller sämre kvalitet på det jag lada ner eller något

hoppas ni för står har lite dyx

Det finns ingen risk med det. Bara att köra på!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Med en vettig router som stödjer qos går det fint att låta den styra det automatiskt, annars bör man kanske tänka på att ställa in en begränsning i tex en torrentklient så att den inte försöker ta all bandbredd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

om HTPCn streamar via nätet så måste du ha lastbalansering i routern alternativt ställa ner hastigheten på dina downloads precis som mrqaffe säger.
Om HTPCn spelar lokalt eller via det interna nätverket är det bara att köra.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Heh inge fara är själv diagnostomte (ADD) ..ställ bandwidth limit i utorrent/tixati eller vad du nu kör med till ca 80% av bandbredden.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk

Då man laddar ner digitalt så finns det inget som försämrar kvalitén likt en analog ström kan bli störd. Antingen så fungerar filmen eller så fungerar den inte. Finns det en checksum/hashsum så ta för vana att kolla av den när du laddat ner, den hittar automagiskt alla små fel och korrigerar dessa.

Permalänk
Medlem

TS, inga problem. Går annars att sätta en gräns för hur fort man laddar ner, typ 50/50 t ex, där du kan streama 50.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

tack ska ni ha. lite nyfiken bara hur det fungera. när jag laddar ner i sovrum. Sam tidigt som jag har en hctp i vardagsrummet som streamar filmen i kablen från sovrum på samma kabel krock det inte i kabeln då. har mitt internet uttag i vardagsrummet laddar ner till datan i sovrum

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Amandaa:

tack ska ni ha. lite nyfiken bara hur det fungera. när jag laddar ner i sovrum. Sam tidigt som jag har en hctp i vardagsrummet som streamar filmen i kablen från sovrum på samma kabel krock det inte i kabeln då. har mitt internet uttag i vardagsrummet laddar ner till datan i sovrum

Farten i ditt lan är mycket högre än farten mot internet, farten i lanet hänger mer på datorernas hastighet (främst lagringen) men det brukar sällan vara problem om du kör via kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.