Permalänk
Medlem

Telia 30MBIT

Hej SweClockers! Jag har beställt Telia 30 MBIT internet. Och jag undrar hur mycket ping man har då? Och är 30 mbit internet prisvärt?

Permalänk

1. Beror på vilken server du ansluter till. Eller om du menar ping till routern, borde vara samma på alla hastigheter (?)
2. Beror på hur mycket du betalar för det.

Permalänk

Tror du postat i fel tråd den borde flyttas till nätverk och uppkoppling istället.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Den stora frågan är om du får det via vdsl2 eller sunkiga adsl. Vdsl2 är klart bättre med 30/12 som max medans adsl troligen inte kommer ge mer än 20/2.5 i bästa fall. Pingen hamnar i spannet 10-25ms med största sannolikhet och skiljer inte så mycket mellan de olika teknikerna. Om det är prisvärt beror ju på vad du har att välja mellan?

Permalänk
Hedersmedlem

* Tråd flyttad *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

där har du mitt resultat på Telia 30/12 (vdsl) om du var intresserad, uplinan var pigg idag, brukar alltid ligga på 5.8

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Vad betalar du för 30 mbit?

Permalänk

Mitt Telia 30/12 vdsl
dock väldigt nära en telestation

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk

Har också telia 30/12 men får bara ca 11 Mbit ner och 1.3 upp. Är katastrof, även ifall det är adsl.

Permalänk
Medlem

Tror det kan spela roll om man även kör tv eller telefoni genom bredbandet, då de lägger på en buffert eller liknande, som kan öka på latensen en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Med Telia Vdsl2 60/12, har både telefoni och tv på gatewayn
men jag har bryggat den till en tomato router. Har inte
pillat på pingfiltret(interleave rate).
Bor på gotland ca en kilometer från fiberstationen

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Mitt 30/12 VDSL ser ut så här, dock lite belastning uppåt idag ser det ut som, brukar ligga på 10-11

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Telia VDSL 30/12

Jag har inte varit särskilt imponerad av Telia och det beror uteslutande på deras värdelösa Thomson-router som de skickar med. Själv byter jag ISP i slutet av månaden för att kunna få välja router själv.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Du kan välja router själv nu med, bara att brygga så är det ett rent modem utan strul

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Den stora frågan är om du får det via vdsl2 eller sunkiga adsl. Vdsl2 är klart bättre med 30/12 som max medans adsl troligen inte kommer ge mer än 20/2.5 i bästa fall. Pingen hamnar i spannet 10-25ms med största sannolikhet och skiljer inte så mycket mellan de olika teknikerna. Om det är prisvärt beror ju på vad du har att välja mellan?

Skrivet av RevolutionBruce:

Har också telia 30/12 men får bara ca 11 Mbit ner och 1.3 upp. Är katastrof, även ifall det är adsl.

Du menar nog ADSL 2+, dvs G.992.5 24/1-3.3, inte ADSL G.992.1 dvs 8/1 Mbit. Skiljer nästan 10 år i mellan dessa två.

Just to clearify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Du kan välja router själv nu med, bara att brygga så är det ett rent modem utan strul

Jag hade däremot föredragit om man kunde välja bort deras router helt. Har själv kollat på om jag kan få 30mbit eller högre, och gillar inte att man måste kontakta Telias support bara för att brygga routern. Dessutom "lånar" man den ju, kostnaden har bakats in i månadsavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

http://www.speedtest.net/result/3567071599.png

Telia VDSL 30/12

Jag har inte varit särskilt imponerad av Telia och det beror uteslutande på deras värdelösa Thomson-router som de skickar med. Själv byter jag ISP i slutet av månaden för att kunna få välja router själv.

Förr när jag hade VDSL2 så böt jag snabbare än kvickt ut deras thompson modem/router mot en ersättare från Zyxel vilket fungerade prima, nu när jag har gigabit fiber så använder jag dock PfSense och en bra HP 1410 24 portas gigabit switch och går inte tillbaka till vanliga routers igen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

De här siffrorna får jag med Telias 30:
result/3568760468]

[/URL]
Jag har både telefoni och tv.

Permalänk
Medlem

Fy fan vad sur jag blir... har också "Telia 30Mb/s" men ADSL för de jävla rövhålen vill inte uppgradera basen i området. Får typ 16 ner och 2 upp... och betalar exakt samma som ni ovan som får 30/10 osv. Riktigt jävla fult är vad det är.

Tack och lov så lyckades jag övertala BRF:n om att dra in fiber... så snart är det 100/100 för 160kr i månaden. Tack och adjö Felia.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av Sneddo:

Hej SweClockers! Jag har beställt Telia 30 MBIT internet. Och jag undrar hur mycket ping man har då? Och är 30 mbit internet prisvärt?

"Ping" används oftast för att mäta latensen mellan två datorer i nätverk. Måttet som används är millisekunder (ms). Det går inte att säga att en uppkoppling har en viss ping, utan att först definiera vilka datorer det är man mäter mellan. En leverantör kan leverera mindre latens till en server medan en annan leverantör ger mindre latens till en annan server.

Vidare är Mbit ett storleksmått (1 Mbit = 0,125 MB) för att få fram en överföringshastighet måste du berätta hur många Mbit per sekund du kan överföra (Mbit/s eller Mbits). Hur vida 30Mbits är prisvärt kan de som läser din fråga endast avgöra om du berättar hur mycket du betalar.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag hade däremot föredragit om man kunde välja bort deras router helt. Har själv kollat på om jag kan få 30mbit eller högre, och gillar inte att man måste kontakta Telias support bara för att brygga routern. Dessutom "lånar" man den ju, kostnaden har bakats in i månadsavgiften.

Det är väl inga som helst problem att bli av med deras router om du inte vill ha den.
Bara att sätta dit valfritt dsl-modem och valfri router (eller en kombo).

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Vidare är Mbit ett storleksmått (1 Mbit = 0,125 MB) för att få fram en överföringshastighet måste du berätta hur många Mbit per sekund du kan överföra (Mbit/s eller Mbits). Hur vida 30Mbits är prisvärt kan de som läser din fråga endast avgöra om du berättar hur mycket du betalar.

Mbits? Nu är du väl ändå ute och cyklar? Låt gå för Mbit/s, Mb/s eller Mbps, men Mbits? Låter snarare som något slags pluraliseringsförsök än en överföringshastighet... I vilket fall som helst känns det inte som någon större risk för förvirring om någon pratar om "30 megabit internet", knappast så att det är någon som har 10Mbps och räknar på tre sekunder... "30 megabyte internet" å andra sidan hade varit mer tveksamt vad det kunde röra sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det är väl inga som helst problem att bli av med deras router om du inte vill ha den.
Bara att sätta dit valfritt dsl-modem och valfri router (eller en kombo).

Jo, man kan byta ut den och lägag den i nån kartong om man vill, men man kan inte välja att inte ha den alls. "Lånet" av routern betalas indirekt i månadskostnaden. Avslutar man sitt abonnemang tvingas man att skicka tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Fy fan vad sur jag blir... har också "Telia 30Mb/s" men ADSL för de jävla rövhålen vill inte uppgradera basen i området. Får typ 16 ner och 2 upp... och betalar exakt samma som ni ovan som får 30/10 osv. Riktigt jävla fult är vad det är.

Tack och lov så lyckades jag övertala BRF:n om att dra in fiber... så snart är det 100/100 för 160kr i månaden. Tack och adjö Felia.

Nu säger de väl iofs "upp till 30Mb/s" så de bryter ju inte mot något avtal, men visst kan jag hålla med om att det är surt.