Lite uppkopplings problem med Telias Thomson TG789vn

Permalänk

Lite uppkopplings problem med Telias Thomson TG789vn

Hej sitter här nu utan internet sedan igår kväll efter att kundtjänst stängt. Jag vet de öppnar innom en timme, men har någon här inne en lösning innan blir jag bara glad.
så till problemet.

Har fiber i huset och har haft i 2 år felfri uppkoppling med thomson TG789vn vi a telia 100/100
Igår via telias websida, ändrade jag hastighet, från 100/100 till 10/10 (finns bara dessa 2 val )
nästan direkt så tappade jag uppkopplingen.
har provat felsöka i win 8.1 med den automatiska felsökaren, den säger starta om routern
har startat om, sedan stängt av i mer än 30 min, utan sucsess
har tom resettat till fabriks inställningar, via den interna länken i routerns meny
kommer in på routern, det står den söker , ANSLUTER till nätet (inne på routerns meny altså), men inget händer
kan inte få den att koppla up,, vad gjör jag för fel.
kan tänka mig jag missar nåt enkelt??

en test inne i routern ger detta svar
Testresultat
Testet misslyckades ATM
Ingen ATM-aktivitet har identifierats på DSL-linjen.
Testet misslyckades Ethernet
Ingen Ethernet-aktivitet har identifierats

tacksam för svar om nån annan kunnig är vaken denna tidiga söndags morgon

delar min iphone connection nu, så jag kan få lite daglig sweclocker dos i alla fall

Varför gick jag då in o petatde på något som fungerade, skall byta bostad snart, och enligt kundtjänst skulle jag sänka min hastighet och kostnad så, tills vi flyttat, då jag inte ville betala för nåt jag inte kommer använda, har redan uppkoppling på nya stället, denna kommer bara stå ett par månader mer eller mindre, därav ändringen, eller försöket till i alla fall

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

Hej sitter här nu utan internet sedan igår kväll efter att kundtjänst stängt. Jag vet de öppnar innom en timme, men har någon här inne en lösning innan blir jag bara glad.
så till problemet.

Har fiber i huset och har haft i 2 år felfri uppkoppling med thomson TG789vn vi a telia 100/100
Igår via telias websida, ändrade jag hastighet, från 100/100 till 10/10 (finns bara dessa 2 val )
nästan direkt så tappade jag uppkopplingen.
har provat felsöka i win 8.1 med den automatiska felsökaren, den säger starta om routern
har startat om, sedan stängt av i mer än 30 min, utan sucsess
har tom resettat till fabriks inställningar, via den interna länken i routerns meny
kommer in på routern, det står den söker , ANSLUTER till nätet (inne på routerns meny altså), men inget händer
kan inte få den att koppla up,, vad gjör jag för fel.
kan tänka mig jag missar nåt enkelt??

en test inne i routern ger detta svar
Testresultat
Testet misslyckades ATM
Ingen ATM-aktivitet har identifierats på DSL-linjen.
Testet misslyckades Ethernet
Ingen Ethernet-aktivitet har identifierats

tacksam för svar om nån annan kunnig är vaken denna tidiga söndags morgon

delar min iphone connection nu, så jag kan få lite daglig sweclocker dos i alla fall

Varför gick jag då in o petatde på något som fungerade, skall byta bostad snart, och enligt kundtjänst skulle jag sänka min hastighet och kostnad så, tills vi flyttat, då jag inte ville betala för nåt jag inte kommer använda, har redan uppkoppling på nya stället, denna kommer bara stå ett par månader mer eller mindre, därav ändringen, eller försöket till i alla fall

Nu vet jag inte om fiber och adsl är samma sak men när jag ändrade hastighet så försvann internet under en dag sedan nästa dag fungerade det felfritt igen. Kör också med telia.

Edit: Innan och efter det felet har internet bara legat nere någon timme då och då så det känns ganska osannolikt att internet skulle försvinna så länge samma dag som hastigheten ändras.

Vet dock inte om det brukar vara så att det tar en dag att ändra hastigheten, men om du inte är beroende av internet idag skulle jag bara låta modemet vara igång utan massa omstarter och testa senare igen i eftermiddag eller imorgon. Känner du att du verkligen vill ha internet hade jag ringt kundtjänst.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Skrivet av gamefreak:

Nu vet jag inte om fiber och adsl är samma sak men när jag ändrade hastighet så försvann internet under en dag sedan nästa dag fungerade det felfritt igen. Kör också med telia. Vet dock inte om det brukar vara så att det tar en dag att ändra hastigheten, men om du inte är beroende av internet idag skulle jag bara låta modemet vara igång utan massa omstarter och testa senare igen i eftermiddag eller imorgon. Känner du att du verkligen vill ha internet hade jag ringt kundtjänst.

En får tacka för svar, Är det så som du säger, så blir jag nog lite småsur påTelia, då skulle de varnat för detta, när/innan man ändrar hastighet.
för i så fall hade jag inte gjort det just igår kväll.
men men, beroende av internet är man ju iofs, så jag hänger på luren till dem vid 10 då de öppnar...int så länge kvar nu hur som..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Har du provat direkt i fiberuttaget? Alltså datorn direkt i "väggen" och inte via routern. Om problem kvarstår har din order fastnat och du måste prata med kundtjänst , om det fungerar så prova med att göra en reset på din router (inte via gui n)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Tomtelol:

Har du provat direkt i fiberuttaget? Alltså datorn direkt i "väggen" och inte via routern. Om problem kvarstår har din order fastnat och du måste prata med kundtjänst , om det fungerar så prova med att göra en reset på din router (inte via gui n)

Skickades från m.sweclockers.com

Tja
Gjorde en hel reset också via lilla knappen på sidan, inget annorlunda hände::)
tror nog mer på att ordern fastnat, som du nämner, känns som det, nu öppnar kundtjänst om 3 minuter
annars hade jag testat direkt in som du nämde o sett hur det såg ut..

UPDATE: Och så var det! Snabbt samtal till Telia, snabb hjälp, inga probs, som du sa hade hakat upp sig, hon knäppte på nån knapp hos dem och nu funkar det.
Note to self : nästa gång gör inga ändringar utanför kundtjänsts öppettider

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Ett tips till, rådande kampanj gör att du kan uppgradera till 100/100 i 3 mån utan att betala högre priset under tiden, sen bara ringa in och ändra till 10/10 igen när det ska sägas upp lite omständigt men men!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Tomtelol:

Ett tips till, rådande kampanj gör att du kan uppgradera till 100/100 i 3 mån utan att betala högre priset under tiden, sen bara ringa in och ändra till 10/10 igen när det ska sägas upp lite omständigt men men!

Skickades från m.sweclockers.com

tack för tipset, spelar inte så stor roll, lägenheten har 3 mån uppsägning till 31/8, och frugan, som är kvar där under tiden och som bara mest surfar kollar mail, osv behöver nån sorts uppkoppling, så behåller den igång på det lägre 10/10 och det lägre priset, orkar inte mekka, peta på det, nu när det funkar igen. men tipset var väl emottaget.

sitter just nu nere i spanien på en alldeles för varm terass, och funderar på att gå o köpa mig en kall öl istället:) så telia får vänta hur som...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.