Permalänk

Cpu fläkt adapter 3st ?

Hej ska köpa 3 extra fläktar till mitt chassi, 2st 140mm och 1 120mm, nu är det så att mitt mobo har 3st fläkt uttag och 2 används redan av mina 2 nuvarande fläktar

så till den sista platsen tänkte jag köpa denna http://www.inet.se/produkt/8906279/adapter-1x-cpu-2x-flaktar-...

och koppla in mina 3 nya fläktar, kommer detta fungera ? eller kommer de få för lite kontakt ?

Permalänk
Medlem

Funkar utmärkt. Kopplar du in adaptern på CPU-fläkt så kommer fläktarna styras av moderkortets CPU-fläkt-kontroller. Kopplar du enbart till molex 4-pin går fläktarna på fullt hela tiden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jo den kan fungera, under förutsättning att fläktarna du skaffar är av PWM typ, är det vanliga kommer alla troligen gå i full fart.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Funkar utmärkt. Kopplar du in adaptern på CPU-fläkt så kommer fläktarna styras av moderkortets CPU-fläkt-kontroller. Kopplar du enbart till molex 4-pin går fläktarna på fullt hela tiden.

men där måste jag väll koppla min cpu kylare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynamic91:

men där måste jag väll koppla min cpu kylare ?

Om du klickar på bilden i länken du gav i första inlägget, så ser du hur det skall kopplas.

(Ström fås från molex, pwm-signal fås från moderkortets cpu-fläktuttag)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Om du klickar på bilden i länken du gav, så ser du hur det skall kopplas.

(Ström fås från molex, pwm-signal fås från moderkortets cpu-fläktuttag)

Fo3

okej och vart kopplar jag cpu fläkten då¨?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynamic91:

okej och vart kopplar jag cpu fläkten då¨?

Har du klickat på bilden??

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Har du klickat på bilden??

Fo3

aaah nu fattar jag, så då kopplar jag en utav de 3 nya fläktarna rakt i moderkortet och sen 2 i adaptern tillsammans med cpufläkten ?

annars finns även denna? kanske är bättre ?

http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynamic91:

aaah nu fattar jag, så då kopplar jag en utav de 3 nya fläktarna rakt i moderkortet och sen 2 i adaptern tillsammans med cpufläkten ?

annars finns även denna? kanske är bättre ?

http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-...

4 extra fläktar (fem fläktar, men tar ett uttag på moderkortet om du vill ha styrning) istället för 2 extra som den första gav (tre fläktar men tar ett uttag på moderkortet för styrningen).

Köper du två av den första sparar du en krona. Klarar du dig utan styrningen får du dessutom 6 uttag istället för 5.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara