Telia, Telenor, Tre fortsätter att bryta mot mänskliga rättigheter!

Permalänk
Medlem

Telia, Telenor, Tre fortsätter att bryta mot mänskliga rättigheter!

EU domstolen underkände ju teledatalagen för en tid sedan med motiveringen att den bryter mot dom mänskliga rättigheterna (ganska stor kritik med andra ord).
PTS gick efter ett par timmer efter domen ut med att dom kommer att sluta kontrollera så att teledatalagen utförs enligt hur den svenska lagen är skriven, för det krävs ju att den tas bort ur lagboken innan den blir inaktuell i sverige.
Även om PTS skulle stämma någon ISP för att denne brutit mot teledatalagen så skulle dom ju bara överklaga hela vägen till EU domstolen som då skulle döma till ISP'ns fördel (så lagen är alltså tandlös tills den tas bort ur lagboken).

Efter EU domen så blev då livat på nätet och i media och en del internetoperatörer gick ut i media med att dom skulle sluta följa teledatalagen efter några dagar av ganska högt tryck (av kunder/media) på dom ISP'er som ej sagt något ännu så gick dom flesta ut ungefär samtidigt med att även dom skulle sluta.

Tyvärr så verkar det som att dom menade sluta med att följa lagen men fortsätta spara nästintill samma data i alla fall och nu när detta har blivit känt så verkar svepskälet vara att det behövs för fakturering.
Då måste jag fråga exakt VAR inom fakturering krävs mobilpositionsdatan som ni fortsätter att spara på?

Detta är så långt ifrån ok att det är skamligt och jag börjar allvarligt på att fundera på att skippa min 100/100 fiberlina och skaffa adsl så jag kan välja ett företag som INTE BRYTER MOT MINA MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER!

Fy fan för dessa företag säger jag bara!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...
http://christianengstrom.wordpress.com/2014/06/09/telia-forts...

Har gjort ett inlägg om detta på www.fairshopping.se lägger in länk när den kommer upp (rekomenderar andra att göra samma sak för dessa bolag).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Att säga att de bryter mot mänskliga rättigheter är överdrivet. Förresten säger fortfarande de svenska lagarna att det ska lagras i 6 månader och tele2 blev anmält när de slutade med lagringen. Så att de andra väntar tills att lagen förändras känns naturligt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mänskliga rättigheter? Knappast... http://www.manskligarattigheter.se/ "De mänskliga rättigheterna är universella och gäller för alla och envar. De slår fast att alla människor, oavsett land, kultur och sammanhang, är födda fria och lika i värde och rättigheter." Har ju inte så mycket med detta att göra.

Kanske bryter mot någon lag eller regel när det gäller privatliv eller liknande, men knappast mänskliga rättighetter. Det är ju inte som att de fängslar folk för deras politiska eller religiösa åsikter tex...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

I Europa finns till exempel en europeisk konvention om skydd för de mänskliga rättigheterna och grundläggande friheterna. Den är numera lag i Sverige.
http://www.manskligarattigheter.se/sv/vem-gor-vad/europaradet...
""Några av rättigheterna i konventionen och tilläggsprotokollen är rätten till liv och förbud mot tortyr, rätten till frihet och personlig säkerhet, rätten till rättvis rättegång, rätten till respekt för privat- och familjelivet, tanke- samvets- och religionsfrihet, yttrandefrihet, föreningsfrihet och rätten att delta i sammankomster, samt förbud mot diskriminering.""

""rätten till respekt för privat- och familjelivet""
Det var bland annat denna rad som EU domstolen hade som grund för domen dom kom fram till vilket var att den urskiljningslösa massövervakning som teledatalagen kräver bryter mot dom mänskliga rättigheterna.
Telia, Telenor, Tre har ju erkänt för SVT att dom sparar på nästintill samma material (det var ju bara missade samtal som dom slutat spara på som är skillnaden) som teledatalagen sade att dom skulle göra.
Med andra ord så fortsätter Telia, Telenor ,Tre med nästintill samma urskiljningslösa övervakning och bryter därmed mot dom mänskliga rättigheterna.

Att Tele2 blev stämda spelar ingen som helst roll då Tele2 kan strunta i att dyka upp på alla eventuella rättegångar (dvs OM det ens blir någon vilket är ytterst osäkert), dom bara överklagar allt tills det till slut hamnar i EU domstolen där dom KOMMER att vinna då denna domstol redan HAR underkänt denna lag.
Sen är det ju konstigt att det är just Tele2 (dom som faktiskt blev stämda) som faktiskt INTE sparar på dessa data idag utan det är istället Telia, Telenor, Tre som gör det!

Skrivet av netbuddy:

Kanske bryter mot någon lag eller regel när det gäller privatliv eller liknande, men knappast mänskliga rättighetter.

Så enligt dig så behöver dom bryta mot vad för att klassas som bryter mot dom mänskliga rättigheterna?
Det spelar ju ingen som helst roll vilken part inom dom mänskliga rättigheterna det bryts mot bryts någonting alls så bryter man mot dom mänskliga rättigheterna.
Och som du ser över så ÄR privatliv en av dessa orsaker!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Du får ursäkta då jag inte är så inihelvete insatt som du är. Jag bryr mig inte ett dugg om dessa saker, känner inte att de inkräktar på mitt privatliv ett uns. Jag har heller ingett behov av att bu i en avskärmad hydda i skogen. Jag vet inte vad som är så allvarligt så att det skulle bryta mot denna rätt till respekt för privatliv, men det känns ganska överdrivet. För oss vanliga dödliga så har det liten betydelse om du inte är kriminell eller liknande.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Att ett utfört brott är mildare än andra som faller under samma lag gör den ju inte ogjord.
polisen bötfäller mig vare sig jag cyklar mot rött eller kör bilen mot rött,
det ena är ju värre än det andra men inget blir ju ogjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Du får ursäkta då jag inte är så inihelvete insatt som du är. Jag bryr mig inte ett dugg om dessa saker, känner inte att de inkräktar på mitt privatliv ett uns. Jag har heller ingett behov av att bu i en avskärmad hydda i skogen. Jag vet inte vad som är så allvarligt så att det skulle bryta mot denna rätt till respekt för privatliv, men det känns ganska överdrivet. För oss vanliga dödliga så har det liten betydelse om du inte är kriminell eller liknande.

Vänta nu, så du bryr dig inte om ifall någon myndighet kollar dina mail, sms, avlyssnar dina samtal osv?

*trap set and ready to explode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapnel:

Vänta nu, så du bryr dig inte om ifall någon myndighet kollar dina mail, sms, avlyssnar dina samtal osv?

*trap set and ready to explode.

Du ska ju inte tro att dom sitter manuellt och läser igenom miljontals mejl, samtal, sms etc. Dom scannar väl och kollar upp det som verkar misstänksamt, ser inget konstigt eller fel i det, det är ju i slutändan för din säkerhet? Tycker hela den här rädslan av att vara övervakad har gått till överdrift, det är som om folk fått för sig att det sitter ett par gubbar vid ett skrivbord och manuellt läser igenom vartenda sms, mail, lyssnar av varje samtal osv.
Har ju svårt att tro att Google är särskilt intresserade om att jag kommer checka in på Frimis här i Örebro nu via Facebook ikväll, eller att jag fylleringer min polare under morgontimmarna. Men men, det kanske bara är jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av netbuddy:

Du får ursäkta då jag inte är så inihelvete insatt som du är. Jag bryr mig inte ett dugg om dessa saker, känner inte att de inkräktar på mitt privatliv ett uns. Jag har heller ingett behov av att bu i en avskärmad hydda i skogen. Jag vet inte vad som är så allvarligt så att det skulle bryta mot denna rätt till respekt för privatliv, men det känns ganska överdrivet. För oss vanliga dödliga så har det liten betydelse om du inte är kriminell eller liknande.

Så du bryr dig inte om att företag bryter mot lagar och regler? I Sverige har vi något som kallas för allmän vittnesplikt. Det betyder att om du sett eller hört något om ett brott. Så måste du berätta om det, vittna.

Om du nu inte bryr dig eller är insatt, så kan du sluta posta. Varför slösa tid på något du inte bryr dig om? Tyvärr så måste jag säga att det luktar lite troll om dig.

Jag antar att poängen med dina inlägg är att informera oss om att det finns en grupp människor som inte bryr sig om detta problem.

Permalänk
Medlem

Det var väl ganska väntat att en del skulle gå i taket över detta. Har inte följt detta närmare, men vet att vad EU-domstolen underkände var direktivet 2006/24/EG, vilket sedan får konsekvenser för de enskilda ländernas lagar på området (de underkände inte vad en del kallar "teledatalagen", men det får följder för svensk lagstiftning), och vet att det var 16 a-f §§ i LEK (Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation) som adderades när det begav sig (samt tillhörande förordning etc.). Vad jag däremot inte vet något närmare om är i vilken utsträckning vi tidigare har hanterat trafikuppgifter i lagstiftningen för att klara upp svår brottslighet.

Man får lätt intrycket att somliga ansåg att det var fritt fram, att inget någonsin, under några som helst omständigheter, kan hämtas ut, och så kom helt plötsligt artikeln hos SR och slog undan benen.

Men visst ska privatlivet respekteras (så långt det är möjligt). Man behöver inte enbart ta stöd i europeisk konvention; FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna artikel 12 nämner rätten till "privatliv" och skydd av korrespondens.

Citat:

Article 12.
No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honour and reputation. Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks.

Så ock, som nämnts, den europeiska konventionen, så ock svensk grundlag (Regeringsformen 1 och 2 kap. om jag minns rätt), säkert innan den europeiska konventionen blev del av svensk lag. Dessa deklarationer även i lag är portalparagrafer, där det kan finnas undantag, som det alltid finns. Diskussionen gäller hur balansgången mellan brottsbekämpning och rätten till privatliv ska hanteras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grapnel:

Vänta nu, så du bryr dig inte om ifall någon myndighet kollar dina mail, sms, avlyssnar dina samtal osv?

*trap set and ready to explode.

Ja, för det sitter säkert någon och läser dina mail, sms och samtal hela dagarna.

Om du är så rädd om din integritet - skriv ett brev i sedvanlig anda.

Seriöst, vakna upp och lukta på kaffet...välkommen till 2000-talet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Ja, för det sitter säkert någon och läser dina mail, sms och samtal hela dagarna.

Om du är så rädd om din integritet - skriv ett brev i sedvanlig anda.

Seriöst, vakna upp och lukta på kaffet...välkommen till 2000-talet!

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju faktaiskt vara någon som öpnnar brevet eller försöker läsa genom en lampa

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christoffer1989:

Kan ju faktaiskt vara någon som öpnnar brevet eller försöker läsa genom en lampa

Ja, man kan inte vara försiktig nog! Kanske får man klä innehållet i brevet med folie eller liknande för att motverka eventuellt nyfikna ögon.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Ja, för det sitter säkert någon och läser dina mail, sms och samtal hela dagarna.

Om du är så rädd om din integritet - skriv ett brev i sedvanlig anda.

Seriöst, vakna upp och lukta på kaffet...välkommen till 2000-talet!

Skickades från m.sweclockers.com

I början trettiotalet (1933) genomförde Tyskland en folkräkning där invånarna även ombeddes uppge sin religiösa tillhörighet för statistikens skull, jag törs nog lova att det var ganska många som tänkte lite som du gör nu.....

Poängen är: Även om uppgifterna som lagras inte används till något speciellt idag är det ju ingen som kan säga vad som händer med dessa uppgifter i morgon....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nebudchanezzer:

I början trettiotalet (1933) genomförde Tyskland en folkräkning där invånarna även ombeddes uppge sin religiösa tillhörighet för statistikens skull, jag törs nog lova att det var ganska många som tänkte lite som du gör nu.....

Poängen är: Även om uppgifterna som lagras inte används till något speciellt idag är det ju ingen som kan säga vad som händer med dessa uppgifter i morgon....

Din historielektion var upplyftande med helt irrelevant.

Min poäng är; tros det verkligen att vilken åsna som helst får tillgång till den lagrade informationen? Det är ju knappast information som trycks likt en telefonkatalog och ges ut till allt- och alla.

Behåll foliehattarna på!

Permalänk
Skrivet av Segas:

Din historielektion var upplyftande med helt irrelevant.

Min poäng är; tros det verkligen att vilken åsna som helst får tillgång till den lagrade informationen? Det är ju knappast information som trycks likt en telefonkatalog och ges ut till allt- och alla.

Behåll foliehattarna på!

Hur kan du påstå att det är irrelevant, tycker nog det finns en klar koppling hit.

Det handlar ju oftast inte om OM en åsna får tag på informationen utan om NÄR, den lagras och till slut hittar åsnan fram....

Dessutom har ju historien en tendens att upprepa sig själv, senast det skedde folkmord och etnisk utrensning i Europa var på 90-talet, inte så länge sen..... (För att ta ett riktigt grovt exempel)

Så behåll naivitets/narcissist-mössan på bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Du ska ju inte tro att dom sitter manuellt och läser igenom miljontals mejl, samtal, sms etc. Dom scannar väl och kollar upp det som verkar misstänksamt, ser inget konstigt eller fel i det, det är ju i slutändan för din säkerhet? Tycker hela den här rädslan av att vara övervakad har gått till överdrift, det är som om folk fått för sig att det sitter ett par gubbar vid ett skrivbord och manuellt läser igenom vartenda sms, mail, lyssnar av varje samtal osv.
Har ju svårt att tro att Google är särskilt intresserade om att jag kommer checka in på Frimis här i Örebro nu via Facebook ikväll, eller att jag fylleringer min polare under morgontimmarna. Men men, det kanske bara är jag.

Skrivet av Segas:

Ja, för det sitter säkert någon och läser dina mail, sms och samtal hela dagarna.

Om du är så rädd om din integritet - skriv ett brev i sedvanlig anda.

Seriöst, vakna upp och lukta på kaffet...välkommen till 2000-talet!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Segas:

Din historielektion var upplyftande med helt irrelevant.

Min poäng är; tros det verkligen att vilken åsna som helst får tillgång till den lagrade informationen? Det är ju knappast information som trycks likt en telefonkatalog och ges ut till allt- och alla.

Behåll foliehattarna på!

Jag är också ganska säker på att upgifterna inte används till något, för tillfället. Det är dock inte vad som är poängen. Vad som är oroande är att uppgifterna finns där, så möjligheten att spåra mig och läsa vad jag gör finns. Det är tillräckligt illa för mig.

Det räcker att fel personer får rättigheter till dessa uppgifter och ALLAS privatliv kan försvinna.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nebudchanezzer:

Hur kan du påstå att det är irrelevant, tycker nog det finns en klar koppling hit.

Det handlar ju oftast inte om OM en åsna får tag på informationen utan om NÄR, den lagras och till slut hittar åsnan fram....

Dessutom har ju historien en tendens att upprepa sig själv, senast det skedde folkmord och etnisk utrensning i Europa var på 90-talet, inte så länge sen..... (För att ta ett riktigt grovt exempel)

Så behåll naivitets/narcissist-mössan på bara!

Om dina sms/samtal kan starta ett folkmord så har förstår jag din oro över att informationen kan läckas ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Jag är också ganska säker på att upgifterna inte används till något, för tillfället. Det är dock inte vad som är poängen. Vad som är oroande är att uppgifterna finns där, så möjligheten att spåra mig och läsa vad jag gör finns. Det är tillräckligt illa för mig.

Det räcker att fel personer får rättigheter till dessa uppgifter och ALLAS privatliv kan försvinna.

Vågar du handla med kreditkort ens? Jag menar, dom kanske sitter och skrattar för sig själva när dom ser att du har varit och handlat på Coop för 5:e gången den här veckan. Likaså, tänk vilka hemskheter dom kan få för sig när dom ser vilka webbsidor du besöker varje vecka, får en att rysa i kroppen inte sant?
Jag tycker verkligen som sagt att hela den här debatten ang. att inte vara övervakad hela tiden blir larvig efter ett tag...[I]jag vill inte att Tela ska se vilka tv-kanaler jag kollar på, eller jag vill inte att staten ska kunna se vad jag beställer för saker över nätet etc etc. Jag tor man får komma ihåg att i slutändan så finns övervakningen där av säkerhet, utfall att nånting skulle hända. Sen får man helt enkelt lite på att säkerheten kring dessa uppgifter som jag är övertygad om har legat orörda och olästa ända sedan dom började lagras (mestadels iaf) är extremt bra så att ingen utomstående ska komma åt dom. Sen i värsta tänkbara scenario så lagras ju inte kreditkort koder, bank och kontoinformationer vad jag vet, utan dessa sköter ju banken över. Så dom mest känsliga delarna av ens privatliv å, eller dom viktigaste ligger förhoppningsvis i säkert förvar så att säga.

Ang. Hela den hör grejen med att vara övervakad, kolla på London. Var en stor majoritet av folket som var emot att man satte upp, vad är det? 2 miljoner?, kameror över hela staden därför att man kände att din inkräktade på folkets privatliv. Kontentan hittills har blivit att London är en av de städer i världen där flest brott klaras upp, och det oftast oerhört fort. Och idag hör man väldigt lite folk som klagar, därför man har förstått att det är för stadens bästa och invånarnas säkerhet.
Det finns mycket att ta i akt i den här diskussionen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Så du bryr dig inte om att företag bryter mot lagar och regler? I Sverige har vi något som kallas för allmän vittnesplikt. Det betyder att om du sett eller hört något om ett brott. Så måste du berätta om det, vittna.

Om du nu inte bryr dig eller är insatt, så kan du sluta posta. Varför slösa tid på något du inte bryr dig om? Tyvärr så måste jag säga att det luktar lite troll om dig.

Jag antar att poängen med dina inlägg är att informera oss om att det finns en grupp människor som inte bryr sig om detta problem.

Oh shit, you got me! Jag trollar stenhårt såklart! Jösses... Tycker bara att hela denna hysteri kring övervakning går till överdrift och att folk är jävligt paranoida. Om du ska tänka så, så kan du inte handla med bankkort, särskilt inte på nätet. Du kan inte ta ut pengar i bankomaten, tänk om någon övervakar dig? Du kan inte gå in i en affär med övervakningskameror i rädsla att någon kanske ser dig... Kom ihåg att Watch_Dogs är ett spel, inte verklighet. Tror inte att någon är särskilt intresserad av dina SMS till din flickvän eller mamma.

Skrivet av Batman:

Vågar du handla med kreditkort ens? Jag menar, dom kanske sitter och skrattar för sig själva när dom ser att du har varit och handlat på Coop för 5:e gången den här veckan. Likaså, tänk vilka hemskheter dom kan få för sig när dom ser vilka webbsidor du besöker varje vecka, får en att rysa i kroppen inte sant?
Jag tycker verkligen som sagt att hela den här debatten ang. att inte vara övervakad hela tiden blir larvig efter ett tag...[I]jag vill inte att Tela ska se vilka tv-kanaler jag kollar på, eller jag vill inte att staten ska kunna se vad jag beställer för saker över nätet etc etc. Jag tor man får komma ihåg att i slutändan så finns övervakningen där av säkerhet, utfall att nånting skulle hända. Sen får man helt enkelt lite på att säkerheten kring dessa uppgifter som jag är övertygad om har legat orörda och olästa ända sedan dom började lagras (mestadels iaf) är extremt bra så att ingen utomstående ska komma åt dom. Sen i värsta tänkbara scenario så lagras ju inte kreditkort koder, bank och kontoinformationer vad jag vet, utan dessa sköter ju banken över. Så dom mest känsliga delarna av ens privatliv å, eller dom viktigaste ligger förhoppningsvis i säkert förvar så att säga.

Ang. Hela den hör grejen med att vara övervakad, kolla på London. Var en stor majoritet av folket som var emot att man satte upp, vad är det? 2 miljoner?, kameror över hela staden därför att man kände att din inkräktade på folkets privatliv. Kontentan hittills har blivit att London är en av de städer i världen där flest brott klaras upp, och det oftast oerhört fort. Och idag hör man väldigt lite folk som klagar, därför man har förstått att det är för stadens bästa och invånarnas säkerhet.
Det finns mycket att ta i akt i den här diskussionen.

Håller faktiskt med dig, det kanske inte finns en nytta i att övervakas precis överallt, men den data som samlas in används ju inte ens. Såvida du inte är kriminell och planerar att bomba regeringen eller liknande. Det värsta som händer i dag är att du får riktad reklam när du surfar, knappast intrång i privatlivet?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det värsta som händer i dag är att du får riktad reklam när du surfar, knappast intrång i privatlivet?

Jac tycker då inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Man ska veta en sak, att om man helt och hållet vill hålla borta statens vakane öga så finns det bara en lösning:
Dra ur internetsladden, säg upp telefonabonnemanget, köp ett tält och flytta ut i skogen där du är skyddad från all farlig teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Du får ursäkta då jag inte är så inihelvete insatt som du är. Jag bryr mig inte ett dugg om dessa saker, känner inte att de inkräktar på mitt privatliv ett uns. Jag har heller ingett behov av att bu i en avskärmad hydda i skogen. Jag vet inte vad som är så allvarligt så att det skulle bryta mot denna rätt till respekt för privatliv, men det känns ganska överdrivet. För oss vanliga dödliga så har det liten betydelse om du inte är kriminell eller liknande.

Det är likgiltiga och icke maktgranskande personer som du som faktiskt innebär att man från politikernas håll kan få igenom helt absurda lagar som att övervaka ALLA människor i Sverige och sedan spara den informationen i MINST 6 månader.

Du får ursäkta att jag hoppar på dig, men jag blir så otroligt trött av detta. Vi förtjänar alla vårt privatliv, irl och när vi kommunicerar på olika vis. Det borde vemsomhelst förstå och hur man kan vara likgiltig inför att kräva något så grundläggande i ett demokratiskt och fritt samhälle förstår jag helt enkelt inte.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så tycker jag att dom ska få SCANNA igenom, dock inte att en person sitter och läser av allt. Varför? Ja för säkerhetens skull, det kan komma något misstänksamt. Om ingen hade nämnt att de avlyssnar osv. så hade ingen märkt det och reagerat. Och vad är ni rädda för om ni inte har något att dölja? Att kränka ens privatliv vore att skicka en person som ser fysiskt vad du gör i, till exempel när du bangar frugan eller tar en handtralla, inte att scanna igenom "Bio ikväll kl 9?". Sen om dom publicerar att du skrev så till någon kommer dom fan inte att göra, tänk lite rimligt i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Det är skrämmande att läsa hur många här inte förstår hur viktigt privatlivet är, både för den enskilda men också för demokratin!
Jag har inte något mot att polisen övervakar folk som begår grova brott. Problemet är att alla övervakas, misstänkt eller inte.

Ni som skriver "vad är ni rädda för om ni inte har något att dölja" så borde ni sätta upp HD kameror i samtliga rum hemma hos er.
Eftersom ni inte har något att dölja så kopplar vi det till internet så kan alla som är intresserade kolla hur era dagar ser ut.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Orkar inte citera alla tokerier i tråden som tycker " Om du inte gör något olagligt så spelar det ju ingen roll" och kommentarer av typen " Tror du att någon sitter och läser allt?"

Nej, ingen person sitter och läser allt, det sköts av ett system som snappar upp ord som är "misstänkta". Dessa ord kan t.ex vara bomb, döda, terror osv men kan lika gärna vara gödningsmedel, socker och lite andra ingredienser som är helt oskyldiga var för sig men tillsammans blir något helt annat. Dessutom kan alla dina sökningar användas för åsiktsregistrering vilket ju inte är så mysigt om du är vänster och regeringen höger eller tvärtom.

Ett inte helt otänkbart scenario: Du ska köpa en valp så du söker på hundar, du köper din valp, den kissar på golvet så du söker på hundkiss.
Eftersom du timat in valpköpet till sommarsemestern så har du lite tid till att sköta om din trädgård/gräsmatta som du tycker har börjat bli lite sunkig så du söker på trädgårdsskötsel/gödning.
Midsommar vill du förstås fira med en jordgubbstårta men du är lite osäker på receptet så du söker på det.

Vips så är du flaggad i systemet som djursexkissälskare som eventuellt kan vara terrorist eftersom gödningsmedel och socker kan användas i bomber. Detta just eftersom ingen läser allt utan allt sköts av ett system som inte tar hänsyn till något utan bara sorterar in misstänkta ord.

Så om du t.ex bor i Göteborg och skriver ett inlägg på ett cs-forum som lyder ungefär: " Hej jag undrar hur man planterar bomben på bana xxx, förresten finns det några cs-spelare i Majorna som vill Lana?" så kan det innebära att hyfsat brutala poliser slår in din dörr mitt i natten och fängslar dig ett tag för att du kan eventuellt vara terrorist.

Du/ni tycker alltså att detta är ett litet pris att betala för en så kallad säkerhet?

They who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. *Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapnel:

Orkar inte citera alla tokerier i tråden som tycker " Om du inte gör något olagligt så spelar det ju ingen roll" och kommentarer av typen " Tror du att någon sitter och läser allt?"

Nej, ingen person sitter och läser allt, det sköts av ett system som snappar upp ord som är "misstänkta". Dessa ord kan t.ex vara bomb, döda, terror osv men kan lika gärna vara gödningsmedel, socker och lite andra ingredienser som är helt oskyldiga var för sig men tillsammans blir något helt annat. Dessutom kan alla dina sökningar användas för åsiktsregistrering vilket ju inte är så mysigt om du är vänster och regeringen höger eller tvärtom.

Ett inte helt otänkbart scenario: Du ska köpa en valp så du söker på hundar, du köper din valp, den kissar på golvet så du söker på hundkiss.
Eftersom du timat in valpköpet till sommarsemestern så har du lite tid till att sköta om din trädgård/gräsmatta som du tycker har börjat bli lite sunkig så du söker på trädgårdsskötsel/gödning.
Midsommar vill du förstås fira med en jordgubbstårta men du är lite osäker på receptet så du söker på det.

Vips så är du flaggad i systemet som djursexkissälskare som eventuellt kan vara terrorist eftersom gödningsmedel och socker kan användas i bomber. Detta just eftersom ingen läser allt utan allt sköts av ett system som inte tar hänsyn till något utan bara sorterar in misstänkta ord.

Så om du t.ex bor i Göteborg och skriver ett inlägg på ett cs-forum som lyder ungefär: " Hej jag undrar hur man planterar bomben på bana xxx, förresten finns det några cs-spelare i Majorna som vill Lana?" så kan det innebära att hyfsat brutala poliser slår in din dörr mitt i natten och fängslar dig ett tag för att du kan eventuellt vara terrorist.

Du/ni tycker alltså att detta är ett litet pris att betala för en så kallad säkerhet?

They who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. *Benjamin Franklin

Har du nåt bättre förslag på hur man ska garantera säkerhet för folket då?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Till alla er som vill ha mindre privatliv så har jag en fråga. Har ni dörr till toalett/badrum hemma? Har ni nånsin funderat på att ta bort den? Jag menar vad ska man ha den till?

Alla människor har hemligheter, sånt inte staten ska veta. Om staten vet alla hemligheter så kan dom med lätthet utöva utpressning mot hela folket!

Men har man rent mjöl i påsen bla bla bla...
Om man har rent mjöl i påsen varför övervakas man då???????

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

I början trettiotalet (1933) genomförde Tyskland en folkräkning där invånarna även ombeddes uppge sin religiösa tillhörighet för statistikens skull, jag törs nog lova att det var ganska många som tänkte lite som du gör nu.....

Poängen är: Även om uppgifterna som lagras inte används till något speciellt idag är det ju ingen som kan säga vad som händer med dessa uppgifter i morgon....

Skrivet av Segas:

Din historielektion var upplyftande med helt irrelevant.

Min poäng är; tros det verkligen att vilken åsna som helst får tillgång till den lagrade informationen? Det är ju knappast information som trycks likt en telefonkatalog och ges ut till allt- och alla.

Behåll foliehattarna på!

Det kallas vanligtvis, eller rent av för Godwin's Law: http://rationalwiki.org/wiki/Godwin%27s_Law

Permalänk

COINTELPRO - ytterligare ett exempel på hur insamlad information missbrukas.