"Inneboende" och delar anslutning med hyresvärd - hur lösa?

Permalänk
Medlem

"Inneboende" och delar anslutning med hyresvärd - hur lösa?

Bor i en lägenhet som ligger i anslutning till hyresvärdens bostad och vi delar på en 100/100-lina. Går en vanlig nätverkskabel in till mig (som sitter i hyresvärdens router) med ett RJ45-uttag i väggen. Nu vill jag givetvis använda min egen router. Hur går jag tillväga smidigast för att lösa detta? Har en DIR-655, hyresvärden likaså. Har full tillgång till hyresvärdens routerinterface. Jag vill ju inte stänga av DHCP och använda min router som switch eftersom jag vill ha ett eget nätverk. Fungerar det att reservera ett IP till min router och sätta den i DMZ-läge i hyresvärdens router?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Inaktiv

Det fungerar även fint att bara koppla in den. Alltså så du sätter internet porten i routern där internet kommer från. Då får du eäätt eget nöt och hyresvärden kommer inte åt det.

Permalänk
Medlem

Som Killbom säger, bara att koppla in den så är det klart.

Permalänk
Medlem

Blir det inte NAT på NAT om man gör så?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Ställ bara in lan-adress i 'din' router till ett annat subnät. Tex ger hyresvärdens router adress 192.168.0.xxx så ställ in din routers lan-adress till 192.168.1.1

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Bor i en lägenhet som ligger i anslutning till hyresvärdens bostad och vi delar på en 100/100-lina. Går en vanlig nätverkskabel in till mig (som sitter i hyresvärdens router) med ett RJ45-uttag i väggen. Nu vill jag givetvis använda min egen router. Hur går jag tillväga smidigast för att lösa detta? Har en DIR-655, hyresvärden likaså. Har full tillgång till hyresvärdens routerinterface. Jag vill ju inte stänga av DHCP och använda min router som switch eftersom jag vill ha ett eget nätverk. Fungerar det att reservera ett IP till min router och sätta den i DMZ-läge i hyresvärdens router?

Leverantör av bredbandet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BrusE:

Blir det inte NAT på NAT om man gör så?

Vet du hur många publika ip hyresvärden har ? Det spelar ju roll för hur man löser det på vettigaste sätt, har ni tillgång till flera publika ip så borde det bara vara att ansluta varsin router efter en switch så sitter ni på olika publika ip och kan behandla lanen separat.
Hur många publika ip och vad sitter "först" i lanet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det fungerar även fint att bara koppla in den. Alltså så du sätter internet porten i routern där internet kommer från. Då får du eäätt eget nöt och hyresvärden kommer inte åt det.

Skrivet av Hardware guy:

Ställ bara in lan-adress i 'din' router till ett annat subnät. Tex ger hyresvärdens router adress 192.168.0.xxx så ställ in din routers lan-adress till 192.168.1.1

Skrivet av BrusE:

Blir det inte NAT på NAT om man gör så?

Det var det jag trodde också, att det inte är så lyckat att köra NAT på NAT. Men det kanske inte är några problem? DMZ är inget alternativ?

Skrivet av skruvis:

Leverantör av bredbandet?

Skrivet av mrqaffe:

Vet du hur många publika ip hyresvärden har ? Det spelar ju roll för hur man löser det på vettigaste sätt, har ni tillgång till flera publika ip så borde det bara vara att ansluta varsin router efter en switch så sitter ni på olika publika ip och kan behandla lanen separat.
Hur många publika ip och vad sitter "först" i lanet ?

Det är Telia och de erbjuder inte mer än ett publikt IP vad jag vet. Ingen aning om vad som sitter först, har inte frågat hyresvärden. Men jag antar att, eftersom det är lägenheter, bara är ett vanligt RJ45-uttag i hyresvärdens bostad. Sedan sitter väl hans router efter det.

Får kolla upp lite mer hur det ser ut, vill inte gärna störa värden mer än nödvändigt dock.

Är min idé om DMZ dum? Man man reserverar, säg, 192.168.0.2 till min router, sätter det IP:et i DMZ, kopplar till WAN-porten på min router och sedan anger statiskt IP. Borde inte det fungera och vara bättre än NAT på NAT?

Tack för svaren hursomhelst

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem

Telia ger bara en publik ip så det blir nog svårt att helt separera era lan om du inte ska byta ut utrustningen hos hyresvärden, för han har troligen en smart, borde vara en 799a, jag har svårt att se hur den kommer att gå att konfa upp så att du inte kan komma åt hyresvärdens nät.
DMZ gör bara att all trafik når din router men det separerar inte era nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Det är inga problem alls med nat på nat. Det jobbiga är ju om du måste portforwarda och måste ändra i båda routrarna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon81912:

Det är inga problem alls med nat på nat. Det jobbiga är ju om du måste portforwarda och måste ändra i båda routrarna

I praktiken blir det problem eftersom det kräver en massa manuell konfigurering om det ska fungera och det är inte säkert att allt går att lösa ändå, hemmaroutrar är inte tänkta att användas på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns i min ASUS router en inställning som gör att man ej kan se och tillgå andra datorer inom nätverket..Vet inte hur D-Link har i sina.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

telia ger två st wan ipen 1 till bredbandet och 1 till iptele iptv dock så måste man ha en switch kopplad först föratt få fram den extra ip.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro