Permalänk
Medlem

Intel i7 4770k höga temperaturer

Hej, jag har precis startat upp min i7 4770k med en Noctua NH-U12P SE2 fläkt. Problemet är att i idle är temperaturen 18-24 Celsius men när jag kör igång prime95 (small ftt 8 threads) går temperaturen inte sakta upp utan hoppar till cirka 80 Celsius, när jag sedan stänger av prime sjunker inte tempen sakta utan "hoppar" ner till 35c och sjunker därifrån ner till cirka 24c. Jag tycker det är för höga temperaturer och ett märkligt fenomen.

Varför "hoppar" tempen upp och ner så? Och varför har jag så höga temperaturer i load? Att tillägga är att processorn är stock, inte klockad det minsta.
Prime95 stängs inte ner och datorn crashar inte trots temperaturerna. Har avmonterat cpu fläkten och monterat tillbaka med ny pasta utan resultat.

Visa signatur

Nanoxia Deep Silence 1 Silver -|- Gigabyte GA-Z97X UD3H -|- Intel Core i7-4770K -|- Noctua NH U12P SE2 -|- Crucial 16GB (2x8GB) Ballistic X sport -|- EVGA GeForce GTX 780 3GB OC ASX -|- Cooler Master G750M -|- Kingsdon SSDNow 120gb (OS) -|- Seagate Barracuda 2000GB (Spel/Program) -|- Logitech G602 Proteus Core -|- ASUS 27" 3D LED -|- Logitech G710+ -|-

Permalänk
Expertgissare

80 grader är inga problem för processorn, tycker du har fina temperaturer, min ligger på ca 32-37 i idle. kommer inte ihåg vad min ligger på med prime95 men skulle knappast tro att det är under 80 grader då prime pressar cpu´n extremt.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att någon sensor är trasig, alternativt programmet? Vad använder du och har du provat något annat?

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edvin-89:

80 grader är inga problem för processorn, tycker du har fina temperaturer, min ligger på ca 32-37 i idle. kommer inte ihåg vad min ligger på med prime95 men skulle knappast tro att det är under 80 grader då prime pressar cpu´n extremt.

Någon sensor i processorn som är trasig eller fel på hans program.

Prime95 stressar, men inte extremt.

TS: Vad använder du för program när du kollar temperaturer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Någon sensor i processorn som är trasig eller fel på hans program.

Prime95 stressar, men inte extremt.

TS: Vad använder du för program när du kollar temperaturer ?

Använder HWMonitor, Realtemp, Gigabyte Easytune. Alla visar samma sak.

Visa signatur

Nanoxia Deep Silence 1 Silver -|- Gigabyte GA-Z97X UD3H -|- Intel Core i7-4770K -|- Noctua NH U12P SE2 -|- Crucial 16GB (2x8GB) Ballistic X sport -|- EVGA GeForce GTX 780 3GB OC ASX -|- Cooler Master G750M -|- Kingsdon SSDNow 120gb (OS) -|- Seagate Barracuda 2000GB (Spel/Program) -|- Logitech G602 Proteus Core -|- ASUS 27" 3D LED -|- Logitech G710+ -|-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torderip:

Använder HWMonitor, Realtemp, Gigabyte Easytune. Alla visar samma sak.

Okej.

Edit: Din sensor är antagligen defekt. Min 4770k blir inte mer än 68c under prime95 ett par timmar oklockad. Jag använder en mindre kylare också, noctua nh-u9b se2.

Edit igen: Är din kylare monterad korrekt? Jag skulle monterat om hela datorn och ta allt noggrant. Fungerar inte detta så är din CPU kaput eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Okej.

Edit: Din sensor är antagligen defekt. Min 4770k blir inte mer än 68c under prime95 ett par timmar oklockad. Jag använder en mindre kylare också, noctua nh-u9b se2.

Edit igen: Är din kylare monterad korrekt? Jag skulle monterat om hela datorn och ta allt noggrant. Fungerar inte detta så är din CPU kaput eller nåt.

Okej, men vad ska jag göra då? Reklamera? Köra med den ändå? Har ju tänkt klocka...

Visa signatur

Nanoxia Deep Silence 1 Silver -|- Gigabyte GA-Z97X UD3H -|- Intel Core i7-4770K -|- Noctua NH U12P SE2 -|- Crucial 16GB (2x8GB) Ballistic X sport -|- EVGA GeForce GTX 780 3GB OC ASX -|- Cooler Master G750M -|- Kingsdon SSDNow 120gb (OS) -|- Seagate Barracuda 2000GB (Spel/Program) -|- Logitech G602 Proteus Core -|- ASUS 27" 3D LED -|- Logitech G710+ -|-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torderip:

Okej, men vad ska jag göra då? Reklamera? Köra med den ändå? Har ju tänkt klocka...

Jag skulle ha reklamerat den.

Haswell är kända för att vara varma, men 80c oklockat med eftermarknadskylare är inte okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladoo:

Jag skulle ha reklamerat den.

Haswell är kända för att vara varma, men 80c oklockat med eftermarknadskylare är inte okej.

Nej men då är jag ju utan processor ett tag...

Visa signatur

Nanoxia Deep Silence 1 Silver -|- Gigabyte GA-Z97X UD3H -|- Intel Core i7-4770K -|- Noctua NH U12P SE2 -|- Crucial 16GB (2x8GB) Ballistic X sport -|- EVGA GeForce GTX 780 3GB OC ASX -|- Cooler Master G750M -|- Kingsdon SSDNow 120gb (OS) -|- Seagate Barracuda 2000GB (Spel/Program) -|- Logitech G602 Proteus Core -|- ASUS 27" 3D LED -|- Logitech G710+ -|-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torderip:

Nej men då är jag ju utan processor ett tag...

Ja tyvärr.

Men du kan ju ignorera det och hoppas på att datorn inte börjar krångla till slut.

Du kan ju också delida den. Men jag skulle hellre reklamera än att göra detta.

Permalänk
Medlem

Dina temps är helt normala, när jag körde Prime 95 med stockkylaren på min 4770K gick temperaturerna snabbt upp i 95-100C, och med en Antec h20 950 (tjock 120mm radiator med 2 fläktar) varierade det mellan 75-80C.

Prime 95 använder ett instruktionsset som belastar Intels nyare CPUer väldigt mycket, under vanliga omständigheter kommer du aldrig se så höga temperaturer.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Avstängd

Jag har testat fem st olika 4770K med Prime, Aida, IBT, etc, och det var stor skillnad mellan exemplaren.

Det du beskriver är möjligt, och jag tror inte det är något "fel" i den egentliga meningen, däremot har du sannolikt fått ett "dåligt" ex. som blir väldigt varmt redan vid lägre klock.

En K märkt CPU köper man pga överklockningspotentialen, om den blir 80c vid stock i P95 med en eftermarknadskylare från Noctua, så kan du säkerligen faktiskt begära att få ett annat ex, just pga att det är tydligt hur svårt det kommer bli att få ut mer prestanda.

MVH